Κυριακή 6 Νοεμβρίου 2022

Ο ΓΑΜΟΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

 Ο γάμος στην Αρχαία Ελλάδα | iEllada.gr 


Γράφει ο Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης Αμφικτύων

Ο θεσμός του γάμου  έχαιρε μεγάλης περιωπής στους αρχαίους προγόνους μας . Τούτο δείχνουν τα έργα των Κλασικών , οι οποίοι συνέδεσαν την ευδαιμονίαν  του ζεύγους  με ένα  αρμονικό  γάμο .

Η σημασία του γάμου στους αρχαίους Ελληνες  Ο  γάμος  ήταν ο θεσμός ο οποίος στηρίζει την οικογένεια και μέσω αυτής την κοινωνία. Ο Ξενοφών στον «Οικονομικό» εκθειάζει την σοφία της καθιερώσεως του γάμου , η οποία ας σημειωθεί είναι « Ελληνική εφεύρεση» διότι  η  αξία του γάμου είναι  η τεκνοποίηση. Ο Αριστοτέλης επίσης  ( Πολιτικά 7 16) στηρίζει στην ιερότητα του γάμου την ευδαιμονία της Πολιτείας.

Οι Αγαμοι είχαν περιορισμένα δικαιώματα  Ο Λυκούργος   όρισε ότι οι έγγαμοι μόνο δύνανται να προΐστανται των κοινών , ενώ οι άγαμοι πρέπει να στερούνται του προνομίου τούτου. Ο δεσμός μεταξύ των συζύγων ήταν ισχυρότατος και αυτό το βλέπουμε στον Αχιλλέα ο οποίος συγκλόνισε την εκστρατεία στην Τροία επειδή του πήρε ο Αγαμέμνων την Βρισηίδα , μια  αιχμάλωτη κόρη, την οποίαν δεν δέχθηκε να απαρνηθεί για να νυμφευθεί την κόρη του  αρχιστρατήγου Αγαμέμνονα (Ιλ. Ι 341) και βασιλιά των Μυκηνών

Την συζυγική αγάπη αποθεώνει ο Ευριπίδης εις την «Ακλκηστιν» , όπου η ομώνυμη ηρωίδα  δέχεται να αποθάνει  προκειμένου να καταστεί ο σύζυγος της Άδμητος , αθάνατος. Αλλά και Όμηρος στην «Οδύσσεια» στο πρόσωπο της Πηνελόπης η οποία παραμένει πιστή εν μέσω των μνηστήρων  επί 10ετία μέχρι την επιστροφή του Οδυσσέα

Δύο ήταν οι σκοποί του γάμου , στους αρχαίους Έλληνες: α/ Η  ευτυχής  συμβίωση και β/ η  τεκνοποίηση. Εθεωρείτο ευλογία να  προσφέρει  όλη την αγάπη του στην ανατροφή των τέκνων και όταν γεράσει αυτά να του ανταποδώσουν την αγάπη  και να τον γηροκομήσουν. Η αμφίπλευρη αγάπη των γονέων προς τα παιδιά και αντιστρόφως των παιδιών προς τους γονείς έχει υμνηθεί και  ας θυμηθούμε την Αντιγόνη η οποία συνοδεύει τον τυφλό εξόριστο Οιδίποδα στην χαλεπή εξορία του.

Γάμοι μεταξύ συγγενών δεν γίνονταν, ούτε φυσικά μεταξύ του ιδίου φύλου Γενικά υπήρχε η τάση να αποφεύγονται ανόμοιοι γάμοι όσον αφορά στον πλούτο και στην καταγωγή, διότι είχαν διαπιστώσει ότι κατέληγαν σε διάλυση όταν παρήρχετο ο έρωτας.

Το καλό όνομα της οικογένειας  Επίσης θεωρείτο σημαντικό να έχει καλή υπόληψη το γένος του γαμπρού και της νύφης.  Το έθιμο     είχε καθιερωθεί  και στον  Στρατό μας και ίσχυε ως την Μεταπολίτευση, διότι ορισμένοι αξιωματικοί παντρεύονταν ακόμη και κακόφημες γυναίκες   και τις έφερναν στις λέσχες    Επομένως  ο αξιωματικός  έπρεπε να πάρει άδεια για να νυμφευθεί και προς τούτο έπρεπε να δηλώσει τα στοιχεία της νύμφης προκειμένου να γίνει έρευνα για    το ποιόν  της νύφης  και του οικογενειακού της περιβάλλοντος  . Τούτο   παρερμηνεύθηκε  κατά την διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου και αντί για το ποιόν εξέταζαν τα κοινωνικά φρονήματα της οικογένειας και της νύμφης.

Και διηγώντας τα να κλαίς Ο γράφων είναι παθών διότι η μέλλουσα σύζυγος μου ήταν από δημοκρατική οικογένεια και τότε το να είσαι δημοκρατικός εκλαμβάνετο από τους ακροδεξιούς  της εποχής ως κομμουνιστής. Και ενώ η Ασφάλεια μου έδωσε τη σχετική  Βεβαίωση κοινωνικών φρονημάτων της συζύγου,  κάποιος σπιούνος συνάδελφος του οποίου η μητέρα υπηρετούσε στην ΚΥΠ και ήτο γειτόνισσα της συζύγου μου επενέβαινε και έβαζε εμπόδια στην αρμόδια υπηρεσία του ΓΕΣ για την έκδοση αδείας νυμφεύσεως μου, αλλά και ο ίδιος μου έκανε    νύξη αποφυγής . Έτσι αδυνατούσα να  ορίσω ημερομηνία του γάμου . Μετά και τη δεύτερη Βεβαίωση από την Ασφάλεια Αθηνών ότι η σύζυγος και η οικογένεια της είναι «υγιών κοινωνικών φρονημάτων» μου εδόθη η σχετική άδεια   και την επομένη χωρίς προσκλήσεις με την παρουσία δύο καλών συναδέλφων τέλεσα το γάμο μου. Και να σκεφθείτε ότι η σύζυγος μου εργάζετο στον ΟΤΕ στον μεταλλάκτη των εξωτερικών κλήσεων λίαν εμπιστευτικό τμήμα και η αδελφή της ήτο επίσης παντρεμένη με  Λοχαγό )  Μετά την μεταπολίτευση καταργήθηκε η αναχρονιστική διάταξη περί μνηστείας Αξιωματικών)

Καθρέφτης της νύμφης  η μητέρα Όσον αφορά τη νύφη  στην αρχαία Ελλάδα  το πρότυπο και ο καθρέφτης ήταν η μητέρα .

Μικρός παντρέψου  Οι νέοι παντρεύονταν στην ήβη . Τα κορίτσια το 15ον έτος της ηλικίας των οπότε είχαν ολοκληρώσει τον κύκλο της ωρίμανσης και τα αγόρια το 18ον . Όμως ο Πλάτων ως ιδανική ηλικία για τις γυναίκες θέτει το 20ον και για τους άνδρες το 30ον΄ έτος αντιστοίχως. Η   γνωριμία συνήθως γινόταν σε θρησκευτικές εορτές  και ο νέος ζητούσε την χείρα της αγαπημένης του από τους γονείς  της νύφης , αφού πρώτον είχε και την σύμφωνη γνώμη των γονέων του.

Η Ανατροφή των  Τέκνων

Κάθε περιοχή είχε τους δικούς της κανόνες , άλλους η Σπάρτη και άλλους η Αθήνα και οι λοιπές πόλεις-κράτη .Τα αγόρια πήγαιναν στο σχολείο και έπαιρναν την παιδεία της κάθε πόλεως .Ο κυριότερος σκοπός του σχολείου ήτανα/  να τους κάνει ενάρετους πολίτες και β/να τους κάνει άξιους μαχητές για την προστασία της πόλης τους

Η  Ελληνίδα  γυναίκα η πρώτη βιοτέχνης  Τα κορίτσια έμεναν στην οικία και εμάθαιναν  την ανατροφή των τέκνων τους  και την διαχείριση του οίκου τους . Προς τούτο  μάθαινε την υφαντική(εριουργία), το κέντημα, την μαγειρική , την υδροφορία,το άλεσμα κριθής ή σίτου και γενικώς την λειτουργία και διαχείριση της οικιακής οικονομίας.

Η οικία η πρώτη βιοτεχνική μονάδα  Εκείνη την εποχή ήτο μια μικρή  «βιοτεχνική μονάδα» με πολλαπλές  και σύνθετες  λειτουργίες . Τούτο το πρόλαβε και ο γράφων στο προπολεμικό χωριό . Το κάθε σπίτι  ήταν μια παραγωγική μονάδα   της παραγωγής και του μαγειρέματος της  τροφής, της ενδύσεως, της ενέργειας , της ύδρευσης, της οινοποιίας, αρτοποιίας, της ζαχαροπλαστικής   κ.ο.κ.   Οι ευγενείς παρθένες  της Παλλάδας ύφαιναν ανά τετραετίαν  το πέπλο της Εργάνης Αθηνάς για την εορτή των Παναθηναίων. Διότι η   θεά  ήταν προστάτης της Υφαντικής , Στη Σπάρτη ύφαιναν τον πέπλον της Ήρας και στην Ολυμπία του Απόλλωνα. Πέραν των ανωτέρω  μαθήσεων , διδάσκονταν ανάγνωση και αριθμητική , μουσική  , χορό , σωματική αγωγή  και την διοργάνωση των εορτών και την συμμετοχή τους ως πρωταγωνίστριες ,   στα Παναθήναια, Βουφόνια, Ανθεστήρια, Αρρηφόρια, Θεσμοφόρια  και τις Αττικές εορτές του φθινοπώρου και του χειμώνος (Πυανέψια, Αλώα, Μικρά Διονύσια)

Η Ελευθερία των Σπαρτιατισσών Οι Σπαρτιάτισσες είχαν μεγάλη ελευθερία εξόδου από την οικία στους δρόμους, στις παλαίστρες με ξέσκεπους μηρούς και τους υμένες να αερίζουν και να αποκαλύπτουν το γυμνασμένο τους σώμα γυμνάζονταν μαζί με τα αγόρια .

Οι μητέρες που έφτιαξαν τα παιδιά ενός ανώτερου πολιτισμού  Αυτές οι μητέρες και το σύστημα παιδείας  έβγαλαν τους μεγάλους φιλοσόφους, τους γίγαντες ήρωες , τους τολμηρούς αργοναύτες , τους βαθυστόχαστους φυσικούς και τεχνικούς , τους Ολυμπιονίκες ,τους μεγάλους πολιτικούς, και τους ενάρετους πολίτες με το γνώθι σαυτόν , το μέτρον και το μηδέν άγαν  και αυτά τα παιδιά τους  έφτιαξαν το δημοκρατικό  πολίτευμα που όμοιο του ακόμη δεν μπόρεσε η ανθρωπότητα να  φτιάξει

Ο Αρραβώνας

Ο Γάμος νομική πράξη. Ο Αρραβώνας  εκαλείτο « εγγύηση» και συντάσσετο από τους γονείς γραπτώς . Ο γάμος για τους Έλληνες ήταν νομική πράξη και όχι θρησκευτική ή πολιτική,  όπως συμβαίνει σήμερον .Κατά την εγγύηση ορίζετο τα της προικός της γυναίκας , της «φερνής» (Εξ αυτού προήλθε το σωζόμενο  μέχρι σήμερον  «πολύφερνη νύφη» ) Το έθιμο της προίκας Κατά την εποχή του Ομήρου οι άνδρες προσέφεραν δώρα στις γυναίκες , η προίκα της γυναίκας είναι μεταγενέστερο έθιμο.(  Ιάπωνες φίλοι μου έλεγαν ότι παλαιότερον οι νεαρές Γιαπωνέζες  έπαιρναν   διαπαιδαγώγηση  παρόμοια προς τις  αρχαίες Ελληνίδες. Η γυναίκα βγήκε από το σπίτι σαν συνέπεια του Α’ Π.Π διότι οι άνδρες πήγαν στον πόλεμο και οι γυναίκες επάνδρωσαν τα εργοστάσια για την παραγωγή πολεμικών υλικών-εξοπλισμών.

Το υπόδειγμα των γκεισών από την Αρχαία Ελλάδα Κοπέλες των αριστοκρατικών τάξεων  γίνονταν «γκέισες» με ιδιαίτερη καλλιέργεια,  κοινωνική  μόρφωση, εκμάθηση χορού , ασμάτων , μουσικής ,καλών τρόπων συμπεριφοράς ,ώστε να είναι ευχάριστες σύντροφοι στον άνδρα. Ακόμη υπάρχουν «γκέισες» σαν  φολκλορικό θέαμα  σε ορισμένα  παραδοσιακή μπαρ του Τόκιο  )

Η Τελετή του Γάμου

(τέλη Ιανουαρίου με αρχές Φεβρουαρίου) και μάλιστα τη νύχτα της Πανσελήνου.

Το  «προγάμειο»  γλέντι  Προηγείτο η «προγάμεια» των γάμων εορτή κατά την οποίαν θυσίαζαν σε έναν ή περισσότερους  γαμήλιους θεούς (Δία, Ηρα, Αρτεμιν, αλλά και Εκάτην, Γεννετυλλίς , Ειλείθυια , Υμένεος , Πρίαπος  και Λεύκιππος) Εκ των πολλών θεών προστατών της μητρότητος και των νεογνών καταφαίνεται η μεγάλη σημασία που έδιναν οι πρόγονοι μας στην διατήρηση της δημογραφική τους ισορροπίας και ανανέωσης των γενεών

Το Νυμφικό Λουτρό. Μερικές ημέρες προ του γάμου ετελείτο το νυμφικό λουτρό, κατά το οποίον η νύμφη ελούετο από ύδωρ που λαμβάνετο από ορισμένη κρήνη ή ποταμό. Το νερό μεταφέρετο από νέον αμφιθαλή(με αμφοτέρους τους γονείς ζώντες)  Στην εορτή προς την πηγή και  κατά την επιστροφή   μετείχαν παίδες  που έπαιζαν  αυλούς . Προπορεύετο  ο φέρων τη  λουτροφόρο και ακολουθούσαν   νεάνιδες  παρθένες ,οι οποίες περιστοιχιζαν την στολισμένη νύφη .Στην Αθήνα το Ύδωρ  ελαμβάνετο εκ της Εννεακρούνου ή Καλλιρρόης κρήνης(Θουκυδίδης. 15) (Την Καλλιρρόη σε κάποια εποχή την καταστρέψαμε, όπως καταστρέψαμε και τον Κηφισό και τον Ιλισό και άλλα ποτάμια και ρέματα της Αττικής- και  όχι μόνον-  και τώρα παραπονιόμαστε  και ζητάμε και ευθύνες γιατί έχουμε πλημύρες. Βέβαια αν ήθελε η Πολιτεία δεν θα είχαμε απώλειες ζωών  )

Από την οικία της έπαιρνε όχι από την εκκλησία Ο νυμφίος παρελάμβανε τη νύφη από την πατρική οικία  και την οδηγούσε στην οικία του επί αμάξης συρομένης από βόδια ή μουλάρια. Άλλοτε οδηγείτο η νύφη πεζή και την δέχονταν στο πατρικό σπίτι του γαμπρού η πεθερά και οι συγγενείς με κλάδους ελιάς και δάφνης. Σε περίπτωση δεύτερου γάμου δεν εδικαιούτο να την παραλάβει ο νυμφίος εκ της οικίας της και αν’ αυτού την παραλάμβανε  κάποιος φίλος ο λεγόμενος «νυμφαγωγός». Οι νυμφευόμενοι έφεραν στέφανο από  κλάδο ελαίας (γαμήλιος στέφος)  όπως και οι συμμετέχοντες στο γάμο. Η νύμφη διεκρίνετο από την πλούσια εσθήτα , τα περιδέραια και τα κοσμήματα με πολύτομους λίθους  .Άλλοτε περιέρχονταν την πόλη και ο κόσμος έβγαινε στα παράθυρα και τραγουδούσαν και χόρευαν στο δρόμο για το γαμήλιο  γεγονός . Εντός της οικίας του γαμπρού παρετίθετο το δείπνον η λεγόμενη «γαμική θοίνη» στο οποίον συμμετείχαν πολύς κόσμος για να επιβεβαιώσουν το γεγονός.

Την επομένην πρωίαν δίδονταν τα δώρα στους νεονύμφους από συγγενείς και φίλους. Την  3η  ημέρα ο γαμπρός με τη νύφη εκαλούντο στο σπίτι του πεθερού με τη συνοδεία αυλών και κοριτσιών «κανηφόρων» επειδή  έφεραν τα κάνιστρα επί της κεφαλής γεμάτα με «λεκανίδας» δηλαδή μικρά  αγγεία με διάφορα αντικείμενα

Την  4η  ημέρα του γάμου ετελούντο τα οπτήρια ή ανακαλυπτήρια της νύμφης, η οποία   απέβαλε τον νυφμικόν πέπλον και απεκαλύπτετο και πάλι δεχόταν δώρα.

Έχουμε σχεδόν τα ίδια Ηθη-Εθιμα.Εκ των ανωτέρω  διαπιστώνουμε  την διατήρηση των ηθών και εθίμων των προγόνων μας , τα οποία είχαν μεταδοθεί σε όλο το γνωστό τότε  κόσμο  μέσω των πληρωμάτων των  ποντοπόρων πλοίων τους από τα προϊστορικά ακόμη χρόνια . Όποια πτυχή του πολιτισμού κι’ αν εξετάσουμε διαπιστώνουμε αβίαστα ότι ό,τιδήποτε  υπάρχει στον κόσμο εκείνοι το ανακάλυψαν και το διέδωσαν μέσω του πολιτισμού τους ή δια των εκστρατειών  στις διάφορες χώρες  . Αυτό είναι το εμπόδιο που ακόμη δεν έχει  για «ευνόητους»  λόγους ξεπεραστεί  για την  ανάληψη  παγκόσμιας  μελέτης προκειμένου να καθοριστεί η  χώρα  ή ο  χώρος όπου γεννήθηκε ο πρώτος πολιτισμός  του ανθρώπου. Ετσι  να φανεί ποιοι ήταν οι πρώτοι δημιουργοί του και οι φορείς του στις διάφορες χώρες.

Ηττοπαθείς και φοβισμένοι να προβάλλουμε τον πολιτισμός μας

Αυτό φυσικά το μαρτυρούν τα διάφορα αιγαιατικά- πελασγικά αρχέτυπα σύμβολα που κοσμούν τα παγκόσμια μουσεία (τετρακτύς(σβάστικα) τρίαινα, μέδουσα, μαίανδρος , κίονες κ.α)    Ο εμπλουτισμός όλων των γλωσσών με Ελληνικές λέξεις και όρους  , οι ιστορικές και προϊστορικές μαρτυρίες, οι αστρονομικές μετρήσεις των Ορφικών που ανάγονται σε προϊστορικά χρόνια , δείχνουν ότι οι Έλληνες πρώτοι ανακάλυψαν την Αστρονομία για τους πλόες  των πλοίων των, την Γεωγραφία και έδωσαν τα πρώτα ονόματα , την ανακάλυψη της Ιατρικής  η οποία θεωρείται η πρώτη επιστήμη στον κόσμο λόγω της σπουδαιότητος της στον άνθρωπο, η ανακάλυψη των  Μαθηματικών(Πυθαγόρας) και της πρώτης λογικής προτάσεως με το Πυθαγόρειο θεώρημα, της Φιλοσοφίας(Σωκράτης κ.α)  ,της Φυσικής (Λεύκιππος, Ηράκλειτος, Θαλής κ.α) των Καλών Τεχνών Ικτίνος , Φειδίας κ.α (γλυπτικής, ζωγραφικής, χαρακτικής, νομισματικής κοκ) του πρώτου Υπολογιστή (υπολογιστής Αντικύθηρων)  των θεμελίων όλων των    Επιστημών (Αριστοτέλης, Πλάτων κ.α) των αρχών της Μηχανικής (Ηφαιστος, Ηρων Αλεξανδρεύς κ.α)  την καθολική επικράτηση της Δημοκρατίας και   Αθλητισμού γνήσιων Ελληνικών θεσμών  και για να μην μακρηγορώ θα κλείσω με το συμπέρασμα ότι και στα κοινωνικά θέματα «Ελληνικά παντρευόμαστε και ελληνικά το γάμο μας γλεντάμε»

Το μόνο κακό ότι οι σύγχρονοι Έλληνες /δες και δεν παντρεύονται και δεν κάνουν πολλά παιδιά.

Το ευγενές Ποντιακο φύλο   Υπάρχουν Έλληνες απόγονοι των Αργοναυτών που ζούσαν απομονωμένοι  και ξεχασμένοι από τη μητέρα πατρίδα στον Εύξεινο Πόντο, οι οποίοι διατηρούν σαν κόρη οφθαλμού και την αγάπη τους για την πατρίδα  και την αρχαία μας  γλώσσα και τα ήθη-έθιμα και το αγωνιστικό πνεύμα των αρχαίων μας προγόνων   Αυτοί είναι το ευγενές γένος των Ελλήνων του Πόντου,  αλλά και των Ελλήνων της Βορείου Ηπείρου τους οποίους έχουμε εγκαταλείψει στη μοίρα τους. Και για να σας το αποδείξω:

Το 1950  υπηρετούσα Ανθυπολοχαγός στο Σύνταγμα της Νιγρίτας. Δίπλα  στο στρατόπεδο μας  υπήρχε  καταυλισμό, τον οποίον θεώρησα   τσιγγάνικο. Όμως άκουγα συχνά  τα βράδια να παίζει η λύρα γλυκούς σκοπούς και να χορεύουν ζωηρά οι συνδαιτυμόνες.   Αναλογιζόμουν πως   έκαναν   γλέντια αυτοί οι φτωχοί άνθρωποι που είχαν φτιάξει οι ίδιοι σπιτάκια-καλύβες από  εγχώρια υλικά  με  τα ζώα τους δίπλα;  Αλλοτε  έπαιζε     επί μια εβδομάδα   η λύρα . Ρώτησα τον Επιλοχία τι είναι αυτοί που το διασκεδάζουν κάθε βράδυ; Αποκρίθηκε: « Είναι «Αούτηδες» και το γάμο τον  γιορτάζουν επί μια εβδομάδα όταν βγει καλή η νύφη». Και πως βρέθηκαν εδώ οι «Αούτηδες» ; «Είναι από τον διωγμό των Τούρκων» ( Εμείς λέμε «αυτός»,  εκείνοι ακόμη λένε «ούτος» διότι διατηρούν το αρχαιοελληνικό ιδίωμα)

Εμείς γίναμε μαιμούδες  Αντί να μελετήσουμε τα διδάγματα των προγόνων μας και πως αυτοί τότε έγιναν μια κοινωνία αρμονική και ευδαίμων , τρέχουμε σαν λιμασμένοι να κλέψουμε την ξένη ψευτο-κουλτούρα για να φωτιστούμε τρομάρα μας. Και βλέπουμε ότι οι ξένοι μορφωμένοι που μελετούν τους αρχαίους μας προγόνους κατορθώνουν να διακρίνονται σε φαντασία , να πρωτοτυπούν και να θησαυρίζουν με τις Ελληνικές ευρεσιτεχνίες , ιδέες και με το «αείζωο πυρ»  του  πολιτισμού μας.

Δύο Υπουργεία χρειαζόταν η Ελλάδα για να  μεγαλουργήσει: 1/ της Ελληνικής Παιδείας 2/ του Ελληνικού Πολιτισμού. Η  χώρα μας θα είχε καταστεί το μεγαλύτερο και ωραιότερο Πανεπιστήμιο και Πολιτιστικό Κέντρο στον κόσμο και θα έρχονταν οι άνθρωποι για να φωτιστούν και να ανανήψουν.  Κανείς δεν θα τολμούσε να απειλήσει τότε το λίκνο του πολιτισμού.  Μια χώρα όμως με τον ανώτερο πολιτισμό θα  έφτιαχνε  και τα «Οπλα των Θεών» και δεν θα τα αγόραζε

Αμφικτύων

5/11/ 22

*Αμφικτύων είναι ο Υποστράτηγος ε. α Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης

Συγγραφεύς, Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών

amphiktyon@gmail.com

http://amphiktyon.blogspot.com/

http://amphiktyon.org

Παρασκευή 4 Νοεμβρίου 2022

"Θέλω πίσω τους Θεούς μου...



"Θέλω πίσω τους Θεούς μου
τα γλυπτά και τους Ναούς μου....
τους Δελφούς, τους Παρθενώνες
τις σπασμένες μου κολλώνες.

Θέλω πίσω την Αλκμήνη
τη Λητώ και την Ισμήνη
τον Απόλλωνα τον Θείο
και του Κάλχα το Μαντείο.

Κάθε μια καμένη πέτρα
που τη θάψαν δέκα μέτρα,
κάθε κίονα γκρεμισμένο
κάθε μάρμαρο κλεμένο.......

Δεν μου φτάνει
η μαρτυρία
ούτε η ψεύτρα ιστορία
θέλω να τη γράψω πάλι
όχι όπως την είπαν άλλοι.

Τα αγάλματα όλα πίσω
εις την θέσην τους να στήσω
την Καρυάτυδα τη μόνη
στου Ερεχθείου το τιμόνι.

Το δικό μας Φως να λάμψει
και τους κάπηλους να κάμψει
να τυφλώσει τους βαρβάρους
με την πίεσην του βάρους.

Με την πίεσην της γνώσης
με τη σκέψη στα της γλώσσης.
Με του Πλάτωνα το σθένος
να αναγεννηθεί το Γένος."

Κώστας Κατέχης
 

Ομηρικές λέξεις στην ελληνική γλώσσα

 Ομηρική (Ελληνική) Γλώσσα – Η μητέρα όλων των γλωσσών – Makeleio.gr

«Από την εποχή που μίλησε ο Όμηρος ως τα σήμερα, μιλούμε, ανασαίνουμε και τραγουδούμε με την ίδια γλώσσα».  Γιώργος Σεφέρης

Ποια Ελληνική λέξη είναι αρχαία και ποια νέα; Οι Έλληνες σήμερα ασχέτως μορφώσεως μιλάμε ομηρικά, αλλά δεν το ξέρουμε επειδή αγνοούμε την έννοια των λέξεων που χρησιμοποιούμε.

Για του λόγου το αληθές θα αναφέρουμε  μερικά παραδείγματα ομηρικών λέξεων που χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας γλώσσα για να δούμε ότι η ελληνική-Ομηρική γλώσσα όχι μόνο δεν είναι νεκρή, αλλά είναι ολοζώντανη.

Άγχω, σημαίνει σφίγγω το λαιμό, σήμερα λέμε αγχόνη. Επίσης άγχος είναι η αγωνία από κάποιο σφίξιμο, ή από πίεση.
Ακαθαρσία, αντί ρύπος, αλλά ρύπανση, αντιρύπανση.
Αλέξω στην εποχή του Ομήρου σημαίνει εμποδίζω, αποτρέπω. Τώρα χρησιμοποιούμε τις λέξεις αλεξίπτωτο, αλεξίσφαιρο, αλεξικέραυνο αλεξήλιο Αλέξανδρος (αυτός που αποκρούει τους άνδρες) κ.τ.λ.
Άλογο, αντί ίππος, αλλά ιππασία
Αιδώς αντί ντροπή αλλά αναιδής
Αστυ αντί πόλη αλλά αστυνομία, αστυνομικός, αστυφιλία, κ.τ.λ.
Ναυς αντι πλοίο αλλά ναυπηγός, ναύαρχος, ναυμαχία, ναυτικός, ναυαγός, ναυτιλία, ναύσταθμος, ναυτοδικείο, ναυαγοσώστης, ναυτία, κ.τ.λ.
Βάρος, αντί άχθος, αλλά αχθοφόρος
Βόδι, αντί βοϋς, αλλά βουστάσιο
Βουνό, αντί όρος, αλλά ορειβάτης
Βρύχια στον Όμηρο είναι τα βαθιά νερά, εξ ου και τo υποβρύχιο
Βρωμιά, αντί λύμα, αλλά λύματα
Γαϊδούρι, αντί όνος, αλλά ήμίονος
Γεύμα, αντί έστίασις, αλλά εστιατόριο, συνεστίαση
Γή, αντί άρουρα, αλλά αρουραίος ποντικός
Γή, αντί χθων, αλλά υποχθόνιος, καταχθό­νιος
Γλιστερός, αντί ολισθηρός, αλλά κατολίσθηση
Γροθιά, αντί πύξ, αλλά πυγμάχος
Δάσος, αντί ύλη, αλλά υλοτόμος
Δέρμα, αντί βύρσα, αλλά βυρσοδέψης
Δέρμα, αντί δορά, αλλά υποδόριος, εκ­δορεύς
Δέσιμο, αντί πέδη, αλλά χειροπέδες, τροχο­πέδη
Διένεξις, αντί νεϊκος, αλλά φιλονικεία
Δόρπος, λεγόταν το δείπνο, σήμερα η λέξη είναι επιδόρπιο.
Έδαφος, αντί πέδον, αλλά οικόπεδο, στρατόπεδο
Έδω, αντί τρώγω, αλλά έδεσμα, έδώδιμα
Ένδυνάμωσις, αντί ρώσις, αλλά ανάρρωση
Επιστροφή, αντί νόστος, αλλά νοσταλγία, παλινόστησις
Έρανος έλεγαν το γεύμα στο οποίο ο κάθε παρευρισκόμενος έφερνε μαζί του το φαγητό του λεγόταν . Η λέξη παρέμεινε, με τη διαφορά ότι σήμερα δεν συνεισφέρουμε φαγητό, αλλά χρήματα.
Ζάρια, αντί κύβοι, αλλά διακυβεύω
Ζωή, αντί βίος, αλλά βιοπορίζομαι, αντιβιοτικό
Ήμερος, αντί τιθασός, αλλά τιθασεύω
Θέλησις, αντί βούλησις, αλλά άβουλος
Καθρέπτης, αντί κάτοπτρον, αλλά αντικατοπτρίζεται
Κλήρος, αντί λάχος, αλλά λαχείο
Κοιλία, αντί λαπάρα, αλλά λαπαροτομία, λαπαροσκόπηση
Κόκκινος, αντί ερυθρός, αλλά υπέρυθροι α­χτίνες, Ερυθρός Σταυρός
Κομμάτι, αντί κέρμα, αλλά κατακερματίζω
Κόπος, αντί κάματος, άλλα μεροκάματο, α­κάματος
Κόττα, αντί όρνις, αλλά ορνιθολόγος, ορνί­θων
Κουπί, αντί κώπη, αλλά κωπηλασία
Κρασί αντί οίνος, αλλά οινολόγος, οινοποιία
Κρεβάτι λεγόταν λέχος, εμείς αποκαλούμε λεχώνα τη γυναίκα που μόλις γέννησε και μένει στο κρεβάτι.
Κρεββάτι, αντί κλίνη, αλλά κλινική, κλινο­σκεπάσματα, κλινήρης
Κυριευόμενος, αντί άλωτός, αλλά αιχμά­λωτος, ευάλωτος
Λάδι, αντί έλαιον, αλλά σπορέλαιο, ελαιουργείο
Λαιμός αντί δέρη, αλλά περιδέραιο
Λουλούδι, αντί άνθος, αλλά ανθοκόμος, ανθοδέσμη
Λώπος είναι στον Όμηρο το ένδυμα. Αυτόν που μας έκλεψε (μας έγδυσε το σπίτι) το λέμε λωποδύτη.
Μαλλί, αντί έριον, αλλά εριουργία
Μάτι, αντί οφθαλμός, αλλά οφθαλμίατρος, εποφθαλμιώ
Μέσα, αντί ένδον, αλλά ενδοχώρα, ενδό­μυχος
Μύτη, αντί ρίς, αλλά ρινορραγία, ωτορινο­λαρυγγολόγος
Ναυς αντί καράβι αλλά ναυπηγός, ναύαρχος, ναυμαχία, ναυτικός, ναυαγός, ναυτιλία, ναύσταθμος, ναυτοδικείο, ναυαγοσώστης, ναυτία, κ.τ.λ.
Νεαρός, αντί πάλλαξ, αλλά παλληκάρι
Ντροπή, αντί αιδώς, αλλά αναιδής
Ντύσιμο, αντί άμφίεσις, αλλά μεταμφίεση, άμφια
Οινοπνευματώδες, αντί μέθυ, αλλά μεθυ­σμένος
Όχι, αντί ού, αλλά ούτε
Πέδη, σημαίνει δέσιμο και τώρα λέμε πέδιλο, Επίσης χρησιμοποιούμε τη λέξη χειροπέδες
Πέδον στον Όμηρο σημαίνει έδαφος, τώρα λέμε στρατόπεδο, πεδινός.
Περιποιούμαι, αντί κομώ, άλλα ανθοκόμος, νοσοκόμος, βρεφοκόμος
Πέτρα, αντί λάας ή λας, αλλά λατομείο
Πλησίον, αντί πέλας, αλλά προσπέλαση
Πόδι, αντί ποϋς, αλλά δίπους, τρίπους
Πόλη αντί άστυ αλλά: αστυνομία, αστυνομικός, αστυφιλία, κ.τ.λ.
Πόνος, αντί άλγος, αλλά αναλγητικός, αλ­γεινός
Πόρο έλεγαν τη διάβαση, το πέρασμα, σήμερα χρησιμοποιούμε τη λέξη πορεία. Επίσης αποκαλούμε εύπορο κάποιον που έχει χρήματα, γιατί έχει εύκολες διαβάσεις, μπορεί δηλαδή να περάσει όπου θέλει, και άπορο αυτόν που δεν έχει πόρους, το φτωχό.
Στολίδι, αντί κόσμος, αλλά διακοσμώ, κό­σμημα
Συκώτι, αντί ήπαρ, αλλά ηπατοπάθεια
Συχνά, αντί θαμά, αλλά θαμών λέσχης
Σωλήνας, αντί αυλός, αλλά υδραυλικός
Τέρας, αντί πέλωρ, αλλά πελώριος
τήλε στον Όμηρο εννοούσαν μακριά, εμείς χρησιμοποιούμε τις λέξεις τηλέφωνο, τηλεόραση, τηλεπικοινωνία, τηλεβόλο, τηλεπάθεια κ.τ.λ.
Τιμωρία, αντί τίσις, αλλά έκτισις, απότιση
Τρικυμία, αντί κλύδων, άλλα κλυδωνίζομαι
ύδωρ έχουμε τις λέξεις: ύδρευση υδραγωγείο, υδραυλικός, υδροφόρος, υδρογόνο, υδροκέφαλος, αφυδάτωση, ενυδρείο, κ.τ.λ.
Ύψωμα, αντί μετεωρία, αλλά μετεωρολο­γία, μετέωρα
Φαγητό, αντί δίαιτα, άλλα συνδαιτημών
φάος, το φως προέρχεται η φράση φαεινές ιδέες
Φερνή έλεγαν την προίκα. Από εκεί επικράτησε την καλά προικισμένη να τη λέμε «πολύφερνη νύφη».
Φοβίζω, αντί σοβώ, αλλά άποσόβησις
Φρην είναι η λογική. Από αυτή τη λέξη προέρχονται το φρενοκομείο, ο φρενοβλαβής, ο εξωφρενικός, ο άφρων κ.τ.λ.
Φωνή, αντί αυδή, αλλά άναυδος
Φως, αντί λύκη, αλλά λυκόφως, λυκαυγές
Φωτιά, αντί πυρ, αλλά πυροσβέστης, πυρκαγιά
Χαλί, αντί τάπης, αλλά ταπητουργία
χειρ έχουμε: χειρουργός, χειριστής, χειροτονία, χειραφέτηση, χειρονομία, χειροδικώ κ.τ.λ.
Χόλο αποκαλούσαν τον θυμό. Από τη λέξη αυτή πήρε το όνομα της η χολή, με την έννοια της πίκρας. Λέμε επίσης αυτός είναι χολωμένος.
Χρέος, αντί όφλησις, αλλά εξόφληση
Ψάρι, αντί ιχθύς, αλλά ιχθυοτροφείο

Advertisements
Report this adΑπόρρητο

Βλέπουμε ότι δεν υπάρχουν αρχαίες και νέες Ελληνικές λέξεις, αλλά μόνο Ελληνικές. Η Ελληνική γλώσσα είναι ενιαία και ουσιαστικά αδιαίρετη χρονικά.
Από την εποχή του Ομήρου μέχρι σήμερα προστέθηκαν στην Ελληνική γλώσσα μόνο ελάχιστες λέξεις.

Η γνώση των εννοιών των λέξεων θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε ότι μιλάμε τη γλώσσα της ομηρικής ποίησης, μια γλώσσα που δεν ανακάλυψε ο Όμηρος αλλά προϋπήρχε πολλές χιλιετίες πριν από αυτόν.

 Πηγή: Απολλώνιου Σοφιστού, Λεξικόν κατά στοιχείον Ιλιάδος και Οδύσσειας, Εκδόσεις Ηλιοδρόμιο.

 

https://etetradio.wordpress.com/2014/09/17/omirikes-lexeis/

Πέμπτη 3 Νοεμβρίου 2022

Ο Μινωικός πολιτισμός καταρρίπτει την Ινδοευρωπαϊκή και Αφρικανική θεωρία | Γ.Σταματογιαννόπουλος - Μπορεί το βιβλίο του να μην ολοκληρώθηκε, όμως με ένα άρθρο του στην επιθεώρηση «Nature», μπόρεσε να αποκαταστήσει την ιστορική αλήθεια της καταγωγής των Ελλήνων. Το άρθρο καταδείκνυε τη στενή σχέση Μινωιτών και Μυκηναίων μεταξύ τους, αλλά και με τους σύγχρονους Ελληνες. Χαρακτηριστικός είναι και ο τίτλος άρθρου που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Science» (το αμερικανικό αντίπαλον δέος του «Nature») σχετικά με τη δουλειά του Σταματογιαννόπουλου: «Οι Ελληνες όντως διαθέτουν σχεδόν μυθική καταγωγή, αποκαλύπτει το αρχαίο DNA» (The Greeks really do have near-mythical origins, ancient DNA reveals). Δεν ξέρω πόσο μυθική είναι η καταγωγή καθενός από εμάς, αλλά το βέβαιο είναι ότι ο Γεώργιος Σταματογιαννόπουλος υπήρξε ένας άνθρωπος μυθικών διαστάσεων και άφησε έργα τα οποία θα φωτίζουν τις επόμενες γενιές.

Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2022

Κανένα πρόσχημα δεν δικαιολογεί την συμμετοχή τέτοιων ατόμων και μάλιστα ως παραστάτες, η ακόμα πιο προκλητικό, ως σημαιοφόρους στις εθνικές εορτές.

 
Η ισλαμική οργάνωση al Shabaab έχει την ευθύνη για την επίθεση αυτοκτονίας στην Σομαλία που προκάλεσε, μέχρι στιγμής, 100 νεκρούς και 300 τραυματίες. Σε παρόμοια επίθεση το 2017 η οργάνωση είχε σφαγιάσει 500 ανθρώπους. Στόχος της είναι να επιβάλει ισλαμικό καθεστώς στην Σομαλία. 
Άραγε η παγκόσμια διακυβέρνηση ενοχλείται από αυτήν την βαρβαρότητα; 
Θα ήθελε να πάρει μέτρα, έστω μέσα στο δικό της έδαφος, στη Δύση;
Υπό κανονικές συνθήκες η Ελλάδα θα ήταν υπόλογη, όχι μόνο έναντι των πολιτών της, για την βεβήλωση του ιστορικού τους παρελθόντος, αλλά και διεθνώς, εφόσον με προκλητικό τρόπο στις εθνικές εορτές μνήμης συγκαταλέγει και δίνει περίοπτη τιμητική θέση σε άτομα που φέρουν τα ίδια τα σύμβολα της ισλαμικής τρομοκρατίας!. 
Κανένα πρόσχημα δεν δικαιολογεί την συμμετοχή τέτοιων ατόμων και μάλιστα ως παραστάτες, η ακόμα πιο προκλητικό, ως σημαιοφόρους στις εθνικές εορτές. 
Όπως στην Γερμανία καμία πρόφαση δεν έπρεπε να επιτρέψει την ανοχή στους ναζιστές και τα σύμβολα που τους ανέδειξαν σε δύναμη.
Στο Ιράν συνεχίζονται βέβαια οι δολοφονίες και η εξέγερση λόγω αυτών των καταναγκαστικών συμβόλων, ενώ διάφορες κυρίες της εγχώριας καθιστικυίας τάξης έσπευσαν να ψαλιδίσουν τα μαλλιά τους, ως δήθεν συμπαράσταση, την ίδια στιγμή που χειροκροτούν το ίδιο αίσχος και ασχημία, την ίδια ντροπή στις παρελάσεις της χώρας τους.
Έτσι, μαθαίνουμε πώς έρχεται βήμα-βήμα και με διάφορες προφάσεις και πώς κυριαρχεί το σκοτάδι στον κόσμο. Πριν ήταν τα κρεματόρια, τώρα είναι οι ᾽᾽μαχητές᾽᾽ με τα εκρηκτικά και την ματσέτα. Είναι η 5η φάλαγγα, οι ᾽᾽μαχητές᾽᾽ της μεγάλης επανεκκίνησης του παγκόσμιου καθεστώτος, που αντί να διώκει αυτούς που έχουν αιματοκυλίσει τον κόσμο και έχουν εξολοθρεύσει όλους τους χριστιανικούς πληθυσμούς, κυνηγάει τους Ρώσους ως εχθρούς της ανθρωπότητας!
Υπενθυμίζω ότι αυτοί που εκτελούν τις επιθέσεις αυτοκτονίας δεν είναι γέροντες ούτε μεσόκοποι αλλά νεαρά άτομα και συχνά είναι παιδιά. 
Ας παρατηρήσει κανείς το βλέμμα τους και κυρίως εκείνο των μανάδων και πατεράδων τους.