Σάββατο 9 Απριλίου 2022

Ποια είναι η κατάλληλη εποχή για κάθε φρούτο και λαχανικό;

 


Είναι γεγονός ότι σήμερα χάρη στα θερμοκήπια, έχουμε την δυνατότητα να καταναλώνουμε σχεδόν κάθε φρούτο και λαχανικό καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου!  Είναι επίσης γεγονός όμως ότι κάθε φρούτο και λαχανικό χρειάζεται τις κατάλληλες καιρικές συνθήκες και τον απαραίτητο χρόνο ωρίμανσης, άρα έχει και την δική του εποχή!   Την περίοδο εκείνη δηλαδή κατά την οποία έχει την μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά χωρίς την επιβάρυνση της χρήσης ορμονών, φυτοφαρμάκων και χημικών λιπασμάτων.

Αν θέλετε λοιπόν να τρώτε φρούτα και λαχανικά εποχής και να απολαμβάνετε τα πολύτιμα οφέλη τους, πριν την επόμενη επίσκεψή σας στην λαϊκή, συμβουλευτείτε τον παρακάτω κατάλογο.

 

Ιανουάριος

Φρούτα:  Πορτοκάλι, μανταρίνι, γκρέιπφρουτ, αχλάδι, αβοκάντο

Λαχανικά:  Λάχανο, μπρόκολο, παντζάρι, πράσο, ραδίκι, ρέβα, λαχανάκι Βρυξελλών, σέσκουλο, σπανάκι, φινόκιο, κουνουπίδι, μαρούλι

Φεβρουάριος

Φρούτα:  Πορτοκάλι, μανταρίνι, γκρέιπφρουτ, αχλάδι, αβοκάντο

Λαχανικά:  Λάχανο, πράσο, αντίδι, κουνουπίδι, λαχανάκι Βρυξελλών, μαρούλι, μπρόκολο, παντζάρι, ραδίκι, ρέβα, σέσκουλο, σπανάκι, φινόκιο

Μάρτιος

Φρούτα:  Πορτοκάλι, μανταρίνι, γκρέιπφρουτ, αβοκάντο

Λαχανικά:  Λάχανο, σπαράγγι, αντίδι, αρακάς, κουνουπίδι, λαχανάκι Βρυξελλών, μαρούλι, μπρόκολο, παντζάρι, πράσο, ραδίκι, ρέβα, ραπανάκι, σέσκουλο, σπανάκι, φινόκιο.

Απρίλιος

Φρούτα:  Πορτοκάλι, μανταρίνι, γκρέιπφρουτ, αβοκάντο

Λαχανικά:  Κουνουπίδι, κολοκύθι, ρέβα, αγκινάρα, αρακάς, λάχανο, λαχανάκι Βρυξελλών, μαρούλι, μπρόκολο, παντζάρι, πράσο, ραδίκι, σπαράγγι, σέσκουλο, σπανάκι

Μάιος

Φρούτα:  Πορτοκάλι, γκρέιπφρουτ, φράουλα, κεράσι, μούσμουλο, νεκταρίνι

Λαχανικά:  Βλίτα, φασολάκια, αγκινάρα, σπαράγγι, αγγούρι, μελιτζάνα, αντίδι, αρακάς, κολοκύθι, λάχανο, μάραθος, μαρούλι, παντζάρι, πιπεριά, ραδίκι, ραπανάκι, σέσκουλο, σπανάκι, μπρόκολο

Ιούνιος

Φρούτα:  Φράουλα, βερίκοκο, κεράσι, ροδάκινο, καρπούζι, βύσσινο, μούσμουλο, νεκταρίνι

Λαχανικά:  Ντομάτα, αγγούρι, βλίτα, αρακάς, ραπανάκι, παντζάρι, σπανάκι, πιπεριά, κολοκύθι, μελιτζάνα, φασολάκια, καλαμπόκι

Ιούλιος

Φρούτα:  Κεράσι, βερίκοκο, αχλάδι, βύσσινο,  ροδάκινο, καρπούζι, πεπόνι, νεκταρίνι, δαμάσκηνο

Λαχανικά:  Αγγούρι, αντίδι, αρακάς, βλίτα, κολοκύθι, λάχανο, μάραθος, πιπεριά, ραδίκι, μπάμιες, σέσκουλο, φασολάκια, ντομάτα, ραπανάκι, κολοκύθα, μελιτζάνα, καλαμπόκι

Αύγουστος

 Φρούτα:  Σύκο, αχλάδι, καρπούζι, ροδάκινο, πεπόνι, σταφύλι, δαμάσκηνο

Λαχανικά:  Μπάμιες, αγγούρι, αντίδι, βλίτα, κολοκύθα, κολοκύθι, λάχανο, μάραθος, μελιτζάνα, πιπεριά, ραδίκι, ραπανάκι, σέσκουλο, φασολάκια, ντομάτα, καλαμπόκι

Σεπτέμβριος

 Φρούτα:  Σταφύλι, αχλάδι, μήλο, δαμάσκηνο, καρπούζι, πεπόνι, γιαρμάς, βανίλια, κορόμηλο

Λαχανικά:  Κολοκύθι, φασολάκια, μανιτάρι, ντομάτα, αγγούρι, βλίτα, μελιτζάνα, μπάμιες, πιπεριά, πράσο, σπανάκι, καλαμπόκι

Οκτώβριος

Φρούτα:  Αχλάδι, κυδώνι, μήλο, σταφύλι, λωτός, ρόδι

Λαχανικά:  Μπρόκολο, βλίτα, κολοκύθι, μανιτάρι, μάραθος, μελιτζάνα, πιπεριά, ραπανάκι, φασολάκια, ντομάτα, αγγούρι, αντίδι, κολοκύθα, κουνουπίδι, λάχανο, μαρούλι, πράσο, ραδίκι, σέσκουλο, σπανάκι, ρέβα, φινόκιο

Νοέμβριος

Φρούτα:  Αχλάδι, μήλο, ρόδι, μανταρίνι, πορτοκάλι, σταφύλι

Λαχανικά:  Αντίδι, κουνουπίδι, λάχανο, λαχανάκι Βρυξελλών, μαρούλι, μπρόκολο, παντζάρι, πράσο, ραδίκι, σέσκουλο, σπανάκι, φινόκιο

Δεκέμβριος

Φρούτα:  Πορτοκάλι, μανταρίνι, γκρέιπφρουτ, αχλάδι, αβοκάντο

Λαχανικά:  Αντίδι, κουνουπίδι, λάχανο, λαχανάκι Βρυξελλών, μαρούλι, μπρόκολο, παντζάρι, πράσο, ραδίκι, ρέβα, σέσκουλο, σπανάκι, φινόκιο

Όλο τον χρόνο

Φρούτα:  Μπανάνα, ακτινίδιο

 Λαχανικά:  Κρεμμύδι, σκόρδο, πατάτα, καρότο, λεμόνι, μαϊντανός, άνηθος, σέλινο

 

https://www.diatrofologia.gr/themata-diatrofis/pia-ine-i-katallili-epochi-gia-kathe-frouto-ke-lachaniko

 

 

Πέμπτη 7 Απριλίου 2022

Σε τούτο τον κωλότοπο είχε πέντε ολόκληρα εργοστάσια που φτιάχνανε κάθε χρόνο πάνω από 350.000 τόννους ζάχαρης.



Σήμερα πήγα στον Πύργο σε μεγάλο κατάστημα χονδρικής για προμήθεια προϊόντων για το αρτοποιείο.
Ζάχαρη ούτε για δείγμα υπάλληλος μου είπε ότι υπάρχει έλλειψη πάνω από μία εβδομάδα.
Ας διαβάσουμε ένα άρθρο από το 2014 για να καταλάβουμε Τι συμβαίνει στη Χώρα .
Μία φορά κι' έναν καιρό, σε τούτο τον κωλότοπο είχε πέντε ολόκληρα εργοστάσια που φτιάχνανε κάθε χρόνο πάνω από 350.000 τόννους ζάχαρης. Με δεδομένο ότι η χώρα χρειάζεται κάπου 320.000 τόννους, ήμασταν απολύτως αυτάρκεις και κάναμε κι εξαγωγές. Παράλληλα, μιας και η ελληνική ζάχαρη φτιάχνεται από τεύτλα (κοινώς παντζάρια ή κοκκινογούλια), πάνω από 100.000 αγρότες καλλιεργούσαν κάπου 460.000 στρέμματα, βγάζοντας σχεδόν 3 εκατ. τόννους τεύτλων ετησίως. Αξίζει να σημειώσουμε ότι από την επεξεργασία των τεύτλων η Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης (η 100% κρατική μονάδα στην οποία ανήκαν αυτά τα πέντε εργοστάσια) έβγαζε, πλην της ζάχαρης, πολύτιμα υποπροϊόντα όπως 100–120.000 τόννους μελάσσας (υψηλής περιεκτικότητας σε ζαχαρόζη) κι άλλους τόσους τόννους ζαχαρόπιτας (θεωρείται ζωοτροφή υψηλής ποιότητας) και πούλπας (επίσης για ζωοτροφή).
Κι ενώ όλα πήγαιναν καλά, ξαφνικά έβαλε το χέρι της η Ευρωπαϊκή Ένωση και τά ‘κανε ρημαδιό. Τον Φεβρουάριο του 2006, οι υπουργοί γεωργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκριναν τη ριζική μεταρρύθμιση του τομέα ζάχαρης στην Ε.Ε. Η μεταρρύθμιση αυτή εστιάστηκε στην κατά 36% περικοπή της εγγυημένης ελάχιστης τιμής της ζάχαρης (από 631,9 ευρώ/τόννο το 2006/2007 σε 404,4 ευρώ/τόννο από το 2009/2010). Επειδή οι υπουργοί καταλάβαιναν ότι αυτή η διαδικασία θα ανάγκαζε πολλούς τευτλοπαραγωγούς να διακόψουν την δραστηριότητά τους, αποφάσισαν να δημιουργήσουν ένα Ταμείο Αναδιάρθρωσης το οποίο θα αποζημίωνε όσους έφευγαν από την παραγωγή.
Η αναδιάρθρωση είχε διάρκεια τρία χρόνια (2006–2009) και είχε ως στόχο να μειωθεί η παραγωγή ζάχαρης στην Ευρώπη κατά 14 εκατ. τόννους. Η κυβέρνηση Καραμανλή αποφάσισε να “συνδράμει” στην επίτευξη του ευρωστόχου αποποιούμενη πάνω από το 50% περίπου της παραγωγής της. Αυτό σήμαινε ότι, ενώ το 2005 βγάλαμε 350.000 τόννους ζάχαρη, το 2010 δεν θα έπρεπε να ξεπεράσουμε τους 158.702 τόννους. Άμεση συνέπεια αυτών των αποφάσεων ήταν να κλείσουν εκείνη την χρονιά (2006) τα ζαχαρουργεία σε Λάρισα και Ξάνθη. Σήμερα, αυτά τα δυο εργοστάσια χρησιμεύουν ως αποθήκες και συσκευαστήρια της ζάχαρης που πλέον εισάγουμε για να καλύψουμε τις ανάγκες μας ενώ ο υψηλής ποιότητας εξοπλισμός τους παραμένει αδρανής (περιμένοντας, προφανώς, την κατάλληλη στιγμή τής αξιοποίησής του από κάποιον ιδιώτη).
Πάμε τώρα στο σήμερα. Η κάθετη πτώση τής τιμής των τεύτλων έδιωξε από την παραγωγή τούς περισσότερους τευτλοπαραγωγούς και μείωσε την παραγόμενη ποσότητα τεύτλων σε μόλις 350.000 τόννους ενώ χρειαζόμαστε τετραπλάσια. Έτσι, η ΕΒΖ αναγκάζεται είτε να εισάγει τεύτλα είτε να εισάγει έτοιμη ζάχαρη (κυρίως από την Σερβία). Με αυστηρά οικονομικούς όρους μιλώντας, όλα αυτά καθιστούν ασύμφορη την συνέχιση της λειτουργίας τής εταιρείας με την παρούσα μορφή. Γι’ αυτό, η διοίκηση της ΕΒΖ αποφάσισε πρόσφατα το κλείσιμο των ζαχαρουργείων σε Ορεστιάδα και Σέρρες, συνεχίζοντας πλέον την παραγωγή μόνο στο ‑μικρότερο απ’ όλα- εργοστάσιο που βρίσκεται στο Πλατύ Ημαθίας.
Ομολογώ ότι αδυνατώ να αντιληφθώ την λογική των παραμέτρων που ορίζουν την κατά Σημίτη ή Σαμαρά ‑και κατά Ε.Ε. βεβαίως- ανάπτυξη. Ήμασταν αυτάρκεις και αποφασίσαμε να βγάλουμε τα μάτια μας, διαθέταμε πολλή και φτηνή πρώτη ύλη (γι’ αυτό κάναμε κι εξαγωγές) και καταφέραμε να καταστρέψουμε τους παραγωγούς ανεβάζοντας τα κόστη, αναγνωρίζουμε την ανάγκη στήριξης των παραμεθορίων περιοχών και κλείνουμε τρία εργοστάσια-πρότυπα που λειτουργούσαν σ’ αυτές τις περιοχές, δίνουμε γη και ύδωρ στο ιδιωτικό κεφάλαιο και οδηγούμε στην απαξίωση την κρατική περιουσία, είχαμε μια εντυπωσιακών διαστάσεων ζαχαρουργία όπου δούλευαν 1.300 άτομα και την καταντήσαμε σκιά τού εαυτού της που δεν μπορεί να απασχολήσει πάνω από 265 ‑σύντομα δε, πολύ λιγώτερους-εργαζόμενους κλπ. Και το χειρότερο: κλείνουμε εργοστάσια όχι επειδή δεν πάνε καλά ή επειδή είναι ζημιογόνα αλλά επειδή έτσι μας διατάζουν
“Μα τί άλλο μπορούσαμε να κάνουμε αφού αυτή είναι η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης”, θα μπορούσε να παρατηρήσει κάποιος. Εμ, αυτό λέω κι εγώ! Της έβγαζε το μάτι τής Ευρωπαϊκής ¨Ενωσης το ότι ήμασταν αυτάρκεις και φτηνοί σε ζάχαρη κι έκανε ό,τι μπορούσε για να μας αναγκάσει να σταματήσουμε την παραγωγή μας και να το γυρίσουμε στην εισαγωγή. Επειδή, προφανώς, έτσι συμφέρει εκείνους που έχουν τα κουμάντα. Γι’ αυτούς νοιάζονταν και γι’ αυτούς θα νοιάζονται πάντα οι Βρυξέλλες
Αυτή είναι η αλήθεια και, αν θέλουμε, ας την καταλάβουμε κι ας αφήσουμε στην πλάνη τους εκείνους που εξακολουθούν να πιστεύουν σε μια “ανθρώπινη Ευρώπη των λαών”. Μια Ευρωπαϊκή Ένωση που φτιάχτηκε από το κεφάλαιο για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του, δεν μπορεί ποτέ να γίνει “των λαών”. Θα είναι πάντοτε του κεφαλαίου.
Αναδημοσίευση από teddygr.blogspot.gr

ΑΝΘΕΣΤΗΡΙΑ Ανθεστηριών


ΑΝΘΕΣΤΗΡΙΑ Ανθεστηριών
Το όνομα Ανθεστήρια ανάγεται στο άνθισμα της γης, της προσφορά ανθέων, αλλά και από το ρήμα «αναθέσσασθαι» που σημαίνει «προσεύχεται υπέρ των νεκρών».
Οι τελετές των ανθεστηρίων γίνονται προς τιμήν του Διονύσου και γίνονται 11η έως 13η Ανθεστηριώνος
Η πρώτη καλείται «Πυθοίγια» άνοιγμα των πίθων που εφυλλάσσετο ο οίνος. Η δευτέρα «Χόες», νεκρικές χοές, τελετουργική οινοποσία.Κι ενώ θα επερίμενε κανείς το κλίμα να είναι ενθουσιώδες η μέρα θεωρείται μυαρά. Οι ψυχές των νεκρών ανακαλούνται και περιφέρονται μεταξύ των ζώντων. Οι ζωντανοί μασούν από το πρωί «ράμνον», φυτό που αναχαιτίζει το κακό από την επαφή των ζωντανών με τους νεκρούς.
Τα ιερά είναι κλειστά (περιεσχοινισμένα), άρα δεν επροσφέροντο θυσίες στους θεούς, γάμοι δεν ετελούντο κι άλειφαν τις πόρτες των σπιτιών με πίσσα. Κατά την εσπέρα πομπή ξεκινούσε από το εν Λίμνες ιερόν όπου μεταφέρεται το άγαλμα του θεού. Την πομπή συνοδεύουν άνθρωποι μεταμφιεσμένοι σε Βάκχες, Νύμφες ή Ώρες. Κάλυπταν τα πρόσωπα τους με «τρυγία» και τραγουδούσαν τραγούδια καθισμένοι επί των αμαξιών « έψαλλαν τα εξ αμάξης».
Σε μία στάση της πομπής επιβιβάζετο η σύζυγος του Βασιλέως,(βασίλιννα) με την συνοδεία δέκα τεσσάρων γυναικών (Γεραραί) επιλεγμένων από τον βασιλιά. Ενώ οι νεαρές τελούν εις το ιερό των Λιμνών ,λατρευτικές πράξεις, η Βασίλιννα συνδειπνεί με το θεόν Διόνυσον στο Βουκολείον πλησίον της αγοράς, όπου τελείται ο μυστικός της γάμος με τον Θεόν Διόνυσο. Το ξημέρωμα της 13ης Ανθεστηριώνος αρχίζει η καθαυτή πένθιμη ημέρα της εορτής.
Τελείται η Πανσπερμία «παν σπέρμα εις χύτρα εψήσαντες». Την πανσπερμία αυτή οι Γεραραί καθιέρωναν με χύτρες τους δέκα τέσσερις βωμούς του Διόνυσου που ιδρύοντο μόνο γι’αυτήν την γιορτή. Θυσίαζαν μόνο στον Χθόνιον Ερμή κι εδοκίμαζαν όλοι οι πολίτες από την χύτρα εκτός των ιερέων.
Αναφέρεται επίσης από τον Θεόπομπο ότι οι διασωθέντες απόν τον κατακλυσμόν του Δευκαλίωνα έβραζαν όποιους σπόρους έβρισκαν για να συνέρθουν από την τρομερή εξάντληση. Οι Χύτρες λοιπόν ετελούντο εις ενθύμιο της σωτηρίας τους .
Επιπλέον κατά την ημέρα των Χύτρων ετελούντο αγώνες λεγόμενοι «Χύτρινοι» που ήταν ως φαίνεται θεατρικός διαγωνισμός κωμωδίας.
Επισφράγισμα της τελετής από όλους εξεπέμπετο η εντολή «Θύραθε Κήρες ουκ ενί Ανθεστήρια».Φύγετε φαντάσματα δεν είναι πια Ανθεστήρια. Έτσι απομάκρυναντο οι ψυχές των νεκρών που περιφέρονταν στην πόλη.
Συνοψίζοντας θα μπορούσαμε να πούμε ότι κατά τα Ανθεστήρια: 1)Τιμούμε τους νεκρούς του μεγάλου κατακλυσμού.
2)Είναι εορτή της ανοίξεως, όπου εκ των σπερμάτων αναβλαστάνει νέα ζωή.
3) Είναι εορτή της προσπάθειας αθανατοποιήσεως της ψυχής
4) Είναι η εορτή των άρτι τεθνεώτων. ( η ψυχή των νεκρών έχει ανάγκη να δέχεται δώρα) Τα σημερινά μνημόσυνα είναι απομεινάρια των νεκρικών εθίμων των προγόνων μας. Αναλογιστείτε λοιπόν που έχουν τις ρίζες τους τα σημερινά ψυχοσάββατα_
Θα μπορέσουμε να κατανοήσουμε όλα αυτά όταν μπορέσουμε να κατανοήσουμε τους μεγάλους συμβολισμούς που κρύβονται μέσα στους μύθους μας που είναι πηγή μεγάλων αληθειών.
 
Πηγή «Ελληνική Θρησκεία» (Π. Μαρίνης)
 
ΕΛΕΝΗ ΜΑΝΙΩΡΑΚΗ
(δασκάλα-λογοτέχνις)
Ελένη Μανιωράκη

Ένας οικτρός "ήρωας" στην χώρα της Τραγωδίας...Καραγκιόζης...

 




Ένας οικτρός "ήρωας" στην χώρα της Τραγωδίας...Καραγκιόζης... 
 
Αν υπήρχε στην Πατρίδα μας πνευματικός κόσμος με αξιοπρέπεια κι ουσιαστική γνώση της Αρχαίας και Νεώτερης Γραμματείας, θα έπρεπε να έχει απαιτήσει την κατάργηση αυτής της άθλιας φιγούρας με το τούρκικο όνομα και τ' ανάλογα χαρακτηριστικά, η οποία φέρεται ως λαϊκός ήρωας!
Για την ιστορία, ο Καραγκιόζης είναι ο κεντρικός χαρακτήρας του παραδοσιακού τουρκικού Θεάτρου Σκιών (τ' όνομά του -Karagöz- σημαίνει Μαυρομάτης).
Στην Τουρκοκρατούμενη Ελλάδα, η πρώτη παράσταση δόθηκε το 1809 στα Ιωάννινα κι οι πρώτοι Καραγκιοζοπαίχτες ήταν Τσιγγάνοι κι Εβραίοι. Έκτοτε, το θέαμα διαδόθηκε κι άρχισε να παίζεται στην ελληνική γλώσσα, περιλαμβάνοντας και θέματα από την ελληνική παράδοση.
Από τότε, ο Καραγκιόζης γίνεται λαϊκός ήρωας των Ελλήνων (!!!) κι εκπροσωπεί τον εξαθλιωμένο ραγιά ο οποίος, με πονηριά προσπαθεί να επιβιώσει στο περιβάλλον της Τουρκοκρατίας, υπό την απειλή και τον φόβο του Σουλτάνου.
Ο νέος "ήρωας" των Ελλήνων είναι καμπούρης, φαλακρός, έχει τεράστια μύτη, είναι ρακένδυτος, πεινασμένος, ξυπόλητος, μικροκλέφτης, μικροαπατεώνας... 
Ένα μικρο/τίποτα που ζει με την ταλαίπωρη οικογένειά του σ' ετοιμόρροπη παράγκα...
Αυτός ο άθλιος Καραγκιόζης (ελληνιστί Μαυρομάτης), αποτελεί τη χειρότερη μορφή/καρικατούρα που θα μπορούσε να δωθεί σε λαϊκό ήρωα ενός λαού. Όλα όσα συνθέτουν την εικόνα του: δυσμορφία, κουτοπονηριά, φτώχεια, καρπαζιά, φόβος, δουλικότητα, υποταγή, μιζέρια... είναι στοιχεία που σημειοδοτούν την ασχήμια στο έπακρον! Με την πάροδο του χρόνου, αυτά τα στοιχεία "κυτταροποιούνται" μέσα στο συλλογικό ασυνείδητο, ώστε ο σημερινός Νεοέλληνας καταντά να ενστερνίζεται τον καμπούρη φουκαρά και ν' απαρνιέται τον "είδωλολάτρη" πρόγονό του!
Εν ολίγοις,
ο Καραγκιόζης ΔΕΝ είναι ήρωας, ούτε καν λαϊκός, ΔΕΝ έχει καμία σχέση με τον Ελληνα, και κυρίως ΔΕΝ έχει θέση στην Ελληνική παράδοση, εκεί όπου από την αρχή του Χρόνου κυριαρχεί το κάλλος που πηγάζει από τους αληθινούς Ήρωες, τις Νύμφες και τα ερωτικά τους μειδιάματα...
Αλλά εμείς, φαίνεται πως έχουμε αποδεχθεί τον ρόλο του ραγιά κι ως άξιοι Καραγκιοζο/συνεχιστές, έχουμε συνηθίσει να στεκόμαστε πίσω από τον μπερντέ και ν' απολαμβάνουμε μ' ενδιαφέρον όσα διαδραματίζονται στη διαχρονική παράγκα του άθλιου Καραγκιόζη. Ίσως αυτά μας αξίζουν, καθώς έχουμε ξεπέσει από αξίες και ξεμείναμε από ήρωες, έστω και λαϊκούς... 
 
Σ.Μ.Μ. 
 
Σημ. : Ευχαριστώ την αγαπημένη μου φίλη, Μέδουσα, που έδωσε έναυσμα να ξεδιπλωθούν αυτές οι σκέψεις.

Τρίτη 5 Απριλίου 2022

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ 1821 Γενικά προλεγόμενα περί της Ελληνικής Επαναστάσεως

 


Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ 1821
Γενικά προλεγόμενα περί της Ελληνικής Επαναστάσεως
1.
Η Ελληνική Επανάσταση του 1821 ήταν η πρώτη Εθνική Επανάσταση της νεότερης Ιστορίας, αν και έπεται σαφώς της Γαλλικής Επανάστασης, η οποία όμως δεν μπορεί να χαρακτηριστεί αμιγώς εθνική. Η Μεγάλη Γαλλική Επανάσταση ήταν η πολιτική έκφραση του ευρωπαϊκού Διαφωτισμού και ως τέτοια, μεταξύ πολλών άλλων, επανέφερε στο ιστορικό προσκήνιο θεμελιώδεις έννοιες-οδοδείκτες του προχριστιανικού ελληνορωμαϊκού κόσμου, όπως έθνος, πατρίδα, ελευθερία, δημοκρατία, δικαιοσύνη, κ.α., που είχαν κυριολεκτικώς ξεχαστεί ή στερούντο κάθε νοήματος, αφότου ο επιθετικός μονοθεϊσμός είχε κυριαρχήσει σαρώνοντας έθνη, εθνικές θρησκείες και παραδόσεις. Η επί σειρά αιώνων απόπειρα βίαιης αποϊεροποίησης και ομογενοποίησης του κόσμου από μέρους του συνοδεύτηκε με μία πρωτοφανή επίθεση στον ανθρώπινο πολιτισμό, που έσυρε την καινή ανθρωπότητα στους σκοτεινούς χρόνους του θεοκρατικού μεσαίωνα. "Εν τούτοις εξέσπασε το εν Γαλλία ηφαίστειον του οποίου η λάβα πυρπολήσατα το μεσαιωνικόν του κόσμου οικοδόμημα, ανέπλασε την ανθρωπότητα... και τα προς τους λαούς φλογερά των δημοκρατών κηρύγματα, ισχυρώς συνεκίνησαν και την τουρκοκρατούμενην Ελλάδα, ήτις επιλήσμων των χθεσινών παθημάτων ήρξατο μελετώσα νέαν προς αποτίναξιν του τουρκικού ζυγού επανάστασιν", γράφει ο Κωνσταντίνος Σάθας . "Η γαλλική επανάσταση και ο Ναπολέων έκαμε, κατά τη γνώμη μου, να ανοίξουν τα μάτια του κόσμου. Πρωτήτερα τα έθνη δεν εγνωρίζοντο, τους βασιλείς τους ενόμιζον ως θεούς της γης, και ό,τι και αν έκαμναν, το έλεγαν καλά καμωμένο", ξεκαθαρίζει ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης στη διήγησή του.
Και όπως ορθώς επισημαίνει ο γνωστός μελετητής του Νεοελληνικού Διαφωτισμού Κ. Θ. Δημαράς, "οι άμεσοι συνεργοί των επαναστατικών εξελίξεων έχουν τη συνείδηση ότι βαδίζουν προς τις αρχαίες δημοκρατίες, Ρώμη, Σπάρτη, Αθήνα. Οι μετονομασίες… δεν είναι σπάνιες, τα αρχαία ελληνικά ή λατινικά ονόματα, συμπληρώνουν, ή αντικατασταίνουν τα δυτικά. Οι μεγάλες δημόσιες εορτές και τελετές που γίνονται έχουν πρότυπό τους, ιδεατό είτε φανταστικό, τις ανάλογες εκδηλώσεις των αρχαίων (Ελλήνων πάντοτε ή Ρωμαίων..). Το Επαναστατικό Ημερολόγιο θυμάται τη μέτρηση του χρόνου στον αρχαίο κόσμο. Τα «έτος πρώτον της ελευθερίας», κλπ. είναι και αυτά αναμνήσεις από την αρχαιότητα".
Αντιθέτως, όταν λόγω της διάδοσης των ιδεών του Διαφωτισμού οι εθνικώς αφυπνιζόμενοι υπόδουλοι άρχισαν να δίδουν παλαιά Ελληνικά ονόματα στα παιδιά τους, η Εκκλησία ενοχλημένη σφόδρα έστελνε πατριαρχικές εγκύκλιους για να λείψη η κατάχρησις αυτή. "Και η κατά καινοτομίαν παρά ταύτα εισαχθείσα των παλαιών Ελληνικών ονομάτων επιφώνησις εις τα βαπτιζόμενα βρέφη των πιστών, ως ηκούσαμεν, λαμβανομένη ως μια καταφρόνησις της Χριστιανικής ονοματοθεσίας, είναι διόλου απροσφυής και ανάρμοστος όθεν ανάγκη η Αρχιερωσύνη σας να διαδώσητε παραγγελίας εντόνους… δια να λείψη τουντεύθεν και η κατάχρησις αυτή". Ενώ ο διορατικός Αλή Πασάς των Ιωαννίνων ακριβώς για τον ίδιο λόγο ανησυχούσε, διαισθανόμενος πως κάτι μεγάλο ετοιμάζεται.. "Εσείς οι Ρωμιοί, μπρε, κάτι μεγάλο έχετε στο νου σας. Δεν βαφτίζετε πια τα παιδιά σας Γιάννη, Πέτρο, Κώστα, παρά Λεωνίδα, Θεμιστοκλή, Αριστείδη. Σίγουρα κάτι μαγειρεύετε".
Ο Χριστόφορος Περραιβός γράφοντας για τον αοίδιμο φίλο του Ρήγα Φεραίο τον Θετταλό, ο οποίος πυρπολούσε τις ψυχές με τον χιλιοτραγουδισμένο Θούριο, επισημαίνει: "η τότε επανάστασις των Γάλλων προυξένησεν ως φαίνεται, εις την τοσούτον ευαίσθητον ψυχήν του βαθείαν εντύπωσιν και ανησυχίαν, όσην το του Μιλτιάδου τρόπαιον εις τον Θεμιστοκλέα". Κατά τον Καρλ Μέντελσον Μπαρτόλντι, ο Ρήγας λόγω του ενθουσιασμού του παρέβλεψε από απρονοησία τους συνωμοτικούς κανόνες τις τελευταίες ημέρες πριν την σύλληψή του στην Τεργέστη (19η Δεκεμβρίου 1797) "...μόλις έφθασε στην Τεργέστη, από απρονοησία του ο Ρήγας εκτέθηκε στους εχθρούς του. Κατέλυσε μαζί με τον φίλο του Περραιβό σε ένα ξενοδοχείο της προκυμαίας και δήλωσε ότι ήταν αρχιστράτηγος των Ελλήνων. Γύριζε στους δρόμους φορώντας το εθνικό ένδυμα και αρχαίο κράνος στο κεφάλι. Η Αστυνομία όμως τον παρακολουθούσε".
(Γιάννης Μπαντέκας, Διήγησις επιλεγμένων συμβάντων της Ελληνικής Επαναστάσεως, με κέντρο το βίο του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, την κλεφτουριά του Μοριά και τις ιστορικές τους καταβολές, σελ. 65-67)
Yiannis Bantekas