Σάββατο 26 Οκτωβρίου 2013

Ο ΜΕΛΑΝΑΣ ΖΩΜΟΣ ΖΕΙ ΑΚΟΜΑ ΣΤΗ ΜΑΝΗ

ΜΕΛΑΝΑΣ ΖΩΜΟΣ ΤΡΟΦΗ ΜΑΝΙΑΤΩΝ ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ
Μια και άρχισα με λαογραφία, θα σας παραθέσω από τις στήλες του «Φάρου της Λακωνίας», διάφορα ήθη και έθιμα που διατηρήθηκαν μέχρι τις μέρες μας και τα οποία άγουν ηλικία από τρεις χιλιάδες χρόνια και πριν. Σκοπός μου είναι να αποδείξω την Ελληνικότητά τους και την διατήρησίν τους δια μέσου των αιώνων, αλοβήτων και αμιγών παρά την αλλαγή των συνθηκών της ζωής και τις επιδράσεις που αναγκαία φέρνει η επαφή με άλλους λαούς και ξένους πολιτισμούς.

Στην Αρχαία Λακεδαίμονα από την εποχή του βασιλιά και νομοθέτη Λυκούργου κατά τον 8ον π.Χ. αιώνα, γινότανε στην Λακωνία τα κοινά συσσίτια κατά τα οποία λαός και στρατός τρώγανε τον περίφημο Μέλανα Ζωμό. Σφάζανε το χοίρο και φρόντιζαν με μεγάλη επιμέλεια να μαζέψουν το αίμα του μέχρι ρανίδος. Το αίμα ανακάτευαν με ξύδι για να μην πήξη. Κατόπιν τηγάνιζαν κρέας και λίπος και μέσα σ’ αυτό έριχναν νερό. Μόλις το νερό άρχιζε να βράζει ανακάτευαν μέσα σ’ αυτό αλεύρι κρίθινο και προσέθεταν λίγο-λίγο το αίμα με το ξύδι. Εν συνεχεία και ενώ συνέχιζε το βράσιμο ρίχνανε νερό ώστε να διατηρείται πάντα αραιά πηχτό, υδαρές. Όταν το παρασκεύασμα δεν απορροφούσε άλλο νερό σήμαινε πως είχε βράσει και ήταν κατάλληλο για σερβίρισμα. Αυτό βέβαια το φαγητό με ξίδια μέσα, με αίμα, με λίπη και αλεύρια βρασμένα ήταν πολύ βαρύ. Για τους μακρινούς όμως προγόνους μας που κάνανε πολύ σκληρή και φυσική ζωή ήταν το πιο αγαπημένο τους φαγητό. Όταν αργότερα άλλαξαν τα πράγματα και σταματήσανε τα κοινά συσσίτια, οι κάτοικοι της Λακεδαίμονος και της Μάνης διατηρούσαν στα σπίτια τους δυο-τρία γουρούνια (χοιρινά), και παρασκεύαζαν στο σπίτι πλέον τον Μέλανα Ζωμόν.

Μικρή μόνον αλλοίωση του παρασκευάσματος έχομε παρατηρήσει μέχρι σήμερα και η αλλοίωση αυτή έγινε κατά τα τελευταία εκατό-εκατόν πενήντα χρόνια. Αφηρέθη το αίμα, το κρίθινο αλεύρι αντικατεστάθη από σμιγό και τώρα τελευταία από σιταρένιο, το δε ξύδι από λεμόνι που και γεύση καλλίτερη δίνει, αλλά κάνει πιο ελαφρό το φαγητό. Κι’ αφού έφυγε το αίμα και το κρίθινο αλεύρι έπαυσε να είναι μαύρο ζουμί «Μέλας ζωμός» και ονομάστηκε γουρουνοπασπαλάς – χιουροπασπαλάς - σκοτοπασπαλάς, που είναι το πιο νόστιμο φαΐ των Μανιατών. Ας μην κρυβόμαστε. Όσοι γεννηθήκαμε και μεγαλώσαμε στην Μάνη, θυμηθείτε με πόση λαχτάρα περιμέναμε την Δευτέρα του Τριωδίου, για να σφάξομε τα χοιρινά μας και να φάμε τον σκοτοπασπαλά. Δεν ήταν τόση η λαχτάρα γιατί ήταν καλό το φαγητό, αλλά γιατί διαβάζαμε στην έκφραση των μεγάλων μια επισημότητα, μια αναγκαία συνέχιση ενός εθίμου που η παράβασή του ή το σταμάτημά του ήταν μια ιεροσυλία.

       
Η Δευτέρα του Τριωδίου είναι κινητή κι’ εξαρτάται από το Πάσχα που κι' αυτό είναι κινητή γιορτή κι' εξαρτάται με την σειρά του από την κίνηση της Σελήνης. Αλλά και οι γιορτές των Αρχαίων Λακώνων κατά τας οποίας άρχιζαν την χρήση του Μέλανος Ζωμού συνέπιπταν κατά την αυτήν περίοδον του χειμώνα όπως και σήμερα. Υπελογίζοντο σύμφωνα με την Σελήνη για την οποία οι πρόγονοί μας έτρεφαν δέος και απέδιδαν θεϊκές ιδιότητες. Γι’ αυτό όμως θα σας γράψω άλλη φορά.

Εκείνο που θέλω να τονίσω πρόσθετα είναι ότι την χρήσιν του Μέλανος Ζωμού αλλά και του χοιρινού κρέατος σαν της απαραίτητης και αποκλειστικής τροφής Αρχαίων αλλά και των νεωτέρων Μανιατών,.

Εν πάσει περιπτώσει όπως και να έχουν τα πράγματα, η μέχρι των ημερών μας διατηρημένη αυτή συνήθεια του Μέλανος Ζωμού, είναι έθιμο καθαρά Ελληνικό και παρέμεινε αυτούσιο και αναλλοίωτο δια μέσου των χιλιετηρίδων. πράγμα που δείχνει την Ελληνικότητα της Μάνης. Θα πρέπει λοιπόν οι νεώτεροι Μανιάτες να το μάθουν, διότι στα τελευταία χρόνια τείνει να σβήσει, ύστερα από την διείσδησιν εις την Μάνην άλλων συνθηκών ζωής και συνηθειών. Επειδή η επαφή και συγχρονισμός λαών και συνηθειών αλλοιώνει, εν πολλοίς δε και καταργεί τόσον ωραία και αρχαιότατα έθιμα όπως αυτό που σας ανέπτυξα δι’ ολίγων.


Του Κωνσταντίνου Παπαδογεωργή, δημοσιευμένο στην εφημερίδα «Φάρος της Λακωνίας», αρ.φ. 463/28.04.83
OMAΔΑ ΕΘΝΙΚΩΝ ΛΑΚΩΝΙΑΣ Λακεδαιμονίων Πολιτεία.

Παρασκευή 25 Οκτωβρίου 2013

ΕΛλάνθεια - ΦΙΛΟΣΟΦΕΙΝ - Μια κόλα Ζωής....

    

ΕΛλάνθεια Ε.Φ.Η. Παππά
  • Λευκή κόλα η Ζωή, σαν αγώνισμα του Δια.. η απλά ένα διαγώνισμα, γαλάζια η ροή, ανάλογα το χρώμα που ο ΄Φαέθωνας θα μοιράσει.. Ωστόσο έρχεσαι ξανάρχεσαι, πότε ματωμένος και πότε σαν άγγελος-δαίμονας. Λένε τίποτα δε χάνεται κιόλα 'αφθαρτα είναι , όπως και οι νόμοι. Μα και όλα ρέουν, και όλα γίνονται από την καταιγίδα της πρότερής σου σκέψης. Μα πόση φαντασία και γνώση θα πρέπει να έχω για να σε αντιληφθώ; Μέσα από μια τέχνη που όλο στολίζω και προσθέτω διακοσμητικά, μέσα από ύμνους που εσύ μου έδωσες Ορφέα μου, μέσα από τον άνθρωπο .. Θα εγκαταλείψω τις σκέψεις, και τους συνειρμούς, όλο μαθηματικά αριθμούς και νέα γράμματα σα τους ορίζοντες μου ανοίγονται, κάθε φορά που αναζητώ την Υπερούσια Αρχή σου... Φλέγομαι και ψυχραίνομαι, το ένα ακολουθεί, εναντιώνεται και άναρχα κυριαρχεί στο άλλο, μέχρι να έρθεις εσύ.
    Και να μου δείξεις δια πυρός και αέρος και γης και ύδατος, την Τετρακτύ.
    Εσύ μου δίνεις νόμους αξίες και θεσμούς. Συνεργάτες άπειρες ακαταμέτρητες οντότητες
    Και όλα αυτά για μένα, το πιο μικροσκοπικό και αδύναμο στοιχείο σου που θέλει παραταύτα να γίνει αντανάκλασή σου.



    Ανόθευτη ωστόσο η υπογραφή σου πάνω μου. Αιώνες και χιλιετίες, ακολουθώ τα βήματα που μου όρισαν κάποιες Μοίρες σαν γεννήθηκα. Κι'ολο περιμένω τις Μούσες σαν μωρό, και κάθε μέρα, μα και κάθε νύχτα, ζητώ την εναγώνια εξάγνιση μου, και τη γονιμοποίηση του κορμιού και του νου μου, για να δεχτεί την θεία αποκάλυψη σου. Ακτίνες και Σταγόνες της ίδιας ουσίας σου της μεριστής. Εκείνες πέφτουν από τον ουρανό πατέρα και διαποτίζουν και μένα, για να γεννήσω με τη σειρά μου, νέους νόες, να φτιάξω καινούρια σχήματα και σύμβολα, όμοια με σένα, και ίσως να σ' αγγίξω τελικά, έστω και με κάτοπτρα, έστω και με μια αίσθηση πέραν των γνωστών.
    Μα ωστόσο περιπλανιέται ο νους μου, και σαν μαγνήτης έλκεται, αμφιταλαντεύεται, και πάλι δε φοβάται μη διασπαστεί, Ας γίνει .. Θα' ναι η ώρα του για να γίνει.
    Λευκή κόλα... είπαμε ... και το διαγώνισμα δε πρόλαβα να το τελειώσω όλο. Πέρας χρόνου


    ΕΛλάνθεια Ε.Φ.Η. Παππά

Πέμπτη 24 Οκτωβρίου 2013

ΚΑΛΗΜΕΡΟ ΚΑΛΗΜΕΡΑ - ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ - ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ ΚΑΛΗΜΈΡΟ ! !

                                                                                                                                                                     
 
ΚΑΛΗΜΕΡΑ Σ`ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΞΥΠΝΗΣΑΝ !
ΚΑΛΟΝ ΥΠΝΟ Σ`ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΠΑΝ ΝΑ ΚΟΙΜΗΘΟΥΝ !
ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΣΤΗΝ ΙΑΠΩΝΙΑ
ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΣΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟ.
ΤΙ ΣΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΔΙΑΔΊΚΤΥΟ, ΔΕΝ ΚΟΙΜΑΤΑΙ ΠΟΤΕ !
ΈΧΕΙΣ ΕΝΑΝ ΦΙΛΟ ΞΎΠΝΙΟ ΑΝΑ ΠΑΣΑ ΣΤΙΓΜΗ ΤΟΥ 24ΏΡΟΥ
ΤΟΥ ΛΕΣ ΤΙ ΩΡΑΙΑ ΠΟΥ ΑΝΑΤΕΛΗ Ο ΗΛΙΟΣ !
ΚΑΙ ΣΟΥ ΑΠΑΝΤΑ, ΒΛΕΠΩ ΈΝΑ ΥΠΕΡΟΧΟ ΗΛΙΟΒΑΣΙΛΕΜΑ !
25/10/2013 ΩΡΑ 5:30 ΠΑΝΩ ΑΠ`ΤΟ ΚΕΦΑΛΙ ΜΟΥ ΣΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ
ΒΛΕΠΩ ΤΗΝ ΣΕΛΗΝΗ ΜΕ ΤΟΝ ΔΙΑ ! ΒΛΈΠΩ ΤΟΝ ΩΡΊΩΝΑ !
ΚΑΙ ΣΟΥ ΑΠΑΝΤΑ Ο ΦΙΛΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΜΕΡΙΑ ΤΗΣ ΓΗΣ,
ΤΙ ΩΡΑΊΑ Η ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΟΥ ΛΑΜΠΕΙ ΣΤΟΝ ΝΟΤΟ !
ΕΧΟΥΜΕ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΟΥΡΑΝΟ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΓΗ, ΑΛΛΑ ΑΠΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΘΕΣΗ....
ΕΜΕΙΣ ΟΜΩΣ ΤΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΑΥΤΑ ΔΙΟΤΙ ΚΑΠΟΙΟΙ ΜΑΣ ΤΑ ΕΙΠΑΝ...
Ο ΑΡΙΣΤΑΡΧΟΣ ΟΜΩΣ ΚΙ Ο ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗΣ  ΚΙ Ο ΦΙΛΟΛΑΟΣ ΚΙ Ο ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΣ,
ΠΩΣ ΤΑ ΞΈΡΑΝΕ ΩΡΕ ! ΧΩΡΙΣ ΔΙΑΔΥΚΤΙΟ ΚΑΙ ΣΑΤΕΛΙΤΕΣ !
ΤΙ ΜΥΑΛΑ ΗΤΑΝ ΑΥΤΑ ΩΡΕ ! !
ΤΟ 1/10ΚΑΤΟ ΝΑ ΕΙΧΑΜΕ, ΣΙΓΟΥΡΑ ΤΕΤΟΙΕΣ.... ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΙΣ ΔΕΝ ΘΑ ΒΓΑΖΑΜΕ ΩΡΕ !
ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΚΑΛΗΜΕΡΟ ΚΑΙ ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ.

npazaitis@hotmail.com

Τρίτη 22 Οκτωβρίου 2013

TO ΣΠΗΛΑΙΟΝ ΝΥΜΦΟΛΗΠΤΟΥ - ΒΑΡΗΣ

       

Το σπήλαιο του Νυμφολήπτου βρίσκεται στη νοτιοανατολική πλευρά του Υμηττού, στη Βάρη, και είναι γνωστό από τον Παυσανία, με ανάγλυφα και λαξεύματα στα τοιχώματά του. Πολλές επιγραφές υποδηλώνουν λατρεία των Νυμφών αλλά και του Πανός και της Ρέας.

[Ο Αρχέδημος με το σφυρί και τη σμίλη] Η χρήση του ιερού διήρκεσε περίπου μεταξύ 600-150 π.Χ., αλλά επανήλθε τον 4ο αι. μ.Χ., όπως φαίνεται από νομίσματα της εποχής του Μ. Κωνσταντίνου, ενώ στους βυζαντινούς χρόνους μετατράπηκε σε εκκλησία. Το σπήλαιο του Νυμφολήπτου τεκμηριώνει την αδιάλειπτη συνέχεια της χρήσης των σπηλαίων και την προσαρμογή τους στις μεταβαλλόμενες ιδεολογικές συνθήκες και λατρείες.

Η είσοδος στο σπήλαιο γίνεται από άνοιγμα στο έδαφος και βαραθρώδη κάθοδο. Στην κύρια αίθουσα του σπηλαίου, όπου εντοπίζεται και ο λατρευτικός χώρος, υπάρχουν λαξευμένα σκαλοπάτια και ανάγλυφες παραστάσεις στα τοιχώματα, καθώς και λαξεύματα για την τοποθέτηση αναγλύφων.

[Η επιγραφή του σπηλαίου] Ο Αρχέδημος, που ήταν λιθοξόος κατοικούσε στο σπήλαιο, διακόσμησε τον χώρο με λαξεύματα και ανάγλυφα, διαμόρφωσε άλσος στην είσοδό του και τελούσε ιεροπραξίες προς τιμή κυρίως των Νυμφών. Σύμφωνα με επιγραφή του σπηλαίου, ο "Αρχέδημος ο Θηραίος, ο νυμφόλυπτος, φραδαίσι νυμφών τάντρον εξηργάξατο", δηλαδή μετέτρεψε τη σπηλιά σε ιερό Νυμφών, ενεργώντας υπό την επήρειά τους.


Το κυριότερο ανάγλυφο του σπηλαίου απεικονίζει τον ίδιο με σφυρί και σμίλη, τα εργαλεία της τέχνης του, αλλά με παράξενη στάση του σώματος, με τον κορμό και τα πόδια στραμμένα προς το εσωτερικό της σπηλιάς, ενώ το κεφάλι του κοιτάει προς την έξοδο. Δίπλα στο ανάγλυφο του Αρχεδήμου υπάρχει ναόσχημο λάξευμα με αέτωμα στο πάνω μέρος και την επιγραφή ΠΑΝΟΣ, που υποδηλώνει ότι προφανώς προοριζόταν για την υποδοχή αναθημάτων σχετικών με τον Πάνα.

[Το σπηλαιόμορφο ανάγλυφο με τις τρεις Νύμφες τον Πάνα και την προσωποποίηση του Αχελώου] Κατά τις ανασκαφές του σπηλαίου το 1902 από την Αμερικανική Σχολή Κλασσικών Σπουδών ήρθαν στο φως εκατοντάδες λυχνάρια, αφιερώματα και ανάγλυφα που χρονολογούνται από τις αρχές του 5ου έως τον 2ο αι. π.Χ. και στον 4ο αι. μ.Χ. Πολλά από τα ανάγλυφα είναι σπηλαιόμορφα, αναπαριστούν δηλαδή την εικόνα ενός σπηλαίου. Ένα ανάγλυφο απεικονίζει τις τρεις Νύμφες στο εσωτερικό, και στο πλαίσιο του αναπαριστώμενου βράχου, σε μικρότερες μορφές, τον τραγοπόδαρο Πάνα (δεξιά) και προσωποποίηση του ποταμού Αχελώου (αριστερά).

[Το σπηλαιόμορφο ανάγλυφο με τις τρεις Νύμφες τον Πάνα και τον Ερμή] Ο Παν κατέχει κύρια θέση στη λατρεία του σπηλαίου, όπως φαίνεται από τις ανάγλυφες αναπαραστάσεις του στον σταλαγμίτη της εισόδου και σε διάφορα σημεία, από τις επιγραφές που τον αναφέρουν, αλλά και από τη συχνή απεικόνισή του στα κινητά ανάγλυφα. Σε ένα σπηλαιόμορφο ανάγλυφο που απεικονίζει τρεις Νύμφες και τον Ερμή στο εσωτερικό του, ο Παν παίζει σύριγγα στο επάνω μέρος του σχηματικά αποδοσμένου βράχου.

Κατερινα ΒλαχουΚατερινα Βλαχου

ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΑΘΡΗΣΚΟΣ ΚΑΙ ΤΙ ΕΙΝΑΙ.

ΆΘΡΗΣΚΟΣ ! ! !

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ !  ΑΔΈΣΜΕΥΤΟΣ !  ΜΕ ΚΑΘΑΡΗ ΣΚΕΨΗ !

Δέν υπάρχει ωραιότερο πράγμα από το να είναι κανείς Άθρησκος ! !
Έχεις όλων τον κόσμο στα πόδια σου.
 Βλέπεις τους ανθρώπους ωσάν μυρμήγκια να ακολουθούν τις κάθε θρησκείες και να αποβλακώνονται από τις διδαχές των.
Όταν είσαι Άθρησκος δέν φοβάσαι κανέναν Θεό, διότι ''Θεός είναι αγάπη και ότι αγαπάμε δεν νοείται να το φοβόμασται''.
Έχεις καθαρό μυαλό , φιλοσοφείς τα πάντα γύρο σου και είσαι ικανός ΕΣΥ να δόσεις την απάντηση που σύμφωνα με την φύση, αν την ψάξεις καλά, θα δεις πως την δίνει η ίδια η φύση... !
Η γνώση, είναι το όπλο σου που μ`αυτό θα αντιμετωπίσεις τον κάθε ''υποκριτή'' που θέλει να σε προσηλυτίσει στην οποιαδήποτε θρησκεία του. Και η γνώση αποκτάται έχοντας μόνο ένα καθαρό μυαλό, το οποίο απέχει από κάθε είδους δοξασίες.
Ελευθερώσου λοιπόν από τις σκοπιμότητες... των κάθε Ιερατείων για να βρεις ΕΣΥ ο ίδιος τον θεό σου. Δέν χρειάζεσαι μεσάζοντες, η καθαρή σου γνώση αρκεί ! !
''Άν θέλεις να προσευχηθείς, κλείσου στο δωμάτιό σου και εκεί ζήτησε ότι θέλεις από τον επουράνιο πατέρα σου και αυτός θα σε ακούσει και θα σου το δώσει''.
Είναι πολλοί που μπερδεύουν το Άθρησκος με το Άθεος, δέν έχει καμία σχέση το ένα με το άλλο.
Ο Άθρησκος δέν είναι Άθεος που δέν πιστεύει σε κανέναν Θεό.
Ο Άθρησκος έχει τον δικό του Θεό που προέρχεται από τον ίδιο του τον εαυτό και δεν δέχεται κανέναν άλλον θεό που τον δημιούργησε κάποιο Ιερατείο...
Οι αρχαίοι μας φιλόσοφοι ήταν Άθρησκοι, απεχθανόταν τα Ιερατεία και γιαυτό πολλοί από αυτούς κυνηγήθηκαν και εκδιώχθηκαν ή ακόμη και θανατώθηκαν.

Αποτέλεσμα εικόνας για πυρ αειζωον 
Αυτό το '' Πυρ Αείζωον '' του Ηρακλείτου δέν ήταν τίποτ`άλλο από τον Θεό της Δημιουργίας, που για τον ίδιο ήταν η Φύση, ήταν το φλεγόμενο σύμπαν όπως το βλέπουν σήμερα τα τεράστια αστρονομικά τηλεσκόπια.
                                                                                                                                                                 Ο Ηράκλειτος ίσως να μην είχε τηλεσκόπιο αλά το έβλεπε με την δύναμη του καθαρού του μυαλού που ήταν μακρυά από κάθε θρησκεία και Ιερατεία.

Αποτέλεσμα εικόνας για Άθρησκος είναι γνώση, είναι φιλοσοφία
 Το Φως της γνώσης και το σκοτάδι της αγνωσίας

Άθρησκος λοιπόν, είναι γνώση, είναι φιλοσοφία, είναι επιστήμη, είναι ελεύθερη τέχνη, είναι δημιουργία, είναι ποίηση, είναι ΠΟΛΛΆ ! !
 Αυτά όλα τα πολέμησε με μανία τον 4ο αιώνα, όταν επεκράτησε ο Εβραιοχριστιανισμός και αφού κατέστρεψε και έκαψε και γκρέμισε τα πάντα άφησε την ανθρωπότητα για 1.400 χρόνια στο σκοτάδι ! !
Από τότε άρχισαν και οι θρησκευτικοί πόλεμοι που συνεχίζονται μέχρι σήμερα..... ! !
ΆΘΡΗΣΚΟΣ ΛΟΙΠΟΝ ΓΙΑ ΝΑ ΝΙΩΘΕΙΣ ΚΑΙ ΝΑ ΕΙΣΑΙ  Ε Λ Ε Υ Θ Ε Ρ Ο Σ ! ! !

https://twitter.com/PAZAITIS

Νικόλαος Παζαίτης


npazaitis@hotmail.com