Κυριακή 14 Νοεμβρίου 2021

Ο Παρθενώνας - 3D αναπαράσταση

  

Ο Παρθενώνας είναι ένας αρχαίος ελληνικός ναός χτισμένος στην Ακρόπολη της Αθήνας. Είναι κατασκευασμένος από λευκό πεντελικό μάρμαρο και ήταν αφιερωμένος στη θεά Αθηνά, την προστάτιδα της πόλης των Αθηνών. Η κατασκευή του ξεκίνησε το 447 π.Χ. με απόφαση του Αθηναίου πολιτικού Περικλή. Οι αρχιτέκτονες ήταν ο Ικτίνος και ο Καλλικράτης, ενώ υπεύθυνος για τα γλυπτά ήταν ο Φειδίας. Η κατασκευή ολοκληρώθηκε το 438 π.Χ. και τα τελευταία αγάλματα τοποθετήθηκαν το 432 π.Χ. Είναι ένα κτήριο δωρικού αρχιτεκτονικού ρυθμού, που όμως συνδυάζει στοιχεία και του Ιωνικού. Τα γλυπτά μπορούν να χωριστούν σε τρεις κατηγορίες: τις μετόπες, τα αετώματα και τη ζωφόρο. Η είσοδος στον κυρίως ναό γινόταν από την ανατολική κεντρική θύρα του ναού. Μέσα έστεκε το γιγάντιο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου. Το άγαλμα ήταν κατασκευασμένο από τον Φειδία από χρυσό και ελεφαντόδοντο και είχε ύψος περίπου 12 μέτρα. Ο Παρθενώνας θεωρείται σύμβολο της αρχαίας Ελλάδας, της δημοκρατίας και του δυτικού πολιτισμού.

Δευτέρα 1 Νοεμβρίου 2021

Καταγγελία Ρουμάνου ευρωβουλευτή: Ούτε εμείς δεν έχουμε δει τα συμβόλαια...

 

Απόλυτη μυστικότητα καλύπτει τις συμβάσεις της Κομισιόν με τις φαρμακευτικές εταιρείες για αγορά εμβολίων για λογαριασμό των χωρών της ΕΕ. Δείτε σχετικά και εδώ: https://mandataapoekso.blogspot.com/2...

Το μεγαλύτερο ψηφιδωτό στον κόσμο - Από την εποχή που οι Έλληνες κυβερνούσαν την Αντιόχεια

Το Antakya Museum Hotel στην Τουρκία είναι σήμερα μεγάλης αρχαιολογικής σημασίας. Κατά την κατασκευή του, οι εργάτες ανακάλυψαν ένα μωσαϊκό 2.000 ετών που εκτείνεται σε 9.000 τετραγωνικά πόδια (περίπου 850 τετραγωνικά μέτρα)! Είναι το μεγαλύτερο ψηφιδωτό κομμάτι στον κόσμο και πραγματικά ένα εκπληκτικό θέαμα.

Το τεράστιο ψηφιδωτό, το οποίο άνοιξε πρόσφατα στο κοινό ως μέρος του νεόκτιστου Antakya Museum Hotel, ανακαλύφθηκε το 2010 από ένα συνεργείο κατασκευής που έσκαβε τα θεμέλια του νέου ξενοδοχείου. Η ανακάλυψη ήταν πέρα από κάθε τι θα περίμενε κανείς. Κρυμμένο κάτω από τα θεμέλια του μελλοντικού ξενοδοχείου βρισκόταν το μεγαλύτερο ψηφιδωτό στον κόσμο.

Οι αρχαιολόγοι πιστεύουν ότι αυτό το τεράστιο ψηφιδωτό κομμάτι με τις περίπλοκες γεωμετρίες του ήταν το πάτωμα ενός δημόσιου κτιρίου στην αρχαία πόλη της Αντιόχειας, μιας από τις σημαντικότερες πόλεις της Αυτοκρατορίας των Σελευκιδών. Αν και υπέστη ζημιές κατά τη διάρκεια μιας σειράς μεγάλων σεισμών το 526 και το 528 μ.Χ., ορισμένες από αυτές τις ζημιές στην πραγματικότητα ενισχύουν μόνο τις θεαματικές οπτικές του ιδιότητες, καθώς το ψηφιδωτό παρέμεινε συνδεδεμένο με το δάπεδο και ως επί το πλείστον άθικτο ακόμη και όταν το ίδιο το θεμέλιο κυματιζόταν άγρια. Αυτή η ανομοιομορφία στο επίπεδό κάνει το ψηφιδωτό να μοιάζει σαν ένα κυματιστό τεράστιο, όμορφο χαλί.

Ιστορία της περιοχής

Ιδρύθηκε το 300 π.Χ. από έναν από τους στρατηγούς του διαδόχου του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Σέλευκο Α΄. Η Αντιόχεια ήταν η πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας των Σελευκιδών μέχρι την κατάκτησή της από τη Ρώμη το 63 π.Χ. Η τοποθεσία της την έκανε σημαντικό εμπορικό κόμβο μεταξύ της Μεσογείου και της Ανατολής.

Στην ακμή της, η Αντιόχεια είχε πληθυσμό μισό εκατομμύριο και ήταν τόσο σημαντική που θεωρήθηκε αντίπαλος πρώτα της Αλεξάνδρειας και μετά της Κωνσταντινούπολης ως η δεύτερη πιο σημαντική πόλη της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.

Εντάχθηκε στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία γύρω στο 64 π.Χ. και παρέμεινε μέρος της μέχρι το 387 μ.Χ. Για τους επόμενους επτά αιώνες, πέρασε ανάμεσα στην Κωνσταντινούπολη, τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία και την αραβική κυριαρχία.Το 1098, οι Σταυροφόροι ανακατέλαβαν την Αντιόχεια και πέρασε από τα χέρια τους δεκάδες φορές τα επόμενα διακόσια χρόνια. Η πόλη της Αντιόχειας έπεσε το 1268. Αφού νίκησε τη Δαμασκό, τη Ναζαρέτ και το Βασίλειο της Ιερουσαλήμ, ένας Αιγύπτιος σουλτάνος πολιόρκησε την Αντιόχεια και σκότωσε σχεδόν όλους στην πόλη.Οι Οθωμανοί Τούρκοι κατέλαβαν την Αντιόχεια, η οποία είχε μειωθεί σε πληθυσμό περίπου 300 κατοίκων, το 1517. Παρέμεινε μέρος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας μέχρι και το 1939, η Antakya έγινε μέρος της Τουρκίας, όπου παραμένει μέχρι σήμερα.

Δεκαπέντε αιώνες εργασίας

Το τοπικό Αρχαιολογικό Μουσείο Χατάι διαθέτει μια συλλογή από ρωμαϊκά ψηφιδωτά αυτής της περιόδου, τα περισσότερα από τα οποία έχουν αφαιρεθεί από ανασκαφές και συντηρούνται σε εσωτερικούς χώρους. Ωστόσο, το τεράστιο μέγεθος αυτού του συγκεκριμένου ψηφιδωτού απαιτούσε μια διαφορετική προσέγγιση. Αντί να σηκώσουν το ψηφιδωτό, ή μέρος του, ή να το καλύψουν για προστασία, αρχαιολόγοι και αρχιτέκτονες συνεργάστηκαν για να δημιουργήσουν ένα ξενοδοχείο μουσείο ακριβώς από πάνω του.

Μια πλατφόρμα συνδεδεμένη με δομικές στήλες που είναι εγκατεστημένες στην υποκείμενη κοίτη του ποταμού τώρα αιωρείται πάνω από το ψηφιδωτό και συγκεκριμένα σημεία θέασης κατασκευάστηκαν για να επιτρέπουν στους επισκέπτες να δουν το απίστευτο αριστούργημα. Πάνω από τις κολώνες χτίστηκε μια πλατφόρμα για να φιλοξενήσει τις ανέσεις του ξενοδοχείου - αίθουσα χορού, αίθουσες συνεδριάσεων, πισίνα, γυμναστήριο.Εκτός από το τεράστιο μέγεθός του, ένα από τα πιο αξιοσημείωτα πράγματα για το μωσαϊκό της Antakya είναι το πόσο καιρό βρισκόταν σε εξέλιξη η κατασκευή του. Ξεκίνησε περίπου την εποχή που οι Έλληνες κυβερνούσαν την Αντιόχεια, περίπου το 300 π.Χ., και διήρκεσε μέχρι το 1200 μ.Χ.

Σε αυτούς τους δεκαπέντε αιώνες, δεκατρείς διαφορετικοί πολιτισμοί πιστεύεται ότι συνέβαλαν στο μωσαϊκό. Οι συνεισφέροντες περιελάμβαναν πολιτισμούς τόσο διαφορετικούς όπως οι Έλληνες, οι Ρωμαίοι, οι Βυζαντινοί, οι Άραβες, οι Σταυροφόροι και οι Αιγύπτιοι.

Πηγή από τις εικόνες: The Museum Hotel Antakya - Κείμενο: Κωνσταντίνος Ντίνος - Αρχαία Ελληνικά

 https://arxaia-ellinika.blogspot.com/2021/10/megalytero-psifidoto-kosmo-ellines-antioxeia.html?m=1

 

 

Τετάρτη 27 Οκτωβρίου 2021

ΚΥΝΗΓΙ ΜΑΓΙΣΣΩΝ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΘΗΝΑ - Του Νίκου Τσιφόρου


 
 

Του Νίκου Τσιφόρου (γραμμένο τη δεκαετία του ΄60)
 
Επειδή οι χριστιανοί θέλανε με κάθε τρόπο να ξεριζώσουν τον παγανισμό, δηλαδή την αρχαία θρησκεία των Ελλήνων και να κάνουν όλους τους υπηκόους του Βυζαντίου χριστιανούς, άρχισαν να προσηλυτίζουν τους εθνικούς, όχι με χριστιανικά διδάγματα, αλλά με βία, με φόνους, με καταδιώξεις και με μαρτύρια.
Όσα αρχαία ελληνικά μνημεία είχανε γλιτώσει από τις βαρβαρικές επιδρομές, άρχισαν να γκρεμίζονται από τους φανατικούς χριστιανούς του Βυζαντίου. Χιλιάδες μελέτες και επιστημονικές έρευνες ή κάηκαν από αυτούς τους φανατικούς ή -επειδή δεν υπήρχε χαρτί- σβηνόντουσαν από τους καλόγηρους, που μεταχειριζόντουσαν το σβησμένο χαρτί, για να γράψουν προσευχές και χριστιανικά παραγγέλματα. Επιπλέον αφού η πίστη στο Χριστιανισμό ήτανε τόσο πολύ ριζωμένη απαγορευόταν ακόμα και η εξάσκηση τού ιατρικού επαγγέλματος. Αν κανείς αρρώσταινε, περίμεναν να τον σώσουν με προσευχές και όχι με φάρμακα ή με θεραπεία ιατρική.
Συνέβαινε, όμως, πολλές γυναίκες πού είχαν αρρώστους τον άντρα τους ή το παιδί τους, να θυμούνται, ότι πολλές αρρώστιες θεραπευόντουσαν με ορισμένα βότανα. Αυτό ήτανε μια παράδοση, πού την έχομε ακόμα και σήμερα, όταν διατηρούμε του κόσμου τα βότανα για ορισμένες ασθένειες. Άλλωστε η φαρμακολογία και σήμερα επιστημονικά βασίζεται στη βοτανολογία, στα βότανα δηλαδή. Οι «εθνικές» γυναίκες, λοιπόν, που δεν πίστευαν, δεν είχανε χωνέψει, ότι ο άρρωστός τους θα γινόταν καλά με προσευχές, ξεκινούσαν να πάνε στα χωράφια και να βρουν τα βότανα, που ξέρανε για να κάνουν καλά τους αγαπημένους τους. Επειδή, όμως, αυτό από το Χριστιανισμό απαγορευόταν, οι γυναίκες αναγκαζόντουσαν να βγουν για μάζεμα βοτάνων τη νύχτα. Από το σημείο αυτό οι χριστιανοί φανατισμένοι πάντα και βλέποντάς τες να ψάχνουνε στο φως του φεγγαριού, τις χαρακτήρισαν για μάγισσες. «Φθάνει, λέει ο ιστορικός, θεαθεί γυνή τις νύκτωρ πλησίον αρχαίων μαρμάρων ίνα χαρακτηρισθεί ως αιρετική». Το αποτέλεσμα είναι, ότι χιλιάδες γυναίκες και κοντά σ΄ αυτές και οι δικοί τους, καταδικάστηκαν και κάηκαν ζωντανές σα μάγισσες, όλη αυτή τη σκοτεινή εποχή, που το Βυζάντιο φρόντιζε να εκχριστιανίσει την Ελλάδα...
ΝΙΚΟΣ ΤΣΙΦΟΡΟΣ (1912- 1970)
O Νίκος Τσιφόρος γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου το 1912 και πέθανε στις 6 Αυγούστου 1970 στην Αθήνα. Είναι ένας από τους σπουδαιότερους δημοσιογράφους και θεατρικούς συγγραφείς τις δεκαετίας του 60. Από τα έντεκα του χρόνια άρχισε να ασχολείται μανιωδώς με το γράψιμο, και σε ηλικία δέκα τεσσάρων ετών το 1928 έγραψε την πρώτη του επιθεώρηση για το θερινό θέατρο της Φρεαττύδας. Αφού πήρε το πτυχίο της Νομικής, συνεργάστηκε με γνωστές εφημερίδες και περιοδικά, ενώ έγραψε πάνω από 40 θεατρικά έργα περισσότερα από 80 σενάρια και δημοσίευσε εκατοντάδες αξιόλογες εργασίες.
 
Eνδυμίων Γεώργιος Κοσμόπουλος