Δευτέρα 6 Σεπτεμβρίου 2021

Το σημερινό Αφγανιστάν, ευκαιρία να μας θυμήσει τα Ελληνο-Βακτριανά βασίλεια των Διαδόχων του Μ. Αλεξάνδρου, της ελληνιστικής εποχής, που άνθισαν εκεί

 Το σημερινό Αφγανιστάν, ευκαιρία να μας θυμήσει τα Ελληνο-Βακτριανά βασίλεια  των Διαδόχων του Μ. Αλεξάνδρου, της ελληνιστικής εποχής, που άνθισαν εκεί -  Ξυπνήστε ρε

Αγαπητοί φίλοι,
με αφορμή τα πρόσφατα γεγονότα στο Αφγανιστάν, δημοσιεύτηκε στην Καθημερινή (29-8-21) συνέντευξη ενός ξένου συγγραφέα κ. Πρέσφιλντ από τον κ. Ιωαννίδη, σχετικά με το Αφγανιστάν. Γίνεται μία αναφορά στον Μ.Αλέξανδρο και προβάλλεται με κεφαλαία γράμματα ''ως ο ξανθός από την Δύση'' , σαν ο ''περαστικός'' από εκεί, σαν να ήταν ένας ξένος που δεν στέριωσε. Αυτό δεν ίσχύει όμως για τον Αλεξανδρο!
Ίσως είναι λοιπόν μία ευκαιρία να θυμηθούμε κάποια στοιχεία της αληθινής Ιστορίας μας στην Ανατολή και ιδιαίτερα στην Κ. Ασία, με πυρήνα το Αφγανιστάν (αρχαία Βακτριανή). Μία συνοπτική ανασκόπηση της σελίδας αυτής της Ιστορίας μας, κατά την ελληνιστική εποχή,  θα βοηθούσε να την θυμηθούμε, τώρα που το Αφγανιστάν  είναι στην επικαιρότητα..
 
Τον τεράστιο χώρο της αυτοκρατορίας του Μ. Αλεξάνδρου από την Μεσόγειο έως την Κ. Ασία, κληρονόμησαν οι Διάδοχοί του δημιουργόντας (περί το 300 π.Χ.) τα Ελληνιστικά βασίλεια Μ.Ανατολής και αργότερα της Κ. Ασίας, που κράτησαν 3 αιώνες,  αλλά  άφησαν έντονα ελληνικά πολιτιστικά στοιχεία στην Ανατολή για πολλούς αιώνες μετά.. Με τις 70 Αλεξάνδρειες, κατά τον Πλούταρχο, και τις πολλές ελληνικές πόλεις  που δημιουργήθηκαν από τους Διαδόχους, διάσπαρτες στην Ασία, δημιουργήθηκαν μεγάλοι οδικοί άξωνες που διέσχιζαν την Ασία και μεγάλες διεθνείς εμπορικές και πολιτιστικές ανταλλαγές απο την Ανατολή έως την Δύση. Τα ελληνικά νομίσματα απέκτησαν  διεθνή χρήση (όπως το δολλάριου σήμερα), η ελληνική γλώσσα έγινε lingua franca, όπως τα Αγγλικά σήμερα, και κατέστη έτσι γλώσσα οικουμενική και δίαυλος του ελληνικού πολιτισμού στους λαούς της Ασίας. Αργότερα έγινε ο γνωστός δρόμος του Μεταξιού που έφτανε έως την Δ. Κίνα. Βρέθηκαν πρόσφατα ελληνικοί θύλακες (πόλη Νίγια, κινεζο-ιαπωνικές ανασκαφές). 
 
Είναι κρίμα που τα ΜΜΕ αποσιωπούν το τεράστιο πολιτιστικό έργο του Αλεξάνδρου και των Μακεδόνων στην Ασία, με την πολιτισμική κοσμογονία που επιτελέστηκε . Δηλαδή με την διάδοση και οικουμενικότητα του ελληνικού πολιτισμού που επετεύχθη από τα Ελληνιστικά βασίλεια στην Μ.Ανατολή (Πτολεμαϊκό, Σελευκιδικό),  στην Κ. Ασία (Ελληνο-Βακτριανό και  Ινδο-Ελληνικό) και την έντονη ελληνική επιρροή στις τέχνες και πολιτισμούς της Ανατολής. Επιρροές που συνέχισαν ν'ανθούν αιώνες ακόμα μετά την αποχώρηση των Ελλήνων, άρα χωρίς καμία επιβολή. Παράδειγμα  η τέχνη των Κουσάνων που κατέλαβαν τα Ελληνο-Βακτριανά βασίλεια της Κ. Ασίας και υιοθέτησαν στοιχεία του ελληνικού πολιτισμού, ελληνικό Αλφάβητο, ελληνική τέχνη και ελληνική Μυθολογία,  όπως αποδεικνύουν τα ''Χρυσά κτερίσματα του Τίλια Τεπέ'' (Σοβιετική ανασκαφή Β. Σαριγιαννίδης). Η τέχνη αυτή οδήγησε στην φημισμένη τέχνη Γανδάρα, που οι Γάλλοι ειδικοί αποκαλούν ''ελληνο-βουδιστική'', λόγω της μεγάλης ελληνικής επιρροής, 2ος αι.π.Χ.--6ος αι. μ.Χ., (Γαλλικές ανασκαφές, D. Sshlumberger, Ζ.Τarzi, Μουσείο Guimet, Paris). Τελευταίοι χρονικά  οι Βούδες της Μπάμυαν, στο Αφγανιστάν, που ανατινάχτηκαν από τους Ταλιμπάν το 2001 και συγκλόνισαν τότε τον κόσμο, διεθνώς.
Ορισμένα δημοσιεύματα τελευταίως, φαίνεται να έχουν  στοιχεία κάποιας πολιτικής φιλοσοφίας, ενώ θα ήταν προσφορότερη  η αναφορά  σε κείμενα Γάλλων ή Ιταλών Αρχαιολόγων, που ανασκάφτουν στην Ανατολή από το 1922 και έχουν τεράστια πείρα, σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα και έγκυρα πορίσματα για την εξελλήνιση της Ανατολής, με την υιοθεσία των ίδιων των κατοίκων.  Όπως το βιβλίο των ξένων Αρχαιολόγων ''Arts et civilisations de l'Orient hellénisé''  δηλ. ''Τέχνες και πολιτισμοί στην εξελληνισμένη Ανατολή'' , Εκδ. Picard, Paris 2016, Επιμέλεια  καθ.P. Leriche; Διευθυντής Γαλλικών ανασκαφών στην Συρία και Ουζμπεκιστάν. Γράφει: ''Ο ελληνικός πολιτισμός διαδόθηκε στην Ανατολή με την ίδια την δύναμή του'' .   Επίσης το βιβλίο ''L'Hellénisme''  "Ο Ελληνισμός" Ed. Edisud 2003, Καθ. Giorgio Guillini, Διευθυντής Ιταλικών ανασκαφών στην Μεσοποταμία, Σελεύκεια στον Τίγρη, κλπ.. Γράφει: ''Ο ελληνικός πολιτισμός διαδόθηκε στην Ανατολή ως η φωτιά σε δάσος''     Επίσης ''Αϊ Khanoum en Afghnistan'' , Ed. Boccard 2001, Kαθ. Paul Bernard, Διεθυντής των Γαλλικών Ανασκαφών στο Αφγανιστάν. Συνοψίζει: ''Στην ελληνική πόλη Αϊ Χανούμ στο Αφγανιστάν, τα Δελφικά παραγγέλματα στο Ηρώον της πόλης, το Γυμνάσιο αφιερωμένο στον Ηρακλή, η βασιλική βιβλιοθήκη με κείμενα του Αριστοτέλη, κλπ. αποδεικνύουν ότι οι κάτοικοι, Έλληνες και γηγενείς, ζούσαν με τις ελληνικές φιλοσοφικές αξίες και τον ελληνικό τρόπο ζωής. Πολλοί ντόπιοι υιοθετούσαν ελληνικά ονόματα, στοιχεία του ελληνικού πολιτισμού και τον ελληνικό τρόπο ζωής, αυτό που οι ξένοι αρχαιολόγοι αποκαλούν ''εξελλήνιση''. 
Η Αϊ Χανούμ είναι ίσως η Αλεξάνδρεια του Ώξου, η Χεράτ και η Κανταχάρ, που αναφέρονται στα νέα, καθημερινά τις τελευταίες ημέρες,  είναι η Αλεξάνδρεια της Αρίας και της Αραχωσίας, πιο ψηλά στο Τατζικιστάν είναι η Αλεξάνδρεια η Εσχάτη και στο κέντρο η περίφημη Αλεξάνδρεια του Καυκάσου, πρωτεύουσα ένα διάστημα του Ινδο-ελληνικού βασιλείου, που έκανε όλους τους Αρχαιολόγους της Δύσης να ονειρεύονται να την ανασκάψουν κάποτε !!.
Η μεγαλειώδης Αϊ Χανούμ, ίσως η Αλεξάνδρεια του Ώξου, μόνη ελληνιστική πόλη που ανασκάφτηκε ως είχε, χωρίς μεταγενέστερες επιστρώσεις,  δίνει αληθινή εικόνα των ελληνιστικών πόλεων, με τους ελληνικούς θεσμούς, το μεγάλο θέατρο, Ακρόπολη, ναούς, Βιβλιοθήκη, τα αγάλματα Ελλήνων θεών που κοσμούσαν την πόλη, κλπ. Αποδεικνύει  το μεγαλείο που γοήτευε τους γηγενείς και δικαιολογεί την επιρροή του  ελληνικού πολιτισμού στος λαούς της Ασίας. Ο ελληνικός πολιτισμός και η ελληνική γλώσσα ποτέ δεν επεβλήθησαν, οι λαοί διατηρούσαν τον δικό τους και υιοθετούσαν τον ελληνικό, όσο αυτό τους γοήτευε 'η τους εξυπηρετούσε κοινωνικά (ελίτ των πόλεων) ή εμπορικά  στις διεθνείς συναλλαγές.
Να μην ξεχνάμε επίσης ότι οι λαοί της Ασίας εκτιμούσαν τον Αλέξανδρο και τον ελληνικό πολιτισμό, διότι από υπηκόους απολυταρχικών βασιλέων τους έκανε πολίτες ελληνικών πόλεων με ελληνικούς θεσμούς και Ισονομία των πολιτών.
Ο Ακαδημαϊκός και Καθ. Εd. Rtveladze, ο σημαντικότερος Ελληνιστής και Διευθυντής ανασκαφών του Ουζμπεκιστάν, γράφει: ''Ο ελληνικός ανθρωποκεντρικός πολιτισμός αναπτύχθηκε στο Ουζμπεκιστάν για πολλούς αιώνες,  άφησε βαθειά ίχνη στην υλική, πνευματική και καλλιτεχνική ζωή της Κ. Ασίας και συνέχισε να υφίσταται πολύ μετά την πτώση της πολιτικής εξουσίας των Ελλήνων." Greece-Ouzbekistan, Common Cultural Traditions, Taskend, 2001.''Στο Ουζμπεκιστάν ήταν έθιμο να φέρει ο πρωτότοκος το όνομα Αλέξανδρος''
 
Αριστουργηματικά Νομίσματα των Ελλήνων βασιλέων (Ευκρατίδης, Μένανδρος ο Δίκαιος, αναφέρεται στις Ιερές Ινδικές Γραφές, κλπ.) , με τους Έλληνες θεούς στον οπισθότυπο (θησαυροί της Μιρ Ζακά, Μελέτες του καθ. O: Bopearachchi),   και τα αγάλματα των Ελλήνων θεών που κοσμούσανν τις ελληνικές πόλεις στα ελληνικά βασίλεια της Κ. Ασίας, αντιγράφονται, εμπνέουν ή επηρεάζουν τις τοπικές κοινωνίες και τέχνες, αιώνες ακόμα μετά την αποχώρηση των Ελλήνων.
Σήμερα όλοι ανησυχούμε για την τύχη των ελληνικών ή με ελληνική επιρροή έργων τέχνης, που υπήρχαν ακόμα στο Μουσείο της Καμπούλ, τα χρυσά  κτερίσματα του Τίλια Τεπέ, οι ελληνόμορφοι βούδες, τα ελληνικά ευρήματα από την Αϊ Χανούμ (αγάλματα, πάπυροι , επιγραφές) (ο αρχαιολογικός χώρος έχει ήδη καταστραφεί από τον προηγούμενο πόλεμο),  ελπίζοντας να μην καταστραφούν σήμερα ολοσχερώς, όπως στην Συρία.
Τα σημαντικά για την Ελλάδα αρχαιολογικά  ευρήματα όλων των ξένων ανασκαφών στις ελληνικές πόλεις της Ασίας έγιναν αντικείμενα πολλών μεγάλων Εκθέσεων σε πρωτεύουσες ανά τον κόσμο, με έντονο το ενδιαφέρον των επισκεπτών, όχι όμως στην Ελλάδα.Το μάθημα ''Ελληνισμός της Ανατολής'' διδάσκεται σε ξένα Πανεπιστήμια, όχι όμως στην Ελλάδα!.
Η Μ. Αικατερίνη παρήγγειλε βιβλίο για την εκπαίδευση των Ρώσων πριγκίπων,  με το όνομα ''Παιδεία'' (Μουσείο Hermitage) με την Φιλοσοφία του Αριστοτέλη και την ζωή του Μ. Αλεξάνδρου, που θεωρείτοι από όλους τους βασιλείς ως ο ιδανικός Ηγεμών, άξιος Στρατηλάτης και συνετός βασιλιάς..Πολλοί βασιλείς και ευγενείς φέρουν το όνομα Αξέξανδρος. Πίνακες και ταπισερί με εικόνες από την ζωή του Αλεξάνδρου κοσμούν όλα τα παλάτια της Δύσης.
Το Αφγανιστάν τύπωσε παλαιότερα το γνωστό σε όλους μας νόμισμα με τον θυρεό του Βασιλιά Ευκρατίδη (ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΜΕΓΑΛΟΥ ΕΥΚΡΑΤΙΔΗ), θυρεό που έγινε logo της Τραπέζης του Αφγανιστάν. Η Συρία τύπωσε επίσης, παλαιότερα, νόμισμα με την Αθηνά Κυρρήστη, και οι δύο λαοί απότισαν έτσι φόρο τιμής στον ελληνικό πολιτισμό και επαίρονται ότι εμπλούτισε κάποτε τον δικό τους.
Η Ιρανική ποίηση του Μεσαίωνα αποδεικνύει και η οικουμένη ολόκληρη αναγνωρίζει,  ότι ο Αλέξανδρος είναι ο μόνος  στρατηλάτης που υιοθετήθηκε από τους λαούς στους οποίους βασίλεψε και οι οποίοι τον οικειοποιήθηκαν. Οι Ιρανοί ποιητές Νιζαμί και Φερτνουσί ( 12ος -13ος αιών) στα επικά τους ποιήματα  (ΣαχΝαμέ, ΙσκαντάρΝαμέ) οικειοποιούνται τον Αλέξανδρο και τον νομιμοποιούν ως Αυτοκράτορα της χώρας, το ίδιο κάνει ο Ψευδοκαλλισθένης στην Αίγυπτο με την ''Φυλλάδα του Αλεξάνδρου''. Το βιβλίο αυτό, που ηρωποιεί τον Αλέξανδρο,  μεταφράστηκε σε πάμπολλές γλώσσες,  διαβάστηκε περισσότερο από όλα τα άλλα βιβλία για πολλούς αιώνες σε Ανατολή και Δύση και ενέπνευσε  θρύλους  πολλών λαών της Ανατολής, που λατρεύουν (τουλάχιστον οι παλαιότεροι) ή αναφέρονται  με θαυμασμό στον Αλέξανδρο ακόμα σήμερα. Υπάρχει κενοτάφιο στο Παμίρ αλλά και στην Ινδονησία, όπου δεν πήγε ποτέ, αλλά πήγαν οι θρύλοι με Άραβες που δημιούργησαν βασίλειο στην Σουμάτρα, παίρνοντας το όνομα Ισκάντερ (Αλέξανδρος) για να θεοποιηθούν και να εδραιωθούν στον θρόνο τους (Ανακαλύψεις της Γαλλικής  Εθνολογικής Αποστολής, κ. Chamber-Loire). Στην Ανατολή λατρεύεται ακόμα ως ο ''δικέρατος'', βασιλιάς Ανατολής και Δύσης, στους θρύλους πολλών λαών και στο Κοράνι αναφέρεται ως προφήτης δικαιοσύνης (σουράτ 18). Στο Αφγανιστάν οι Παστούν, η πολυπληθέστερη φυλή, αυτοπροσδιορίζονται ως απόγονοι του Αλεξάνδρου και χορεύουν ακόμα σήμερα τον παραδοσιακό τους χορό, είδος Πυρρίχιου,  με το όνομα Ατήνη (Αθηνά).
Ο Μάρκο Πόλο γράφει στο βιβλίο του  ότι ''στο Αφγανιστάν, την χώρα με τις χίλιες πόλεις, όλοι οι βασιλείς θεωρούνται  απόγονοι του Μ.Αλεξάνδρου''. Οι λαοί Χούντζα και Καλάς επαίρονται ακόμα ότι είναι απόγονοι των Μακεδόνων και διατηρούν  ελληνικά στοιχεία θρησκείας και παραδόσεων . Στις χώρες του Αφγανιστάν και Πακιστάν οι άνδρες φορούν ακόμα ένα ιδιαίτερο καπέλο που είναι η αρχαία μακεδονική καυσία. Οι βουδιστικοί ναοί στην Κ. Ασία και Ινδία είναι γεμάτοι με ανάγλυφες Διονυσιακές σκηνές, όπου ο Ηρακλής και ο Διόνυσος πρωτοστατούν συχνά. Ο σύντροφος του Βούδα, ο Βαζραπάνι, παρουσιάζεται παντού δίπλα του, με χαρακτηριστικά Ηρακλέους και ο Αλέξανδρος εμφανίζεται επίσης στα ανάγλυφα αυτά. Και να μην ξεχνάμε ότι ο Βούδας έχει ανθρώπινη μορφή, στην αρχή μάλιστα είχε ''απολλώνιο'' πρόσωπο, φορά χιτώνα και ιμάτιο με ανάλαφρες πτυχές,  χάρη στην Ελληνική επιρροή στην τέχνη της Γανδάρα (όρια Αφγανιστάν και Πακιστάν).
 
Στην Ανατολή λοιπόν, εμφανώς ''παντρεύτηκαν'' δυό κόσμοι και δυό πολιτισμοί, με όσμωση και παραγωγικό αλληλο-εμπλουτισμό. Η Ελλάδα ''φίλησε'' την Ανατολή και μοιράστηκε μαζί της έναν ευγενή πολιτισμό. 
Ο Αλέξανδρος και οι Μακεδόνες άφησαν εκεί έντονα τα χνάρια του ελληνικού πολιτισμού και ορισμένα τιμά η UNESCO.. Στην Μ.Ανατολή διατηρήθηκαν για πολλούς αιώνες, έως τις πρόσφατες γνωστές μας καταστροφές.  Στην Κ. Ασία και στο Αφγνανιστάν ιδιαίτερα, κάποιες μνήμες διατηρούνται ακόμη, για πόσο ακόμη δεν ξέρουμε.
Αξίζει όμως να το  θυμόμαστε και  να το κρατήσουμε στην ιστορική μας μνήμη για τις επόμενες γενιές...
 
Ο Αλέξανδρος, συνδεδεμένος με τον ελληνικό πολιτισμό, δεν ήταν ένας ''περαστικός'' στην Ασία!.
 
Δρ Ποτίτσα Γρηγοράκου
Ερευνήτρια της Ιστορίας του Eλληνιστικού πολιτισμού της Ανατολής.
Λαϊκό Πανεπιστήμιο Αθηνών-ΕτΦτΛ

ΕΦΥΓΕ ΤΩΝ ΘΕΩΝ Ο ΜΟΥΣΟΥΡΓΟΣ

 Τώρα σιωπή! Έφυγε ο Μίκης Θεοδωράκης | sportime.gr

 

 ΕΦΥΓΕ ΤΩΝ ΘΕΩΝ Ο ΜΟΥΣΟΥΡΓΟΣ

 

Έφυγε ο ένας  ,  ο μέγας το  «μουσικό δέρας»

η γη δεν  χωρούσε   εδώ πέρα το «θείον τέρας»

και μετανάστευσε στο υπερπέραν

στον Όλυμπο τον κάλεσε ο Δίας

των θεών τη θεία να   παίξει μουσωδία

Ήταν ασυμβίβαστος  και ενωτικός

καλοκάγαθος και ρομαντικός

υπέρ των αδυνάτων και   φτωχών

ξεχείλιζε από μουσική,  ενέργεια και πάθος

συγχωρητέο του Μίκη κάθε λάθος

ο πιο δημιουργικός  Έλληνας ήταν κατά βάθος

Αιώνιος έφηβος και αθώος σαν παιδί

λεοντόκαρδος και μεθυστικός σαν

την Κρητική ρακί

έφυγε και μας άφησε κενό  μέγα

ολόκληρος ο Ελληνισμός θρηνεί του Μίκη

το ξαφνικό «φεύγα»

Ένα κόσμο ονειρευόταν με κοινωνική  δικαιοσύνη

χωρίς φτώχεια , πείνα και  πολέμους

και των μανάδων την οδύνη

τον  κόσμο του Πολιτισμού και της Ειρήνης

υπέρ   Ελευθερίας και Ανεξαρτησίας

ως την τελευταία του πνοή  αγώνα   δίνει

Μιά διαρκής  πάλη η ζωή  του και αγώνας

στο σπίτι του  με φως τον Παρθενώνα

για το καλό αγωνιζόταν  της οικουμένης

την Ελλάδα μας από τους ισχυρούς αδικημένη

κάποτε δικαιωμένη να την δει  ελεύθερη και ισχυρή

Ο Μίκης μας θα ζει στην εθνική μας  μνήμη

παγκόσμιο ορόσημο   έχει γίνει

της εθνικής αντίστασης και του εμφύλιου

παιδί του ηρωικού 1940

μας τιμά  όταν παίζουν τις νότες του η μπάντα

ο γνήσιος τροβαδούρος της ελληνικής λαλιάς

το χαμό του τραγουδάνε θάλασσες, κάμποι και   βουνά

Όμως ο Μίκης δεν έφυγε από    κοντά μας

αιώνια   θα ζει  μεσ’ στην καρδιά  μας

τα τραγούδια του κελαηδούν και τα πουλιά μας

άφησε  ρίζες   και  με ανθούς κλωνάρια

ογκόλιθοι τα έργα του και καλλιτεχνικά αγκωνάρια

Οποια πέτρα και αν σηκώσεις ο Μίκης   από κάτω

στον Β’ΠΠ, στην Κατοχή, στην Εθνική Αντίσταση

αυτός δεν παραδίδεται μάχεται   εμπράκτως

τον εξορίζει το ξενοκίνητο μεταπολεμικό κράτος

για το ψωμί του λαού  τραγουδάει και για δημοκρατία

για ομαλότητα και ισοπολιτεία  ακόμη και κόντρα στα στρατοδικεία

Με δικτατορίες αυτός δεν συμβιβάζεται

από τα τραγούδια του  η χούντα  σκιάζεται

και τον στέλνει στην Αρκαδία εξορία

και εκείνος θυμωμένος και  παράφορος

τους σαρώνει  με    μουσική    ομοβροντία

Στα νιάτα του κομμουνιστής ιδεολόγος

λυπάται που οι σοβιετικοί δεν πράττουν αναλόγως

ασυμβίβαστος και με το «κόμμα του λαού»

τον ελεύθερο του περιορίζει  λόγο

τότε ανεξαρτοποιείται χωρίς  ενδοιασμό και  φόβο

Σαν πολιτικός    υπεράνω  στέκει  κομμάτων

η ΣΥΝΕΝΩΣΗ του Ελληνισμού

το μείζον θεωρούσε  εκ των  ζητημάτων

η απεξάρτηση από   «προστάτες» και η αποφυγή  άλλων σφαλμάτων

για το Μίκη το  κύριο ήταν των  μελημάτων

πέραν των  μαγευτικών  του των  ασμάτων

Ο Διχασμός που χαράκωσε το πετσί    μας

τότε που μας  έσπερναν  πάθη και μίση

οι εχθροί μας

Λαιστρυγόνες κατασπάραξαν τη φυλή μας

πολέμιος  ο Μίκης και  ακαταμάχητος

κατά των θανατηφόρων πυρηνικών βάσεων και  επεμβάσεων

και  αποδείχθηκε αλάθητος

Με  τις  νότες του γεμίζει  την Ελλάδα

της δίνει ελπίδα και επαναστατική ικμάδα

με   συρτάκι την οικουμένη  κάνει   Ελλάδα

και   τα  μουσικά του  αριστουργήματα που παίζονται στη μπάντα:

[«Επιτάφιος», «Αρχιπέλαγος», «Πολιτεία»,

«Επιφάνια», «Ένας Όμηρος», «Μικρές Κυκλάδες», «Μυθολογία»,

«Μαουτχάουζεν», «Ρωμιοσύνη», «Αρκαδίες 1-Χ»,

«Ήλιος και Χρόνος», «Τα τραγούδια του Αντρέα»,

«18 Λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας», «Τα Λαϊκά»,

«Νύχτα Θανάτου», «Μπαλλάντες», «Οι Γειτονιές του Κόσμου»,

«Διόνυσος», «Φαίδρα», «Μια θάλασσα», «Τα Λυρικά»,

«Διόνυσος», «Βεατρίκη», «Ως αρχαίος άνεμος», «Λυρικότερα»,

«Ερημιά», «Οδύσσεια» «Λυρικότατα», κ.ά]

Εκατοντάδες  συμφωνικά έργα , μπαλέτα ,

καντάτες , ορατόρια

λυρικές και κλασσικές τραγωδίες και άλλα ρεπερτόρια

μουσική για θέατρα , μελοποιημένα ποιήματα

εκατοντάδες βιβλία πολύτιμα αποκτήματα

παγκόσμιες  κινηματογραφικές  επιτυχίες,

άρθρα,  συνεντεύξεις και ομιλίες

πάνω σε θέματα πολιτισμού και διεθνή ζητήματα

δεν έχουν τέλος του Θεοδωράκη τα δημιουργήματα

Αυτός    μια αστείρευτη πηγή εμπνεύσεως

θα χρειαστούν  χρόνια για να   μελετηθεί  το έργο του

και να τύχει εκμεταλλεύσεως

κάποιο μουσικό πανεπιστήμιο   να δημιουργηθεί

με το όνομα του

για να αναπτύξει  των μεγάλων μας

μουσουργών τη δουλειά τους

Το κατεστημένο    λόγω  φοβίας τον είχε αποκλείσει

τα σκύβαλα    και όχι τα διαμάντια  της δημιουργίας

είχε υιοθετήσει

έτσι φθάσαμε στην πολιτιστική και καλλιτεχνική μας  αφασία

στην τριτοκοσμική  κατάντια  και   ξενολαγνία

Φρικτά από   την «ευρυβία» βασανίστηκε

από τον λαό    χωρίς υστεροβουλία αγαπήθηκε

και από   σύμπασα την κοινωνία τραγουδήθηκε

ακόμη και από τους πολιτικούς του αντιπάλους

δεν μισήθηκε

Ο Μίκης ήταν πρώτιστα μουσικοσυνθέτης και μετά πολιτικός

υπεράνω κομμάτων και μικροπολιτικών

η μουσική του τον λαό συνενώνει , τον θερμαίνει

και  με τα τραγούδια του τον εμψυχώνει

το πάνθεο των ηρώων μας τώρα  μπήκε

σαν το   «   Ελληνικό   αηδόνι»

Οι υποθήκες του θα μείνουν αθάνατες

αρκεί να   πέσουν σε ελεύθερες ψυχές όχι σε υποτακτικές

ούτε  σε εθνικά ευάλωτες

Ο Μίκης   έφυγε αλλά  το έργο του αθάνατο θα μείνει

ήλιος θα  γίνει τους μουσικούς μας δρόμους να φωτίζει

στην αθανασία

το ίνδαλμα του στην ομογένεια πλανάται και στην πατρίδα

και   η μουσωδία τους θεούς μας εγγίζει και τα θεία

Το Μίκη  τον φοβόταν το κατεστημένο

τα τελευταία χρόνια τον είχε καραντίνα απομονωμένο

από τα ΜΜΕ  ήταν   αποκλεισμένος   και λίαν   στενοχωρημένος

αυτός όμως ποτέ δεν έχασε το ηθικό του σθένος

Τώρα που έφυγε τον   δοξάζουν

μέγα τον ανεβάζουν δικό τους τον εντάσσουν

ακίνδυνος πλέον καθότι πεθαμένος

Στρεβλόψυχοι οι πολιτικοί μας τα καλύτερα παιδιά μας

εν ζωή τα φυλακίζουν ή τα εξορίζουν

όταν πεθάνουν ήρωες τα βαφτίζουν

το φέρετρο τους με τη σημαία το τυλίγουν

αυτή η μοίρα κάθε μεγάλου που μας δοξάζει

και μας  παραδειγματίζει

Αντίο Μίκη και καλό σου ταξίδι

Αμφικτύων

4/9/ 2021

Αμφικτύων είναι ο Υποστράτηγος ε.α Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης

Συγγραφεύς, Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών

amphiktyon@gmail.com

http://amphiktyon.blogspot.com/

http://amphiktyon.org

Σάββατο 4 Σεπτεμβρίου 2021

Το Παλάτι του Οδυσσέα

 


Το Παλάτι του Οδυσσέα ρημάζει από την κρατική αδιαφορία. Μία ανασκαφή που θα μπορούσε να αποδειχτεί αντίστοιχης σημασίας με αυτή της κάποτε θεωρούμενης ως μυθικής πόλης, της Τροίας, του Ερρίκου Σλήμαν. Υπάρχουν κάποιες σημαντικές αρχαιολογικές ενδείξεις για το απώτατο παρελθόν αυτών των ευρημάτων, που πιθανά θα έφερνε ακόμα πιο κοντά την ελληνική μυθολογία με την πραγματική ιστορία.

Έχουμε λοιπόν ένα ανίκανο κράτος, ανάξιο για ακόμη μια φορά να ανταποκριθεί στην ευθύνη της πολιτιστικής κληρονομιάς που φέρει, απογοητεύοντας όλους τους Έλληνες και στερώντας τη χώρα μας ίσως από μια τεράστια ευκαιρία να αποκτήσει και έναν ακόμη πασίγνωστο τόπο, ως μνημείο παγκόσμιας ιστορικής σπουδαιότητας.

 

Στην Ιθάκη υπάρχει μία περιοχή κοντά στο χωριό Αγ. Αθανάσιος που σήμερα ονομάζεται Σχολή Ομήρου. Στην τοποθεσία αυτή, ήταν πολλοί που πραγματοποίησαν ανασκαφές – μεταξύ των οποίων και ο Σλήμαν – διαισθανόμενοι προφανώς ότι κάτι σημαντικό υπάρχει εκεί. Εν συντομία…

  • Τις ανασκαφές ξεκίνησε αρχές του προηγούμενου αιώνα η Βρετανική αρχαιολογική σχολή.

  • Περίπου 60 χρόνια μετά – το 1994 – ανέλαβε το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.

  • Το Νοέμβριο του 2006, άρχισαν να έρχονται στο φως τα πρώτα ευρήματα.

  • Το 2010 μας ανακοίνωσαν ότι βρέθηκε το παλάτι του Οδυσσέα.

  • Από το 2011 ο τόπος ρημάζει.

Ελλάς το μεγαλείο σου!

Παιδιά, μιλάμε κατά πάσα πιθανότητα για το Παλάτι του Οδυσσέα, το οποίο όπως δείχνουν όλα τα στοιχεία και όπως πιστεύουν οι αρχαιολόγοι – παρά τις αμφισβητήσεις κάποιων – πρέπει να είναι αυτό. Και τον Σλήμαν τον κορόιδευαν ότι έψαχνε μια μυθική πόλη – την Τροία – και όταν την βρήκε, κατάπιαν την γλώσσα τους. Τα στοιχεία που έχουν βρεθεί μέχρι στιγμής στην Ιθάκη συνηγορούν επίσης στο ότι αυτή η ανακάλυψη στα βόρεια του νησιού, είναι πράγματι ο τόπος όπου διαδραματίζεται ο επίλογος του πιο σπουδαίου έπους του δυτικού πολιτισμού.

Επικεφαλής των Ελλήνων αρχαιολόγων που ανέλαβαν τις ανασκαφές ήταν το ζεύγος Θανάση Παπαδόπουλου & Λίτσας Κοντορλή- Παπαδοπούλου. Και αν και φαίνεται ότι κατάφεραν να κάνουν ίσως την ανακάλυψη του αιώνα για τη χώρα μας, τα ευρήματά τους παραμένουν στην αφάνεια, να ρημάζουν, αντί να καθιστούν την Ιθάκη παγκόσμιο πόλο έλξης. Όλο αυτό μας θυμίζει πως ένα ανίκανο κράτος, χωρίς όραμα και ιεράρχηση των αξιών, μπορεί να αποβεί με την «παράξενη» αδιαφορία του μέχρι και καταστροφικό για την πολιτιστική μας κληρονομιά.

 

Είχα διαβάσει παλιότερα στο zougla.gr μια συνέντευξη του κ. Παπαδόπουλου ο οποίος περιέγραφε τον Γολγοθά που βίωσε όταν ανακοίνωσε πως υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις για την εύρεση του ανακτόρου του Οδυσσέα. Όπως ανέφερε, ξεκίνησε την ανασκαφή με την ομάδα του το 1994, ενώ το 2010 είχαν συλλέξει πια όλα τα στοιχεία τα οποία οδηγούσαν στο συμπέρασμα ότι το συγκεκριμένο ανάκτορο ανήκε στον βασιλιά της Ιθάκης. Ο κ. Παπαδόπουλος στη συνέντευξή του έλεγε πως το Υπουργείο Πολιτισμού τότε, είχε υποστηρίξει την ανασκαφή. Ωστόσο στη συνέχεια, χρήματα τα οποία είχαν εξασφαλιστεί για τη συνέχεια των ανασκαφών «μπλοκάρονταν» για άγνωστους λόγους… “Δυστυχώς από το 2011 η εκάστοτε ηγεσία άφησε το σημείο να ρημάξει. Δεν πιστεύω ότι θα θελήσουν ποτέ να ανακοινώσουν ότι βρέθηκε το ανάκτορο του Οδυσσέα. Φανταστείτε ότι τη δεκαετία του 1990 με πίεζαν να ανακοινώσω ότι βρέθηκε το μυθικό ανάκτορο του βασιλιά, αλλά δεν το έκανα ποτέ από τη στιγμή που δεν είχα συλλέξει ακόμα τα στοιχεία”, είχε πει.

 Μου λένε φίλοι πως αν πάμε στην Ιθάκη να δούμε τον συγκεκριμένο αρχαιολογικό χώρο τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα από ότι φανταζόμαστε.

 Ο αρχαιολογικός χώρος, παρά την περίφραξη που έχει τοποθετηθεί από τον Δήμο, ρημάζει αφύλακτος, με τα αφρόντιστα ερείπιά του να προκαλούν μόνο τη φαντασία του… «παράνομου» επισκέπτη.

Περισσότερα και εικόνες στο: https://www.nikosonline.gr/%CF%84%CE%BF-%CF%80%CE%B1%CE%BB%CE%AC%CF%84%CE%B9-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%BF%CE%B4%CF%85%CF%83%CF%83%CE%AD%CE%B1/

 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Ευάγγελος Τρίγκας
Με τον σεισμό τού 1953 η Εκκλησία ή μάλλον μοναστήρι του Αγίου Αθανασίου , πού είχε κτιστεί επάνω στο Παλάτι τού Οδυσσέα,γκρεμίστηκε και έμεινε μόνο το Παλάτι πού ήταν κτισμένο με ογκολιθους 5 τόνων (Μυκηναϊκο) σε ύψος 2- 3 μέτρα όπως φαίνεται αριστερά στην φωτογραφία.
Δεξιά είναι κτίσματα νεώτερα τού μοναστηριού.
έχει λαξευμενες στον βράχο σκάλες πού ανέβαιναν στον δεύτερο όροφο και κάτω ένα πηγάδι τού Παλατιού πού έχει νερό μέχρι σήμερα.
Στα 20 μέτρα πιο κάτω βρίσκεται ο τάφος τού Λαέρτη.Το Παλάτι αποτελείται από δύο μεγάλα και εντυπωσιακά κτήρια με πετροχτιστο περίβολο,όπως ακριβώς τα περιγράφει ο Όμηρος στην Οδύσσεια ( βλέπε στιχ.Ρ,264 , Χ,330-343 , Ω,364,κλπ)
 

Πέμπτη 2 Σεπτεμβρίου 2021

Όταν κάποιος δηλώνει "Εγώ είμαι με τους ειδικούς"

 


Όταν κάποιος δηλώνει
"Εγώ είμαι με τους ειδικούς"
και κάνει το "μπόλι" γι' αυτόν το λόγο,
παρακαλώ πολύ,
να πάρει μερικές βαθιές ανάσες
να χτυπήσει ελαφρώς το κεφάλι του στον τοίχο
και να ρίξει πάνω του έναν κουβά με παγωμένο νερό.
Μετά,
ας ρίξει μια ματιά σ' αυτούς τους Γ Ι Γ Α Ν Τ Ε Σ παρακάτω
που πιο "Ε Ι Δ Ι Κ Ο Ι" από αυτούς δεν υπάρχουν
και ας ψάξει καλά ποιοι είναι και τι λένε...
1.
O Kary Mullis είναι ο δημιουργός του PCR test
και πήρε νόμπελ γι' αυτό.
Μας λέει:
Τα PCR test δεν είναι κατάλληλα για διάγνωση
κορονο-ιών.
===============================
2.
Ο DR Malone είναι ο εφευρέτης
των εμβ0λίων τεχνολογίας mRNA.
Μας λέει:
Θεωρώ επικίνδυνα για σοβαρές ασθένειες
μέχρι και 5 χρόνια μετά τη λήψη τους.
"Θα με αυτοκτονήσουν, αν μιλήσω".
===============================
3.
Καθηγητής Ιολογίας Luc Montagnier
πήρε το Νόμπελ Ιατρικής 2008.
Είναι αυτό που λέμε, ο top of the top
στον τομέα.
Μας λέει:
"Είναι λάθος να εμβ0λιαστεί ο κόσμος.
Τα εμβ0λια mRNA υπάρχει κίνδυνος
να έχουν απρόβλεπτες συνέπειες όπως καρκίνους,
ακόμη και σε επόμενες γενιές!
Είναι μαθητευόμενοι μάγοι,
μας έχουν για ινδικά χοιρίδια!"
===============================
4.
Ο Γιάννης Ιωαννίδης βρίσκεται στη λίστα
με τους 100 πιο σημαντικούς επιστήμονες του πλανήτη.
Ειδικός στην επιδημιολογία και την κλινική έρευνα.
Επιπροσθέτως, είναι πρωτοπόρος στη μετα-έρευνα
(έρευνα πάνω σε έρευνες)!!!!
Μας λέει:
1. Δεν έχουμε πλήρη εικόνα για την ασφάλεια των εμβ0λίων.
2. Γενοκτονία το lockdown.
===============================
5.
Sucharit Bhakdi
MD. Ομότιμος Καθηγητής Ιατρικής Μικροβιολογίας
και Ανοσολογίας, Πρώην Πρόεδρος, Ινστιτούτου Ιατρικής
Μικροβιολογίας και Υγιεινής.
Μας λέει:
Για τον εμβ0λιασμό "Σταματήστε την τρέλα"
τα εμβ0λια mRNA είναι άκρως επικίνδυνα.
Δεν έχουν εξεταστεί για παρενέργειες.
===============================
6.
Robert Hermann Koch
Εμπνευστής των αξιωμάτων του Koch
που είναι τέσσερα κριτήρια που έχουν σχεδιαστεί
για να καθορίσουν μια αιτιολογική σχέση
μεταξύ ενός μικροβίου και μιας ασθένειας.
Μαντέψτε.
Τα κριτήρια δεν ικανοποιούνται στην περίπτωση του Κο-βιντ.
===============================
Δεν είσαι με τους "ειδικούς" φίλε.
Είσαι με τους γιατρούς, που συμφωνούν με το κράτος
που συμφωνεί με τους οργανισμούς G.a.v.i., ΠΟΥ και το λουρί..
που ανήκουν στους Διαφθορείς δισεκατομμυριούχους
που κρύβουν το σκεύασμα πίσω από πατέντες.
Δώσε μας "ένα" όνομα "ειδικού"
που έχει σοβαρά επιχειρήματα.
Οι ειδικοί είναι αυτοί... στη φωτό.

George Loukas