Τρίτη 21 Σεπτεμβρίου 2021
ΤΕΤΑΡΤΗ 22 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ Φθινοπωρινή ισημερία ΜΕ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟ
Πέμπτη 16 Σεπτεμβρίου 2021
Τετάρτη 15 Σεπτεμβρίου 2021
Τρίτη 14 Σεπτεμβρίου 2021
Ευρήματα τουλάχιστον 130.000 χρόνων στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ρεθύμνου! Της Αναστασίας Τζιγκουνάκη, διευθύντριας Εφορείας Αρχαιοτήτων Ρεθύμνου
Εκτεταμένη επιφανειακή έρευνα στις νότιες ακτές του Ρεθύμνου, έφερε στο φως λίθινα εργαλεία, όπως αχελαίους χειροπελέκεις και κοπείς, της Κατώτερης και Μέσης Παλαιολιθικής περιόδου στις περιοχές Πρέβελης, Σχοινάρια, Τίμιος Σταυρός και Κοτσυφού. Τα εργαλεία αυτά, κατασκευασμένα από τοπικό χαλαζία, με τα πρωιμότερα να χρονολογούνται τουλάχιστον στα 130.000 χρόνια πριν από σήμερα, αποτελούν ισχυρή ένδειξη για το πρώτο διά θαλάσσης πέρασμα των ανθρωπίδων, του είδους του Homo erectus ή Homo heidelbergensis, στις νότιες ακτές της Κρήτης από τον ελλαδικό ηπειρωτικό κορμό ή τις βόρειες ακτές της Αφρικής.
Νεολιθική Περίοδος (περ. 7000 – 3200 π.Χ.)
Κατά την περίοδο αυτή παρατηρείται εντατική χρήση των σπηλαίων, ενώ κατοίκηση διαπιστώνεται στις πλαγιές υψωμάτων και στους υψηλούς ορεινούς όγκους. Ίχνη ανθρώπινης δραστηριότητας εντοπίστηκαν στο σπήλαιο του Γερανίου, όπου επιβεβαιώθηκε σποραδική κατοίκηση ήδη από το 6000 π.Χ. και περιστασιακή εποχική χρήση του έως και το 3800 π.Χ., εποχή στην οποία χρονολογούνται και ίχνη εγκατάστασης στον λόφο της Φορτέτζας στο Ρέθυμνο.
Στο τέλος της περιόδου χρησιμοποιήθηκαν ως χώροι κατοίκησης και καταφυγίου το Ιδαίον Άντρον στον Ψηλορείτη, και τα σπήλαια Μελιδονίου και Ελλενών, μαρτυρείται κατοίκηση στην ακρόπολη της Αξού, ενώ ίχνη καταγράφονται στον Βρύσινα και την Κουρούπα.
Την ανθρώπινη παρουσία κατά τη Νεολιθική περίοδο μαρτυρούν και λίθινα εργαλεία, κυρίως πελέκεις, που έχουν βρεθεί στην Ονυθέ, τη Βιράν Επισκοπή, τις Σίσες, το Άνω Μέρος και τον Άγιο Ιωάννη, ενώ στη μετάβαση από τη Νεολιθική στην Προανακτορική περίοδο χρονολογούνται οικισμός νότια των Σελλίων, οικιστική εγκατάσταση στις Μέλαμπες και συνεχίζεται η χρήση του σπηλαίου στις Ελλένες.
Εποχή του Χαλκού - Προανακτορική Περίοδος (περ. 3200 – 1900 π.Χ.)
Στην αυγή του μινωικού πολιτισμού, κατά την Προανακτορική περίοδο, στην περιοχή του Ρεθύμνου διαπιστώνεται συνέχιση της κατοίκησης σε παλαιότερες θέσεις αλλά και ίδρυση νέων οικισμών.
Γύρω στα 2600 π.Χ. χρονολογείται η πρωιμότερη φάση του σημαντικού οικισμού στο Χαμαλεύρι, με διάρκεια ζωής σε όλους τους Μινωικούς χρόνους, και με την κατοίκηση να επιβεβαιώνεται τόσο στα παράλια, στον Σταυρωμένο, όσο και στα χαμηλά και εύφορα υψώματα της Κακαβέλας και των Τσικουριανών. Πολύ ενδιαφέρουσα είναι η υπαίθρια εργαστηριακή εγκατάσταση παραγωγής αρωματικών ελαίων που αποκαλύφθηκε στο ύψωμα των Τσικουριανών και χρονολογείται περίπου στα 2100-2000 π.Χ. Οι εστίες και οι πυρές, οι λάκκοι απορριμμάτων, τα λίθινα εργαλεία και τα πήλινα αγγεία ειδικής χρήσης, με ίχνη καύσης, λόγω της εκτεταμένης επαφής με τη φωτιά, υποδηλώνουν εγκατάσταση οργανωμένης βιοτεχνίας. Εργαστηριακές αναλύσεις στα τοιχώματα των αγγείων απέδωσαν ελαιόλαδο, ιριδέλαιο, μέλι και ρητίνη, που υποδεικνύουν παραγωγή αρωματικών ελαίων. Τα μικύλλα – μικρογραφικά – κύπελλα χρησιμοποιούνταν πιθανά ως μονάδες μέτρησης, ενώ οι πολλές λεπίδες οψιανού μπορούν να συνδεθούν με τον τεμαχισμό αρωματικών υλών, όπως των ριζωμάτων της ίριδας. Η βιοτεχνική μονάδα στο Χαμαλεύρι καταδεικνύει την ύπαρξη, ήδη από το 2000 π.Χ., ανεπτυγμένης αρωματοποιίας στην Κρήτη.
Περισσότερα στο : http://www.arxeion-politismou.gr/2021/09/evrimata-130000-xronon-sto-Rethymno.html?spref=fb
Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου 2021
Δευτέρα 6 Σεπτεμβρίου 2021
Το σημερινό Αφγανιστάν, ευκαιρία να μας θυμήσει τα Ελληνο-Βακτριανά βασίλεια των Διαδόχων του Μ. Αλεξάνδρου, της ελληνιστικής εποχής, που άνθισαν εκεί
ΕΦΥΓΕ ΤΩΝ ΘΕΩΝ Ο ΜΟΥΣΟΥΡΓΟΣ
ΕΦΥΓΕ ΤΩΝ ΘΕΩΝ Ο ΜΟΥΣΟΥΡΓΟΣ
Έφυγε ο ένας , ο μέγας το «μουσικό δέρας»
η γη δεν χωρούσε εδώ πέρα το «θείον τέρας»
και μετανάστευσε στο υπερπέραν
στον Όλυμπο τον κάλεσε ο Δίας
των θεών τη θεία να παίξει μουσωδία
Ήταν ασυμβίβαστος και ενωτικός
καλοκάγαθος και ρομαντικός
υπέρ των αδυνάτων και φτωχών
ξεχείλιζε από μουσική, ενέργεια και πάθος
συγχωρητέο του Μίκη κάθε λάθος
ο πιο δημιουργικός Έλληνας ήταν κατά βάθος
Αιώνιος έφηβος και αθώος σαν παιδί
λεοντόκαρδος και μεθυστικός σαν
την Κρητική ρακί
έφυγε και μας άφησε κενό μέγα
ολόκληρος ο Ελληνισμός θρηνεί του Μίκη
το ξαφνικό «φεύγα»
Ένα κόσμο ονειρευόταν με κοινωνική δικαιοσύνη
χωρίς φτώχεια , πείνα και πολέμους
και των μανάδων την οδύνη
τον κόσμο του Πολιτισμού και της Ειρήνης
υπέρ Ελευθερίας και Ανεξαρτησίας
ως την τελευταία του πνοή αγώνα δίνει
Μιά διαρκής πάλη η ζωή του και αγώνας
στο σπίτι του με φως τον Παρθενώνα
για το καλό αγωνιζόταν της οικουμένης
την Ελλάδα μας από τους ισχυρούς αδικημένη
κάποτε δικαιωμένη να την δει ελεύθερη και ισχυρή
Ο Μίκης μας θα ζει στην εθνική μας μνήμη
παγκόσμιο ορόσημο έχει γίνει
της εθνικής αντίστασης και του εμφύλιου
παιδί του ηρωικού 1940
μας τιμά όταν παίζουν τις νότες του η μπάντα
ο γνήσιος τροβαδούρος της ελληνικής λαλιάς
το χαμό του τραγουδάνε θάλασσες, κάμποι και βουνά
Όμως ο Μίκης δεν έφυγε από κοντά μας
αιώνια θα ζει μεσ’ στην καρδιά μας
τα τραγούδια του κελαηδούν και τα πουλιά μας
άφησε ρίζες και με ανθούς κλωνάρια
ογκόλιθοι τα έργα του και καλλιτεχνικά αγκωνάρια
Οποια πέτρα και αν σηκώσεις ο Μίκης από κάτω
στον Β’ΠΠ, στην Κατοχή, στην Εθνική Αντίσταση
αυτός δεν παραδίδεται μάχεται εμπράκτως
τον εξορίζει το ξενοκίνητο μεταπολεμικό κράτος
για το ψωμί του λαού τραγουδάει και για δημοκρατία
για ομαλότητα και ισοπολιτεία ακόμη και κόντρα στα στρατοδικεία
Με δικτατορίες αυτός δεν συμβιβάζεται
από τα τραγούδια του η χούντα σκιάζεται
και τον στέλνει στην Αρκαδία εξορία
και εκείνος θυμωμένος και παράφορος
τους σαρώνει με μουσική ομοβροντία
Στα νιάτα του κομμουνιστής ιδεολόγος
λυπάται που οι σοβιετικοί δεν πράττουν αναλόγως
ασυμβίβαστος και με το «κόμμα του λαού»
τον ελεύθερο του περιορίζει λόγο
τότε ανεξαρτοποιείται χωρίς ενδοιασμό και φόβο
Σαν πολιτικός υπεράνω στέκει κομμάτων
η ΣΥΝΕΝΩΣΗ του Ελληνισμού
το μείζον θεωρούσε εκ των ζητημάτων
η απεξάρτηση από «προστάτες» και η αποφυγή άλλων σφαλμάτων
για το Μίκη το κύριο ήταν των μελημάτων
πέραν των μαγευτικών του των ασμάτων
Ο Διχασμός που χαράκωσε το πετσί μας
τότε που μας έσπερναν πάθη και μίση
οι εχθροί μας
Λαιστρυγόνες κατασπάραξαν τη φυλή μας
πολέμιος ο Μίκης και ακαταμάχητος
κατά των θανατηφόρων πυρηνικών βάσεων και επεμβάσεων
και αποδείχθηκε αλάθητος
Με τις νότες του γεμίζει την Ελλάδα
της δίνει ελπίδα και επαναστατική ικμάδα
με συρτάκι την οικουμένη κάνει Ελλάδα
και τα μουσικά του αριστουργήματα που παίζονται στη μπάντα:
[«Επιτάφιος», «Αρχιπέλαγος», «Πολιτεία»,
«Επιφάνια», «Ένας Όμηρος», «Μικρές Κυκλάδες», «Μυθολογία»,
«Μαουτχάουζεν», «Ρωμιοσύνη», «Αρκαδίες 1-Χ»,
«Ήλιος και Χρόνος», «Τα τραγούδια του Αντρέα»,
«18 Λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας», «Τα Λαϊκά»,
«Νύχτα Θανάτου», «Μπαλλάντες», «Οι Γειτονιές του Κόσμου»,
«Διόνυσος», «Φαίδρα», «Μια θάλασσα», «Τα Λυρικά»,
«Διόνυσος», «Βεατρίκη», «Ως αρχαίος άνεμος», «Λυρικότερα»,
«Ερημιά», «Οδύσσεια» «Λυρικότατα», κ.ά]
Εκατοντάδες συμφωνικά έργα , μπαλέτα ,
καντάτες , ορατόρια
λυρικές και κλασσικές τραγωδίες και άλλα ρεπερτόρια
μουσική για θέατρα , μελοποιημένα ποιήματα
εκατοντάδες βιβλία πολύτιμα αποκτήματα
παγκόσμιες κινηματογραφικές επιτυχίες,
άρθρα, συνεντεύξεις και ομιλίες
πάνω σε θέματα πολιτισμού και διεθνή ζητήματα
δεν έχουν τέλος του Θεοδωράκη τα δημιουργήματα
Αυτός μια αστείρευτη πηγή εμπνεύσεως
θα χρειαστούν χρόνια για να μελετηθεί το έργο του
και να τύχει εκμεταλλεύσεως
κάποιο μουσικό πανεπιστήμιο να δημιουργηθεί
με το όνομα του
για να αναπτύξει των μεγάλων μας
μουσουργών τη δουλειά τους
Το κατεστημένο λόγω φοβίας τον είχε αποκλείσει
τα σκύβαλα και όχι τα διαμάντια της δημιουργίας
είχε υιοθετήσει
έτσι φθάσαμε στην πολιτιστική και καλλιτεχνική μας αφασία
στην τριτοκοσμική κατάντια και ξενολαγνία
Φρικτά από την «ευρυβία» βασανίστηκε
από τον λαό χωρίς υστεροβουλία αγαπήθηκε
και από σύμπασα την κοινωνία τραγουδήθηκε
ακόμη και από τους πολιτικούς του αντιπάλους
δεν μισήθηκε
Ο Μίκης ήταν πρώτιστα μουσικοσυνθέτης και μετά πολιτικός
υπεράνω κομμάτων και μικροπολιτικών
η μουσική του τον λαό συνενώνει , τον θερμαίνει
και με τα τραγούδια του τον εμψυχώνει
το πάνθεο των ηρώων μας τώρα μπήκε
σαν το « Ελληνικό αηδόνι»
Οι υποθήκες του θα μείνουν αθάνατες
αρκεί να πέσουν σε ελεύθερες ψυχές όχι σε υποτακτικές
ούτε σε εθνικά ευάλωτες
Ο Μίκης έφυγε αλλά το έργο του αθάνατο θα μείνει
ήλιος θα γίνει τους μουσικούς μας δρόμους να φωτίζει
στην αθανασία
το ίνδαλμα του στην ομογένεια πλανάται και στην πατρίδα
και η μουσωδία τους θεούς μας εγγίζει και τα θεία
Το Μίκη τον φοβόταν το κατεστημένο
τα τελευταία χρόνια τον είχε καραντίνα απομονωμένο
από τα ΜΜΕ ήταν αποκλεισμένος και λίαν στενοχωρημένος
αυτός όμως ποτέ δεν έχασε το ηθικό του σθένος
Τώρα που έφυγε τον δοξάζουν
μέγα τον ανεβάζουν δικό τους τον εντάσσουν
ακίνδυνος πλέον καθότι πεθαμένος
Στρεβλόψυχοι οι πολιτικοί μας τα καλύτερα παιδιά μας
εν ζωή τα φυλακίζουν ή τα εξορίζουν
όταν πεθάνουν ήρωες τα βαφτίζουν
το φέρετρο τους με τη σημαία το τυλίγουν
αυτή η μοίρα κάθε μεγάλου που μας δοξάζει
και μας παραδειγματίζει
Αντίο Μίκη και καλό σου ταξίδι
Αμφικτύων
4/9/ 2021
Αμφικτύων είναι ο Υποστράτηγος ε.α Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης
Συγγραφεύς, Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών