ΑΥΘΟΡΜΗΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΚΡΑΥΓΗ ΄΄άι΄΄ ΠΟΥ ΕΚΒΑΛΛΕΙ Ο ΒΟΣΚΟΣ, ΚΑΘΩΣ ΠΟΙΜΑΙΝΕΙ
ΤΑ ΚΑΤΣΙΚΙΑ ΤΟΥ ΠΟΥ ΠΗΔΟΥΝ ΑΠΟ ΔΩ ΚΑΙ ΑΠΟ ΚΕΙ. Η ΙΔΙΑ ΑΥΤΗ ΚΡΑΥΓΗ
ΕΚΣΤΟΜΙΖΕΤΑΙ ΕΔΩ ΚΑΙ ΑΙΩΝΕΣ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΙΝΕΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΑ ΖΩΑ ΠΟΥ
ΤΑΥΤΙΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΠΗΔΗΜΑ.΄΄ΠΗΔΩ ΣΑΝ ΚΑΤΣΙΚΙ΄΄ ΛΕΕΙ Η ΛΑΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΙ.
ΕΤΣΙ
Η ΡΙΖΑ ΄΄άι΄΄ ΣΥΝΕΔΕΘΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΤΟΜΗ ΚΙΝΗΣΙ, ΤΟΝ ΚΡΑΔΑΣΜΟ, ΤΗΝ ΔΟΝΗΣΙ,
ΤΗΝ ΣΠΙΝΘΗΡΟΒΟΛΙΑ.
ΠΡΩΤΙΣΤΩΣ Η ΡΙΖΑ ΄΄άι΄΄ ΕΔΩΣΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΄΄αίξ΄΄
ΔΗΛ. Η ΚΑΤΣΙΚΑ ΠΟΥ ΣΤΟΝ ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟ ΓΙΝΕΤΑΙ ΄΄αίγες΄΄, ΕΔΩΣΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΣΤΑ
ΑΛΛΕΠΑΛΛΗΛΑ ΑΦΡΙΖΟΝΤΑ ΚΥΜΑΤΑ, ΠΟΥ ΚΑΘΩΣ ΕΙΝΑΙ ΑΣΠΡΑ ΚΑΙ ΠΗΔΟΥΝ, ΔΙΝΟΥΝ
ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΩΝ ΚΑΤΣΙΚΙΩΝ.
ΕΤΣΙ ΕΧΟΥΜΕ ΤΟ ΑΙΓΑΙΟΝ ΠΕΛΑΓΟΣ, Η ΘΑΛΑΣΣΑ ΜΕ
ΤΑ ΒΡΑΧΕΑ ΑΔΡΙΖΟΝΤΑ ΚΥΜΑΤΑ, ΠΟΥ ΛΕΓΟΝΤΑΙ ΄΄αιγές΄΄. ΕΥΚΟΛΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙΤΑΙ
ΤΟ ΡΗΜΑ ΄΄ αίσσω΄΄ ΠΟΥ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΒΙΑΙΩΣ, ΟΡΜΩ.
ΟΙ
ΠΟΛΕΜΙΣΤΕΣ ΩΡΜΟΥΣΑΝ ΣΤΟ ΠΕΔΙΟΝ ΤΗΣ ΜΑΧΗΣ ΜΕ ΟΡΜΗ, ΄΄αίσοντες΄΄ ΚΑΙ
ΠΗΔΟΥΣΑΝ ΟΠΩΣ ΟΙ ΄΄αίγες΄΄.
ΕΤΣΙ Η ΤΡΟΜΕΡΗ ΑΣΠΙΔΑ ΤΟΥ ΔΙΟΣ ΛΕΓΕΤΑΙ
΄΄αιγίς΄΄ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΕΠΕΙΔΗ ΣΤΟΥΣ
ΠΑΝΑΡΧΑΙΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ ΟΙ ΑΣΠΙΔΕΣ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΟΝΤΟ ΑΠΟ ΑΛΛΕΠΑΛΛΗΛΑ ΔΕΡΜΑΤΑ
ΖΩΩΝ.
ΚΑΙ ΕΠΕΙΔΗ Η ΑΣΠΙΔΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΙΣΤΗ, ΛΕΜΕ ΣΗΜΕΡΑ ΟΤΙ Η
ΤΑΔΕ ΕΚΔΗΛΩΣΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΄΄ υπό την αιγίδα΄΄ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ
ΤΑΔΕ...ΕΝΝΟΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ.
Η ΓΛΩΣΣΟΠΛΑΣΙΑ, ΠΟΥ ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΙ , ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ ΚΑΤΑ ΤΡΟΠΟ ΘΑΥΜΑΣΤΟ.
Η ΄΄αιγίς΄΄ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΤΗΝ ΄΄καταιγίδα΄΄, ΔΗΛ. ΤΗΝ ΙΣΧΥΡΗ ΒΡΟΧΟΠΤΩΣΙ ΜΕ
ΤΗΝ ΣΥΝΟΔΕΙΑ ΑΝΕΜΩΝ. ΕΤΣΙ ΛΕΜΕ ΣΗΜΕΡΑ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ....΄΄καταιγισμός΄΄, ΄΄
καταιγιστικά πυρά΄΄, ΄΄καταιγιστικά γεγονότα΄΄, ΄΄καταιγιστικές
ερωτήσεις΄΄....
Η ΡΙΖΑ ΄΄άι΄΄ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΟΜΩΣ ΚΑΙ ΛΕΞΕΙΣ ΜΕ ΑΝΤΙΘΕΤΗ
ΕΝΝΟΙΑ, ΟΠΩΣ Η ΄΄αίγλη΄΄ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΦΩΣ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ, ΤΟ ΦΩΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ,
Η ΛΑΜΨΙ, Η ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑ, ΤΟ ΦΕΓΓΟΣ, Η ΣΤΙΛΠΝΟΤΗΤΑ. ΑΛΛΑ ΠΩΣ Η ΑΡΧΙΚΗ
ΕΝΤΥΠΩΣΙ ΤΗΣ ΄΄αισούσης αιγός΄΄ ΠΗΡΕ ΤΗΝ ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ;
ΟΙ ΕΝΝΟΙΕΣ
ΦΩΣ-ΚΡΑΔΑΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΑΦΕΙΣ, ΕΠΕΙΔΗ ΤΟ ΦΩΣ ΕΞΥΠΑΚΟΥΕΙ ΤΡΟΜΩΔΗ ΚΙΝΗΣΙ,
ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΝΤΙΛΗΠΤΟ.
ΑΛΛΑ Η ΤΡΟΜΩΔΗΣ ΚΙΝΗΣΙ ΕΝΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ
ΣΤΟ ΠΗΔΗΜΑ ΤΗΣ ΑΙΓΟΣ (βλέπε και λ. αργός=γρήγορος). ΕΤΣΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙΤΑΙ Η
ΛΕΞΙ ΄΄αίγλη΄΄, Η ΟΠΟΙΑ ΜΕ ΤΗ ΣΕΙΡΑ ΤΗΣ ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ ΑΝΑΠΟΣΠΑΣΤΑ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗ
ΛΕΞΙ ΄΄γέλως΄΄. ΤΗ ΣΧΕΣΙ ΤΗΣ ΄΄αίγλης΄΄ ΚΑΙ ΤΟΥ ΄΄γέλωτος΄΄ΜΑΣ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΕΙ Ο ΓΛΩΣΣΟΠΛΑΣΤΗΣ ΟΜΗΡΟΣ ΣΤΟ ΣΤΙΧΟ ΤΗΣ ΙΛΙΑΔΟΣ Τ 362 : ΄΄αίγλη
δ΄ουρανόν ίκε, γέλασσε δέ πάσα περί χθών χαλκού υπό στεροπής΄΄(=και η
αίγλη στον ουρανό έφθασε, και γέλασε πάσα η γή από του χαλκού την
αστραπή).
ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ Ο ΛΑΟΣ ΛΕΕΙ ΟΤΙ ΄΄ έλαμψε το πρόσωπό του από το γέλιο΄΄ ή ΄΄ το πρόσωπό του φωτίστηκε από το γέλιο΄΄.
ΑΛΛΑ ΑΠΟ ΤΗ ΡΙΖΑ ΄΄αιγ΄΄ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΠΟΛΛΕΣ ΑΛΛΕΣ ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ.
ΕΠΕΙΔΗ ΟΙ ΑΙΓΕΣ ΠΗΔΟΥΝ ΣΕ ΑΠΟΚΡΗΜΝΑ ΚΑΙ ΑΚΡΑΙΑ ΜΕΡΗ ΠΟΥ ΚΑΤΑΛΗΓΟΥΝ ΣΤΗ
ΘΑΛΑΣΣΑ, Η ΑΚΡΗ ΤΗΣ ΞΗΡΑΣ, ΚΑΛΕΙΤΑΙ ΄΄ αιγιαλός΄΄, ΠΟΥ Ο ΛΑΟΣ ΤΟΝ ΛΕΕΙ
ΚΑΙ ΄΄γιαλό΄΄, ΄΄ακρογιάλι΄΄, ΣΩΖΟΝΤΑΣ ΕΤΣΙ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΠΟΥ ΕΙΧΕ Ο ΒΟΣΚΟΣ
ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ ΟΤΑΝ ΕΒΛΕΠΕ ΤΙΣ ΛΕΥΚΕΣ ΑΙΓΕΣ ΤΟΥ ΝΑ ΠΗΔΟΥΝ ΣΤΑ ΑΚΡΑΙΑ
ΒΡΑΧΙΑ.
ΟΙ ΓΑΛΛΟΙ ΛΕΝΕ...΄΄la mer moutonne΄΄ ΔΗΛ. Η ΘΑΛΑΣΣΑ ΕΧΕΙ
ΛΕΥΚΑ ΚΥΜΑΤΑ, ΕΝΩ Η ΛΕΞΙ ΄΄moutonne΄΄ ΑΠΟ ΜΟΝΗ ΤΗΣ ΣΗΜΑΙΝΕΙ =ΠΡΟΒΑΤΑ.
ΕΠΙΣΗΣ ΟΙ ΓΑΛΛΟΙ ΛΕΝΕ ΚΑΙ ΄΄ le ciel se moutonne΄΄= Ο ΟΥΡΑΝΟΣ ΓΕΜΙΖΕΙ
ΠΡΟΒΑΤΑ, ΔΗΛ. ΛΕΥΚΑ ΝΕΦΗ.
ΚΑΘΩΣ Η ΄΄αίγλη΄΄ ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΩΣ
ΜΕ ΤΟΝ ΄΄γέλωτα΄΄ ΚΑΙ ΤΟ ΄΄γελάω΄΄, ΕΥΚΟΛΑ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΜΕ ΤΗΝ
ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ, [ ΓΑΛΑΝΟΣ, ΓΑΛΗΝΗ, ΓΛΗΝΑ, ΓΕΛΙΟ, ΓΕΛΟΙΟΣ,
ΑΙΓΙΑΛΙΤΙΔΑ ΖΩΝΗ, ΚΑΤΑΙΓΙΔΑ, ΓΛΑΥΚΩΜΑ, ΓΛΑΥΚΑ,=ΚΟΥΚΟΥΒΑΓΙΑ, ΕΚ ΤΟΥ
ΛΑΜΠΟΝΤΟΣ ΟΦΘΑΛΜΟΥ κ.ά.]
Η ΓΕΝΕΣΙΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ...Κ.ΔΟΥΚΑΣ