ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ Το 500άρικο του 1955 είναι ιδιαίτερο χαρτονόμισμα στο οποίο υποφώσκει η πολυσυζητημένη διασύνδεση της σωκρατικής φιλοσοφίας με τον Χριστιανισμό: Στην πρόσοψή του δεσπόζει ένα υπέροχο χαρακτικό της προτομής του Σωκράτη, ενώ στην πίσω όψη απεικονίζεται ο Απόστολος των Εθνών, ο Παύλος, την ώρα που αγορεύει στον Άρειο Πάγο της Αθήνας.
Τα δύο χαρακτικά είναι άσχετα σε πρόχειρη εξέταση, μια βαθύτερη όμως αναζήτηση θα μας δείξει ότι από τα πολύ παλιά χρόνια, τόσο στην Ανατολή όσο και στη Δύση, ο Σωκράτης, αν και δεν γνώρισε τον χριστιανισμό, θεωρείται ψυχή εκ φύσεως χριστιανική, λατινικά anima naturaliter christiana.
Φαίνεται λοιπόν ο ονομαστός χαράκτης Αλέξανδρος Κορογιαννάκης (1906-1966) που υπογράφει τα χαρακτικά αυτού του πεντακοσάρικου, αυτά είχε στο μυαλό του, και αυτή είναι η διασύνδεση της πρόσθιας με την πίσω όψη. Αυτή τη διασύνδεση την συναντάμε σε πολλές μεταπολεμικές εκδόσεις της Τράπεζας της Ελλάδας και φαίνεται να αποτελεί μία μανιέρα της εποχής, την οποία τηρεί απαρέγκλιτα ο Κορογιαννάκης και στα 11 χαρτονομίσματα που σχεδίασε.
Τυπικά η Ορθόδοξη Εκκλησία απορρίπτει αυτή την διασύνδεση, μιας και δογματικά δεν στέκει να υπάρχει χριστιανισμός προ Χριστού, ωστόσο, σε πολλές μοναστηριακές αγιογραφίες θα δούμε τον Σωκράτη, τον Αριστοτέλη, τον Πλάτωνα και πολλούς άλλους να τοποθετούνται στους τοίχους δίπλα στους Αγίους. Το ίδιο βέβαια συμβαίνει και δυτικές τοιχογραφίες, όπου οι αρχαιοελληνικές μορφές κάθε άλλο παρά σπάνιες είναι.
Η προτομή του Σωκράτη πάνω στην οποία στηρίχτηκε το χαρακτικό της πρώτης όψης είναι ένα μαρμάρινο ρωμαϊκό αντίγραφο ενός κλασικού μπρούντζινου, κατά πάσα πιθανότητα του Λύσιππου (390 - 300 π.Χ.), που βρίσκεται σήμερα στο Μουσείο του Λούβρου, στο Παρίσι.
Η μορφή του έχει πολλά κοινά σημεία με την περίφημη τοιχογραφία Ραφαήλ στο Αποστολικό Ανάκτορο στο Βατικανό, γνωστή ως Σχολή των Αθηνών. Πιθανώς ο Ραφαήλ είχε δει την προτομή που σήμερα είναι στο Λούβρο, ή σκίτσο της. Στην πίσω όψη έχουμε ένα χαρακτικό που απεικονίζει την ομιλία του Αποστόλου Παύλου στον Άρειο Πάγο της Αθήνας, όταν κήρυξε τον Χριστιανισμό με αφετηρία τον παρακείμενο βωμό του Αγνώστου Θεού.
Ο πίνακας που αποτέλεσε πρότυπο του χαρακτικού κυκλοφορεί έγχρωμος σε αρκετά παλαιότερα ελληνικά βιβλία, κυρίως θρησκευτικά, χωρίς όμως να είναι γνωστή η ταυτότητά του (αν κάποιος γνωρίζει μπορεί να επικοινωνήσει μαζί μας για να συμπληρώσουμε τις γνώσεις μας). Στα αριστερά της εικόνας ξεχωρίζει ο βωμός του Αγνώστου Θεού, ενώ ο Απόστολος Παύλος αγορεύει με τον δείκτη προς τον ουρανό, όπως ακριβώς ο Ραφαήλ απεικονίζει τον Πλάτωνα στη Σχολή των Αθηνών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου