ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΟΥ ΑΙΣΧΥΛΟΥ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΟΥ
ΑΙΣΧΥΛΟΥ
Ο Αισχύλος γεννήθηκε
στην Ελευσίνα το 525π.Χ και πέθανε στη
Γέλα της Σικελίας456π.Χ,. Σύμφωνα
με τον ‘’ΒΙΟ’’ ήταν από διακεκριμένη
γενιά. Νεαρός έζησε την κατάλυση της τυραννία με τις μεταρρυθμίσεις του
Κλεισθένη(508 π.Χ.) Άνδρας πια είχε ενεργή συμμετοχή στους αγώνες της Ελλάδας
εναντίον των Περσών. Πήρε μέρος στη μάχη του Μαραθώνα—490π.Χ. και στη ναυμαχία
της Σαλαμίνας—480π.Χ..
Σε ηλικία 25 χρόνων το 500π.Χ. παίρνει μέρος στους
δραματικούς αγώνες χωρις επιτυχία.
Πριν από τον Αισχύλο, ποιητές που υπηρέτησαν τη δραματική
τέχνη, πρώτος είναι ο Θέσπις μουσουργός και ποιητής, εισήγαγε στην Διονυσιακή
λατρεία, την ‘’υπόκριση’’ την παρεμβολή ενός προσώπου που δηιγιόταν ‘’εν
μιμήσει’’ μυθικά γεγονότα. Εκτός από τον Θέσπη ,προυπήρχαν του Αισχύλου οι
τραγικοί ποιητές ο Χοιρίλος, ο Πρατίνας
και ο Φρύνιχος που είναι και ο πρώτος που στα έργα του παρουσίασε και
γυναικείους χαρακτήρες..
Ο Αισχύλος ανέδειξε όλα εκείνα τα στοιχεία που προϋπήρχαν
δημιουργώντας την τραγωδία ως θεατρικό είδος όπως το εννοούμε σήμερα.
Ο Αριστοτέλης στο κεφάλαιο ‘’περί ποιητικής’’ γράφει «……καί πολλάς μεταβολάς μεταβαλούσα ἡ τραγωδία ἐπαύσατο ,ἐπεί ἔσχε
την αὑτῆς φύσιν. Καί τό τε τῶν ὑποκριτῶν πλῆθος έξ ἑνός εἰς δύο ἤγαγε, καί τοῦ
χοροῦ ἠλάττωσε καί τόν λόγον πρωταγωνιστήν παρασκεύασσεν……………» Καθιέρωσε την τριλογία μ’ ένα κοινό
μύθο κι’ ένα σατυρικό δράμα.
Οι
ηθοποιοί του ντυμένοι μ ’εντυπωσιακά ρούχα παρουσίαζαν μεγαλοπρεπή εμφάνιση.
Βελτίωσε τις θεατρικές μάσκες και φόρεσε κοθόρνους στους ηθοποιούς.
Λέγεται
ότι έπαιρνε και αυτός μέρος στις
παραστάσεις ή σαν μέλος του χορού ή σε
ρόλο.
Για τη
μόρφωση του Αισχύλου δεν υπάρχουν συγκεκριμένες πληροφορίες. Από τα έργα του
που διασώθηκαν μπορεί να υποθέσει κανένας ότι γνώριζε πολύ καλά τον Όμηρο και τα
διδακτικά. Εικάζεται ότι ο νομοθέτης ,ποιητής, κι ’ένας από τους επτά σοφούς
της αρχαιότητας, ο Αθηναίος Σόλων (639—559) επέδρασε στην πνευματική του
καλλιέργεια.
Για την
θρησκευτικότητα του Αισχύλου έχουν γραφτεί πολλά. Μέσα από τα έργα του μπορεί
κανένας ν’ ανιχνεύσει ότι για τον Αισχύλο ,το θείο θέτει
τους όρους του ,αλλά , τελικά την ευθύνη για ατομική δράση την παίρνει το
άτομο.
Στην
Αισχύλεια ποίηση ,το άτομο είναι στοιχείο της ανθρώπινης κοινωνίας, της
κοινωνία των θεών και τελικά της φύσης.
Ο παντοκράτορας Δίας ταυτίζεται με την έννοια
‘’Δικαιοσύνη’’. Έδωσε στην παραδοσιακή θρησκεία δικαιοδοσία ενοχής και
τιμωρίας.
O ALBIN LESKY γράφει για τον Αισχύλο, « ………….ότι
κατά το ‘’Πάριο Μάρμαρο’’ το γεγονός ότι ο ‘’ΒΙΟΣ’’ ονομάζει για τόπο καταγωγής
την Ελευσίνα, οδήγησε επανειλημμένα στην υπόθεση μιας ιδιαίτερης επίδρασης της Ελευσινιαικής λατρείας
στον ποιητή… όμως εδώ πρέπει να θυμηθούμε ότι
έγινε προσπάθεια να συσχετιστεί η πρώιμη τραγωδία ,με τα δρώμενα της Ελευσίνας,
ως ένα είδος προτύπου.. Εξάλλου στην αττική τραγωδία, και ιδιαίτερα στον
Αισχύλο, έχουν αναζητηθεί επιδράσεις μυστηρίων. Έχει όμως παραβλεφθεί το
γεγονός ότι η λατρεία των μυστηρίων και η τραγωδία αποτελούν δύο χωριστές
περιοχές. Αν στη τραγωδία για λόγο διδόναι, για μια λογοδοσία πάνω στη θέση του
ανθρώπου στον κόσμο, στα μυστήρια δεν
πρόκειται, σύμφωνα μ’ένα βαθύ στοχασμό του Αριστοτέλη, για την προσπάθεια του
ανθρώπου να ‘’μάθει’’, αλλά για την αφοσίωσή του…»
ΤΑ
ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΑΙΣΧΥΛΟΥ
Η ‘’ΣΟΥΔΑ’’ αναφέρει 92 τραγωδίες—(23
τετραλογίες) . Όσο ζούσε κέρδισε 28 νίκες. Από τα έργα του τιτάνα της τραγικής
τέχνης, η χειρόγραφη παράδοση διέσωσε μόνο εφτά τραγωδίες και 77 τίτλους έργων
του..
Κατά τον
‘’ΒΙΟ’’ μπορεί να έγραψε 70 τραγωδίες
και πέντε σατυρικά δράματα.
Η χειρόγραφη
παράδοση παραδίδει και μερικά αποσπάσματαο από γνωστές και άγνωστες τραγωδίες
του.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΤΟΥ
στους ΔΡΑΜΑΤΙΚΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ
1) 472 π.Χ. νίκησε με την τετραλογία:
ΦΙΝΕΥΣ, ΠΕΡΣΕΣ, ΓΛΑΥΚΟΣ ΠΟΤΝΙΕΥΣ και το
σατυρικό δράμα ’’ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ. Διασώζονται οι ΠΕΡΣΕΣ. Χορηγός ήταν ο Περικλής
2) Το 467π.Χ.παρουσίασε την
τετραλογία ΛΑΙΟΣ, ΟΙΔΙΠΟΥΣ ,ΕΠΤΑ ΕΠΙ
ΘΗΒΑΣ, και το σατυρικό δράμα ‘’Σφίγγα’’ Διασώζονται οι ‘’ΕΠΤΑ ΕΠΙ ΘΗΒΑΣ’’
3) 468 ή 463 παρουσίασε τετραλογία.
Διασώζονται μόνο η τραγωδία ‘’ΙΚΕΤΙΔΕΣ’’
4) Το 458 π.Χ νίκησε με την τετραλογία
΄΄ΟΡΕΣΤΕΙΑ’’ διασώζεται ολόκληρη. Δεν διασώζεται το σατυρικό δράμα.
5) Σε άγνωστη μέχρι σήμερα χρονολογία
παρουσίασε την τραγωδία ‘’ΠΡΟΜΗΘΈΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ’’ Εικασίες ότι το δεύτερο ήταν
‘’ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΛΥΟΜΕΝΟΣ’’ και το τρίτο ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΠΥΡΟΦΟΡΟΣ.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΓΕΓΟΝΌΤΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΤΟΥ
1)508 π.Χ. Δημοκρατικές μεταρρυθμίσεις του Κλεισθένη.
2)490 π.Χ. μάχη του Μαραθώνα
3)480 π.Χ. μάχη των Θερμοπυλών και ναυμαχία της Σαλαμίνας
4) 462 π.Χ. ο Περικλής άρχοντας της Αθήνας.
Στον τάφο του στη Γέλα της Σικελίας, που τον τιμούσαν
ιδιαίτερα οι νέοι τραγικοί ποιητές και τον προσκυνούσαν σαν ‘’ιερό χώρο’’,
υπάρχει επιτάφιο επίγραμμα, που η παράδοση αναφέρει ότι το είχε γράψει ο ίδιος
ο ποιητής. Ο Αριστοτέλης το διαψεύδει.
ΕΠΙΓΡΑΜΜΑ
«..’Αισχύλου Ευφορίωνος Ἀθηναῖον, τόδε κεύθε μνῆμα
καταφθίμενον πυροφόροιο Γέλας, ἀλκήν δ’ εύδότιον Μαραθώνιον ἄλσος ἄν εἴποι
καί βαθιχαιτήεις Μῆδος έπιστάμενος----
Αισχύλου, του Ευφορίονα το γιό, από την Αθήνα, κρύβει το
μνήμα. Πέθανε στη σιτοφόρα Γέλα, την αξι’ ανδρεία του λαλεί το άλσος του
Μαραθώνα κι ο Μήδος ο μακρύμαλλος, όπου καλά την ξέρει» .
http://tragodos.blogspot.com/2015/03/blog-post_61.html