Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου 2016

Διοτίμα , Η δασκάλα του Σωκράτη - Της Γιώτας Παπαδοπούλου


Αποτέλεσμα εικόνας για Η Διοτίμα από τη Μαντινεία

Η δασκάλα του Σωκράτη
Η Διοτίμα από τη Μαντινεία έζησε στο δεύτερο μισό του 5ου π. Χ. αιώνα και συγκαταλέγεται στους μεγάλους κλασικούς δασκάλους του αρχαίου ελληνικού κόσμου. Ήταν ιέρεια, διδάσκαλος του Σωκράτη, φιλόσοφος, Πυθαγόρεια και γνώστρια της αριθμοσοφίας. Ο Ξενοφώντας τη μνημονεύει ως μαθηματικό και μάλιστα δυσνόητων γεωμετρικών θεωρημάτων. Πολύ πιθανόν στην αρχαία Μαντινεία να υπήρχε, ανάμεσα στα ιερά και το μαντείο της ιέρειας Διοτίμας. Επίσης η ίδια συνετέλεσε στον καθαρμό των Αθηναίων μετά το λοιμό (την πανώλη) του 429 π. Χ.
Η κύρια αναφορά για τη φιλοσοφική της φυσιογνωμία βρίσκεται στο λόγο του Σωκράτη στο «Συμπόσιο» (ή περί έρωτος) του Πλάτωνα όπου εμφανίζεται ως ένα πολύ σπουδαίο πρόσωπο του διαλόγου του ανδροκρατούμενου Συμποσίου στο οποίο μιλάει για την σημασία του αληθινού έρωτα αλλά και για τη θέση της γυναίκας. Ο Σωκράτης δηλώνει ότι σ’ αυτήν οφείλει τις απόψεις του για τον έρωτα ως πόθο, ως κίνητρο για το ωραίο και το αληθινό, ως κινητήρια δύναμη ο «διαρκώς φιλοσοφών Έρως». Στο λόγο του ο Σωκράτης μεταφέρει στους συνομιλητές και μαθητές του ότι ο ίδιος είχε διδαχθεί τα μυστικά του έρωτα από την Διοτίμα την οποία και χαρακτηρίζει ιδιαίτερα σοφή. Αυτή του αποκάλυψε την ουσία του με τη βαθύτερη φιλοσοφική έννοια, τον μύησε στα ερωτικά όπως αναφέρει, οδηγώντας τον στον πιο υψηλό βαθμό της γνώσης του έρωτος.
Ως μύστης, ιέρεια και φιλόσοφος δίδαξε στο Σωκράτη το ωραίο του ερωτικού γεγονότος, το ψυχικά ωραίο, το αληθινά ωραίο. Του έμαθε ότι ο έρωτας είναι η επιθυμία για την αιωνιότητα, η διαδικασία ωρίμανσης για ν’ αλλάξουμε ζωή, η προϋπόθεση της πιο υψηλής επιστήμης και φωτισμού σαν πνεύμα ανάμεσα στο θεό και τον άνθρωπο, στο πνεύμα που μεσολαβεί ανάμεσα στο θείο και την ανθρωπότητα. Έχει ιδιαίτερη σημασία γιατί είναι ένα βίωμα που φέρνει κοντά τις δύο φύσεις του ανθρώπου. Αναφέρει επίσης ότι δεν είναι κάθε έρωτας καλός και άξιος να υμνηθεί παρά μόνο εκείνος που παρακινεί ευγενικά αισθήματα.
Για τη Διοτίμα ο έρωτας είναι «κάτι μεταξύ θνητού και αθανάτου», γιος της Πενίας και του Πόρου, αιώνια φτωχός λόγω της φύσης της μητέρας του αλλά και γενναίος, ριψοκίνδυνος και κυνηγός λόγω της φύσης του πατέρα του. Ο Έρωτας είναι ο έρωτας προς το ωραίο, προς την κατοχή του αγαθού και αγωνίζεται για να το κατακτήσει προκειμένου να αποκτήσει την ευτυχία. Το θεϊκό στοιχείο μέσα στην ανθρώπινη ζωή όπως ακριβώς είναι η κύηση και η γέννηση.
Η Διοτίμα είναι σημαντικό στοιχείο στο διάλογο του Συμποσίου. Ο Πλάτωνας εμπιστεύτηκε σε μία γυναίκα τον καλύτερο λόγο. Ίσως γιατί η γυναίκα έχει βαθύτερη εμπειρία του έρωτος επειδή αυτός είναι δημιουργία του ωραίου και μόνο μια ιέρεια φιλόσοφος θα μπορούσε να κεντρίσει την ερωτική ευαισθησία στο ανδροκρατούμενο περιβάλλον του Συμποσίου.


 Γιώτα Παπαδοπούλου

ΌΣΟ ΥΠΆΡΧΟΥΝ ΆΝΘΡΩΠΟΙ - Τού Λευτέρη Μουφτόγλου, Ποιητής Λογοτέχνης

 

Όσο υπάρχουν άνθρωποι 

 Πως καταντήσαμε, μωρέ, απ’ τα ψηλά τα ρετιρέ, τα λαμπερά σαλόνια, 
ξεπέσαμε στη ζητιανιά, στων δανειστών την παγανιά, στην χλεύη, καταφρόνια. 

Ζούμε σε δύσκολη εποχή! Τεκμήριο το Γιώτα-Χι, τεκμήριο και το σπίτι. 
Τεκμήριο και τα παιδιά… Κάθε ανθρώπου η σοδιά βορά κράτους - αλήτη. 

Στα χρόνια μας κατάντια, πια, να ζούνε κάποιοι από ανθρωπιά των άλλων συνανθρώπων. 
 Και να στερούνται το ψωμί, -η απάνθρωπη η πληρωμή πολυετών τους κόπων -.
 
Αχόρταγοι πολιτικοί, κατάλληλοι για φυλακή, μας ρήμαξαν το βίο. 
Μα, να! Στον Έλληνα, ξανά, η αγάπη μέσα του ξυπνά σ’ όλο το μεγαλείο! 

Απ’ το υστέρημα ο φτωχός δίνει για όσους, ατυχώς, χάσαν δουλειές και σπίτια. 
Κι’ είναι σημεία των καιρών, να δίνουν πάλι το παρόν κατοχικά συσσίτια. 

Σωπαίνω, πλέον. Δεν μιλώ το μέλλον σαν κοιτώ θολό και το τοπίο γκρίζο. 
Μα, όσο υπάρχουνε στη γη άνθρωποι ανθρώπων αρωγοί, πάντοτε θα ελπίζω… 

Β΄ Βραβείο σάτιρας «Κελαινώ» 2013. Λευτέρης Μουφτόγλου
 
Lefteris Mouftoglou

ΣΤΟΧΟΣ Ο ΝΟΥΣ - Τού Υποστράτηγου ε.α Κωνσταντίνου Κωνσταντινίδη, Συγγραφεύς, Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων λογοτεχνών

 

ΣΤΟΧΟΣ  Ο ΝΟΥΣ

  Πρώτα μας βάλαν στο μαντρί
μας  άρμεξαν το γάλα μας πήραν και  το χρυσό μαλλί
όλα για μια  δεκάρα
τώρα να μας κλέβουν τη φαιά ουσία
  να μας  μεταβάλουν ζόμπι και σχιζοφρενείς σωσίας.

Ο «ηγέτης»  κατέστρεψε θεσμούς και αξίες
αλλά  «φάγαμε ψωμάκι»
  αυτός   καταστρέφει του υπολογιστή μας τις λειτουργίες 
 μας πήρε και το παξιμαδάκι
τον ορθό λόγο μας  ισοπεδώνουν σαν οδοστρωτήρες
σε λογικά χάσματα μας ρίχνουν και σε κρατήρες
 
Δεν  αντέχω άλλο,   νοιώθω πνιγμένος
μέσα στο πέλαγος της απελπισίας   σαλταρισμένος
με θεωρούν μωρό, προβληματικό και αποβλακωμένο
κάτι πρέπει να κάνω   συγκεκριμένο 
να μη με κάνουνε φυτό , ούτε να νοιώθω πεθαμένος

Σε ωκεανούς ψεμάτων με έχουν  ρίξει
το ένα ψέμα πάνω στο άλλο   Πύργο της Βαβέλ  έχουν  σχηματίσει
   πριν με κάνουν  ψυχοπαθή και η μαύρη τρύπα με ρουφήξει
να απαλλαγώ από δαύτους  φούρνος για να  καπνίσει

Παλιά δέκα αλήθειες και ένα μας έλεγαν ψέμα
και αυτό το πληρώναμε   με ιδρώτα και  αίμα
τώρα δέκα ψέματα λένε και μισή αλήθεια
μας παραπληροφορούν τα ΜΜΕ  με κακοήθεια

Σε νάρθηκα μας έβαλαν  σαν μωρά παιδάκια
   φασιστική    η συμπεριφορά τους με τα ψεματάκια  
από το χέρι μας κρατούν  σαν νήπια φοβισμένα
ουδεμία στους αχρείους  επιείκεια και στα υποκείμενα
τα αλλοτριωμένα

Χάσαμε της σκέψης την αλληλουχία
τις τιμές της Wall Street τις λένε τώρα αξία
τις αρχές της Λογικής τις έχουν δολοφονήσει
( αντιφατικότητα, αποκλειομένου μέσου, ταυτοπροσωπία)
και τον «αποχρώντα λόγο»   έχουν   εξαφανίσει

Συνεχώς είναι σε λογική  πλάνη
αρκεί να  διατηρήσουν  της εξουσίας το χρυσό στεφάνι
δύο μέτρα και δύο σταθμά  το λένε  αλήθεια
σοφιστείες και χονδροκομμένα μας λένε παραμύθια

Τώρα μπορεί να είσαι   εξουσιαστής
   και τρομοκράτης
  θεοκράτης-τζιχαντιστής και μαρξιστής-επαναστάτης
να καταφέρεσαι κατά   και  υπέρ  του εαυτού σου
χωρίς αυτό να  βλάπτει την ύπαρξή σου
 φραγμό δεν έχει πιά ο παραλογισμός σου
   σε σκοτώνω για το καλό σου και σου φέρνω εκατομμύρια
λάθρους  στην αυλή σου

Αυτό  εγώ το αποκαλώ Φασισμό
η ελευθερία   σκέψεως με το ψέμα δεν  ταιριάζει
αν έτσι συνεχίσουμε η μισοπεθαμένη Δημοκρατία μας
  θα τα τινάξει
ακόμη δεν   αντιληφθήκατε   ότι τον τόπο
και τη λογική  μας  τα  έχετε ρημάξει;
*Αμφικτύων
15/11/2015
*Αμφικτύων είναι ο Υποστράτηγος ε.α Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης,
Συγγραφεύς, Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων λογοτεχνών

Ποιοι είναι οι Καμπόσοι που ζουν μόνοι τους τρεις αιώνες στα Λέβιθα;







 
 
 
Κίναρος το Ελληνικό μπουρδελιστάν χωρίς αιδώ και όρια !! Περιμένετε να βγάλει και τα πετρέλαια στο Αιγαίο;; χαχαχαχα.... emoticon frown
Διαβάστε και κλάψτε, για τους ήρωες ακρίτες που μένουν εκεί !!
.....Η στατιστική υπηρεσία δεν ήρθε το 2011 να κάνει απογραφή, αλλά προτίμησε να την κάνει δια τηλεφώνου. Δέχτηκα κι εγώ να την κάνουμε έτσι. Τελικά, έγινε κομπίνα και η στατιστική υπηρεσία το έχει περάσει σαν ακατοίκητο το νησί...... Και παρόλο που μας χαρακτηρίζουν αφανείς ήρωες, ο δήμαρχος της Λέρου μας κήρυξε παράνομους. Λέει ότι κάναμε παράνομες κατασκευές. Μιλάει για τα καλυβάκια και τις μάνδρες που βρίσκονται εδώ από το 1820, από την εποχή του προ-προ πάππου μου. Έπειτα, άφησα τρία τέτοια καλύβια σαν αποθήκες που από πάνω έχουν αστιβές. Τα άλλα καλυβάκια τα διόρθωσε ο πατέρας μου και στα χρόνια τα δικά μου τα κάμαμε λίγο πιο ανθρώπινα για να μπορούμε να μείνουμε αξιοπρεπώς. Τελικά, μας είπαν ότι είναι παράνομα. Και να σκεφτείς ότι ο δήμος δεν μας έχει στείλει ούτε μια μαραθιά ασβέστη για να χτίσουμε τα καλυβάκια. Όλα τα υλικά τα φέραμε στο νησί με το καϊκάκι και έχει μεγάλο ζόρι αυτό. Και μετά να έρχεται ο καθένας να σου λέει ότι είσαι παράνομος!

Ποιοι είναι οι Καμπόσοι που ζουν μόνοι τους τρεις αιώνες στα Λέβιθα;
Μια οικογένεια που κατοικεί μόνη της σ' ένα μικρό νησί του Αιγαίου, προσπαθεί να κρατήσει το σπίτι της απέναντι στις ανεμογεννήτριες που θέλουν να περάσουν από…
popaganda.gr

Στην Κίναρο μένουν 2 άτομα μόνο !! - Ακουσα για τον χαμό των 3 Ελλήνων με την πτώση του ελικοπτέρου του ΠΝ και στεναχωρήθηκα πάρα πολύ. Με εξόργισε όμως η Τουρκία που έβγαλε ΝΟΤΑΜ που απαγόρευε να ψάξουμε σε Ελληνικό έδαφος και στο Ελληνικό Αιγαΐο, για τις σωρούς τους!! Έπεσαν στο καθήκον του Ελληνα στρατιώτη... Δείτε την περιοχή αυτή και τους Ακρίτες μας.
https://www.youtube.com/watch?v=TvvgLT2C-mo


Γοργίας Επικούρειος

Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου 2016

ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ, ΤΟΥ ΠΟΙΗΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΗ ΛΕΥΤΕΡΗ ΜΟΥΦΤΟΓΛΟΥ, ΣΤΗ ΛΕΣΧΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΤΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ ΤΟΥ Κ.Α.Π.Η. ΩΡΑΙΟΚΑΣΤΡΟΥ



Σήμερα Τετάρτη 10 /2 /2016  και ώρα 6 μ.μ. 
 Έγινε η παρουσίαση του βιβλίου σατιρικής ποίησης του Λευτέρη Μουφτόγλου
''ΧΑΜΟΓΕΛΑΣΤΕ, ΠΑΡΑΚΑΛΩ'' - Α΄ Πανελλήνιο βραβείο ΕΠΟΚ - στη Λέσχη Ανάγνωσης του Δήμου Ωραιοκάστρου στη Δημοτική Βιβλιοθήκη
Συντονίστρια της εκδήλωσης ήταν η Βίκυ Κατράνα, λογοτέχνης
Για το βιβλίο μίλησε η Ελένη Τέγου, λογοτέχνης
Ποιήματα διάβασαν οι λογοτέχνες της Αμφικτυονίας Ελληνισμού και της Ε.Λ.Β.Ε.
Ζαχαρίας Προδρόμου, Πασχάλης Παπαβασιλείου, Ελένη Βεζύρογλου, Όλγα Λιάρατζη
Χαιρετισμό απεύθηναν η κυρία η Πρόεδρος της ΔΟΠΠΑΩ Ρένα Αντωνιάδου
 Η Οργάνωση της εκδήλωσης ήταν από τον καθηγητή και ποιητή λογοτέχνη Πάρη Βορεόπουλο
 Ήταν μία πολύ ευχάριστη εκδήλωση με πολύ γέλιο, ακούγοντας τα σατυρικά ποιήματα που διάβαζαν οι λογοτέχνες μας και από την ιδιαίτερη παρουσίαση του λογοθέατρου, κάτι το καταπληκτικό που απολαύσαμε !!!



































Στην παρουσίαση του βιβλίο του ποιητή Λ. Μουφτόγλου ''Χαμογελάστε παρακαλω'' μας έγιναν γνωστά και άλλα δυο βιβλία του, το ''Αγάπες και χαμόγελα'' και το ''Ένα μικρό θα παραμείνω χαμομήλι'' που έγραψε ο ίδιος.


ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ, ΤΟΥ ΠΟΙΗΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΗ ΛΕΥΤΕΡΗ ΜΟΥΦΤΟΓΛΟΥ, ΣΤΗ ΛΕΣΧΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΤΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΩΡΑΙΟΚΑΣΤΡΟΥ








 φωτο:
Nikos Pazaitis
 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 http://realoraiokastro.gr/wp-content/uploads/2016/02/P2100026.jpg 
Διαβάστε ακομα :  http://realoraiokastro.gr/%CE%B7-%CE%BB%CE%AD%CF%83%CF%87%CE%B7-%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CE%B3%CE%BD%CF%89%CF%83%CE%B7%CF%82-%CF%86%CE%B9%CE%BB%CE%BF%CE%BE%CE%AD%CE%BD%CE%B7%CF%83%CE%B5-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CF%83%CE%B1%CF%84%CF%85/
 

Θυμάρι για πνευματική διαύγεια βήχα τριχόπτωση ψώρα ανοσοποιητικό καρδιά νεύρα.

 

Για την προέλευση της ονομασίας του φαίνεται να υπάρχουν πολλές απόψεις. Σύμφωνα με μια εκδοχή προέρχεται από το αρχαίο ελληνικό ρήμα «θύω», που σημαίνει, μεταξύ άλλων, και «ευωδιάζω».
Το θυμάρι είναι γνωστό ως το φυτό με τις περισσότερες θεραπευτικές ιδιότητες, αποτελεί όμως και ένα από τα πιο σημαντικά βότανα στις κουζίνες των σεφ και φυσικά η χρήση του μπορεί να αποδειχτεί ιδιαίτερα «ευεργετική» και στη δική σας. Βάλτε τη δυνατή, ελαφρώς καυστική και πλούσια γεύση του ακόμα και στα πιο συνηθισμένα πιάτα σας και δείτε τη διαφορά.

 Ετυμολογικά, το θυμάρι ή θύμος όπως το ονόμαζαν οι αρχαίοι, προέρχεται από τη λέξη «θύω», η οποία αρχικά είχε την σημασία του «βγάζω καπνούς» και αργότερα του «θυσιάζω». Από την ίδια ρίζα προέρχονται και οι λέξεις θυμίαμα και θυμιατίζω, ενώ στενή φαίνεται πως είναι και η σχέση με τον θυμό. Και θυμός στους αρχαίους δεν σημαίνει την οργή, αλλά τη ζωτική δύναμη, τη βούληση, όπως μας επιβεβαιώνουν λέξεις σαν το λιπόθυμος, εύθυμος, πρόθυμος κ.α.
Για τον Πλάτωνα, μάλιστα, ο θυμός αποτελεί ένα από τα τρία μέρη της ψυχής, την κινητήρια δύναμη της ανδρείας. Ήδη από την εποχή του Ομήρου, το θυμάρι ή για να είμαστε πιο ακριβείς τα αρκετά είδη του που ευδοκιμούν στη χώρα μας, εκτός από ήδυσμα για διάφορα εδέσματα αποτελούσε σύμβολο δύναμης και ανδρείας.



Και αν το περίφημο θυμαρίσιο μέλι του Υμηττού ήταν περιζήτητο και πουλιόταν ακριβά, ακόμα και οι πιο φτωχοί μπορούσαν να απολαύσουν το τονωτικό μείγμα από θυμάρι, απλό μέλι και ξίδι. «Τρώω το ίδιο θυμάρι με τον αφέντη μου», λέει κάποιος σκλάβος στην κωμωδία Πλούτος του Αριστοφάνη, εννοώντας ότι βρίσκονται στην ίδια κατάσταση φτώχειας.

Το θυμάρι ήταν, λοιπόν, άφθονο και φθηνό, έχαιρε όμως μεγάλης εκτίμησης λόγω των ιδιοτήτων του. Οι ηλικιωμένοι έπιναν τακτικά έγχυμα από θυμάρι για να διατηρήσουν τις πνευματικές τους δυνάμεις, ενώ πολύ δυναμωτικό θεωρείτο ένα ποτό που παρασκευαζόταν με το σιγοβράσιμο σύκων και θυμαριού σε νερό ή κρασί.
Το θυμάρι ήταν φυτό αφιερωμένο στη θεά του έρωτα Αφροδίτη και κανείς δεν αμφισβητούσε πως προκαλεί ή ενισχύει τον πόθο. Ο τύραννος των Συρακουσών Διονύσιος ο Πρεσβύτερος, ξακουστός στην εποχή του (τέλη του 4ου αι. π.Χ.) για τα συμπόσια που διοργάνωνε, υποστήριζε ότι έφτανε να σκορπίσει στις αίθουσες φρεσκοκομμένο θυμάρι για να κυριευθούν οι καλεσμένοι του από ερωτική διάθεση. Αλλά και ο φιλόσοφος (άρα πιο χαλιναγωγημένος) Αριστοτέλης συνδέθηκε μέχρι το τέλος της ζωής του, απέκτησε μάλιστα ένα γιο μαζί με μια εταίρα, το όνομα της οποίας ήταν Ερπυλλίς, παραπέμπει στο άγριο θυμάρι και την ερωτική αναζωογόνηση που προκαλεί.

Ο Ιπποκράτης, στο σύγγραμμά του «Περί Διαίτης», αναφέρει πως το θυμάρι είναι θερμαντικό, υπακτικό και διουρητικό, αποβάλλει το φλέγμα, ενώ στο «Περί Νούσων» το προτείνει ενάντια στη φθίση του λάρυγγα.
Ο Διοσκουρίδης, στο τρίτο βιβλίο του συγγράμματος «Περί Ύλης Ιατρικής», περιγράφει λεπτομερώς τρία είδη θυμαριού. Πρώτο, αναφέρει το Thymus capitatus ή κατ' άλλους Coridothymus capitatus της σύγχρονης φυτολογίας: «Θυμάρι: το ξέρουν όλοι.


Είναι ένας χαμηλός θάμνος με τη μορφή φρύγανου, καλυμμένος από πολλά στενά φυλλαράκια, ο οποίος έχει πορφυρόχρωμες ανθισμένες κορυφές και φυτρώνει σε πετρώδη και άγονα εδάφη. Όταν πίνεται με αλάτι και ξίδι, αποβάλλει το φλέγμα από την κοιλιά.
Το αφέψημά του με μέλι βοηθά όσους έχουν ορθόπνοια, άσθμα ή ελμινθίαση, διευκολύνει την έμμηνο ρύση και τη γέννα• είναι, επίσης, διουρητικό, ενώ ανακατεμένο με μέλι συμβάλλει στην απόχρεμψη.»
Όταν ενέσκηψαν οι μεγάλες επιδημίες, με χειρότερη απ' όλες την πανούκλα, οι εντριβές με ξίδι μέσα στο οποίο είχε μουλιάσει θυμάρι ή απλώς το κάψιμο του μέσα στους χώρους θεωρούνταν αποτελεσματικά προστατευτικά μέτρα. Σε πολλές σλαβικές χώρες, εξακολουθούν μέχρι τις μέρες μας να θυμιατίζουν το σπίτι και το στάβλο με θυμάρι για να κρατήσουν μακριά τις μολυσματικές ασθένειες.


Μεγάλη χρήση του γινόταν μέχρι πρόσφατα από τους ρώσους πεχλιβάνηδες που ξάπλωναν πάνω σε μαξιλάρια γεμάτα με ξερό θυμάρι για να αντλήσουν δύναμη και θάρρος.

Το θυμάρι, τέλος, παραμένει πάντοτε παρόν στον μακρύ κατάλογο των συστατικών του παντισάχ κουββέτ ματζουνού, του αφροδισιακού εκλείγματος δηλαδή που κατανάλωναν τακτικά οι οθωμανοί σουλτάνοι και αγοράζουν σήμερα οι τουρίστες από τα μπαχαριτζίδικα την Κωνσταντινούπολης.


Το θυμάρι βρίσκει, επίσης, πολλές εφαρμογές στη σύγχρονη βιομηχανία φαρμάκων και καλλυντικών λόγω των αντισηπτικών, επουλωτικών, σπασμολυτικών και αποχρεμπτικών του ιδιοτήτων. Αποσμητικά σαπούνια, κρέμες που τονώνουν την επιδερμίδα, λοσιόν για την ακμή, σαμπουάν ενάντια στη πιτυρίδα, στοματικά διαλύματακαι οδοντόκρεμες, αντιβηχικά σιρόπια, λοσιόν για μετά το ξύρισμα, φάρμακα για τη δυσπεψία, είναι κάποια μόνο από τα προϊόντα που συχνά ενισχύονται με το αιθέριο έλαιο του.
Το φυτό
Το θυμάρι ή thymus vulgaris ανήκει στην οικογένεια των Χειλανθών (Labiatae). Είναι ένας χαμηλός, εξαιρετικά ανθεκτικός θάμνος, με μοβ άνθη στις κορυφές των κλαδιών και θαυμάσιο άρωμα. Ανθίζει από το Μάιο μέχρι και τις αρχές του φθινοπώρου και το συναντάμε σε χώρες της Μεσογείου, της Ασίας και στη Βόρεια Αμερική. Τα ξεραμένα φύλλα του έχουν πράσινο λαδί χρώμα και όταν θρυμματιστούν, αναδίδουν το άρωμά τους. Σε άγονα μέρη στην Ελλάδα, θα βρείτε πολλά είδη θυμαριού, ενώ υπάρχουν και καλλωπιστικές ποικιλίες που καλλιεργούνται σε κήπους.

Ένα φυτό... θησαυρός
Το θυμάρι έχει πολλές θεραπευτικές ιδιότητες, γνωστές ήδη από τα χρόνια των αρχαίων Ελλήνων και Αιγυπτίων. Έχει ισχυρή αντιμικροβιακή και αντισηπτική δράση, που οφείλεται στη θυμόλη, την οποία περιέχει το αιθέριο έλαιό του και συνήθως χρησιμοποιείται για την απολύμανση πληγών. Ωστόσο, λίγες σταγόνες από το βάμμα του σε νερό είναι αρκετές για να καθαρίσουν το σπίτι σας, αφήνοντας ένα ευχάριστο άρωμα.

Τονώνει το ανοσοποιητικό, είναι αποχρεμπτικό, κατευνάζει το βήχα και τη βρογχίτιδα και θεωρείται εξαιρετικά αποτελεσματικό σε περιπτώσεις γρίπης. Χρησιμοποιείται επίσης για την αντιμετώπιση της δυσπεψίας και της διάρροιας, αλλά και του πονόδοντου. Είναι θερμαντικό και με το λάδι ή το βάμμα του μπορείτε να κάνετε εντριβές, που ανακουφίζουν από μυϊκούς και ρευματικούς πόνους. Συνιστάται ακόμα και ως καταπραϋντικό σε περιπτώσεις άγχους.

Εσωτερικές χρήσεις:
- Γενικό διεγερτικό. Πολύτιμο για τη σωματική και πνευματική κατάπτωση (ατονία), το άγχος, τη νευρασθένεια, την κατάθλιψη, αλλά και την ημικρανία.- Βοηθά στην πέψη των λιπαρών τροφών. (Γι' αυτό να το προτιμάτε στα ψητά και γενικά στα κρεατικά)
- Θεωρείται ότι αυξάνει την πνευματική διαύγεια (γιατρός Valnet) και τονώνει τα νεύρα.
- Δυναμώνει την καρδιά.
- Σπασμολυτικό πολύτιμο για το βήχα του κοκίτη και το άσθμα.
- Είναι αποχρεμπτικό.- Τονώνει το ανοσοποιητικό σύστημα.
- Είναι εφιδρωτικό και ρυθμίζει τα εκκρίματα σε περιπτώσεις γρίπης, συναχιού, κρυολογημάτων.
- Πολύτιμο σε προβλήματα του λαιμού και των βρόγχων.
- Προληπτικό αντιβιοτικό σε επιδημίες γρίπης.- Ισχυρό αντισηπτικό του εντέρου, του γεννητικού-ουρικού συστήματος και των πνευμόνων (εντερικές μολύνσεις, λευκόρροια, πνευμονικές μολύνσεις, βρογχίτιδα, φυματίωση).
- Εμποδίζει τις ζυμώσεις και συγκέντρωση αερίων στην κοιλιά και στο έντερο.


Εξωτερικές χρήσεις:
-Αντισηπτικό και βακτηριοκτόνο σε δερματοπάθειες και λευκόρροια, επουλώνει πληγές, σπυριά και εγκαύματα.
-Σταματά την τριχόπτωση.-Θεραπεύει την ψώρα και τους λειχήνες.
-Καταπολεμά τους πόνους των αρθρώσεων σε αρθριτικά και ρευματισμούς.-Καθαρίζει το στόμα και τα δόντια καλύτερα από κάθε οδοντόκρεμα του εμπορίου. Καταπολεμά την ουλίτιδα.
-Με γαργάρες, βοηθά ερεθισμένες αμυγδαλές.
-Λίγες σταγόνες αιθέριου λαδιού σε ένα μπουκαλάκι παρθένο ελαιόλαδο είναι ότι πρέπει για κομπρέσες πάνω σε πληγές και τσιμπήματα εντόμων.-Με ένα μπάνιο διώχνει την κούραση.


Βάλτε το στην κουζίνα σας
Το πιο γνωστό προϊόν από θυμάρι είναι το εξαιρετικής ποιότητας θυμαρίσιο μέλι, ενώ αποτελεί και ένα από τα βότανα που χρησιμοποιούνται για τον αρωματισμό του λικέρ Βενεδικτίνη. Στη μαγειρική χρησιμοποιείται για να αρωματίσει ψάρια, κρεατικά (συνδυάζεται άριστα με κυνήγι και λουκάνικα), σάλτσες (ιδίως ντομάτας) και τυριά (ιδίως κρεμώδη). Αλλάζει ευχάριστα τη γεύση και το άρωμα στα φασολάκια και τον αρακά και μπορείτε να προσθέσετε τα ψιλοκομμένα φύλλα του στο στιφάδο και σε σούπες. Μπορείτε ακόμα να το χρησιμοποιήσετε για να δώσετε μια διαφορετική νότα σε κάθε είδους γέμιση, στα αυγά, στο βούτυρο και φυσικά στις ξιδάτες ελιές. Ρίξτε, τέλος, λίγο πάνω στα λαχανικά, τις σαλάτες και τα ζυμαρικά σας. Φτιάξτε νόστιμες μαρινάδες και αρωματικό λάδι για τις σαλάτες και τα φαγητά σας (σε 1 λίτρο ελαιόλαδο βάζετε 3 κουταλιές θυμάρι. Αφήνετε το μπουκάλι σε δροσερό και σκοτεινό μέρος για 20 ημέρες και μετά το σουρώνετε με ένα τουλουπάνι). Τολμήστε, τέλος, να το βάλετε και στα γλυκά σας.

Φρέσκο ή ξερό;
Τις περισσότερες φορές χρησιμοποιείται ξερό ως καρύκευμα, καθώς το φρέσκο, αν και έχει πιο πλούσια γεύση, είναι λιγότερο πρακτικό και έχει μικρή διάρκεια ζωής (περίπου 1 εβδομάδα). Το τελευταίο θα το βρείτε σε κλωνάρια και μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε είτε ολόκληρα είτε μόνο τα φύλλα τους. Φυσικά μπορείτε να αντικαταστήσετε το ένα με το άλλο, αρκεί να θυμάστε ότι οι ποσότητες που πρέπει να χρησιμοποιήσετε είναι διαφορετικές. Έτσι, η αναλογία αποξηραμένου και φρέσκου θυμαριού είναι 1 προς 3, δηλαδή το 1 κουταλάκι αποξηραμένο θυμάρι αντιστοιχεί σε 3 κουταλάκια φρέσκο, ενώ αν έχετε στα ντουλάπια σας σκόνη, βάζετε ακόμα μικρότερη ποσότητα.

Προφυλάξεις:
Όσο θαυματουργό κι αν είναι το θυμάρι, η καθημερινή εσωτερική του χρήση μπορεί να οδηγήσει σε υπερλειτουργία του θυρεοειδούς αδένα και σε δηλητηρίαση, με συμπτώματα εμετό, διάρροια, ζαλάδες και καρδιακή κατάπτωση. Αν κάποιος θέλει να πίνει τακτικά, καλό είναι να πίνουμε 2 τσάγια τη βδομάδα αλλιώς, αν έχουμε κάποιο κρύωμα ή κάτι άλλο, μπορούμε να πίνουμε 2-3 τσάγια τη μέρα για μια βδομάδα. Αν μαζεύετε θυμάρι και άλλα βότανα Όταν μαζεύουμε θυμάρι, πρέπει να είμαστε προσεκτικοί ώστε να μην το ξεριζώνουμε. Κόβουμε τα κλαδάκια με ψαλίδι ή μαχαίρι, για να μπορέσει να ξανανθίσει. Επίσης, κόβουμε λίγο από κάθε θάμνο. Το θυμάρι μοιάζει κάπως με τη ρίγανη, γι" αυτό χρειάζεται να μπορούμε να τα ξεχωρίζουμε. Όταν είναι ανθισμένο, είναι εύκολο επειδή έχει μοβ άνθη. Όταν το μαζεύουμε μόνοι μας από την εξοχή, στην αρχή μπορεί να τα μπερδεύουμε αλλά γρήγορα θα μπορούμε να τα διακρίνουμε.
Αν μαζεύετε θυμάρι και άλλα βότανα

Όταν μαζεύετε θυμάρι από την εξοχή, πρέπει να είστε προσεκτικοί ώστε να μην το ξεριζώνετε. Κόβετε τα κλαδάκια με ψαλίδι ή μαχαίρι, για να μην καταστρέψετε το φυτό και να μπορέσει να ξανανθίσει.

http://masticyou.blogspot.com/2015/12/blog-post_22.html