Κυριακή 8 Απριλίου 2018

Η ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΘΕΩΝ ΚΑΙ Η ΠΡΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ

     Αποτέλεσμα εικόνας για Η ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΘΕΩΝ ΚΑΙ Η ΠΡΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ

(Αποσπασμα απο το αρθρο του Μιχαλη Τιβέριου, καθηγητου της Κλασικής Αρχαιολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.)
Ένα από τα κυρίαρχα δόγματα του Χριστιανισμού είναι εκείνο της «Ανάστασης του Ιησού». Από τους πιστούς θεωρείται ως η μεγαλύτερη απόδειξη για την θεϊκή φύση του Χριστού.
Η ιστορική αλήθεια, όμως, είναι εντελώς διαφορετική.
Από τα αρχαία κείμενα πληροφορούμαστε, ότι στο σύνολο τους οι αρχαίες θρησκείες πίστευαν σε θεούς που είχαν πεθάνει και στη συνέχεια αναστηθεί.
Ο Πλούταρχος, αναφέρει:
«Οι Φρύγες, επίσης, που πίστευαν ότι ο θεός κοιμάται τον χειμώνα, ενώ το καλοκαίρι είναι ξυπνητός, έκαναν βακχικές τελετές προς τιμήν του, τον χειμώνα τους κατευνασμούς και το καλοκαίρι τις ανεγέρσεις. Οι Παφλαγόνες, τέλος, ισχυρίζονται ότι τον χειμώνα είναι ο θεός δεμένος και φυλακισμένος, ενώ την άνοιξη κινείται και ελευθερώνεται»
(Πλούταρχος, Ηθικά, «Περί Ίσιδος και Οσίριδος», 378E).
Που οφειλόταν, άραγε αυτή η πανάρχαια πεποίθηση ότι ο θεός αναγεννιέται την Άνοιξη; Ο Πλούταρχος, το αποδίδει στην ίδια την φύση της εποχής:
«Η ίδια η εποχή υποβάλλει τη σκέψη πως η κατήφεια οφείλεται στην εξαφάνιση των καρπών, τους οποίους οι παλιοί δεν θεωρούσαν βέβαια θεούς, αλλά δώρα των θεών, αναγκαία και μεγάλα για να μη ζούμε σαν τα άγρια θηρία.
Την εποχή, λοιπόν, που έβλεπαν από τη μια τους καρπούς να εξαφανίζονται εντελώς από τα δέντρα και να λείπουν, ενώ, από την άλλη, οι ίδιοι τους φύτευαν με πολλή δυσκολία και μεγάλα προβλήματα ξύνοντας τη γη με τα χέρια και με τα χέρια καλύπτοντάς τους πάλι, βάζοντας τους εκεί, χωρίς να ξέρουν, αν θα εμφανιστούν ξανά, έκαναν πράγματα παρόμοια με εκείνα που κάνουν όσοι θάβουν τους νεκρούς και τους πενθούν.
Τα πράγματα όμως δεν είναι έτσι, αλλά θρηνούν τους καρπούς και προσεύχονται στους θεούς, που τους γεννούν και τους δωρίζουν, να δημιουργήσουν πάλι άλλους καινούριους και να τους κάνουν να φυτρώσουν στη θέση εκείνων που χάθηκαν. Για τούτο πολύ σωστά λένε οι φιλόσοφοι πως όσοι δεν ασκούνται να καταλάβουν σωστά τις λέξεις, χρησιμοποιούν λανθασμένα τα πράγματα»
(Πλούταρχος, Ηθικά, «Περί Ίσιδος και Οσίριδος», 379A έως C).
Ο Πλούταρχος, λοιπόν, υποστηρίζει, ότι η ανάσταση του θεού συμβολίζει την αναγέννηση της φύσης ύστερα από τον χειμερινό της λήθαργο.
Ο Μανίλιος μας πληροφορεί, ότι τα άστρα που θεωρούνταν και θεοί, όταν έδυαν και χάνονταν για μεγάλο χρονικό διάστημα έκαναν τους απλούς ανθρώπους να πιστεύουν, ότι ο θεός (άστρο) ήταν νεκρός. Κατά την επιτολή του άστρου, έλεγαν, ότι ο θεός με τον οποίον ταυτιζόταν είχε αναστηθεί ή είχε γεννηθεί :
«Οι άνθρωποι κοίταζαν την εξωτερική εμφάνιση της δημιουργίας δίχως να την καταλαβαίνουν. με κατάπληξη έβλεπαν το καινούργιο φως του σύμπαντος. Μερικές φορές θρηνούσαν επειδή πίστευαν πως το είχαν χάσει. ύστερα πάλι χαίρονταν επειδή τα άστρα έμοιαζαν να ξαναγεννιούνται [ακολουθεί αβέβαιο κείμενο]»
(Μανίλιος, «Αστρονομικόν», 1.25-112).
Το ίδιο ίσχυε και με τις τελετές του αστέρα Σείριου. Το άστρο αυτό ταυτιζόταν από τους Αιγυπτίους με τον Όσιρι και από τους Έλληνες με τον Διόνυσο. Επίσης, το ίδιο το ταύτιζαν οι Αιγύπτιοι με την Ίσιδα και οι Έλληνες με την Αθηνά. Τις πληροφορίες αυτές μας διασώζει ο Πλούταρχος στο «Περί Ίσιδος και Οσίριδος».
Σήμερα ξέρουμε, ότι στις 24 Ιουλίου κατά την επιτολή του Σείριου στην Αθήνα γιορταζόταν η γέννηση της θεάς Αθηνάς και το άστρο αυτό ευθυγραμμιζόταν με τον σηκό του Παρθενώνα της Ακρόπολης των Αθηνών.
Επίσης, τόσο οι Αιγύπτιοι όσο και οι Έλληνες, πίστευαν, ότι ο Όσιρις – Διόνυσος είχε πεθάνει και στην συνέχεια αναστηθεί:
«Συν τοις άλλοις, οι μύθοι για τους Τιτάνες και τα λεγόμενα Νυκτέλια έχουν αντιστοιχίες με το διαμελισμό του Οσίριδος, την ανάσταση και την αναγέννηση του. Το ίδιο και τα περί της ταφής, γιατί όπως οι Αιγύπτιοι, σύμφωνα με όσα ήδη έχουν λεχθεί, δείχνουν σε πολλά σημεία φέρετρα του Οσίριδος, έτσι και οι κάτοικοι των Δελφών πιστεύουν ότι τα λείψανα του Διονύσου απόκεινται στην πόλη τους…»
(Πλούταρχος, Ηθικά, «Περί Ίσιδος και Οσίριδος», 364F).
Οι αρχαίοι Έλληνες θεωρούσαν, ότι κάθε άνθρωπος αποτελείται από το Νοητό (θεϊκό στοιχείο) και από την Ύλη. Το πρώτο, για λόγους που δεν είναι απαραίτητο να αναφερθούν εδώ, έπρεπε να αφυπνισθεί. Η διαδικασία αυτή, αφύπνισης του εσωτερικού θείου, συμβολιζόταν μέσα από τα μυστήρια και τις τελετές της ανάστασης. Η αναγέννηση του Θείου, ήταν πρωτίστως μία εσωτερική νίκη του ανθρώπου η οποία εξελισσόταν στην οδό που στο τέλος τον ένωνε με το Θείον. Ο κοσμικός άνθρωπος για να το πετύχει αυτό, πρέπει να εναρμονιστεί (Νοητό – Ύλη) με τρόπο ανάλογο του σύμπαντος. Ο Πλάτων, λέει σχετικά:
«Η σωστή φροντίδα για όλα τα πράγματα είναι μία και μοναδική: να προσφέρεις στο καθένα τις οικείες τροφές και κινήσεις. Οικείες όμως και συγγενείς κινήσεις για το θεϊκό στοιχείο που υπάρχει μέσα μας είναι οι σκέψεις και οι περιφορές του σύμπαντος. Αυτές πρέπει να ακολουθούμε όλοι. Και τους δικούς μας κύκλους, που διαστρεβλώθηκαν κατά την γέννηση μας, πρέπει να τους επαναφέρουμε στην ορθή τροχιά μαθαίνοντας την αρμονία και την ομαλή περιφορά του σύμπαντος. Έτσι θα εξομοιώσουμε τη νόηση μας με το αντικείμενο της – ομοιότητα σύμφωνη με την πρωταρχική της φύση. Και με την εξομοίωση αυτή θα κατακτήσουμε την προδιαγεγραμμένη άριστη ζωή, έχοντας εκπληρώσει τον σκοπό που έθεσαν και θα συνεχίσουν να θέτουν πάντα στους ανθρώπους οι θεοί»
(Πλάτων, «Τίμαιος», 90c).
Γιατί οι αρχαίοι Ελληνες ανάσταιναν τους θεούς τους;
Στην αρχαία Ελλάδα, όπως και σε πολλές θρησκείες του αρχαίου κόσμου, απαντώνται παραδόσεις σύμφωνα με τις οποίες θεοί γνώρισαν τον θάνατο και στη συνέχεια την ανάσταση. Ο Διόνυσος είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα θεού που πέθαινε και ανασταινόταν κάθε χρόνο
Ο Απρίλης είναι ο μήνας στη διάρκεια του οποίου έχουμε την πιο μεγάλη γιορτή των Χριστιανών, που είναι τα Πάθη και η Ανάσταση του Χριστού.
Ιδιαίτερα για τους Ελληνες η γιορτή αυτή αποκτά πρόσθετη σημασία, αφού αρκετές φορές η Ανάσταση του Χριστιανικού Θεανθρώπου συσχετίστηκε με την ανάσταση της ίδιας της φυλής, ενώ συγχρόνως τους θύμιζε και πανάρχαια θρησκευτικά και λατρευτικά δρώμενα που η αρχή τους χάνεται στο βάθος των αιώνων, σε χρόνους πολύ πριν από τον ερχομό του Χριστού - Σωτήρα.
Σε πολλές θρησκείες του αρχαίου κόσμου και στην αρχαία Ελλάδα απαντώνται παραδόσεις σύμφωνα με τις οποίες θεοί γνώρισαν τον θάνατο και στη συνέχεια την ανάσταση, όπως π.χ. ο φοινικικός Άδωνις, (Φοινικες, πιθανότατα Μινωϊκο φύλο), ή ο Ελληνικός Διόνυσος. Επειδή μάλιστα συχνά οι τεθνεώτες και αναστάντες αυτοί θεοί συμβαίνει να είναι θεοί της γονιμότητας, πολλοί έχουν υποστηρίξει ότι η ιδέα αυτή του θανάτου και της ανάστασης εκ νεκρών είναι παρμένη από την ετήσια εναλλαγή των εποχών, όπου το νέκρωμα της φύσης κατά τη διάρκεια του παγερού χειμώνα το διαδέχεται το ξαναζωντάνεμά της κατά τη διάρκεια της ζωοδότρας άνοιξης. Επομένως με τα πάθη αυτά των θεών συμβολίζονται οι λειτουργίες της ίδιας της φύσης και, όπως είναι γνωστό, η πίστη συχνά εκφράζεται με συμβολισμούς.
Η «επίκλησις» του Διονύσου
Ο Διόνυσος, χωρίς αμφιβολία, ήταν κι αυτός ένας θεός της βλάστησης και σαν τέτοιος ήταν ένας πάσχων θεός, που πέθαινε και ανασταινόταν κάθε χρόνο. Ωστόσο τα επεισόδια που σχετίζονται με τον θάνατό του, ο οποίος προκαλούσε τον μαρασμό της φύσης, μπορούμε να πούμε ότι δεν αποτελούσαν σημαντικό μέρος της όλης διήγησης. Εκτός από αναφορές στον βίαιο θάνατό του και τον διαμελισμό του υπήρχαν και παραδόσεις που έκαναν λόγο και για μια ομαλή κατάβασή του στον Αδη, προκειμένου να φέρει στον πάνω κόσμο, στον κόσμο των ζωντανών, τη μάνα του τη Σεμέλη.
Στους Δελφούς, μέσα στο άδυτο του ναού του Απόλλωνος, «παρά το χρηστήριον», έδειχναν τον τάφο του θεού. Ο Διονύσιος ο Αλικαρνασσεύς, που έζησε προς τα τέλη του 1ου αι. π.Χ., μιλά για θρήνους κατά τη διάρκεια «των διονυσιακών παθών». Αλλά για τις τελετουργίες τις σχετικές με τον θάνατό του, όπως άλλωστε και γι’ αυτές που σχετίζονται με την ανάστασή του, ξέρουμε λιγοστά πράγματα. Κύρια αιτία ήταν η ευσέβεια των αρχαίων συγγραφέων που δεν ήθελαν να κοινοποιήσουν τίποτε «περί ων ου θέμις τοις αμυήτοις ιστορείν».
Με τη θριαμβευτική επανεμφάνιση του θεού οι πιστοί του ξεσπούσαν σε ουρανομήκεις φωνές και χαρούμενα τραγούδια και ξεφάντωναν με χορούς και πανηγύρια. Και εκτός από πάσχοντες θεούς στην αρχαία μυθολογία υπάρχουν και ήρωες που είχαν κατορθώσει να νικήσουν τον θάνατο, όπως ο Ηρακλής, ο Ορφέας, ο Καπανέας κ.ά.
Στις παραδόσεις των λαών της ανατολικής μεσογείου , υπάρχουν τουλάχιστον 16 θεοί που βιώνουν το δράμα του θανάτου αλλά και ταυτόχρονα την λύτρωση της αναστάσεως.
Στον ευρύτερο ελλαδικό χώρο εκτός από τον Δία/Φελχανό και τον Διόνυσο/Ζαγρέα , ο σημαντικότερος Θεός που πεθαίνει και ανασταίνεται , είναι ο Άδωνις
Σύμφωνα με την παράδοση ο τάφος του βρισκόταν στην Βηθλεέμ σε μία υπόγεια σπηλιά στα θεμέλια του Ναού της Θεάς Αστάρτης. Πιθανολογείται ότι το σημείο βρίσκεται εκεί που σήμερα είναι χτισμένος ο Ναός της Γεννήσεως.
Τα Αδώνεια
Σε ανάμνηση του θανάτου και της αναστάσεως του Θεού ετελούντο κάθε χρόνο τα Αδώνεια. Σε άλλες περιοχές η γιορτή γινόταν στα μέσα του μηνός Βοηδρομίωνος (Αύγουστος – Σεπτέμβριος ) και αλλού, στην κυρίως Ελλάδα την άνοιξη κατά την πρώτη πανσέληνο μετά την εαρινή ισημερία.
Η πρώτη ημέρα των «Αδωνείων», που λεγόταν «Αφανισμός», ήταν ημέρα πένθους για το θάνατο του Θεού, που απεικονίσεις του τον παρουσιάζουν εστεμμένο με ταινίες που τις διακοσμούν ισοσκελείς σταυροί, με το στόλισμα των λεγόμενων, «επιτάφιων Κήπων του Αδώνιδος»
Η δεύτερη ημέρα των εορτασμών η Εύρεσις (ανάστασις) ήταν ημέρα χαράς για την ανάσταση του Θεού εκ νεκρών και την ανάληψή του δίπλα στη Θεά Αφροδίτη για το μισό χρόνο.
Αμέτρητοι οι «θεοί» που… σταυρώθηκαν και αναστήθηκαν!
Ο Κρίσνα, το δεύτερο πρόσωπο της Ινδικής τριάδας αντίστοιχο της χριστιανικής τριάδας, ο οποίος ονομάζεται και «υιός θεού», σταυρώθηκε όπως και ο Ιησούς. Πρόκειται για την ενσάρκωση του Βισνού. Οι ουρανοί σκοτείνιασαν την ώρα του θανάτου. Ο Κρίσνα κατέβηκε στον άλλο κόσμο, και αναστήθηκε την τρίτη μέρα, και ανελήφθει στους ουρανούς. Ο Κρίσνα, θεωρείται επίσης«άνθρωπος και Θεός» καταρρίπτοντας το χριστιανικό επιχείρημα πως ο Ιησούς ήταν ο πρώτος άνθρωπος-θεός που νίκησε τον θάνατο.
Ο Πέρσης θεός Μίθρα αποκαλούνταν «ο καλός ποιμένας» και σταυρώθηκε τουλάχιστον μια χιλιετία πριν τον Ιησού, για να λυτρώσει την ανθρωπότητα.
Ο Ασσυροβαβυλώνιος Ταμμούζ (Damuzu) σταυρώθηκε και αναστήθηκε από την Αστάρτη.
Ο Άττις, αποκαλούμενος «ο αμνός του θεού» περνάει το μαρτύριο της σταύρωσης και ανασταίνεται.
Ο Μεξικανός Κετσατκοάτλ θανατώθηκε με σταύρωση και αναστήθηκε την τρίτη μέρα.
Ο Όσιρης σκοτώνεται από τον Σεθ, και ανασταίνεται από την Ίσιδα, ενώ ο γιος τους Ώροςσταυρώνεται μεταξύ δύο κλεφτών.
Ο Όντιν σταυρώθηκε στο δέντρο της ζωής, ενώ ο γιος του Μπάλντερ σκοτώνεται από τον πανούργο Λόκι με γκυ. Αμφότεροι ανασταίνονται.
Οι θεοί ΙΑΩ, και Χέσους σταυρώθηκαν και αναστήθηκαν για να σώσουν την ανθρωπότητα χιλιάδες χρόνια πριν την εμφάνιση του Ιησού.
Ο Ίντρα αναπαριστάται με οπές από καρφιά.
Ο Χαλδαίος Κριτε και ο Ασιάτης Μπαλού αναφέρονται στα αντίστοιχα ιερά τους κείμενα ως«εσταυρωμένοι λυτρωτές».
Ο Αιγύπτιος Θούλις πέθανε στο σταυρό, θάφτηκε, αναστήθηκε και ανήλθε στους ουρανούς.
Ο μύθος της αρπαγής της Περσεφόνης (Αξιόκερσα κατά τα Καβείρια) περιέχει την κάθοδο στον Άδη, την παραμονή εκεί για ένα χρονικό διάστημα και την επιστροφή στη ζωή.
Η ανάσταση νεκρών και η νίκη επάνω στο θάνατο, δεν είναι λοιπόν μια ιδέα που γεννήθηκε στον χριστιανισμό. Στις αρχαίες θρησκείες υπήρξε πληθώρα θεών και ανθρώπων που είτε θυσιάστηκαν και ξαναγύρισαν στη ζωή, ή ήρθαν σε συμφωνία με τις θεότητες του Άδη να μοιράζουν τη ζωή τους ανάμεσα σε δύο κόσμους. Η ιδέα της ανάστασης πιθανολογείται πως προήλθε από την παρατήρηση της «νεκρανάστασης» της φύσης.
Κανένας χριστιανός ιερέας η Θεολόγος δεν έχει απαντήσει ουσιαστικά στο ερώτημα, "σε τι ακριβώς διαφέρει η σταύρωση κι η ανάσταση του θεού σας από τις αντίστοιχες των προαναφερθέντων θεών; .."
Τα βασικά συστατικά του μύθου εμφανίζονται στις παραδόσεις όλων σχεδόν των λαών της Μέσης Ανατολής και όχι μόνο.
Η σταύρωση και η ανάσταση του Ιησού δεν είχε κάτι το πρωτότυπο να δείξει.
Απλά, οι εμπνευστές της χριστιανικής θρησκείας παρέλαβαν τους αρχαίους μύθους, τους άλλαξαν ελαφρώς και τους παρουσίασαν ως δική τους αποκάλυψη.
Konstantinos Spilos

Σάββατο 7 Απριλίου 2018

Τιμώ τους αναβλαστικούς θεούς καλοσωρίζοντάς τους ...

Î”Ï ÏŒÏƒÎ¿Ï‚ Î Î±Ï Î±ÏƒÎºÎµÏ…Î¬Ï‚… “Τί θα κάνετε κε  Διευθυντά;” | ÎŸÎ¹Î½Î¿Ï‡ÏŽÏ Î¹
Το όργωμα και η σπορά της Γης παρομοιάζονταν με την ερωτική πράξη , μέσω της οποιας αναδύεται η νέα ύπαρξη.
Ο θανατος των αναβλαστικών θεών ,(του Άδωνι , του Όσιρι ....) , ήταν απαραίτητος για να συνεχιστεί η ζωή .Επρεπε να πεθάνουν , να "διεισδύσουν" μέσα στη Γη , να την γονιμοποιήσουν , ολοκληρώνοντας τον Ιερό γάμο.
Η Δήμητρα αποχωρίζεται την κόρη της Περσεφόνη. Ενα μέρος της υπαρξής της ενώνεται με τον Αδη σε έναν Ιερό γάμο στα έγκατα της γης ,για να παραδώσουν τον καρπό της ένωσής τους και πάλι στο φως της ζωής.
Τα δύο μοτίβα , ο θανατος και η αναγέννηση είχαν πολυ βαθιες ρίζες στην νοοτροπία των ανθρώπων, Ο σπόρος θάβεται στο σκοτάδι του γης,και αναβλασταίνει ,όπως ο σπόρος που κυοφορείται στο ζεστο σκοτάδι της μήτρας. .Το μεγάλο μήνυμα των μυστηρίων είναι οτι θάνατος δεν ειναι το τέλος , μα ο κύκλος που κλείνει ,για να γεννηθεί μια καινούρια ζωή. Η ζωή και ο θάνατος συνυπάρχουν σε μια αέναη περιδινούμενη σπείρα , και οι θεοί είναι εδώ για να μας το θυμίζουν ..


Μύρτις Κυδωνιάτου

Η αρχαία αθηναϊκή γλαύκα σε νόμισμα της... Νέας Ζηλανδίας!

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhyfS3c-TIDAOkyr8FWQh5oh44KJmqnaITOXeOSRk90XU5MTo83L08yx9ypXrHMNGeqQIeUyR7Iz7fcSWmDEedfni2nwLQ8iJ0nan_sPPwcsVpdYnLLacpzcnXQ3feR_xx3Kfdu-iaKIz4/s1600/%25CE%2591%25CE%25B8%25CE%25B7%25CE%25BD%25CF%258E%25CE%25BD-%25CE%25B3%25CE%25BB%25CE%25B1%25CF%2585%25CE%25BE-%25CE%25BD%25CF%258C%25CE%25BC+%25CE%259D%25CE%25AD%25CE%25B1%25CF%2582+%25CE%2596%25CE%25B7%25CE%25BB%25CE%25B1%25CE%25BD%25CE%25B4%25CE%25AF%25CE%25B1%25CF%2582+2018.jpg


Πριν από περισσότερα από 2.000 χρόνια, η αθηναϊκή γλαύκα σε τετράδραχμο νόμισμα, ήταν το πιο σημαντικό νόμισμα στον κόσμο! Η γλαύκα / κουκουβάγια συμβόλιζε την δύναμη, την σοφία (που δίνει δύναμη), και την διορατικότητα. Στην αρχαία ελληνική μυθολογία, η θεά Αθηνά κρατούσε μια γλαύκα στον ώμο της, που αποκάλυπτε αλήθειες σε αυτήν…
Έκτοτε η γλαυξ έγινε παγκόσμιο σύμβολο σοφίας!
Ως και το Νομισματοκοπείο της Νέας Ζηλανδίας εξέδωσε το 2018 ένα λαμπερό, ασημένιο (999/1000) νόμισμα δυο δολλαρίων (Ν. Ζηλανδίας), με θέμα του το πουλί της σοφίας για τους αρχαίους Έλληνες, το πουλί της θεάς της σοφίας Αθηνάς, την γλαύκα / κουκουβάγια!
Το νόμισμα έχει βάρος 31,1 γραμμάρια και διαστάσεις 39 x 2,3 χλστ.
Στην α΄ όψη εικονίζει μια μεγαλοπρεπή κουκουβάγια, σε κλαδί δένδρου, μια ημισέληνο και ένα κλαδί ελιάς. Τα μάτια της, σαν καθρέπτης, αντιπροσωπεύουν την διόφθαλμη νυκτερινή όραση και την σοφία της κουκουβάγιας. Γράφει ελληνικά… ΑΘΕ (= Αθενών > Athen > Αθηνών)…
Στην πίσω όψι, βέβαια, η εικόνα της… βασίλισσας Ελισσάβετ Β΄…
http://www.arxeion-politismou.gr/2018/04/glafka-nomisma-Neas-Zilandias.html?spref=fb 

Παρασκευή 6 Απριλίου 2018

Η Ανάσταση του Άδωνι – Μια πανάρχαια ελληνική εορτή της Άνοιξης!!!


Αδώνια: Το πραγματικό Πάσχα των Ελλήνων και ο ρόλος της Κύπρου

Η Ανάσταση του Άδωνι – Μια πανάρχαια ελληνική εορτή της Άνοιξης!!!
...και φυσικά οι ..κατακτητές αντέγραψαν ..
Στις παραδόσεις των λαών της ανατολικής μεσογείου, υπάρχουν τουλάχιστον 16 θεοί που βιώνουν το δράμα του θανάτου αλλά και ταυτόχρονα την λύτρωση της αναστάσεως – ανεγέρσεως.
Στον ευρύτερο Ελλαδικό χώρο εκτός από τον Δία/Φελχανό και τον Διόνυσο/Ζαγρέα, ο σημαντικότερος Θεός που πεθαίνει και ανασταίνεται, είναι ο Άδωνις
Σύμφωνα με την παράδοση ο Άδωνις ήταν γιος του Κινύρα κι της Σμύρνας. Όταν γεννήθηκε ήταν τόσο πανέμορφο μωρό που μόλις τον είδε η Θεά Αφροδίτη τον ερωτεύτηκε και για να μην τον χάσει τον έβαλε σε μία λάρνακα και τον εμπιστεύθηκε στην Περσεφόνη, την Θεά του Κάτω Κόσμου.
Όταν όμως ο Άδωνις μεγάλωσε, η Περσεφόνη θαμπωμένη και αυτή από την ομορφιά του, αρνήθηκε να τον επιστρέψει και τότε η Αφροδίτη ζήτησε την συνδρομή του Δία. Ο πατέρας των Θεών τότε έδωσε τον όμορφο νέο για τα 2/3 του χρόνου στην Αφροδίτη και το 1/3 στην Περσεφόνη.
Η Αφροδίτη εγκατέλειψε τον Όλυμπο και ακολούθησε τον πανέμορφο νέο στην γη. Δυστυχώς όμως κατά τη διάρκεια ενός κυνηγιού ο Άδωνις σκοτώθηκε από ένα αφηνιασμένο κάπρο. Η Αφροδίτη απαρηγόρητη και με δάκρυα στα μάτια ζήτησε από την Περσεφόνη πίσω τον όμορφο νέο και τότε οι δύο Θεές αποφάσισαν να τον έχουν η κάθε μία για έξι μήνες τον χρόνο. Η διαμάχη της Αφροδίτης και της Περσεφόνης συμβολίζει και διδάσκει ότι ο Έρωτας μπορεί να νικήσει ακόμη και τον θάνατο.
Από το αίμα του Άδωνι γεννήθηκαν τα τριαντάφυλλα και οι παπαρούνες και από τα δάκρυα της Αφροδίτης οι ανεμώνες.
Ο Αδωνις είναι ένας πανάρχαιος Θεός της Ανατολής και η λατρεία του ήταν διαδεδομένη στην Συρία την Φοινίκη την Παλαιστίνη και την Αίγυπτο. Από εκεί η λατρεία του πέρασε στην Κύπρο και από την Κύπρο στην Ελλάδα ήδη από τη Αρχαϊκή Εποχή.
Σύμφωνα με την παράδοση ο τάφος του βρισκόταν στην Βηθλεέμ σε μία υπόγεια σπηλιά στα θεμέλια του Ναού της Θεάς Αστάρτης. Πιθανολογείται ότι το σημείο βρίσκεται εκεί που σήμερα είναι χτισμένος ο Ναός της Γεννήσεως.
Τα Αδώνεια
Σε ανάμνηση του θανάτου και της αναστάσεως του Θεού ετελούντο κάθε χρόνο τα Αδώνεια. Σε άλλες περιοχές η γιορτή γινόταν στα μέσα του μηνός Βοηδρομίωνος (15 Αυγούστου -15 Σεπτεμβρίου ) και αλλού, στην κυρίως Ελλάδα την άνοιξη κατά την πρώτη πανσέληνο μετά την εαρινή ισημερία.
Η πρώτη ημέρα των «Αδωνείων», που λεγόταν «Αφανισμός», ήταν ημέρα πένθους για το θάνατο του Θεού, που απεικονίσεις του τον παρουσιάζουν εστεμμένο με ταινίες που τις διακοσμούν ισοσκελείς σταυροί, με το στόλισμα των λεγόμενων «Κήπων του Αδώνιδος» (που τους προετοίμαζαν οι γυναίκες οκτώ ημέρες πριν), καθώς και με μοιρολόγια και λυπητερές μουσικές από πένθιμο αυλό (τη λεγόμενη «γίγγρα»).
Η δεύτερη ημέρα των εορτασμών η Εύρεσις (ανάστασις) ήταν ημέρα χαράς για την ανάσταση του Θεού εκ νεκρών και την ανάληψή του δίπλα στη Θεά Αφροδίτη για το μισό χρόνο.
Οι Κήποι του Αδώνιδος (Επιτάφιος)
Οι κήποι του Αδώνιδος ήσαν πανέρια η γλάστρες γεμάτες χώμα μέσα στις οποίες έσπερναν και καλλιεργούσαν ειδικά για τα Αδώνεια, πολύτριχο και αλλά φυτά ταχέως αυξανόμενα, καθώς και σιτάρι, κριθάρι, μαρούλι, μάραθο και διάφορα είδη λουλουδιών που τα περιποιούντο επί 8 ημέρες, κατά κύριο λόγο η αποκλειστικά, οι γυναίκες.
Την ημέρα του «Αφανισμού» οι λατρευτές κυρίως γυναίκες με λυμμένα τα μαλλιά τους, ξυπόλητες και γυμνόστηθες, περιέφεραν με θρήνους και οδυρμούς τα ομοιώματα του Θεού και τους «Κήπους» στους δρόμους των πόλεων και κατόπιν τα οδηγούσαν στη θάλασσα (ή σε πηγές και ποτάμια σε άλλες πόλεις), τα έριχναν στα νερά και παρακαλούσαν να επιστρέψει ο Θεός από τον κάτω κόσμο.
Στα «Αδώνεια» προσφερόταν ως θυμίαμα μύρα, ενώ ψάλλονταν και ειδικά άσματα, τα λεγόμενα «Αδωνίδια», από τα οποία έχει διασωθεί ένα πολύ αξιόλογο δείγμα. Πρόκειται για τον «Επιτάφιον Αδώνιδος» του Βίωνος.
Σε κάποια από τα ανά τόπους «Αδώνεια» γίνονταν και μυήσεις σε Μυστήρια του Θεού (Ο Λουκιανός διασώζει ότι οι μύστες θυσίαζαν πρόβατο και έπαιρναν μετάληψη).
Πηγή: Αποκάλυψη

Μύρτις Κυδωνιάτου

Πέμπτη 5 Απριλίου 2018

Αρχαίες ψυχές. - Γιορτάστε Έλληνες ξανά Λατρεύστε τους θεούς σας


 


Αρχαίες ψυχές.
 
Σ.-Α. Χ.
 
Δεν έχω τον μηρό χρυσό (*)
Και χάλκινα σανδάλια. (**)
Δεν δίδαξα στον Κρότωνα
Δεν έζησα στην Αίτνα.
 
Πολύ πριν από τον Έφορβο
Γεννήθηκ’ η ψυχή μου.
Μία σταγόνα γάλακτος
Απ’ την θηλή της Ήρας.
 
Στο Ίλιο πολέμησα
Μαζί με τους γενναίους.
Τον Πήλιο, τον Μήστορα,
Τον Φλέγυ, τον Ποδάργη,
Τον Ίσανδρο, τον Έλενο,
Τον Δάρη, τον Διομήδη,
Τον Σίπυλο, τον Φενεό,
Και τον λαμπρό Πηλείδη.
 
Ένα πουλί σαν τις ψυχές
Τόσων νεκρών ηρώων.
Που πέταξαν στα σύννεφα
Και που πετούν ακόμα.
 
Τα βλέπεις εις τους ουρανούς
Χαρούμενα φωνάζουν,
Σμήνη πουλιών πυκνά πετούν
Στα νέφη κολυμπούνε.
 
Μα σαν θα έλθει η στιγμή
Ωσάν την Περσεφόνη,
Βουτούν ξανά στον Άδη μας
Το γένος για να σώσουν.
 
Ανάμεσά μας περπατούν
Σαν όλους τους ανθρώπους.
Δεν έχουν σήμα στην μορφή,
Για να τους ξεχωρίσεις.
 
Μα σαν  κι εσύ είσαι ψυχή
Από τις δοξασμένες,
Συγγένεια νοιώθεις με μιας
σαν θα βρεθείς κοντά τους.
 
Πολλές ψυχές χαθήκανε
Τα χρόνια που περάσαν.
Η άγνοια κι η αμάθεια
Και το βαθύ σκοτάδι
Κι οι απειλές για θάνατο
Σβήνανε κάθε ελπίδα.
 
Κι έτσι η ψυχή του Έλληνα
Σαν την πυγολαμπίδα,
Σε δάσος άγριο, πυκνό
Έφεγγε στο σκοτάδι.
 
Μ’ ονόματα βαρβαρικά,
Με γλώσσα στρεβλωμένη,
Χωρίς θεούς και ήρωες
Πορεύτηκε στην νύχτα.
 
Μα ξάφνου φως Ελληνικό
Ανάβει στα ερέβη
Πλήθωνας κι Ιουλιανός
Καβάφης, Υψηλάντης
Έλληνες βροντοφώναξαν
Τους τάφους σας γκρεμίστε.
 
Κι ο Γιάννης έγινε με μιας
Κελάδων, Νηλεΐδης
Και Υπατία η Μαριώ
Μαινάδα του Διονύσου.
 
Γιορτάστε Έλληνες ξανά
Λατρεύστε τους θεούς σας
Στρώστε, πατήστε την πυρά ,
Μεθύστε με τον Βάκχο.
 
Κι όλα θα έλθουνε ξανά,
Καλλίτερα από πρώτα.
Φιλόσοφοι και ρήτορες 
γλύπτες κι ιεροφάντες
της Δήμητρας, της κόρης της,
την κίστη θα δεικνύουν.
 
(*) Πυθαγόρας
(**) Εμπεδοκλής
 

Η αντικατάσταση των Ελλήνων προχωράει με βήμα ταχύ…


Γράφει ο Γεώργιος Α. Βεργιάννης*
Γιώργος Βεργιάννης
Επιταχύνουν τις διαδικασίες οι εντολοδόχοι για την απόδοση Ιθαγένειας στους λαθρομετανάστες.
Σε μια κούρσα γρήγορης απόδοσης Ιθαγένειας, επιστρατεύοντας όλες τις πιθανές τεχνικές δυνατότητες, επιδίδεται το Υπουργείο Εσωτερικών, γεγονός που καταμαρτυρείται από τον ίδιο τον Υπουργό της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ Πάνο Σκουρλέτη, παρόντος και του Γραμματέα Ιθαγένειας Λάμπρου Μπαλτιώτη.
Όπως αναφέρουν, στόχος τους είναι να μειώσουν τον χρόνο απόδοσης της ιθαγένειας που ο δικός τους νόμος προβλέπει, πως αυτό γίνεται μέσα σε ένα χρόνο. Υπό τον εμφανή φόβο ότι μπορεί να επεκταθεί αυτός ο χρόνος για λόγους γραφειοκρατίας ή και άλλων παραγόντων, αλλά και υπό τον άλλον φόβο, τον αφανή, ότι μπορεί να μην προλάβουν να εντάξουν τους λαθρομετανάστες στη βάση των ψηφοφόρων τους, επιστρατεύουν διαδικασίες fast track.
Ψηφιοποιούν άμεσα τους φακέλους των «εποίκων  υποψηφίων», αναρτούν μια ηλεκτρονική πλατφόρμα 300 ερωταπαντήσεων («δεξαμενή» την ονομάζουν…), απαντούν σε 30 ερωτήσεις από αυτές -οι οποίες είναι ευκολότερες να απαντηθούν από άλλες σε προηγούμενες μέχρι σήμερα διαδικασίες-  και… ολοκληρώνεται η μεταπολιτευτική βάπτιση, που τους ονομάζει αυτομάτως, Έλληνες ιθαγενείς, ψηφοφόρους και μέλη του στρατού του συστήματος.
Η αντικατάσταση των Ελλήνων προχωράει με βήμα ταχύ…
Η Συνέχεια στο : http://akromolio.gr/2018/03/%ce%b7-%ce%b1%ce%bd%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%ac%cf%83%cf%84%ce%b1%cf%83%ce%b7-%cf%84%cf%89%ce%bd-%ce%b5%ce%bb%ce%bb%ce%ae%ce%bd%cf%89%ce%bd-%cf%80%cf%81%ce%bf%cf%87%cf%89%cf%81%ce%ac%ce%b5/

Η ΕΞΟΔΟΣ του Μεσολογγιου αποτελει, ισως, την κορυφαια και την πλεον συγκινητικη στιγμη του Αγωνα του Εθνους μας για λευτερια.

Αποτέλεσμα εικόνας για η εξοδοσ του μεσολογγιου ταινια


Λένε πως έτρωγαν άλογα, σκυλια, γατες και ποντικια για να επιβιωσουν.
Λενε πως οι μανες εσφαζαν τα μωρα τους για να μη πεσουν στα χερια του οχτρου και μετα αυτοκτονουσαν με το ιδιο ματωμενο μαχαιρι.
Λενε πως ενας Τουρκος πηγε να σκυλεψει το αψυχο κορμι ενος παιδιου και η μανα, αφου εβγαλε το μαχαιρι που ειχε χωσει πριν λιγο στο στηθος της, τον εσφαξε.
Λενε πως ο ηχος της εκρηξης απο την ανατιναξη ακουστηκε στον Αδη και ταραξε τον Χαρο.
Γιατι ο Χαρος ακουσε την εκρηξη και περιμενε τους Μεσολογγιτες, μα πιοτεροι Τουρκοι κατρακυλησαν κατω εκει θαρρω.
Λενε πως καποιος προδωσε την ΕΞΟΔΟ.
Λενε πως τη νυχτα του Λαζαρου το Μεσολογγι ανεστησε την Ελλαδα.
Λενε πως τα βολια και οι οβιδες που χαλασαν οι οχτροι μπορουσαν να καλυψουν τη γη ολακερη τρεις φορες, μα παλι το Μεσολογγι δεν επεφτε.
Λενε πως τις νυχτες οι Μεσολογγιτισες τραγουδουσαν τραγουδια θαρρους για τους αντρες τους.
Λενε πως οι γενναιοι εβγαιναν απο τα τειχη και κοροϊδευαν τους απεκει για να τους εκνευρισουν.
Λενε πως ο Βυρωνας αγαπησε τοσο πολυ το Μεσολογγι που εδω αφησε την τελευταια του ανασα. Γιατι εδω θεωρησε πως ειναι η πατριδα του πλεον.
Λενε πως μετα την ΕΞΟΔΟ θεριεψε το φιλελληνικο κινημα.
Λενε πως απο τους 11.000 περιπου Μεσολογγιτες που ηταν μεσα απο τα τειχη, οι 3.500 μπορουσαν να πολεμησουν. Κι ομως...
Λενε πως καθε μερα πεθαιναν 150 απο τους δικους μας.
Ο,τι και να λενε, ο,τι και να ισχυει, τουτο μονο κρατηστε.
Η ΕΞΟΔΟΣ του Μεσολογγιου αποτελει, ισως, την κορυφαια και την πλεον συγκινητικη στιγμη του Αγωνα του Εθνους μας για λευτερια. Συγκαταλεγεται, δε, στις σημαντικοτερες στιγμες της παγκοσμιας ιστοριας.
Ολα αυτα εγιναν τη νυχτα του Λαζαρου στις 10 του Απριλη του 1826, ξημερωματα Κυριακη των Βαϊων.
Στη μπαρουταποθηκη κατω απο τον προμαχωνα του Μαρκου Μποτσαρη, ο Χρηστος Καψαλης (Ελληνας προυχοντας και πολεμιστης) συγκεντρωσε 400 ψυχες (γυναικες, παιδια, ασθενεις και γηραιους). Αποφασισαν να μην παραδοθουν, αλλα να θυσιαστουν. Ολη τη νυχτα εψελναν νεκρικες ακολουθιες. Ο Καψαλης κρατουσε σφιχτα στο χερι ενα αναμμενο δαδι ολη νυχτα. Τα χαραματα, οταν οι Τουρκοι μπηκαν στην Ιερη Πολη, ο Καψαλης αναφωνησε ''Μνησθητι μου Κυριε'' και αφησε το δαδι πανω στα βαρελια με το μπαρουτι……
Περασαν στην αιωνιοτητα. Και η πομπη του Σαββατου, η αναπαρασταση της ανατιναξης και η πομπη της Κυριακης, δεν ειναι γιορτες.
Ειναι μνημοσυνο.
Ο αγωνας ηταν ανισος.
Ηταν ανισος για τους οχτρους.
Γιατι εκεινοι ηταν πολυ ''λιγοι'' σε σχεση με εμας.
Πολυ ''λιγοι''.
Και η ιστορια το εγραψε.
Και ολακερος ο ντουνιας το εμαθε.
Και η γης ηπιε το αιμα των νεκρων.
Και οι νεκροι δοξαστηκαν ως Ελληνες.
Γιατι αν εισαι τετοιος Ελληνας εισαι και ηρωας.

Λαμπρος Λιαπης
(εχθρος της πραγματικοτητας).

Αγκη Παπαθανασιου
 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 Φωτογραφία του Κυριάκος Κόκκινος.
 
Ο Κυριάκος Κόκκινος πρόσθεσε μια νέα φωτογραφία στο άλμπουμ: ΕΛΛΑΣ.
Καταπληκτική φωτογραφία από τις επετειακές εκδηλώσεις στο ηρωικό Μεσολόγγι!
Αξίζει να την κρατήσω στο αρχείο !

Ένα φαλκάρι πέρδικες!..και μια περιστερούλα!
στο Μεσολόγγι περπατά…βαριά αρματωμένο!..
μα η περιστέρα περπατεί…σαν γερακίνα να ΄ναι!
σ΄αλύσια φορά τ΄ασήμια της…κι αρματωμένη είναι!!
_Σαλάχι είχες κόρη μου…μικρή για σαρμανίτσα!!!
..που άρματα δε σκιάζεσαι!!..μαζί μ΄ αυτά κοιμόσουν!!…
..και περπατάς ανάκαρα…και φόβος δε σε πιάνει!!
..και τα κρατάς στα χέρια σου...σα να ΄σαι κλεφτοπούλα!..
..παιχνίδια τα ΄χες μάνα μου!!..δώρα απ΄ την μανιά σου!!..
_Αλίμονό του!!..του ντουνιά!!..χρόνια σαν πάρεις κι άλλα!!..
..κόρη μεγάλη σαν γενείς…και περπατάς στις στράτες!..

(το πολύστιχο αφιερωμένο στην μικρή της φωτό)
[σ.ε.Α.Μ.]
Μεσολόγγι 2018
(Φωτ.Nikos Papalexis)*