Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου 2021
Δευτέρα 6 Σεπτεμβρίου 2021
Το σημερινό Αφγανιστάν, ευκαιρία να μας θυμήσει τα Ελληνο-Βακτριανά βασίλεια των Διαδόχων του Μ. Αλεξάνδρου, της ελληνιστικής εποχής, που άνθισαν εκεί
ΕΦΥΓΕ ΤΩΝ ΘΕΩΝ Ο ΜΟΥΣΟΥΡΓΟΣ
ΕΦΥΓΕ ΤΩΝ ΘΕΩΝ Ο ΜΟΥΣΟΥΡΓΟΣ
Έφυγε ο ένας , ο μέγας το «μουσικό δέρας»
η γη δεν χωρούσε εδώ πέρα το «θείον τέρας»
και μετανάστευσε στο υπερπέραν
στον Όλυμπο τον κάλεσε ο Δίας
των θεών τη θεία να παίξει μουσωδία
Ήταν ασυμβίβαστος και ενωτικός
καλοκάγαθος και ρομαντικός
υπέρ των αδυνάτων και φτωχών
ξεχείλιζε από μουσική, ενέργεια και πάθος
συγχωρητέο του Μίκη κάθε λάθος
ο πιο δημιουργικός Έλληνας ήταν κατά βάθος
Αιώνιος έφηβος και αθώος σαν παιδί
λεοντόκαρδος και μεθυστικός σαν
την Κρητική ρακί
έφυγε και μας άφησε κενό μέγα
ολόκληρος ο Ελληνισμός θρηνεί του Μίκη
το ξαφνικό «φεύγα»
Ένα κόσμο ονειρευόταν με κοινωνική δικαιοσύνη
χωρίς φτώχεια , πείνα και πολέμους
και των μανάδων την οδύνη
τον κόσμο του Πολιτισμού και της Ειρήνης
υπέρ Ελευθερίας και Ανεξαρτησίας
ως την τελευταία του πνοή αγώνα δίνει
Μιά διαρκής πάλη η ζωή του και αγώνας
στο σπίτι του με φως τον Παρθενώνα
για το καλό αγωνιζόταν της οικουμένης
την Ελλάδα μας από τους ισχυρούς αδικημένη
κάποτε δικαιωμένη να την δει ελεύθερη και ισχυρή
Ο Μίκης μας θα ζει στην εθνική μας μνήμη
παγκόσμιο ορόσημο έχει γίνει
της εθνικής αντίστασης και του εμφύλιου
παιδί του ηρωικού 1940
μας τιμά όταν παίζουν τις νότες του η μπάντα
ο γνήσιος τροβαδούρος της ελληνικής λαλιάς
το χαμό του τραγουδάνε θάλασσες, κάμποι και βουνά
Όμως ο Μίκης δεν έφυγε από κοντά μας
αιώνια θα ζει μεσ’ στην καρδιά μας
τα τραγούδια του κελαηδούν και τα πουλιά μας
άφησε ρίζες και με ανθούς κλωνάρια
ογκόλιθοι τα έργα του και καλλιτεχνικά αγκωνάρια
Οποια πέτρα και αν σηκώσεις ο Μίκης από κάτω
στον Β’ΠΠ, στην Κατοχή, στην Εθνική Αντίσταση
αυτός δεν παραδίδεται μάχεται εμπράκτως
τον εξορίζει το ξενοκίνητο μεταπολεμικό κράτος
για το ψωμί του λαού τραγουδάει και για δημοκρατία
για ομαλότητα και ισοπολιτεία ακόμη και κόντρα στα στρατοδικεία
Με δικτατορίες αυτός δεν συμβιβάζεται
από τα τραγούδια του η χούντα σκιάζεται
και τον στέλνει στην Αρκαδία εξορία
και εκείνος θυμωμένος και παράφορος
τους σαρώνει με μουσική ομοβροντία
Στα νιάτα του κομμουνιστής ιδεολόγος
λυπάται που οι σοβιετικοί δεν πράττουν αναλόγως
ασυμβίβαστος και με το «κόμμα του λαού»
τον ελεύθερο του περιορίζει λόγο
τότε ανεξαρτοποιείται χωρίς ενδοιασμό και φόβο
Σαν πολιτικός υπεράνω στέκει κομμάτων
η ΣΥΝΕΝΩΣΗ του Ελληνισμού
το μείζον θεωρούσε εκ των ζητημάτων
η απεξάρτηση από «προστάτες» και η αποφυγή άλλων σφαλμάτων
για το Μίκη το κύριο ήταν των μελημάτων
πέραν των μαγευτικών του των ασμάτων
Ο Διχασμός που χαράκωσε το πετσί μας
τότε που μας έσπερναν πάθη και μίση
οι εχθροί μας
Λαιστρυγόνες κατασπάραξαν τη φυλή μας
πολέμιος ο Μίκης και ακαταμάχητος
κατά των θανατηφόρων πυρηνικών βάσεων και επεμβάσεων
και αποδείχθηκε αλάθητος
Με τις νότες του γεμίζει την Ελλάδα
της δίνει ελπίδα και επαναστατική ικμάδα
με συρτάκι την οικουμένη κάνει Ελλάδα
και τα μουσικά του αριστουργήματα που παίζονται στη μπάντα:
[«Επιτάφιος», «Αρχιπέλαγος», «Πολιτεία»,
«Επιφάνια», «Ένας Όμηρος», «Μικρές Κυκλάδες», «Μυθολογία»,
«Μαουτχάουζεν», «Ρωμιοσύνη», «Αρκαδίες 1-Χ»,
«Ήλιος και Χρόνος», «Τα τραγούδια του Αντρέα»,
«18 Λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας», «Τα Λαϊκά»,
«Νύχτα Θανάτου», «Μπαλλάντες», «Οι Γειτονιές του Κόσμου»,
«Διόνυσος», «Φαίδρα», «Μια θάλασσα», «Τα Λυρικά»,
«Διόνυσος», «Βεατρίκη», «Ως αρχαίος άνεμος», «Λυρικότερα»,
«Ερημιά», «Οδύσσεια» «Λυρικότατα», κ.ά]
Εκατοντάδες συμφωνικά έργα , μπαλέτα ,
καντάτες , ορατόρια
λυρικές και κλασσικές τραγωδίες και άλλα ρεπερτόρια
μουσική για θέατρα , μελοποιημένα ποιήματα
εκατοντάδες βιβλία πολύτιμα αποκτήματα
παγκόσμιες κινηματογραφικές επιτυχίες,
άρθρα, συνεντεύξεις και ομιλίες
πάνω σε θέματα πολιτισμού και διεθνή ζητήματα
δεν έχουν τέλος του Θεοδωράκη τα δημιουργήματα
Αυτός μια αστείρευτη πηγή εμπνεύσεως
θα χρειαστούν χρόνια για να μελετηθεί το έργο του
και να τύχει εκμεταλλεύσεως
κάποιο μουσικό πανεπιστήμιο να δημιουργηθεί
με το όνομα του
για να αναπτύξει των μεγάλων μας
μουσουργών τη δουλειά τους
Το κατεστημένο λόγω φοβίας τον είχε αποκλείσει
τα σκύβαλα και όχι τα διαμάντια της δημιουργίας
είχε υιοθετήσει
έτσι φθάσαμε στην πολιτιστική και καλλιτεχνική μας αφασία
στην τριτοκοσμική κατάντια και ξενολαγνία
Φρικτά από την «ευρυβία» βασανίστηκε
από τον λαό χωρίς υστεροβουλία αγαπήθηκε
και από σύμπασα την κοινωνία τραγουδήθηκε
ακόμη και από τους πολιτικούς του αντιπάλους
δεν μισήθηκε
Ο Μίκης ήταν πρώτιστα μουσικοσυνθέτης και μετά πολιτικός
υπεράνω κομμάτων και μικροπολιτικών
η μουσική του τον λαό συνενώνει , τον θερμαίνει
και με τα τραγούδια του τον εμψυχώνει
το πάνθεο των ηρώων μας τώρα μπήκε
σαν το « Ελληνικό αηδόνι»
Οι υποθήκες του θα μείνουν αθάνατες
αρκεί να πέσουν σε ελεύθερες ψυχές όχι σε υποτακτικές
ούτε σε εθνικά ευάλωτες
Ο Μίκης έφυγε αλλά το έργο του αθάνατο θα μείνει
ήλιος θα γίνει τους μουσικούς μας δρόμους να φωτίζει
στην αθανασία
το ίνδαλμα του στην ομογένεια πλανάται και στην πατρίδα
και η μουσωδία τους θεούς μας εγγίζει και τα θεία
Το Μίκη τον φοβόταν το κατεστημένο
τα τελευταία χρόνια τον είχε καραντίνα απομονωμένο
από τα ΜΜΕ ήταν αποκλεισμένος και λίαν στενοχωρημένος
αυτός όμως ποτέ δεν έχασε το ηθικό του σθένος
Τώρα που έφυγε τον δοξάζουν
μέγα τον ανεβάζουν δικό τους τον εντάσσουν
ακίνδυνος πλέον καθότι πεθαμένος
Στρεβλόψυχοι οι πολιτικοί μας τα καλύτερα παιδιά μας
εν ζωή τα φυλακίζουν ή τα εξορίζουν
όταν πεθάνουν ήρωες τα βαφτίζουν
το φέρετρο τους με τη σημαία το τυλίγουν
αυτή η μοίρα κάθε μεγάλου που μας δοξάζει
και μας παραδειγματίζει
Αντίο Μίκη και καλό σου ταξίδι
Αμφικτύων
4/9/ 2021
Αμφικτύων είναι ο Υποστράτηγος ε.α Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης
Συγγραφεύς, Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών
Σάββατο 4 Σεπτεμβρίου 2021
Το Παλάτι του Οδυσσέα
Το Παλάτι του Οδυσσέα ρημάζει από την κρατική αδιαφορία. Μία ανασκαφή που θα μπορούσε να αποδειχτεί αντίστοιχης σημασίας με αυτή της κάποτε θεωρούμενης ως μυθικής πόλης, της Τροίας, του Ερρίκου Σλήμαν. Υπάρχουν κάποιες σημαντικές αρχαιολογικές ενδείξεις για το απώτατο παρελθόν αυτών των ευρημάτων, που πιθανά θα έφερνε ακόμα πιο κοντά την ελληνική μυθολογία με την πραγματική ιστορία.
Έχουμε λοιπόν ένα ανίκανο κράτος, ανάξιο για ακόμη μια φορά να ανταποκριθεί στην ευθύνη της πολιτιστικής κληρονομιάς που φέρει, απογοητεύοντας όλους τους Έλληνες και στερώντας τη χώρα μας ίσως από μια τεράστια ευκαιρία να αποκτήσει και έναν ακόμη πασίγνωστο τόπο, ως μνημείο παγκόσμιας ιστορικής σπουδαιότητας.
Στην Ιθάκη υπάρχει μία περιοχή κοντά στο χωριό Αγ. Αθανάσιος που σήμερα ονομάζεται Σχολή Ομήρου. Στην τοποθεσία αυτή, ήταν πολλοί που πραγματοποίησαν ανασκαφές – μεταξύ των οποίων και ο Σλήμαν – διαισθανόμενοι προφανώς ότι κάτι σημαντικό υπάρχει εκεί. Εν συντομία…
-
Τις ανασκαφές ξεκίνησε αρχές του προηγούμενου αιώνα η Βρετανική αρχαιολογική σχολή.
-
Περίπου 60 χρόνια μετά – το 1994 – ανέλαβε το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
-
Το Νοέμβριο του 2006, άρχισαν να έρχονται στο φως τα πρώτα ευρήματα.
-
Το 2010 μας ανακοίνωσαν ότι βρέθηκε το παλάτι του Οδυσσέα.
-
Από το 2011 ο τόπος ρημάζει.
Ελλάς το μεγαλείο σου!
Παιδιά, μιλάμε κατά πάσα πιθανότητα για το Παλάτι του Οδυσσέα, το οποίο όπως δείχνουν όλα τα στοιχεία και όπως πιστεύουν οι αρχαιολόγοι – παρά τις αμφισβητήσεις κάποιων – πρέπει να είναι αυτό. Και τον Σλήμαν τον κορόιδευαν ότι έψαχνε μια μυθική πόλη – την Τροία – και όταν την βρήκε, κατάπιαν την γλώσσα τους. Τα στοιχεία που έχουν βρεθεί μέχρι στιγμής στην Ιθάκη συνηγορούν επίσης στο ότι αυτή η ανακάλυψη στα βόρεια του νησιού, είναι πράγματι ο τόπος όπου διαδραματίζεται ο επίλογος του πιο σπουδαίου έπους του δυτικού πολιτισμού.
Επικεφαλής των Ελλήνων αρχαιολόγων που ανέλαβαν τις ανασκαφές ήταν το ζεύγος Θανάση Παπαδόπουλου & Λίτσας Κοντορλή- Παπαδοπούλου. Και αν και φαίνεται ότι κατάφεραν να κάνουν ίσως την ανακάλυψη του αιώνα για τη χώρα μας, τα ευρήματά τους παραμένουν στην αφάνεια, να ρημάζουν, αντί να καθιστούν την Ιθάκη παγκόσμιο πόλο έλξης. Όλο αυτό μας θυμίζει πως ένα ανίκανο κράτος, χωρίς όραμα και ιεράρχηση των αξιών, μπορεί να αποβεί με την «παράξενη» αδιαφορία του μέχρι και καταστροφικό για την πολιτιστική μας κληρονομιά.
Είχα διαβάσει παλιότερα στο zougla.gr μια συνέντευξη του κ. Παπαδόπουλου ο οποίος περιέγραφε τον Γολγοθά που βίωσε όταν ανακοίνωσε πως υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις για την εύρεση του ανακτόρου του Οδυσσέα. Όπως ανέφερε, ξεκίνησε την ανασκαφή με την ομάδα του το 1994, ενώ το 2010 είχαν συλλέξει πια όλα τα στοιχεία τα οποία οδηγούσαν στο συμπέρασμα ότι το συγκεκριμένο ανάκτορο ανήκε στον βασιλιά της Ιθάκης. Ο κ. Παπαδόπουλος στη συνέντευξή του έλεγε πως το Υπουργείο Πολιτισμού τότε, είχε υποστηρίξει την ανασκαφή. Ωστόσο στη συνέχεια, χρήματα τα οποία είχαν εξασφαλιστεί για τη συνέχεια των ανασκαφών «μπλοκάρονταν» για άγνωστους λόγους… “Δυστυχώς από το 2011 η εκάστοτε ηγεσία άφησε το σημείο να ρημάξει. Δεν πιστεύω ότι θα θελήσουν ποτέ να ανακοινώσουν ότι βρέθηκε το ανάκτορο του Οδυσσέα. Φανταστείτε ότι τη δεκαετία του 1990 με πίεζαν να ανακοινώσω ότι βρέθηκε το μυθικό ανάκτορο του βασιλιά, αλλά δεν το έκανα ποτέ από τη στιγμή που δεν είχα συλλέξει ακόμα τα στοιχεία”, είχε πει.
Μου λένε φίλοι πως αν πάμε στην Ιθάκη να δούμε τον συγκεκριμένο αρχαιολογικό χώρο τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα από ότι φανταζόμαστε.
Ο αρχαιολογικός χώρος, παρά την περίφραξη που έχει τοποθετηθεί από τον Δήμο, ρημάζει αφύλακτος, με τα αφρόντιστα ερείπιά του να προκαλούν μόνο τη φαντασία του… «παράνομου» επισκέπτη.
Περισσότερα και εικόνες στο: https://www.nikosonline.gr/%CF%84%CE%BF-%CF%80%CE%B1%CE%BB%CE%AC%CF%84%CE%B9-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%BF%CE%B4%CF%85%CF%83%CF%83%CE%AD%CE%B1/
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Πέμπτη 2 Σεπτεμβρίου 2021
Όταν κάποιος δηλώνει "Εγώ είμαι με τους ειδικούς"