Κυριακή 7 Ιανουαρίου 2024

ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Είναι πιο εύκολο και ξέρεις τι λες !

 Ελληνική γλώσσα : Δείτε τους λόγους που έχει κατακτήσει τον κόσμο | in.gr

Επειδή σε λίγο, για να επικοινωνήσουμε μεταξύ μας ή για να δούμε τηλεόραση, θα χρειαζόμαστε πτυχίο αγγλικής φιλολογίας, μήπως είναι πιο εύκολο να τα λέμε ελληνικά.

Ακολουθεί κατάλογος των σύγχρονων ξένων λέξεων που μας επιβάλλουν διάφοροι δημοσιογράφοι των Μ.Μ.Ε. με την απόδοσή τους στα ελληνικά.

 

Αναζήτησε στον πίνακα που ακολουθεί τις ξένες λέξεις που έχουν εισχωρήσει ανένταχτες στο λεξιλόγιό μας. Προφανώς, δεν είναι όλες καταγραμμένες!
Διάγραψε, για επαναφορά όλων.

Ο κατάλογος που ακολουθεί περιλαμβάνει κυρίως λέξεις που πρόσφατα μπήκαν στο λεξιλόγιό μας για να αποδώσουν ένα νέο όρο ή ένα νέο προϊόν, αλλά και λέξεις της μόδας με κάποιες από αυτές να αντικαθιστούν τις αντίστοιχες ελληνικές, π.χ. διάθεση-μουντ (mood).

ξένη λέξη ελληνική λέξη
προφίλ (γαλλ. profil) κατατομή Λεξικό Τριανταφυλλίδη
πάρτι (αγγλ. party) ομαδική διασκέδαση, κυρίως με μουσική και χορό, η οποία συνήθ. γίνεται σε σπίτι Λεξικό Τριανταφυλλίδη
Η λ. θα μπορούσε να αποδοθεί ως γιορτή, χορό, π.χ. κάνω μια γιορτή, ένα χορό
τάμπλετ (γαλλ. tablett(e)) χάπι, πλακίδιο εντομοαπωθητικό, είδος υπολογιστή (ο όρος πιο ελληνικοποιημένος ως ταμπλέτα) 
Η λ. θα μπορούσε να αποδοθεί ελληνικά ως πινακίδα, παίρνοντας υπόψη τις πινακίδες γραφής.
χόαξ (αγγλ. hoax)
χόαξις (αγγλ. hoaxes)
απάτη, φάρσα, δόλος, δολιότητα
ως ρήμα: εξαπατώ, ξεγελώ, κοροϊδεύω
φέικ νιουζ (αγγλ. Fake news) ψευδείς ειδήσεις
κέικ (αγγλ. ckae) είδος γλυκίσματος Λεξικό Τριανταφυλλίδη
Δεν υπάρχει αντίστοιχη ελληνική λέξη.
πορτμπαγκάζ (γαλλ. porte-bagages) ειδικός χώρος (στο πίσω μέρος) του αυτοκινήτου, όπου τοποθετούνται οι αποσκευές των επιβατών. Λεξικό Τριανταφυλλίδη
Δεν υπάρχει αντίστοιχη ελληνική λέξη. Θα μπορούσαμε να πούμε αποθήκη (;)
άλμπουμ (γαλλ. album) λεύκωμα, 1.δεμένα φύλλα από χοντρό χαρτί ή χαρτόνι, συνήθ. με ειδικές υποδοχές, όπου τοποθετούνται συλλογές από φωτογραφίες ή από γραμματόσημα· 2. δίσκος μακράς διάρκειας με οκτώ έως δέκα τραγούδια, σε πολυτελή συνήθ. συσκευασία. Λεξικό Τριανταφυλλίδη
σουτιέν (γαλλ. soutien) στηθόδεσμος, γυναικείο εσώρουχο που συγκρατεί το στήθος Λεξικό Τριανταφυλλίδη
κρουασάν (γαλλ. croissant) είδος αρτοσκευάσματος σε σχήμα μισοφέγγαρου, με γέμιση από μαρμελάδα, σοκολάτα κτλ. κρουασανάκι Λεξικό Τριανταφυλλίδη
γκραβούρα (γαλλ. gravur(e)) χαρακτικό, έργο χαρακτικής, κυρίως σε μέταλλο Λεξικό Τριανταφυλλίδη
γκαλερί (γαλλ. gallérie) αίθουσα τέχνης, ειδική αίθουσα, όπου διοργανώνονται εκθέσεις και όπου πωλούνται έργα τέχνης. Λεξικό Τριανταφυλλίδη
μετρ (γαλλ. maître) 1. πολύ σπουδαίος τεχνίτης, ιδίως στον τομέα της ραπτικής, ή και καλλιτέχνης || αρχιμάγειρας. 2. για άνθρωπο πολύ ικανό ή επιδέξιο σε κτ· μαέστρος Λεξικό Τριανταφυλλίδη
startup επιχείρηση νεοφυής επιχείρηση
ρίαλ εστέιτ (αγγλ. real estate) ακίνητα, κτηματομεσιτικές επιχειρήσεις
μπίζνες πλαν (αγγλ. business plan) επιχειρηματικό σχέδιο
σπικάζ περιγραφή, 1. η περιγραφή γεγονότος από εκφωνητή (σπίκερ, βλ.λ.) μέσω ραδιοφώνου, μεγαφώνου, τηλεοράσεως κ.λπ.: το σπικάζ τής παρέλασης | του αγώνα 2. η περιγραφή και ο σχολιασμός ενός θεάματος: το σπικάζ του ντοκιμαντέρ έγινε από έμπειρους ηθοποιούς (βλ. κ. λ. -άζ). [ΕΤΥΜ. Νόθο συνθ., < αγγλ. speak «μιλώ» + -άζ(< γαλλ. -age), κατά τα πατινάζ, μακιγιάζ, αμπαλάζ κ.ά.]. Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας Γεωργίου Μπαμπινιώτη
σκρίνσοτ (αγγλ. screenshot) οθονογραφία, στιγμιότυπο οθόνης
σέρβις (αγγλ. service) έλεγχος, εξυπηρέτηση, 1. για μηχανές ή για συσκευές, ο ειδικός έλεγχος για την επισήμανση και την επισκευή τυχόν βλαβών: Tο αυτοκίνητο θέλει σέρβις. 2. (προφ.) το σύνολο των προσφερόμενων υπηρεσιών και εξυπηρετήσεων: Tο ξενοδοχείο ήταν μικρό, αλλά είχε εξαιρετικό σέρβις.
σερβίς (γαλλ. service) το πρώτο χτύπημα, στο τένις, στο βόλεϊ, στο πιγκ πογκ, το πρώτο χτύπημα της μπάλας στην αρχή του παιχνιδιού ή της φάσης.
άουτφιτ (αγγλ. outfit) σύνολο, ντύσιμο, ενδυμασία
ακτ (αγγλ. act) πράξη, δρώμενο. Το συνηθίζουν οι παρουσιαστές στην εκπομπή με τον ελληνικότατο τίτλο: my style rocks
μάι στάιλ ροκς
(αγγλ. my style rocks)
Η εμφάνισή μου τα σπάει
παζλ (αγγλ. puzzle) γρίφος(;)
πρες ρουμ (αγγλ. press room) αίθουσα σύνταξης
γκλάμουρ (αγγλ. glamour) αίγλη, γοητεία, μεγαλείο
μοντάζ (γαλλ. montage) συνδυασμός, προαρμογή, = εργασία, συνήθ. καλλιτεχνική, που συνίσταται στην κατάλληλη ή επιθυμητή τοποθέτηση σε ενιαίο σύνολο των κλισέ ενός κειμένου ή μιας φωτογραφίας πριν από την εκτύπωση ή των πλάνων (κινηματογραφικών ή τηλεοπτικών) μιας ταινίας πριν από την προβολή.
πρότζεκτ (αγγλ. project) εργασία, μελέτη, ερευνητικό σχέδιο
σεφ (γαλλ. chef) αρχιμάγειρας
μουντ (αγγλ. mood) διάθεση
ραν (αγγλ. run)
Συνηθίζεται στο σαρβάιβορ!
τρέξιμο
αμπαλάζ (γαλλ. emballage) περιτύλιγμα
μπουτίκ (γαλ. boutique) μικρό κατάστημα που πουλάει ρούχα της μόδας Λεξικό Τριανταφυλλίδη
κόνσεπτ (αγγλ. concept) έννοια, αντίληψη, ιδέα, σύλληψη
μότο (αγγλ. motto) απόφθεγμα, σύνθημα
χάι (αγγλ. high) υψηλής στάθμης, ποιότητας
τρέντι (αγγλ. trendy) μοντέρνος
σόου (αγγλ. show)
σόουμπιζνες (αγγλ. show business)
έκθεση, παράσταση, παρουσίαση, ψυχαγωγικό πρόγραμμα, θέαμα, προσπάθεια, προσποίηση, εμφάνιση (π.χ. σε διαγωνισμό)
επιχειρήσεις που σχετίζονται με τον κόσμο του οργανωμένου θεάματος
ντέιτα μπέιζ (αγγλ. database) βάση δεδομένων
φορμάτ (αγγλ. format) διαμόρφωση
ρέκορντ (αγγλ. record) εγγραφή
μπακστέιτζ (αγγλ. backstage) παρασκήνια
λίγκα (αγγλ. league) οργανισμός, σύνδεσμος αθλητικός, κατηγορία
σολντ άουτ (αγγλ. sold out) εξαντλήθηκαν
ντοκιμαντέρ (γαλλ. documentaire) ταινία έρευνας Λεξικό Τριανταφυλλίδη
στούντιο (αγγλ. studio) εργαστήριο (;) Λεξικό Τριανταφυλλίδη
πάνελ (αγγλ. panel) ομάδα Λεξικό Τριανταφυλλίδη
τατουάζ (γαλλ. tatouage) δερματοστιξία Λεξικό Τριανταφυλλίδη
καμεραμάν (αγγλ. cameraman) εικονολήπτης Λεξικό Τριανταφυλλίδη
ασανσέρ (γαλλ. ascenceur) ανελκυστήρας Λεξικό Τριανταφυλλίδη
σουξέ (γαλλ. succès) επιτυχία Λεξικό Τριανταφυλλίδη
γκαζόν (γαλλ. gazon) χαμηλή χλόη Λεξικό Τριανταφυλλίδη
οπερατέρ (γαλλ. opérateur) εικονολήπτης Λεξικό Τριανταφυλλίδη
ρεπορτάζ (γαλλ. reportage) έρευνα (;) Λεξικό Τριανταφυλλίδη
μιούζικαλ (αγγλ. musical) μουσικοχορευτικό έργο Λεξικό Τριανταφυλλίδη
χόμπι (αγγλ. hobby) ερασιτεχνική απασχόληση, απασχόληση Λεξικό Τριανταφυλλίδη
ρούτερ (router) δρομολογητής
μάνατζερ (manager) διευθυντικό στέλεχος μιας επιχείρησης Λεξικό Τριανταφυλλίδη
μασάζ (massage) μάλαξη, χειρομάλαξη  Λεξικό Τριανταφυλλίδη
γκάλοπ (gallup)
δημοσκόπηση Από τον G. H. Gallup (Aμερικανό στατιστικολόγο)
Το φαινόμενο ονομάζεται στη γλώσσα «σχήμα μετωνυμία», σύμφωνα με το οποίο χρησιμοποιούμε το όνομα του δημιουργού, για να εκφράσουμε το δημιούργημα. Λεξικό Τριανταφυλλίδη
τσάμπιονς λιγκ (Champions League) κύπελλο πρωταθλητριών
ρεζουμέ (résumé) συνόψιση, περίληψη  Λεξικό Τριανταφυλλίδη
ρομπότ (robot) αυτοματοποιημένη συσκευή Λεξικό Τριανταφυλλίδη
γκεστ σταρ (guest star) εκλεκτός καλεσμένος
μόντεμ (modem) Σύνθετη λέξη από τα:
mod
ulator = (διαμορφωτής),
dem
odulator = αποδιαμορφωτής)
διαποδιαμορφωτής Βικιπαίδεια, Λεξικό Τριανταφυλλίδη
μακιγιάζ (maquillage) καλλωπισμός, ψιμυθίωση
μπούλινγκ (bullying) εκφοβισμός, εξαναγκασμός
ρέφερι (referee) (!) διαιτητής
κόουτσ (coach) κουτσάρω (!) προπονητής, προπονώ
σπόρτσμαν (sportsman) αθλητής
καμπάνια (campagna) εκστρατεία προβολής, προώθησης
κολάζ (collage) τεχνική επικόλλησης
μπάρμαν (bar) σερβιτόρος // παρασκευαστής
ραντεβού (rendez-vous) συνάντηση
σούπερ μάρκετ (super market) υπεραγορά
ανιματέρ (animateur) διασκεδαστής, (εμψυχωτής)
φαστ φουντ (fast food) ταχυφαγείο
ντίτζιταλ μάρκετ (digital market) ψηφιακή αγορά
σόσιαλ μίντια (social media) κοινωνικά δίκτυα
χάσταγκ (hashtag) δίεση # (σύμβολο απαραίτητο για το twitter)
τουίτερ - τουίτ (twitter - tweet) κελαηδώ, κελάηδημα, τερετίζω, τερέτισμα
φόλοου (follow) ακολουθώ
φέισμπουκ (facebook) φατσοβιβλίο, προσωποβιβλίο, βιβλίο προσώπων
κουλ (cool) ψυχρός, ψύχραιμος, ήρεμος
ως επίθετο / ως ρήμα / ως επίρρημα
οκέι (οκ) εντάξει
σόρι (I am sorry) συγγνώμη
γκλίτερ (glitter) χρυσόσκονη, λάμψη
μπάντμιντον (badminton) αντιπτέριση
ντιζάιν (design) σχέδιο
μπρόουζερ (browser) φυλλομετρητής ιστοσελίδων, πρόγραμμα περιήγησης
περιηγητής
γουίντ σερφ ιστιοσανίδα Λεξικό Τριανταφυλλίδη
γουίντ σέρφιγκ σπορ ή άθλημα που γίνεται με ιστιοσανίδα Λεξικό Τριανταφυλλίδη
σερφάρω στο ίντερνετ περιηγούμαι στο διαδίκτυο
τοπ (top) / top of the top κορυφή, κορυφαίος
βίντεο (video) μαγνητοσκόπιο, μαγνητοσκόπηση, ταινία
video on demand
video club
ταινία κατά παραγγελία
λέσχη ταινιών, ταινιοθήκη
τένις αντισφαίριση
πινγκ πονγκ επιτραπέζια αντισφαίριση
βόλεϊ πετόσφαιρα, πετοσφαίριση
μπάσκετ καλαθόσφαιρα, καλαθοσφαίριση
γουότερ πόλο υδατοσφαίριση
φαξ τηλεομοιοτυπία
σποτάκι μικροπροβολέας (φωτιστικό)
ρετρό (retro από το retrospective) αναδρομικός, -ή, -ό
σπάιντερ καμ (spider cam) κάμερα αράχνη
κούλινγκ μπρέικ (cooling brake) διάλειμμα δροσιάς
μπρέικ (break)
διακοπή, διάλειμμα
Ας κάνουμε ένα μπρέικ για διαφημίσεις, Ας διακόψουμε για διαφημίσεις
πλάγιο άουτ (πλάγιο out) πλάγια έξω
σέλφι (selfie)
αυτοφωτογραφία (ή απλά φωτογραφία)
Έβγαλε μια σέλφι Έβγαλε μια αυτοφωτογραφία

αντ (add)
προσθέτω, πρόσθεση
κάνε αντ, πρόσθεσε
μπραντς (branch) υποκατάστημα
λάικ (like)
αρεστό, μου αρέσει, αποδεκτό
έκανα λάικ, δήλωσα ότι μου αρέσει, μου αρέσει
μπάτζετ (budget) προϋπολογισμός
λόου μπάτζετ (low budget)
χαμηλός προϋπολογισμός
Η ταινία είναι λόου μπάτζετ = Η ταινία είναι χαμηλού προϋπολογισμού
ντάουν λόαντ (download) κατέβασμα
απ λόαντ (upload) ανέβασμα
γουέμπ (www, World Wide Web) παγκόσμιος ιστός
σάιτ (site) ιστοχώρος, ιστότοπος, δικτυακός χώρος
στρίμινγκ (streaming) ροή
τάιμινγκ (timing) συγκυρία, χρονική στιγμή
κομπιούτερ (computer) υπολογιστής
τηλεκοντρόλ (telecontrol) τηλεχειριστήριο, χειριστήριο
έιρ κοντίσιον (air condition) κλιματιστικό
μποξ όφις (box office) ταμείο θεάτρου / κινηματογράφου
πράιμ τάιμ ζόουν (prime time zone) ζώνη υψηλής τηλεθέασης
ντίζιταλ (digital) ψηφιακό
θρι ντι (3d) τρισδιάστατο
έιτζ ντι (HD) υψηλή ευκρίνεια
φλατ (flat) οθόνη φλατ επίπεδη
οθόνη επίπεδη
σμαρτ φόουν (smart phone) έξυπνο τηλέφωνο
λίφτινγκ (lifting) ανύψωση
ντεκόρ (décor) διακόσμηση
ντίαλς (deals)
προσφορές
Cosmote deals fo you, προσφορές της κοσμοτέ για σας
ίντερνετ (internet) διαδίκτυο
μομπάιλ ίντερνετ (mobile internet) διαδίκτυο για κινητά
απς (apps-applications) εφαρμογές, επιθέματα
κολεξιόν, κολέξιον (collection) συλλογή
κόνσεπτ (concept) έννοια, ιδέα, σχέδιο, γενική ιδέα
σόπινγ (shopping)
σόπινγ θέραπι (shopping therapy)
ψώνια, αγορές αγορές για να φύγει το άγχος κτλ.
φρι (free) δωρεάν
τόταλ (total) γιαούρτι τόταλ σύνολο, άθροισμα γιαούρτι με όλα τα λιπαρά
βίντατζ (vintage) γυαλιά βίντατζ παλιό, παλαιωμένο, παλαιικό γυαλιά που να δείχνουν παλιά
νουντ (nude) γυμνό, στο χρώμα του δέρματος
λουκ (look) κοιτώ, φαίνομαι, μοιάζω, εμφάνιση Η τάδε με νέα / βραδινή εμφάνιση
σετ (set) σεταρισμένο ταιριαστό
σάντουιτς (sandwich) αμφίψωμο
ντιζάιν (design) σχέδιο

 

 

εκπομπές της ελληνικής τηλεόρασης! απόδοση στα ελληνικά
εξ φάκτορ (x factor) παράγοντας χ
χοτ σιτ (hot seat) καυτή καρέκλα
χοτ σίτις (hot cities) καυτές πόλεις, μοντέρνες πόλεις
σιλκ (silk) βασιλική επίτροπος
μπος (boss) αφεντικό
σελέμπριτι γκέιμ νάιτ (celebrity game night) Βραδιά παιχνιδιού με διάσημους
WORLD PARTY παγκόσμιο πάρτι
HAPPY DAY ΣΤΟΝ ALPHA ευτυχισμένη ημέρα στον Άλφα
STARS SYSTEM Αστρολογική Εκπομπή
ALPHA NEWS Δελτίο ειδήσεων του άλφα
τζόι ιτς ινσάιντ γιου (joy it's inside you) Η χαρά είναι μέσα σου
τζόιν (join)
τζόιν ας (join us)
συμμετέχω, παίρνω μέρος, συμμετοχή
ελάτε μαζί μας, ελάτε στην παρέα μας
γιορ φέις σαουντς φαμίλιαρ
(your face sounds familiar)
η φάτσα σου μου ακούγεται γνωστή
το πρόσωπό σου ακούγεται οικείο
βόις (voice) φωνή
τζαστ δε του οβ ας (Just The Two Of Us) μόνο οι δυο μας

 

Λίγα λόγια παραπάνω, έτσι σαν τεκμηρίωση:

Έχει καταντήσει αρκετά κουραστικό να ακούς συνέχεια ξένες λέξεις που δεν καταλαβαίνεις καλά καλά τη σημασία τους και να τις χρησιμοποιείς στο περίπου. Για παράδειγμα, έχετε σκεφτεί ποτέ πόσοι άνθρωποι λένε κομπιούτερ εννοώντας το χειριστήριο της τηλεόρασης! Δεν έχει καμία σχέση η λέξη (σημαίνον) με το αντικείμενο που προσδιορίζει η λέξη (σημαινόμενο). Βέβαια απέκτησε μια σχέση, βγάζουν νόημα αυτοί που τη χρησιμοποιούν, αλλά δεν παύει να λέμε μια ανοησία! Από την άλλη οι περισσότεροι χρησιμοποιούν τη λέξη τηλεκοντρόλ, που κι αυτή στο μισό της είναι ελληνική και στο άλλο μισό ξενική.

 

Σκεφτήκατε ποτέ πόσοι άνθρωποι μεγάλης ηλικίας δεν ξέρουν αγγλικά ή κάποια άλλη ξένη γλώσσα; Κι όμως είναι υποχρεωμένοι από τα σημερινά Μ.Μ.Ε. να ακούν όλες αυτές τις ξένες λέξεις, χωρίς να τις καταλαβαίνουν. Άραγε, αναρωτιέμαι, σε ποιους απευθύνονται οι δημοσιογράφοι ή οι διαφημιστές; Μήπως ζούμε στην Αγγλία ή στην Αμερική ή μήπως όλοι οι Έλληνες έχουν πτυχίο αγγλικής. Πόσοι τηλεθεατές καταλαβαίνουν τον τίτλο τηλεοπτικών εκπομπών, όπως survivor, still standing, slam, deal, money drop, shopping star so you think you can dance ή your face sounds familiar; Ούτε να τους προφέρουν δεν μπορούν! Ακόμη και λέξεις που χρησιμοποιούνται τόσο συχνά από τους δημοσιογράφους ή τους ανθρώπους του θεάματος, π.χ. μπάτζετ, μπακγκράουντ, μπακστέιτζ κ.τ.λ. πόσοι τις καταλαβαίνουν; Αν ακούσετε τη γλώσσα που μιλούν οι δημοσιογράφοι στις κουτσομπολίστικες εκπομπές που προβάλλονται το μεσημέρι, θα χρειαστείτε σίγουρα λεξικό. Τώρα τελευταία δε λένε ότι κάποιος είναι στεναχωρημένος  ή βρίσκεται σε άσχημη διάθεση αλλά ότι είναι μουντ!

 

Οι ζώνες τηλεθέασης πήραν κι αυτές ξενικές ονομασίες. Στην κρατική ΕΡΤ θα βρείτε τη ζώνη «doc on ΕΡΤ»! Ή σε άλλο σταθμό η ζώνη μεγάλης τηλεθέασης έγινε πράιμ τάιμ ζόουν. Ακόμη, έχετε δει τους δικτυακούς τόπους των τηλεοπτικών σταθμών; Η ομορφιά/μόδα έγιναν fashion beauty και πάει λέγοντας. Για του λόγου το αληθές δείτε: αντένα (antenna = κεραία), σταρ (star = αστέρι), μέγκα (mega = μέγα = μεγάλο). Ήδη οι ονομασίες των τηλεοπτικών σταθμών είναι ξενικές!

 

Αλλά, ακόμα κι αν όλοι οι Έλληνες ξέρουν αγγλικά, υπάρχει κανένας λόγος να μη μιλάμε ελληνικά; Υπάρχει κάποιος λόγος που πολλές εκπομπές της τηλεόρασης έχουν αγγλικό τίτλο; Υπάρχει λόγος που διαφήμιση εταιρείας κινητής τηλεφωνίας διαφήμιζε το ντάουν λόαντιγκ, το βίντεο στρίμινγκ, το γκέιμινγκ;

 

Είμαι πολύ περίεργος πόσοι μαθητές, που υποτίθεται πώς ξέρουν πέντε αγγλικά, καταλαβαίνουν αυτούς τους όρους. Πολλές φορές δεν ξέρουν την ακριβή σημασία των περισσότερων λέξεων· απλώς την υποθέτουν, κάποιες φορές με επιτυχία, πολλές φορές αποτυγχάνοντας. Συμπληρωματικά κάποιες νέες λέξεις που χρησιμοποιούνται συμβατικά από την τεχνολογία, π.χ. streaming (ροή) κρύβουν πολύπλοκες έννοιες που ούτως ή άλλως δεν καταλαβαίνουμε τη σημασία τους, πόσο μάλιστα όταν δε χρησιμοποιούμε την αντίστοιχη ελληνική λέξη.
(Πρόταση στους εκπαιδευτικούς να δώσουν ένα φύλλο με κάποιες από τις παραπάνω λέξεις στους μαθητές τους, για να διαπιστώσουμε τι τελικά καταλαβαίνουν.)

 

Από την άλλη, βέβαια, οι δάνειες λέξεις σε μια γλώσσα δεν είναι καινούριο φαινόμενο ούτε κακό. Δεκάδες λέξεις που χρησιμοποιούμε στον καθημερινό μας λόγο είναι ξένες λέξεις. Η διαφορά όμως είναι ότι κάποτε οι λέξεις αυτές εντάσσονταν στο κλιτικό σύστημα της γλώσσας, π.χ. παράδεισος, πόρτα, μανάβης, πάρκο κ.ά. Πολλές από τις ξένες λέξεις των προηγούμενων δεκαετιών έμεναν αμετάβλητες, αλλά γράφονταν με ελληνικούς χαρακτήρες, π.χ ασανσέρ ή έδιναν ρήματα και παράγωγες λέξεις, π.χ. σουτ > σουτάρω. Οι σύγχρονες ξένες λέξεις και μένουν αμετάβλητες και οι περισσότερες από αυτές γράφονται με ξένους χαρακτήρες, π.χ. streaming, mobile internet. Και φυσικά, δεν είμαι από αυτούς που φοβούνται ότι θα αλλοιωθεί ο χαρακτήρας της ελληνικής. Όπως δεν αλλοιώθηκε τόσα χρόνια, έτσι δε θα αλλοιωθεί και τώρα. Όπως δεν αλλοιώθηκε, άλλωστε, η αγγλική με τόσες ελληνικές λέξεις στο λεξιλόγιό της. Είναι όμως θέμα αξιοπρέπειας και σεβασμού. Δε χρειάζεται να μαϊμουδίζουμε! Δε χρειάζεται να αποδείξουμε κάτι σε κανένα, γιατί αυτό νομίζω πως προσπαθούν να μας μάθουν να κάνουμε. Πόσο να αντέξει κανείς τη λέξη κόουτς (= προπονητής, καθοδηγητής) που μας ήρθε ουρανοκατέβατη και εκτός από τον αθλητισμό τη χρησιμοποιούμε παντού, όπως στην τηλεοπτική εκπομπή βόις (voice)!

 

Επειδή η γλώσσα είναι πρωτίστως ακουστική συνήθεια, με τη χρήση των ξένων λέξεων δημιουργείται μια νέα γλωσσική κατάσταση. Συζητώντας με τους μαθητές διαπίστωσα ότι τους φαίνεται εξαιρετικά παράξενο να χρησιμοποιήσουν την αντίστοιχη ελληνική λέξη, π.χ. αντί του τηλεκοντρόλ τη λέξη τηλεχειριστήριο ή χειριστήριο, αντί του λάικ το συμφωνώ, επικροτώ, γιατί έχουν συνηθίσει να τη λένε με την ξένη ονομασία. Έτσι, αναπόφευκτα, γεμίζουμε το λεξιλόγιό μας με ξένες και σε πολλές περιπτώσεις ακατανόητες λέξεις.

 

Μετά απ' όλα αυτά αναλογίζομαι: δε θα πρέπει να αντισταθούμε με κάποιο τρόπο; δε θα πρέπει να βάλουμε ένα φραγμό σ' αυτόν τον άκριτο μιμητισμό; Οφείλουν οι πνευματικοί άνθρωποι να πάρουν νηφάλια θέση, χωρίς κινδυνολογίες και φανατισμούς; Οφείλουμε όλοι μας να είμαστε αξιοπρεπείς απέναντι στον εαυτό μας. Δε γίνεται από τη μια να καμαρώνουμε που είμαστε Έλληνες και από την άλλη να μαϊμουδίζουμε.

 

 

Βιβλιογραφία

 

bullet

Γραμματική Νέας Ελληνικής Γλώσσας Α', Β' Γ' Γυμνασίου, Σωφρόνης Χατζησαββίδης - Αθανασία Χατζησαββίδου, ΟΕΔΒ, Αθήνα, Έκδοση Α, 2011

bullet

Νεοελληνική Γραμματική, Μανόλης Τριανταφυλλίδης, ΟΕΣΒ, Αθήνα, 1941

bullet

Γραμματική της Ελληνικής Γλώσσας, David Holton - Peter Mackridge - Ειρήνη Φιλιππάκη-Warburton, Πατάκης, Αθήνα, 1999

bullet

Γραμματική της Νέας Ελληνικής, Χρ. Κλαίρης - Γ. Μπαμπινιώτης, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 2005

bullet

Γραμματική Ε, Στ Δημοτικού, Ειρήνη Φιλιππάκη-Warburton - Μιχ. Γεωργιαφέντης - Γεώργιος Κοτζόγλου - Μαργαρίτα Λουκά, ΟΕΔΒ, Αθήνα

bullet

Εφαρμοσμένη Γραμματική της Δημοτικής και Συντακτικό, Γιάννη Β. Παπαναστασίου, Αθήνα, 1989

bullet

Συντακτικό της Νέας Ελληνικής, ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1996, κα' έκδοση

bullet

Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου, Γιάννης Παπαθανασίου, εκδ. Χαζτηθωμά, Θεσσαλονίκη, 2006

bullet

Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου, Γιάννης Παπαθανασίου, εκδ. Χαζτηθωμά, Θεσσαλονίκη, 2006

bullet

Νεοελληνική Γλώσσα Γ' Γυμνασίου, Γιάννης Παπαθανασίου, εκδ. Χαζτηθωμά, Θεσσαλονίκη, 2006

 

 https://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/Theoria%20Nea/pes-to-ellinika.htm

 

Παρασκευή 5 Ιανουαρίου 2024

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ Καί καλύτερο το 2024 μια και το 2023 ήταν ότι χειρότερο...

Ευτυχισμένο το 2024! Το ekriti και το Ράδιο Κρήτη σας εύχονται χρόνια  πολλά, δημιουργικά και με υγεία | ekriti.gr

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ Καί καλύτερο το 2024 μια και το 2023 ήταν ότιχειρότερο... 
 Τού Νίκου Παζα'ί'τη
ΤΟ ΈΓΡΑΨΑ ΠΡΙΝ ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΜΈΝΕΙ ΕΠΊΚΑΙΡΟ ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ ΟΧΙ, ΑΦΟΥ, ΌΧΙ ΜΟΝΟ ΔΕΝ ΆΛΛΑΞΕ ΤΙΠΟΤΑ ΜΕ ΤΑ ΜΝΗΜΟΝΙΑ ΑΛΛΆ ΓΙΝΑΜΕ ΚΑΙ ΧΕΙΡΌΤΕΡΑ ΤΩΡΑ ΜΕ ΤΟΝ ΚΟΡΩΝΟΙΟ !!
 
Όσο κι αν ψάχνω για ευχές, δεν πρόκειται να βρω,
γιατί καράβι φτιάξαμε, με το σκαρί στραβό !
Όσο κι αν το στολίζουμε, αυτό πάντα θα γέρνει
έτσι κι οι ευχές που δίνουμε, ο άνεμος τις παίρνει...
 
Μόνο υγεία να`χουμε, αυτό θα ευχηθούμε,
γιατί καλύτερο απ`αυτό δεν πρόκειται να βρούμε...
Κάποτε που ευχόμασταν προόδους στα παιδιά μας
ήτανε άλλες εποχές,πού`χαμε την δουλειά μας...
 
Τώρα που την εχάσαμε... σε τι να ευχηθώ;
Το σπίτι μου μη πάρουν, γιατί, θα σκοτωθώ.
Καινούργιος χρόνος έφτασε, μα μία από τα ίδια,
χαράτσια φόρους κι αναδουλειές, θα τρώμε και σκουπίδια..
 
Οι κυβερνώντες χαίρονται, έχουν επιτυχίες !
Μα ο λαός τους σήμερα, περνάει δυστυχίες !
Δέν ξέρει πώς να βολευτεί, τι να πρωτοπληρώσει,
στερείται κι από το φαΐ, το νοίκι για να δώσει...
 
Μ`αυτοί ζουν στην κοσμάρα τους, στις πολυεθνικές τους,
στα λόμπι και στις τράπεζες,που είναι υποστηρικτές τους..
Γιά τον λαό δεν νοιάζονται, του πήρανε την ψήφο...
κι αφού μπήκαν στα πράγματα, σου λέει, αλλού θα γλύφω..
 
Μα ο κοσμάκης ξύπνησε, τους πήρε πια χαμπάρι
και την επόμενη φορά, δεν θα `χουνε την χάρη...
Θα φάνε μούντζα ελληνική, κι όχι, μεταλλαγμένη..
Κι όπου βρεθούν κι όπου σταθούν, αυτή τους περιμένει !
 
Καλή χρονιά μας Έλληνες, και να`χουμε ελπίδα,
τώρα, τους καταλάβαμε, θ`αλλάξουμε σελίδα....
 

 

18/1/2024 Σήμερα φίλοι μου η Ορθοδοξία γιορτάζει τον δολοφόνο της Υπατίας και του ελληνικού πολιτισμού, Αθανασίου και Κυρίλλου πατριαρχών Αλεξανδρείας, ( 415 μ.χ. )

 


Σήμερα φίλοι μου η Ορθοδοξία γιορτάζει τον δολοφόνο της Υπατίας και του ελληνικού πολιτισμού, Αθανασίου και Κυρίλλου πατριαρχών Αλεξανδρείας, ( 415 μ.χ. )
Από ότι μας λέει ο ποιητής για την Υπατία, η οποία ήταν από τους μεγάλους μαθηματικούς της εποχής, μεγάλη Αστρονόμος και γενικά άνθρωπος των γραμμάτων, δίδασκε στο Σεραπείο της Αλεξανδρείας, όπου στεγαζόταν και η βιβλιοθήκη με τόνους βιβλία της ελληνικής γραμματείας... Λέγει λοιπόν για την Υπατία !
Έψαχνες μ` αφοσίωση λύση στο πρόβλημά σου,
ο έναστρος ο ουρανός πού `ταν το μάθημά σου
Τις νύχτες εμελέταγες του ουρανού τ`αστέρια
τους μαθητές σου έκανες στη γνώση τους ξεφτέρια...
Αυτό ενοχλούσε τον πατριάρχη, διότι η γνώση για τον χριστιανισμό ήταν απαγορευμένη. Η Υπατια όμως, μας λέει ο ποιητής μπήκε στο στόχαστρο να εξαφανιστεί διότι δίδασκε την γνώση. Όμως, αυτή,
Καθόλου δεν νοιαζόσουνα που θέλαν την ζωή σου
κι εσύ όλο συνέχιζες να είσαι στην σχολή σου,
( Ενώ θα έπρεπε να φύγει για να σωθεί )
Ώσπου μια μέρα έφτασαν, δεκάδες ρασοφόροι
( ήταν οι λεγόμενοι παραβολάνοι )
με εντολή του Κύριλλο, φονιάδες αιμοβόροι
κι αρχίσαν να γκρεμίζουνε ότι έβρισκαν μπροστά τους
την γνώση και τ`αγάλματα, που`ταν στο πρόγραμμά τους
( τα λέει όλα ο ποιητής )
Η Υπατία όμως φίλοι μου αλλού ήταν η αγωνία της, μας λέει ο ποιητής
Μα εσύ αγία μου ψυχή, αντί τη ζωή σου σώσεις
τους πάπυρους απ`τη φωτιά κοιτούσες να διασώσεις
κι ήρθανε και σε πιάσανε, σε γδύσανε μπροστά τους
και κει σε ταπεινώσανε με τ`άγρια ένστικτά τους
( Εδώ φίλοι μου βλέπουνε το μίσος της εντολής του Κύριλλου που εκτελούσαν οι άνθρωποί του΄ Ο Ιστορικός εκείνης της εποχής, μας λέγει πως αφού την γδύσανε την βγάλανε έξω την δέσανε πίσω σε ένα άρμα και έτρεχαν στους δρόμους σέρνοντάς την, μετά την ξεσκίσανε με κοφτερά Όστρακα και πετάξανε το κομμάτια της στην φωτιά, ήταν η εντολή του Κύριλλου !!! )
Και συνεχίζει ο ποιητής
Μα εσύ επέταξες ψηλά στου ουρανού τα αιθέρια
εκεί στους φιλοσόφους σου, πλανήτες και αστέρια
( Πέταξε η ψυχή της στον έναστρο ουρανό φίλοι μου ! )
Αυτά τα λίγα προς γνώση για να γνωρίζουμε πως οι Έλληνες ''δέχτηκαν'' τον χριστιανισμό...
Περιττό να σας πω πως από τότε αρχίζει ο σκοταδισμός του Μεσαίωνα, με καμένη την ελληνική γραμματεία, με διωγμένους τους φιλοσόφους και κλειστές τις σχολές τους, με κατάργηση όλων των εθίμων μας, με γκρέμισμα των Ναών και στην θέση τους χριστιανικές εκκλησίες.... Κάτι που διήρκεσε 1200 χρόνια, μέχρι την Γαλλική επανάσταση το 1789, όπου τότε, αφού κρεμάσανε μερικούς Καρδινάλιους, βγάλανε την ελληνική γραμματεία στο φώς από τα υπόγεια που ήταν κρυμμένη για αιώνες, διότι ήταν απαγορευμένη, όπως είπαμε, η γνώση, και άρχισε ο Διαφωτισμός φίλοι μου, κάτι που εδώ στην Ελλάδα δεν έχουμε γνωρίσει ακόμη διότι παραμένουμε παπαδοκράτος.... !!
 
Νικόλαος Παζαίτης

Δευτέρα 1 Ιανουαρίου 2024

ΟΙ ΤΟΠΙΚΕΣ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΤΟΥ ΚΑΙΡΟΥ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΑ ΦΕΓΓΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ 2024 !!

  

Η ΣΕΛΗΝΗ ΕΙΝΑΙ Η ΚΑΡΔΙΑ ΤΗΣ ΓΗΣ, ΧΩΡΙΣ ΑΥΤΗΝ Η ΓΗ ΘΑ ΗΤΑΝ  ΕΝΑΣ ΝΕΚΡΟΣ ΠΛΑΝΗΤΗΣ, ΔΙΟΤΙ Η ΖΩΗ ΣΤΗΝ ΓΗ ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΜΑ ΤΗΣ ΣΕΛΗΝΗΣ. ΌΛΑ ΤΑ ΖΩΝΤΑΝΑ ΠΑΝΩ ΣΤΗ ΓΗ ΕΧΟΥΝ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΚΥΚΛΟ ΤΗΣ ΣΕΛΗΝΗΣ, ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ, ΣΤΗΝ ΞΗΡΑ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ ΚΙ ΟΠΩΣ Η ΣΕΛΗΝΗ ΡΥΘΜΙΖΕΙ ΤΗΝ ΠΑΛΙΡΡΟΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΜΠΩΤΗ ΕΤΣΙ ΡΥΘΜΙΖΕΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΖΩΗ ΣΤΟΝ ΘΑΛΑΣΣΙΟ ΚΟΣΜΟ... ΕΤΣΙ ΡΥΘΜΙΖΕΙ ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΤΗΣ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑΣ ΜΕ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΝΑ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ ΤΟΝ ΚΑΙΡΟ ΣΕ ΚΑΘΕ ΤΟΠΟ !


Με την αρχή του Νέου Φεγγαριού μπορούμε να προβλέψουμε τι καιρό θα κάνει στον τόπο μας και μπορούν να γίνουν αλλαγές σύμφωνα με τα τέταρτα γιατί σε κάθε τέταρτο του Φεγγαριού η έλξη με την Γη αλλάζει και όπως αλλάζουν τα νερά της θάλασσας κατεύθυνση ανά 6 ώρες περίπου, έτσι και η ατμόσφαιρα λόγω της έλξης, αλλάζει κι αυτή ανάλογα...
 
ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ, Η Σελήνη απέναντι του Ήλιου με την Γη ενδιάμεσα...
Κατά την Πανσέληνο έχουμε την μεγάλη έλξη Γης - Σελήνης όπου το φαινόμενο της Παλίρροιας και της Άμπωτης στη Θάλασσα είναι έντονα, το γεγονός αυτό παρατηρήσαμε πως επηρεάζει και τον καιρό !!
 
Είναι πράγματι πολύ ενδιαφέρον να προβλέπουμε κάτι που πολλές φορές και οι μετεωρορολόγοι πέφτουν έξω και ιδιαίτερα τις ημέρες που είναι να γίνουν αλλαγές των τετάρτων του Φεγγαριού, διότι εκεί όπως είπαμε αλλάζει η έλξη μεταξύ Γης Σελήνης, κάτι που θα εξηγήσουμε παρακάτω..

Συνεχίζουμε εδώ και είκοσι χρόνια τις προβλέψεις μας, τις τοπικές προβλέψεις ανάλογα με το ξεκίνημα του Νέου Φεγγαριού που έχουμε κάθε 29,5 ημέρες σχεδόν μήνα.   Είναι κάτι που παρακολουθούμε και βγάζουμε το συμπέρασμα πως ότι καιρό θα έχει ένας τόπος μετά την δεύτερη μέρα του νέου Φεγγαριού, αυτός ο καιρός θα συνεχίσει μέχρι να τελειώσει τον κύκλο του, δηλαδή τις 29,5 ημέρες που κάνει από την νέα Σελήνη μέχρι την επόμενη νέα Σελήνη. Παρατηρήσαμε όμως και το εξής, γίνονται πολλές φορές αλλαγές και κάθε τέταρτο τη Σελήνης, διότι όπως εξηγούμε αναλυτικά παρακάτω σε κάθε τέταρτο αλλάζει και η έλξη της Σελήνης με την Γη......

 

Οι εποχές έχουν και τις ανάλογες θερμοκρασίες, έτσι έχουμε τον μέσο υπολογισμό των θερμοκρασιών για την περιοχή Θεσσαλονίκης που είναι:
Χειμώνας, από -5  έως  + 10
Άνοιξη, από 10 έως 25
Καλοκαίρι από 20 έως 35 
Φθινόπωρο από 5 έως 20 

Για το 2024 σύμφωνα με τα Φεγγάρια οι εποχές του έτους θα έχουν τις ακόλουθες ημερομηνίες, κάτι που προβλέπουμε 99% τα τελευταία 10 χρόνια που ασχολούμαστε εδώ στο διαδίκτυο. 

 

ΧΕΙΜΩΝΑΣ 2024

1 ) Αρχίζει με το πρώτο χειμωνιάτικο Φεγγάρι που είναι στις 11 Ιανουαρίου ώρα 13:57

 18 Ιαν. πρώτο τέταρτο ώρα 5:53

 25 Ιαν Πανσέληνος ώρα 19:54

 3 Φεβρουαρίου τελευταίο τέταρτο ώρα 01:18

2) Νέα Σελήνη 10 Φέβ. ώρα 00:59

 16 Φεβ. πρώτο τέταρτο ώρα 17:01

 24 Φεβ. Πανσέληνος ώρα 14:30

 3 Μαρτίου τελευτ. τέταρτο ώρα 17:23

3) 10 Μαρτίου νέα Σελήνη ώρα 11:00

 17 Μαρτ. πρώτο τέταρτο ώρα 6:11

 25 Μαρτ. Πανσέληνος ώρα 9:00

 2 Απριλίου τελευτ. τέταρτο ώρα 5:15

 

ΑΝΟΙΞΗ

 1)* 8 Απριλίου η πρώτη ανοιξιάτικη Σελήνη ώρα 20:21

15 Απρ. πρώτο τέταρτο ώρα 21:13

24 Απρ. Πανσέληνος ώρα 01:49

1 Μαίου τελευτ. τέταρτο ώρα 13:21

2)* Νέα Σελήνη 8 Μαίου ώρα 5:22

 15 Μαίου πρώτο τέταρτο ώρα 13:48

23 Μαίου Πανσέληνος ώρα 15:53

30 Μαίου τελευτ. τέταρτο ώρα 19:13

3)* 6 Ιουνίου Νέα Σελήνη ώρα 14:38

 14 Ιουνίου πρώτο τέταρτο ώρα 7:18

22 Ιουνίου Πανσέληνος ώρα 3:08

28 Ιουνλιου τελευτ. τέταρτο ώρα 23:53


ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

1)* Η πρώτη καλοκαιρινή Σελήνη 6 Ιουλίου ώρα 0:57

Πρώτο τέταρτο 14 Ιουλίου ώρα 0:49

Πανσέληνος 21 Ιουλιου ώρα 12:17

Τελευτ. τέταρτο 28 Ιουλίου ώρα 4:52

2)* Νέα Σελήνη  4 Αυγούστου ώρα 13:13

 Πρώτο τέταρτο 12 Αυγ. ώρα 17:19

Πανσέληνος 19 Αυγ. ώρα 20:26 Θα δούμε 100% Πανσέληνο !

Τελευτ. τέταρτο 26 Αυγ. ώρα 11:26

3)* Νέα Σελήνη 3 Σεπτεμβρίου ώρα 3:56

Πρώτο τέταρτο 11 Σεπτ. ώρα 8:06 

Πανσέληνος 18 Σεπτ. ώρα 4:34

Τελευτ. τέταρτο 24 Σεπτ. ώρα 20:50


ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ

1)* Η Πρώτη Φθινοπωρινή Σελήνη στις 2 Οκτωβρίου ώρα 20:49

Πρώτο τέταρτο 10 Οκτ. ώρα 20:55

Πανσέληνος 17 Οκτ. ώρα 13:26

Τελευτ. τέταρτο 24 Οκτ. ώρα 10:03

2)* Νέα Σελήνη 1 Νοεμβριου ώρα 14:47

Πρώτο τέταρτο 9 Νοεμ. ώρα 7:55

Πανσέληνος 15 Νοεμ. ώρα 23:28 Θα δούμε 100% Πανσέληνο !

Τελευταίο τέταρτο 23 Νοεμ. ώρα 3:28

3)* Νέα Σελήνη 1 Δεκεμβρίου ώρα 8:21

Πρώτο τέταρτο 8 Δεκ. ώρα 17:27

Πανσέληνος 15 Δεκ. ώρα 11;02

Τελευτ. τέταρτο 23 Δεκ. ώρα 00:18


ΧΕΙΜΩΝΑΣ

1)* Η πρώτη χειμωνιάτικη Σελήνη στίς 31 Δεκεμβρίου ώρα 00:27


Γεγονός είναι όμως πως όταν μία Νέα Σελήνη αρχίσει με καλοκαιρία σ`έναν τόπο, κατά 80% όλος ο μήνας - όλος ο κύκλος της Σελήνης, θα είναι καλός και εάν στα Τέταρτα κάνει καμιά αλλαγή του καιρού προς το χειρότερο αυτό δεν θα διαρκέσει για πολλές μέρες και πάλι θα ξαναφτιάξει...Εκτός, είπαμε αν η Πανσέληνος ή το τελευταίο τέταρτο συμβαίνει προς το τέλος της εποχής, τότε επηρεάζεται από την εποχή που ακολουθεί...

Θα πρέπει να επισημάνουμε ακόμη πως οι προβλέψεις του καιρού σύμφωνα με το Φεγγάρι, έχουν τοπική πρόγνωση, δηλαδή ισχύουν για κάθε τόπο ξεχωριστά και ανάλογα με το πώς θα ξεκινήσει ο καιρός με την Νέα Σελήνη. Για παράδειγμα, εάν η Νέα Σελήνη άρχισε με καλόν καιρό στην Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα ή στην Καλαμάτα με κακοκαιρίες, ο ίδιος καιρός θα συνεχιστεί μέχρι το τέλος του κύκλου της Σελήνης, δηλαδή για περίπου έναν μήνα ! Με πιθανότητες για μικρές αλλαγές του καιρού, στα Σεληνιακά Τέταρτα όπως προαναφέραμε.....

image013.gif


 Θα ήθελα με δυο λόγια να κάνω μία εξήγηση τι σημαίνει ''αλλαγή έλξης της Σελήνης''
Καθώς η Σελήνη γυρίζει γύρο από την Γη, και η Γη πορεύεται γύρο από τον Ήλιο έχοντας τον πάντα από αριστερά της, η μορφή της έλξης είναι διαφορετική σε κάθε φάση της Σελήνης.
Διότι, όταν έχουμε Νέα Σελήνη, ενώ η Γη κινείται προς τα δεξιά του Ήλιου, η Σελήνη φεύγει προς τα αριστερά του και επειδή πρέπει να γυρίσει γύρο απ` την Γη, γίνεται κάποιο τράβηγμα που η Γη τραβά την Σελήνη.
 Αυτό συμβαίνει και στο πρώτο τέταρτο της Σελήνης, όπου εκεί πλέον η Σελήνη ακολουθεί την πορεία της Γης. Στην συνέχεια και μέχρι την Πανσέληνο η Σελήνη επιταχύνει για να προλαβαίνει την ταχύτητα της Γης και να μπει μπροστά της.... Οπότε στην Πανσέληνο συμπορεύονται και στο τελευταίο τέταρτο της Σελήνης, η Γη ακολουθεί την Σελήνη.....
 Στην συνέχεια η Σελήνη φεύγει προς τα αριστερά για να κλείσει τον κύκλο της γύρο από την Γη και η συνέχεια επαναλαμβάνεται....
Επομένως άλλη η έλξει στην Νέα Σελήνη, αρχίζει το τράβηγμα... άλλη στη Πανσέληνο, επιταχύνει η Σελήνη.

 image013.gif

Στο παραπάνω σχέδιο έχουμε τον Ήλιο αριστερά που δεν φαίνεται, την Γη στο κέντρο που κινείται προς τα πάνω του σχεδίου, δηλαδή αριστερά γύρο από τον Ήλιο έχοντας τον πάντα από αριστερά της,  και την Σελήνη με την τροχιά της γύρο από την Γη, Εδώ παρατηρούμε την διαφορά έλξης που έχει Γη - Σελήνη σε κάθε τέταρτο της Σελήνης. Η διόγκωση στη Γη κατά την νέα Σελήνη και την Πανσέληνο είναι μεγαλύτερη από ότι στα τέταρτα. Στη νέα Σελήνη η πορεία της είναι προς τα κάτω του σχεδίου ενώ η Γη κινείται προς τα πάνω, στο πρώτο τέταρτο η Σελήνη ακολουθεί την Γη, στην Πανσέληνο συμπορεύονται και στο τελευταίο τέταρτο η Σελήνη είναι μπροστά στην πορεία της Γης, επομένως σε κάθε θέση της Σελήνης με την Γη έχουμε και διαφορετική έλξη.

Νικόλαος Παζαίτης

https://twitter.com/PAZAITIS 

https://vk.com/id606807478

--------------------------------------------------------------------------------

 

Λογική Ετύμου

... «Ἡ συχνότητα τῶν σεισμῶν, τῶν καταιγίδων καὶ τῶν πλημμυρῶν αὐξάνει κατὰ τὴν φάσι τῆς Πανσελήνου, ὁμοίως καὶ τῆς Νέας Σελήνης. Ἡ εὐθυγράμμισις Ἡλίου – Σελήνης ἀσκεῖ συνδυασμένη βαρυτικὴ ἐπίδρασι ποὺ ἔχει ὡς ἀποτέλεσμα ὑψηλότερα παλιρροϊκὰ κύματα (spring tides). Ὅταν ἐπιπλέον τὸ περίγειον καὶ ἡ πανσέληνος ἢ ἡ νέα σελήνη συμπίπτουν, οἱ προκαλούμενες παλίρροιες εἶναι ἀκόμη ἐντονώτερες, ὁμοίως καὶ τὰ σχετικὰ καιρικὰ φαινόμενα, ὅπως παράκτιες καταιγίδες καὶ πλημμύρες», Ἀστρολογικόν, ἡμερολόγιον, ἀστρονομία τοῦ ἔτους.
Εἶναι γνωστὸν πὼς ἡ Σελήνη εἶχε ἐξ ἀρχαιοτάτων χρόνων συσχετισθεῖ μὲ τὴν πρόκλησιν τῆς παλίρροιας καὶ ἀντιστοίχως καὶ τῆς ἄμπωτης, τὸ «φούσκωμα καὶ τράβηγμα» τῶν ὑδάτων, φυσικὰ φαινόμενα ποὺ προκαλοῦνται κατὰ κύριον λόγον ἀπὸ τὴν βαρυτικὴ ἔλξιν τῆς Σελήνης στὴν γῆ.
Ἔπρεπε ὅμως νὰ περάσουν χιλιετίες ὥστε ἡ σύγχρονος ἐπιστήμη νὰ «ἀνακαλύψει» πὼς ἡ ἔκφανσις τοῦ θείου στὴν σελήνη, ἤτοι ἡ Ἄρτεμις ποὺ ὑμνοῦσαν οἱ Ἕλληνες ὡς «Φωτεινή, Δαδοῦχον, Ἑκαέργην, Φοίβη» κλπ, προστάτιν τῆς φύσεως, τῶν ἀγρῶν (Ἀγροτέρα, Ἀγραία κλπ), κυρίαρχον τοῦ κυνηγιοῦ (Ἐλαφηβόλος, Θηροσκόπος, Κυνηγέτις κλπ), προστάτιν τῶν γυναικείων, τῶν γεννήσεων (Εἰλείθυια, Εὔλοχος, Ὠκυτόκος κλπ) καὶ τῶν παίδων (Παιδοτρόφος, Κουροτρόφος κλπ), τῆς ἁλιείας καὶ τοῦ ἰχθυόεντος πόντου μετὰ τοῦ Ἑνοσιγαίου Ποσειδῶνος (Ποταμία, Λιμναία κλπ, βλ. καὶ Ὁμηρικὸν Ὕμνον) δὲν ἦταν ἀποτέλεσμα φαντασίας καὶ θρησκευτικοῦ φόβου, ἀλλὰ ἀποτέλεσμα μακροχρόνιας παρατηρήσεως καὶ ἐπιστημονικότητος· μία ἀλληγορικὴ έπεξήγησις τῶν φυσικῶν φαινομένων.
Γι' αὐτὸ καὶ συναντῶμεν τὴν θεὸν στοὺς ἀφιερωμένους εἰς αὐτὴν ὕμνους ὡς «Εἰλείθυια» ( < ἐλεύθω =ἔρχομαι, δηλαδὴ προστάτιν τῶν ἐπιτόκων, καθῶς «τραβᾶ» καὶ «σπάει τὰ νερά τους»), «Ὠκυλόχεια» καὶ πολλὰ ἄλλα συναφῆ.
Ἔχει παρατηρηθεῖ πράγματι πὼς κατὰ τὶς μέρες τῆς πανσελήνου κυρίως καὶ τῆς νέας μήνης, ὅταν οἱ ἐλκτικὲς δυνάμεις τῆς σελήνης εἶναι μεγαλύτερες πρὸς τὴν γῆ, γεννῶνται περισσότερα παιδιά. Γι' αὐτὸ καὶ οἱ μαῖες παλαιότερα ἦταν σὲ μεγαλυτέρα ἑτοιμότητα ἐκεῖνες τὶς ἡμέρες.
Ἄς μὴ ξεχνῶμεν πὼς ἡ περιφορὰ τῆς Ἀρτέμιδος-Μήνης γύρω ἀπὸ τὴν γῆ συνδέεται καὶ μὲ τὸν ἔμ-μηνον κύκλον τῶν γυναικῶν, καθῶς ὄχι μόνον οἱ δύο αὐτοὶ κύκλοι διαρκοῦν περίπου τὶς ἴδιες ἡμέρες, ἀλλὰ ἀκόμη οἱ 8 φάσεις τῆς Σελήνης (νουμηνία-αὔξων μηνίσκος-πρῶτον τέταρτον-αὔξων ἀμφίκυρτος-πανσέληνος-φθίνων ἀμφίκυρτος-δεύτερον τέταρτον-φθίνων μηνίσκος) συνδέονται χρονικῶς μὲ τὶς φάσεις τοῦ ἐμμήνου κύκλου, οἱ ὁποῖες φάσεις στοὺς ἀμφοτέρους κύκλους διαδέχονται ἡ μία τὴν ἄλλην ἀνὰ 3-4 ἡμέρες.
Ἄν γιὰ παράδειγμα ἡ ἐμμηνορρυσία συμπίπτει μὲ τὴν νουμηνία, ὕστερα ἀπὸ 14 ἡμέρες ἡ ὠορρηξία θὰ συμπέσει μὲ τὴν πανσέληνον.
Ἀναφερόμενοι στὴν ἑλκτικὴ δύναμίν της στὰ ὕδατα τῆς γῆς καὶ στὶς παλίρροιες ποὺ προκαλεῖ ἡ Σελήνη, ἄς μὴ ξεχνῶμεν κι αὐτὸ ποὺ γράφει στὸν Ὁμηρικὸν ὕμνον τῆς Ἀρτέμιδος (8-9) :
«φρίσσει δέ τε γαῖα πόντος τ’ ἰχθυόεις»,
καθῶς μὲ τὴν δύναμίν της ἀναμοχλεύει τὰ ὕδατα καὶ συνταράσσεται ὁ πόντος καὶ ἡ θάλασσα.
Ἴσως γι' αὐτὸ ἡ σελήνη νὰ συνεδέθη καὶ μὲ τὴν σεισμικὴ δραστηριότητα, καθῶς εἶναι γνωστὸν πὼς ὁ κυρίαρχος τῶν θαλασσῶν, ὁ πόσις τοῦ ὑγροῦ στοιχείου (ῥίζα δᾶν), Ποσειδῶν εἶναι ὁ ὑπεύθυνος τῶν σεισμῶν, γι' αὐτὸ ἀπεκλήθη καὶ Ἑνοσίγαιος ( < ἕνοσις = σεῖσις, κλονισμός + γῆ).
Ἡ Ἄρτεμις ἀναμφισβήτητα εἶναι ὑπεύθυνη καὶ τῆς καλῆς ψαριᾶς, καθῶς ἔχει ἐπίσης παρατηρηθεῖ πὼς οἱ ἰχθύες ἀφθονοῦν στὰ δίκτυα τῶν ἁλιέων, τὶς ἡμέρες τῆς πλημμυρίδος. Ἐξ οὗ καὶ πολλοὶ ἔμπειροι ἁλιεῖς κρατοῦν ἡμερολόγιον ἀνατολῆς-δύσεως καὶ φάσεων τῆς σελήνης, γιὰ νὰ ξέρουν πότε ἀξίζει νὰ ἀνοιχτοῦν ἀξημέρωτα στὸν κόσμον τοῦ Ποσειδῶνος, στὶς θάλασσες.
Ἀκόμη, φαίνεται πὼς οἱ Ἕλληνες δὲν ἀστοχοῦσαν ὅταν ἀπεκάλουν τὴν Ἄρτεμιν προστάτιν καὶ τῆς φύσεως καὶ κυρίαρχον ἐπὶ τῶν θηραμάτων.
Ἔχει ἐπίσης παρατηρηθεῖ πὼς οἱ ἑλκτικὲς δυνάμεις τῆς μήνης κατὰ τὴν πανσέληνον καὶ νουμηνία κυρίως, βοηθᾶ τὴν ποιότητα τῶν φυτῶν, ἀλλὰ καὶ ἐπηρεάζει τὴν συμπεριφορὰ τῶν ζωντανῶν (μεταξὺ αὐτῶν καὶ τοῦ ανθρώπου).
Αὐτὸς εἶναι καὶ ὁ λόγος ποὺ τελευταίως ἔχει ἀνθίσει ὁ ὅρος «βιοδυναμικὴ καλλιέργεια» ποὺ βασίζεται στὶς δυνάμεις κυρίως τῆς Σελήνης, ἀλλὰ καὶ τοῦ ἀδελφοῦ της, Ἡλίου καὶ γενικῶς στὶς κινήσεις τῶν πλανητῶν καὶ τῶν ἀπλανῶν.
Σήμερα τέτοιου εἴδους καλλιέργειες χαρακτηρίζονται παγκοσμίως μὲ τὸ ὄνομα «βιοδυναμικές» (biodynamische, biodynamic, biodynamique κοκ) καὶ «Δημήτριες» (Demeter) καὶ παρ' ὅτι θεωροῦνται «ξενόφερτη ἀνακάλυψις» ἀπὸ τὰ ὀνόματα καὶ μόνον κατανοεῖ κανεὶς πὼς κάποιοι διάβασαν τὰ συγγράμματα τῶν Ἑλλήνων καὶ ἄκουσαν τοὺς μακρινοὺς προπάτορές μας, ὅπως τὸν Ἡσίοδον, ὁ ὁποῖος συμβουλεύει τὸν ἀδελφόν του, Πέρσην γιὰ τὴν κατάλληλη ἐποχὴ γιὰ τὸ κάθε τὶ σύμφωνα μὲ τὴν περιοδικότητα/ ῥυθμὸν τῆς φύσεως καὶ τοῦ σύμπαντος.
Ὑπάρχει δὲ ἡ γνώμη πὼς ἡ συλλογὴ βοτάνων κατὰ τὶς ἡμέρες ποὺ ἡ μήνη ἕλκει περισσότερον τὴν γῆ, εἶναι πιὸ ἀποτελεσματικὴ ὡς πρὸς τὶς θεραπευτικές τους ἰδιότητες.
Σχετικῶς μὲ τὴν συμπεριφορὰ τῶν ζώων ποὺ ἐπηρεάζει ἡ προστάτις τους, εἶναι περιττὸν νὰ γραφτεῖ πὼς κατὰ τὴν πλήρη φωταγώγησίν της, ὑπὸ τοῦ ἀδελφοῦ της Ἡλίου, ἤτοι ὅταν ἔχει πανσέληνον, τὰ ζῶα εἶναι πιὸ δραστήρια· θεωρεῖται δὲ πὼς ὅπως πληθαίνουν τὰ νερὰ τῆς γῆς, ἔτσι πληθαίνουν καὶ τὰ ὑγρὰ τοῦ σώματος καὶ οἱ πληγὲς αἱμορραγοῦν ἐντονώτερα.
Τὸ γνωστότερον δὲ ζῶον ποὺ ἔχει μάλιστα ὀνομασθεῖ ἀπὸ τὴν λύκη (φῶς) τῆς πανσελήνου, εἶναι ὁ λύκος ποὺ ἔχει συνδέσει τὸ οὐρλιαχτόν του μὲ τὴν πανσέληνον.
Ὠνομάσθη ἔτσι διότι ὁ λύκος «ἐξέρχεται κατὰ τὴν λύκη ( =λυκόφως), ζητῶν λείαν».
...
Ὅτε καὶ ἄν βγεῖ ξανὰ στὴν ἐπιφάνεια ἡ γνῶσις τῶν ἀρχαίων Ἑλλήνων καὶ καταφέρει ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος νὰ κατανοήσει καὶ πάλι τὰ οὐράνια, θὰ καταφέρει ἀδιαμφισβήτητα νὰ κατανοήσει καὶ τὰ γήινα, ἀλλὰ συνάμα καὶ τοὺς μύθους καὶ κοσμοθεωρία-φιλοσοφία τῶν μεγάλων καὶ πραγματικῶν ἐπιστημόνων, τῶν Ἑλλήνων· θὰ καταφέρει νὰ προσεγγίσει καὶ πάλι τὸ πάνσοφον θεῖον. Μέχρι τότε κατὰ πὼς φαίνεται καὶ μὲ τὴν γνῶσιν τῶν προγόνων μας καλῶς κρυμμένη, ἀπέχουμε κάτι ἔτη φωτός.
Λογική Ετύμου

 

Τετάρτη 27 Δεκεμβρίου 2023

Το ρόδι, το οποίο το "σπάμε" ως έθιμο την Πρωτοχρονιά, θεωρείται σύμβολο της καλοτυχίας, της αφθονίας και της γονιμότητας...

Έθιμα από την Αρχαιότητα - Το ρόδι, το οποίο το "σπάμε" ως έθιμο την Πρωτοχρονιά, θεωρείται σύμβολο της καλοτυχίας, της αφθονίας και της γονιμότητας...
To σπάσιμο του Ροδιού - Έθιμα από την Αρχαιότητα
Το ρόδι, το οποίο το "σπάμε" ως έθιμο την Πρωτοχρονιά και σε γάμους, θεωρείται σύμβολο της καλοτυχίας, της αφθονίας και της γονιμότητας, λόγω της εσωτερικής δομής του. Αν ανατρέξουμε πολλούς αιώνες πίσω, θα δούμε πως αναφέρεται σε περιπτώσεις στην μυθολογία μας και από αυτό το γεγονός συμπεραίνει κάποιος πως το έθιμο συνδέεται με την αρχαϊκή παράδοση της χώρας μας.
Ένας φημισμένος μύθος που σχετίζεται με το ρόδι, είναι αυτός της αρπαγής της Περσεφόνης από τον Άδη.
Σύμφωνα με αυτόν τον μύθο, ο Άδης, αφού άρπαξε την όμορφη Περσεφόνη σε μία στιγμή που μάζευε άνθη, την πήρε μαζί του στον κάτω κόσμο. Η Δήμητρα, ως μητέρα της, στεναχωρήθηκε πολύ από τον χαμό της και την έψαξε παντού χωρίς αποτέλεσμα. Όταν έμαθε την αλήθεια, απαίτησε με πυγμή από τους θεούς να επέμβουν και να μεσολαβήσουν για να επιστρέψει η κόρη της στον επάνω κόσμο, μαζί της. Οι θεοί κατέληξαν πως το αίτημα της Δήμητρας ήταν δίκαιο και έστειλαν με εντολή του Δία, τον Ερμή για να την επιστρέψει από τον Άδη. Ο Άδης όμως μαθαίνοντας τις αποφάσεις των θεών, προσέφερε στην Περσεφόνη να φάει επτά σπόρους ροδιού, ώστε να την «δέσει» κοντά του, αφού ήταν και σύμβολο γάμου. Μετά την επιλογή της Περσεφόνης να φάει τους σπόρους τoυ ροδιού, οι θεοί επέβαλλαν να ανεβαίνει κάποιους μήνες στον επάνω κόσμο και να κατεβαίνει κάποιους μήνες στον κάτω κόσμο.
Έτσι, όταν ζούσε στον πάνω κόσμο με την μητέρα της, αναγεννιόταν η φύση, συμβολίζοντας την Άνοιξη, ενώ όταν απομακρυνόταν στον κάτω κόσμο, ερχόταν ο θάνατος της φύσης, κοινώς η εποχή του Χειμώνα.
Παρομοίως το ρόδι έγινε σύμβολο του ερχομού της Άνοιξης μετά τον κρύο Χειμώνα και έκανε έντονη την παρουσία του στα αρχαία Ελευσίνια Μυστήρια. Οι Ιερείς της Δήμητρας, στην Ελευσίνα, οι Ιεροφάντες, ήταν στεφανωμένοι με κλαδιά ροδιάς κατά την διάρκεια των μεγάλων μυστηρίων.
Το φρούτο το ίδιο απαγορευόταν στους μύστες γιατί, ως σύμβολο γονιμότητας, φέρει την ιδιότητα να κάνει να κατεβαίνουν οι Ψυχές στη σάρκα. Στη διάρκεια των εορτών της Δήμητρας (τα "Θεσμοφόρια"), οι Αθηναίες έτρωγαν τα μικροσκοπικά λαμπερά σπόρια για να αποκτήσουν γονιμότητα και ευημερία.
Η Αφροδίτη συνέδεσε το όνομά της με την καταγωγή του ροδιού μιας και, όπως μας λέει ο μύθος, η ίδια φύτεψε την πρώτη ροδιά στην Κύπρο.
Η Ήρα, η μητέρα των Θεών, θεωρείται η προστάτιδα του γάμου και της γονιμότητας και η ίδια κρατάει στο δεξί της χέρι ένα ρόδι.
Ο Παυσανίας στα «Κορινθιακά», περιγράφοντας το άγαλμα της Ήρας, αναφέρει ότι:
«η Θεά καθόταν σε θρόνο από ελεφαντόδοντο και χρυσό. Στο διάδημά της ήταν χαραγμένες οι Χάριτες και οι Ώρες, στο ένα της χέρι κρατάει το σκήπτρο και στο άλλο ένα ρόδι».
Επίσης δεν είναι τυχαίο πως η Γαμήλια Ήρα είχε τρία βασικά σύμβολα τα οποία ήταν το παγόνι, το πτηνό κούκο και το ρόδι.
Στην Ελληνική Μυθολογία ο πιο παλαιός μύθος είναι ίσως αυτός που συνδέει την Ροδιά με τον Ωρίωνα. Ο Ωρίων, ήταν ένας από τους μεγαλύτερους και λαμπρότερους αστερισμούς, ήταν ένας πελώριος Γίγας, γιος της Γης και ξακουστός για την ομορφιά του. Ήταν λέει, άξιος κυνηγός και σκότωνε τ’ αγρίμια με χάλκινο ρόπαλο. Σύμφωνα με το Μύθο, ο Ωρίων νυμφεύθηκε την Σίδη, αλλά δεν στάθηκε τυχερός: Η Σίδη παινεύτηκε πως είναι πιο όμορφη από την Ήρα και για τιμωρία η θεά την έστειλε στον Κάτω κόσμο όπου μεταμορφώθηκε σε Ροδιά.
Η Σίδη, δηλαδή το Ρόδι, με την μνήμη των νεκρών στη σχέση τους με τον κάτω κόσμο.
Σύμφωνα με άλλους μύθους, η Ροδιά φύτρωσε από το αίμα του Ζαγρέα Διονύσου αλλά και του Αδωνη. Επίσης στον τάφο του Πολυνείκη, του γιου του Οιδίποδα φύτρωσε, σύμφωνα με την θέληση των Ερινύων μια Ροδιά, που οι καρποί της έσταζαν αίμα όταν τους άνοιγες.
Τέλος, συνηθίζονταν να κρεμούν ένα ρόδι στις πόρτες των σπιτιών, για να φέρει ευημερία.
Η συνήθεια αυτή επιβιώνει μέχρι σήμερα, σε κάποιες περιοχές της Ελλάδας.