Αυτή ακριβώς η περιγραφή αποτυπώνει με ακρίβεια το λεγόμενο «ενεργειακό παράδοξο» της Ελλάδας. Το μεσημέρι, η μαζική παραγωγή από τα αιολικά και τα φωτοβολταϊκά δημιουργεί τεράστια πλεονάσματα ενέργειας που δεν μπορούν να απορροφηθούν ούτε να αποθηκευτούν. Η έλλειψη μεγάλων υποδομών αποθήκευσης αναγκάζει το σύστημα είτε να προχωρά σε περικοπές ενέργειας (να «πετάει» δηλαδή την παραγωγή) είτε να εξάγει το ρεύμα σε τιμές που πέφτουν κοντά στο μηδέν
Το μεσημέρι: Η Ελλάδα εξάγει μεγάλες ποσότητες φθηνού ρεύματος (οι εξαγωγές προς τη Βουλγαρία καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος των ωρών της ημέρας
Το κέρδος της Βουλγαρίας: Οι γειτονικές χώρες έχουν ήδη αναπτύξει σημαντικά έργα αποθήκευσης. Αγοράζουν ή απορροφούν αυτό το «πλεονάζον» ενεργειακό πακέτο δωρεάν ή σε εξευτελιστικές τιμές
Το βράδυ: Όταν η παραγωγή των ΑΠΕ πέφτει (δεν φυσάει ή δύει ο ήλιος), η Ελλάδα αναγκάζεται να καλύψει τη ζήτηση καίγοντας ακριβό εισαγόμενο φυσικό αέριο. Τότε, οι γείτονες μας πωλούν πίσω μέρος της ενέργειας αυτής, με σημαντικό καπέλο κέρδους
Η Ελλάδα βιώνει τις συνέπειες της καθυστέρησης στις υποδομές αποθήκευσης ενέργειας (μπαταρίες, αντλησιοταμίευση). Ενώ η διείσδυση των ΑΠΕ είναι ραγδαία, οι επενδύσεις σε συστήματα μπαταριών (BESS - Battery Energy Storage Systems) μόλις ξεκινούν να υλοποιούνται, την ίδια ώρα που χώρες όπως η Βουλγαρία έχουν θέσει σε λειτουργία μεγάλα πάρκα αποθήκευσης
Αυτό το έλλειμμα υποδομών έχει ως συνέπεια ο Έλληνας καταναλωτής να πληρώνει ακριβούς λογαριασμούς, επιδοτώντας έμμεσα το ενεργειακό ισοζύγιο όμορων χωρών
Το ελληνικό χρηματιστήριο είναι «συζευγμένο» με τα ευρωπαϊκά. Όταν το μεσημέρι έχουμε πλεόνασμα και οι τιμές μας πέφτουν στο μηδέν, το ρεύμα ρέει αυτόματα μέσω των διασυνδέσεων προς τις γειτονικές χώρες (όπως η Βουλγαρία, η οποία απορροφά ρεύμα στο 84% των ωρών κατά τη διάρκεια του έτους). Το βράδυ, η ροή αντιστρέφεται και εισάγουμε το ακριβό ρεύμα
Τενόη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου