«Μπορούμε
εύκολα να συγχωρέσουμε ένα παιδί που φοβάται το σκοτάδι, η αληθινή
τραγωδία της ζωής όμως είναι όταν οι ενήλικοι φοβούνται το φως» Πλάτων
Περί του κλεισίματος της (νεο)Πλατωνικής Ακαδημίας
Έκλεισαν την Ακαδημία το 529 οι χριστιανοί σκοταδιστές Η διαρρήδην μαρτυρία του Μαλάλα περί της απαγορεύσεως της φιλοσοφίας στην Αθήνα[1] και η άμεση αναφορά του Αγαθία[2] θα έπρεπε να ήταν αρκετές για να συνειδητοποιήσουμε τις
δυσκολίες που αντιμετώπιζε η ελληνική σκέψη και οι Έλληνες από την
εξάπλωση κι επιβολή (με αίμα, διώξεις και βασανιστήρια) του ΕΒΡΑΙΟχριστιανισμού.
Περί
του κλεισίματος της (νεο)Πλατωνικής Ακαδημίας !!Σήμερα οι αχρείοι
δηλώνουν ξεδιάντροπα συνεχιστές του Ελληνισμού και της Ελληνικής
φιλοσοφίας!!
Έκλεισε
η Ακαδημία το 529; Η διαρρήδην μαρτυρία του Μαλάλα περί της
απαγορεύσεως της φιλοσοφίας στην Αθήνα[1] και η άμεση αναφορά του
Αγαθία[2] θα έπρεπε να ήταν αρκετές για να συνειδητοποιήσουμε τις
δυσκολίες που αντιμετώπιζε η ελληνική σκέψη και οι Έλληνες από την
εξάπλωση και επιβολή του χριστιανισμού. Δυστυχώς αρκετοί αμφισβητούν
αυτές τις μαρτυρίες και προσπαθούν να αποδείξουν το αντίθετο, λέγοντας
ότι α) η φιλοσοφία εκείνη την εποχή είχε παρακμάσει και ότι το κλείσιμο
της σχολής ήταν αποτέλεσμα αυτής της παρακμής και ότι β) η φιλοσοφία
διδάσκονταν ακόμα στην Αλεξάνδρεια (και άρα δε θα μπορούσε να έχει
απαγορευτεί από τον Ιουστινιανό). Στο κείμενο παρακάτω εξετάζονται και
οι δύο αυτές απόψεις.
Τα
επιχειρήματα που αντλούν οι περισσότεροι για να αποδείξουν ότι η
Ακαδημία δεν είχε κλείσει προέρχονται κυρίως από τον Alan Cameron και το
έργο του «The Last Days of the Academy at Athens»[3] αλλά και από δύο
σκόρπιες αναφορές σε κάποιες προσωπικότητες εκείνης της εποχής, τον
Τυχικό Βυζάντιο και τον Θεόδωρο (μετέπειτα αρχιεπίσκοπο Canterbury) που
υποτίθεται ότι σπούδασαν στην Αθήνα.
Ο
Cameron υποστηρίζει ότι έκλεισε η Ακαδημία για κάποια έτη και μετά
ξαναάνοιξε. Τα επιχειρήματα του Cameron βασίζονται σε δύο κυρίως
ενδείξεις:
α)
Ότι ενώ, σύμφωνα με τον Μαλάλα, ο Ιουστινιανός απαγόρευσε τη νομική
στην Αθήνα υπήρχαν και αλλού νομικές σχολές. Άρα, αν κάνει λάθος ο
Μαλάλας σχετικώς με τις νομικές σχολές, τότε κάνει λάθος και σχετικώς με
τη φιλοσοφία.
β)
ότι τα διαδοχικά υπήρχαν ακόμα για οποιαδήποτε περίοδο από το 529 μέχρι
και περίπου το 560, και άρα, αφού υπήρχανε τα διαδοχικά έπρεπε να
υπάρχει και Ακαδημία.
Το
α) έχει πλέον καταρριφθεί. Έχουνε περάσει σχεδόν σαράντα έτη από τότε
που ο Cameron δημοσίευσε το έργο του και νέες ανακαλύψεις έχουν έλθει
στο φως των ερευνών. Η πιο πρόσφατη έρευνα είναι αυτή του Edward Watts
στο πρόσφατο (2004) έργο του «Justinian, Malalas and the End of the
Athenian Philosophical Teaching in A.D. 529»[4], όπου έχει αποδείξει ότι
το χωρίο του Μαλάλα δεν έλεγε «νόμιμα» αλλά «αστρονομίαν». Το σφάλμα
οφείλεται στην έκδοση του Dindorf[5] που περιέχει τη λέξη «νόμιμα» και η
οποία (η έκδοση του Dindorf) δεν είναι κριτική αφού βασίζεται σε
χειρόγραφο του 17ου αιώνος, το οποίο είναι διαφορετικό από άλλα σύγχρονά
του. Ο Watts δείχνει ότι η λέξη «αστρονομία» ταιριάζει πιο πολύ,
αναλύοντας τις συνθήκες και άλλα χειρόγραφα του 6ου αιώνος.
Μία
δεύτερη ένδειξη που συνηγορεί υπέρ της λέξεως «αστρονομία» είναι ότι
δεν υπάρχουν αρκετές πληροφορίες που να αποδεικνύουν ότι υπήρχε νομική
σχολή στην Αθήνα εκείνη την εποχή και έτσι είναι λογικό να υποθέσουμε
ότι το κείμενο δε μιλά για νομική (που δεν υφίστατο) αλλά για
αστρονομία.
Το β) επιχείρημα του Cameron έχει επίσης καταρριφθεί από τον Blumenthal[6].
Ο
Cameron αναφέρεται στα «διαδοχικά» και σε ένα απόσπασμα του
Ολυμπιοδώρου που λέει ότι «παρά τις συνεχείς δημεύσεις τα διαδοχικά
έχουν διατηρηθεί». Η λέξη «διαδοχικά» μπορεί να έχει αρκετές σημασίες,
το μισθό του σχολάρχη, την περιουσία της Ακαδημίας ή ακόμα και την
πνευματική διαδοχή. Ο Cameron αναφέρει πολλές πιθανές ημερομηνίες για το
παραπάνω χωρίο, από το 529 μέχρι και το 560, αλλά όπως τόνισε και ο
Whittaker η μετοχή ενεστώτα (του κειμένου του Ολυμπιοδώρου) μπορεί να
αναφέρεται σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή της αναφοράς του κυρίως
ρήματος, δηλαδή από τότε που ιδρύθηκε η Φιλοσοφική Σχολή από τον Πλάτωνα
μέχρι τη στιγμή του γραψίματος του χωρίου.
Το
δεύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε είναι ότι δεν υπάρχει καμία άλλη
αναφορά, εκτός από μία στο λεξικό Σούδα για τον Πλάτωνα, που να λέει ότι
η περιουσία της Ακαδημίας είχε κληρονομηθεί από τον Πλάτωνα.
Άρα
ο Ολυμπιόδωρος έχει κάνει λάθος να συμπεράνει ότι η περιουσία της
Ακαδημίας έχει προέλθει από τον Πλάτωνα. Και αφού κάνει λάθος γι' αυτό
είναι πολύ πιθανόν να κάνει λάθος στο ότι οι χορηγήσεις υπήρχαν στις
μέρες του.
Συνεχίζει
ο Blumenthal αναλύοντας διάφορες επιγραφές που βρέθηκαν και αναφέρονται
στον Πλούταρχο, τον φιλόσοφο που ξανάρχισε τη διδασκαλία στην Ακαδημία,
και αποδεικνύει ότι ήτανε αρκετά πλούσιος, τόσο ώστε είναι πολύ πιο
λογικό να υποθέσουμε ότι ο πλούτος βρισκότανε στα χέρια των σχολαρχών
παρά το ότι αποτελούσε περιουσία της Ακαδημίας. Και καταλήγει λέγοντας
ότι «μέχρι στιγμής μπορούμε να πούμε ότι ο Ολυμπιόδωρος σχεδόν σίγουρα
έκανε λάθος σχετικά με την πλατωνική κληρονομιά»[7].
Κάποιοι
φυσικά εδώ, αφού πλέον έχει αποδειχτεί ότι τα επιχειρήματά τους είναι
ανυπόστατα, θα μπορούσανε να κάνουν ιδεολογικούς ελιγμούς και να πουν
«ναι μεν ... αλλά», δηλαδή ναι μεν η Ακαδημία μπορεί να έκλεισε από τον
Ιουστινιανό, αλλά έτσι κι αλλιώς ήδη είχε πέσει σε μια κατάσταση
παρακμής. Ουδέν ψευδέστερον τούτου.
Η
Ακαδημία και η φιλοσοφία ανέκαθεν ήταν ακμάζουσες στην Αθήνα, τόσο
ακμάζουσες που δεν έκλεισαν ούτε και μετά την καταστροφή της Αθήνας από
τους Ερουλιανούς το 267 μ.Χ. Ακόμα και τα γενέθλια του Πλάτωνος και του
Σωκράτους εορτάζονταν στον 5ο και πιθανώς και τον 6ο αιώνα με συμπόσια
και ομιλίες σχετικά με την ελληνική Γραμματεία. Από τη στιγμή που οι
φιλοσοφικές σχολές και οι φοιτητές τους αποτελούσαν τη ραχοκοκαλιά του
Αθηναϊκού πληθυσμού, υπήρχε ελάχιστη πιθανότητα για να αναδειχθεί μια
νέα θρησκεία[8].
Μπορεί ο χριστιανισμός να ήτανε η επίσημη θρησκεία της αυτοκρατορίας αλλά ακόμα και τότε το πιο εντυπωσιακό τμήμα των όσων είχανε απομείνει από την αυτοκρατορία τον 4ο και 5ο αιώνα στην Αθήνα είναι ουσιαστικώς ο παγανιστικός τους χαρακτήρας[9]. Αυτός ο παγανιστικός χαρακτήρας υπήρχε κυρίως λόγω της Νεοπλατωνικής Ακαδημίας, η οποία κυριαρχούσε και ήτανε η πιο κραταιά αντι-χριστιανική δύναμη στην Αθήνα[10]. Εφ' όσον κυριαρχούσε η Ακαδημία και η ελεύθερη σκέψη δε θα μπορούσε ποτέ να επικρατήσει ο χριστιανισμός. Έπρεπε λοιπόν να «βγει από τη μέση», όπως θα λέγαμε σήμερα.
Δυστυχώς
για όσους υποστηρίζουν ότι η Ακαδημία είχε παρακμάσει και το κλείσιμό
της ήλθε ως φυσική απόρροια του χρόνου και της παρακμής, οι ίδιες οι
αρχαιολογικές ανασκαφές (εκτός δηλαδή από τα χωρία του Μαλάλα και την
άμεση, πλην σαφή, αναφορά του Αγαθία) τούς αποδεικνύουν λάθος. Η Arja
Karivieri συσχετίζει το κτήριο που το ονομάζει «Οικία του Πρόκλου» με τη
Νεοπλατωνική Ακαδημία και λέει ότι το κτήριο αυτό εγκαταλείφθηκε
ξαφνικώς τον έκτο αιώνα [11]. Αυτό είναι κάτι που υποστηρίζεται και από
την Frantz από αρχαιολογικές έρευνες που έγιναν στη δεκαετία του '70.
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ: https://eleusisdiagoridon.blogspot.com/2019/04/529.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου