Γράφει ο Ιωαννης Θεοδωροπουλος
ME ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΕΓΩ ΠΙΣΤΕΥΩ ΚΑΙ ΓΡΑΦΩ, ΕΧΩ ΣΚΟΠΟ ΝΑ ΥΠΟΔΕΙΞΩ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΤΑ ΓΡΑΠΤΑ ΜΟΥ:
ΟΤΙ ΟΛΛΕΣ ΟΙ ΘΡΗΣΚΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΉΜΑΤΑ ΤΩΝ ΕΠΙΤΙΔΙΏΝ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΤΩΝ. ΤΟΤΕ ΠΟΥ ΟΙ ΑΓΡΑΜΜΑΤΟΙ ΗΤΑΝ ΠΛΙΟΨΗΦΙΑ ΚΑΙ ΗΤΑΝ ΕΠΟΜΕΝΟ ΝΑ ΓΙΝΟΝΤΕ ΤΑ ΕΥΚΟΛΛΑ ΘΥΜΑΤΑ ΤΟΥΣ.
ΑΚΟΜΗ ΝΑ ΤΟΥΣ ΥΠΟΔΕΙΞΩ TO ΠΩΣ ΘΑ ΑΠΑΛΛΑΓΟΥΝ ΑΠΟ ΑΧΡΗΣΤΕΣ ΚΑΙ ΒΛΑΚΩΔΕΙΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΤΗΤΕΣ.
ΨΕΥΔΗ, ΠΛΑΝΕΣ, ΑΠΑΤΕΣ, ΣΥΝΑΞΑΡΙΑ, ΙΕΡΕΣ ΣΥΝΟΔΟΥΣ.
ΒΙΟΥΣ ΑΓΙΩΝ, ΣΚΟΥΦΟΥΣ ΤΟΥ ΠΑΠΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΆΠΑ, ΜΑΤΑΙΗ ΣΠΑΤΑΛΗ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ.
ΣΗΜΕΡΑ ΠΟΥ ΖΟΥΜΕ ΤΟΝ ΘΡΙΑΜΒΟ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΠΟΥ Η ΓΝΩΣΗ ΠΑΡΕΧΕΤΕ ΑΠΛΟΧΕΡΑ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΔΕΣΜΙΟΙ ΔΟΞΑΣΙΩΝ ΠΟΥ ΜΑΣ ΠΑΣΑΡΑΝ ΟΙ ΤΣΟΠΑΝΙΔΕΣ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ
KAI NA MH ΧΑΣΟΥΝ ΤΙΣ ΟΜΟΡΦΙΕΣ ΠΟΥ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΤΟ ΕΥ ΖΗΝ ΠΟΥ ΤΟ ΕΧΟΥΜΕ ΜΠΡΟΣΤΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΖΟΥΜΕ ΓΙΑ ΜΙΑ ΑΝΥΠΑΡΚΤΟΝ ΜΕΤΑ ΘΑΝΑΤΟ ΖΩΗ.
ΚΑΙ ΝΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΤΡΕΨΩ ΝΑ ΔΡΑΞΟΥΝ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΝΑ ΕΙΣΕΛΘΟΥΝ ΣΤΗΝ ΤΡΟΧΙΑ ΤΗΣ ΕΙΛΙΚΡΙΝΕΙΑΣ, ΤΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΜΟΡΦΙΑΣ, ΟΠΩΣ ΤΗΝ ΧΑΡΑΖΕΙ Η ΦΙΛΟΣΟΦΗΜΕΝΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΤΟΥΣ.
Εγώ κατατάσσω τον εαυτόν μου στους ορθολογιστές. θεωρώ τον Επίκουρο, ως τον κορυφαίο φιλόσοφο, και ταυτόχρονα τον πρώτον ορθολογιστή που τα γραπτά του και σήμερα ακόμα αποτελούν ανυπέρβλητο πρωτοποριακό λόγο.
Ήταν ο φιλόσοφος που λίγοι σύγχρονοι του τον κατάλαβαν τότε, αλλά και σήμερα που η γνώση παρέχεται απλόχερα, εξακολουθούν πολλοί να μην τον καταλαβαίνουν, η δεν θέλουν να τον καταλάβουν, παρ’ ότι οι θέσεις του είναι πολύ κατανοητές.
Τον Επίκουρο οι οπαδοί του τον τιμούσαν σαν θεϊκή ύπαρξη ένα σοφό που είχε την απάντηση σε κάθε σημαντικό ζήτημα της ζωής. Αυτό που προσέλκυε τους οπαδούς του ήταν η προοπτική της προσωπικής τους ευτυχίας, που για την επίτευξη της ο Επίκουρος προσέφερε ξεκάθαρες φιλοσοφικές συμβουλές.
Το βασικό εμπόδιο στην ευτυχία, λέει ο Επίκουρος είναι η ανησυχία. Όσο πλούσιος και διάσημος και να είσαι δεν θα ‘σαι ευτυχισμένος αν δεν πάψεις να επιθυμείς περισσότερα πλούτη και φήμη. Όσο καλή και να είναι η υγεία σου, δεν θα είσαι ευτυχισμένος αν σε κατατρέχει ο φόβος της αρρώστιας και των γηρατειών. Δεν μπορείς να ευτυχίσεις σε τούτη τη ζωή αν ανησυχείς για την επόμενη ζωή. Δεν μπορείς να είσαι ευτυχισμένος αν πιστεύεις ότι θα σε κατατρέξει και θα σε τιμωρήσει κάποια ισχυρή θεϊκή δύναμη. Όμως μπορείς να είσαι ευτυχισμένος αν δεχτείς τις τέσσερις Βασικές αλήθειες του Επικουρισμού.
Α) δεν μας απειλεί καμία θεϊκή δύναμη.
Β) δεν υπάρχει μετά θάνατο ζωή,
Γ) Εύκολα αποκτιέται ότι πραγματικά χρειαζόμαστε.
Δ) ότι μας κάνει να υποφέρουμε εύκολα μπορούμε να το υπομείνουμε.
. Στην Ελληνική πόλη Οινοανδα σώζονται μεγάλες δημόσιες επιγραφές που στο κείμενα τους προτρέπουν τους πολίτες να ακολουθούν την Επικούρεια φιλοσοφία. Που είναι η μόνη που δίνει φιλοσοφική και ορθολογική αξία στην ζωή μας, μια ζωή απαλλαγμένη από τις θρησκευτικές και μεταφυσικές αερολογίες. Ο Διογένης ο Οινοανδεύς γράφει χαρακτηριστικά « Εμείς στραφήκαμε προς αυτήν την πράξη το να φιλοσοφούμε , για να ευδαιμονίσουμε έχοντας πρώτα κατακτήσει το σκοπό της ζωής, όπως μας το θέτει η ίδια η φύση».
Στη συνέχεια θα διαβάσετε πως υμνεί τον Επίκουρο ο Λουκρήτιος:
«Χάμω σερνόταν μπροστά στα μάτια όλων ατιμασμένη η ανθρώπινη ζωή, πλακωμένη από το βάρος της θρησκείας που από τα ουράνια πρόβαλλε την τρομερή της όψη. Και απειλούσε τους θνητούς. Τότε πρώτος ένας Έλληνας τόλμησε να υψώσει τα μάτια του τα θνητά καταπάνω της και να της αντισταθεί. Αυτόν δεν τον σταμάτησαν οι κεραυνοί μήτε το απειλητικό μουρμουρητό τ’ ουρανού μήτε τα παραμύθια των θεών. Ίσα – Ίσα, που δυνάμωσαν το θάρρος της ψυχής του, και την θέληση να αποτινάξει πρώτος αυτός, τις κλειδωνιές που σφράγιζαν τα μυστικά της φύσης. Κι η ζωντανή ορμή του νου θριάμβευσε και διάβηκε τους φλογισμένους φράχτες τ’ ουρανού, και περπάτησε το απέραντο Σύμπαν με λογισμό και πνεύμα. Και μας ξανάρθε νικητής για να μας πει τι μπορεί να γίνει και τι όχι, και πως ορίζεται, με νόμους ακλόνητους, η δύναμη στο κάθε τι. Έτσι με τη σειρά της, ποδοπατημένη συντρίβεται η θρησκεία, κι εμάς η νίκη του μας υψώνει στα ουράνια.»
Το κείμενο που διαβάσατε είναι η ερμηνεία από την Λατινική του ύμνου του Λουκρήτιου προς τον Επίκουρο . που το βρίσκουμε στο «Για την φύση των πραγμάτων Ι 62-79»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου