Δευτέρα 22 Μαΐου 2017
Κυριακή 21 Μαΐου 2017
Τα Αναστενάρια στον Λαγκαδά Θεσσαλονίκης - Οι Αναστενάρηδες προσάρμοσαν το έθιμο, που έλκει την καταγωγή του στην Αρχαιότητα.....
- Έθιμο λατρευτικό, θρακιώτικο, που συνδέεται με τη γιορτή των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης. Τα «Αναστενάρια» λάμβαναν χώρα στη βορειοανατολική Θράκη, με επίκεντρο της εκδήλωσης τα χωριά Κωστί και Μπροντίβο.Με την ανταλλαγή των πληθυσμών το 1923, οι κάτοικοι της περιοχής αυτής εγκαταστάθηκαν σε διάφορες περιοχές του ελλαδικού χώρου και κυρίως στη Μακεδονία, όπου μαζί με τα άλλα έθιμά τους μετέφεραν και τα Αναστενάρια. Οι Αναστενάρηδες προσάρμοσαν το έθιμο, που έλκει την καταγωγή του στην Αρχαιότητα, ανάλογα με τις κατά τόπους ιδιαιτερότητες.Σήμερα αναβιώνει στον Λαγκαδά Θεσσαλονίκης, στην Αγία Ελένη και στην Κερκίνη Σερρών, στη Μελίκη Ημαθίας και στη Μαυρολεύκη της Δράμας.Η ονομασία δόθηκε από το αναστενάρι, το εικόνισμα που κρατούν σε όλη τη διάρκεια της γιορτής στα χέρια τους οι αναστενάρηδες. Προσεύχονται, χορεύουν και πυροβατούν σε αναμμένα κάρβουνα με γυμνά πόδια χωρίς να καίγονται. Όσοι συμμετέχουν, επικαλούνται τη βοήθεια των αγίων για να έχουν πλούσια γεωργική και κτηνοτροφική παραγωγή, καθώς και καλή υγεία. «Τους πιάνει ο Άγιος και τους καλεί», λένε. Το αν θα πατήσουν στα αναμμένα κάρβουνα το αποφασίζουν την τελευταία στιγμή.Αναστενάρια στον Λαγκαδά ΘεσσαλονίκηςΤο pontos-news.gr συνάντησε τον αναστενάρη Χρήστο Γκαϊτατζή στον Λαγκαδά. Ο πατέρας του, ο Αναστάσιος Γκαϊτατζής, είναι από τους παλιότερους αναστενάρηδες στον Λαγκαδά. «Το έθιμο πάει από γενιά σε γενιά. Ο παππούς μου ο Σωτήρης Γκαϊτατζής το άφησε στον γιο και πάει λέγοντας. Είναι κάτι σαν χρέος της οικογένειας να το συνεχίσει», μας λέει.Ο Χρήστος μιλάει στο pontos-news.gr για το τελετουργικό και την πυροβασία: «Η τελετουργία αρχίζει το απόγευμα της 20ής Μαΐου στο κονάκι, σε έναν χώρο όπου φυλάσσονται οι εικόνες των Αγ. Κωνσταντίνου και Ελένης. Εκεί οι αναστενάρηδες προσεύχονται, και όταν η λύρα και το νταούλι αρχίζουν να παίζουν τους σκοπούς της τελετής, οι αναστενάρηδες χορεύουν κρατώντας στα χέρια τους τις εικόνες, οι οποίες αποτελούν τα πολυτιμότερα κειμήλιά τους.»Τις ονομάζουν “Χάρες” και “Παππούδες” και τις έχουν σε υφασμάτινη θήκη που λέγεται “ποδιά”, από τη οποία κρέμονται αφιερώματα. Στο κονάκι φυλάσσονται και τα “αμανέτεια”, μαντίλια που θεωρούνται ιερά. Κατά τη διάρκεια του χορού ακούγονται στεναγμοί, επιφωνήματα και στίχοι από αναστενάρικα τραγούδια που έλεγαν στις αλησμόνητες πατρίδες».Στις 21 Μαΐου, γιορτή των Αγίων, σφάζουν ένα μοσχάρι και ένα αρνί και το μοιράζουν στα σπίτια των αναστενάρηδων. Το απόγευμα επαναλαμβάνεται ο χορός στο κονάκι, και μόλις βραδιάσει οι αναστενάρηδες σε πομπή, χορεύοντας, βγαίνουν έξω για να ανάψουν τη φωτιά. Όταν τα ξύλα μετατραπούν σε ανθρακιά, ο χορός συνεχίζεται γύρω από αυτήν.Η πυροβασία και η ακαΐα στις 21, 22 και 23 Μαΐου« Όσοι αναστενάρηδες πάρουν την εντολή από τους αγίους ξεχωρίζουν, καθώς κρατώντας σφιχτά πάνω τους τις εικόνες, προχωρούν χορεύοντας προς την ανθρακιά και πυροβατούν.»Πρόκειται για ένα εγκάλεσμα προσωπικό που δεν περιγράφεται εύκολα με λόγια· το αισθάνεσαι, σε κυριεύει, παραδίνεσαι με την ψυχή και το σώμα. Είναι μια βαθιά επικοινωνία με τους αγίους.»Είναι μια δύναμη που σε οδηγεί κοντά τους. Η πυροβασία επαναλαμβάνεται στις 22 και 23 Μαΐου», περιγράφει ο Χρήστος Γκαϊτατζής.Αυτή η δύναμη τράβηξε κι ένα δωδεκάχρονο παιδί πριν από χρόνια όταν πέταξε ξαφνικά τα παπούτσια του και ρίχτηκε στα πυρακτωμένα κάρβουνα. Από τότε δεν έλλειψε ούτε μία φορά από τα αναστενάρια. Είναι ο γνωστός δημοσιογράφος, λαογράφος και αναστενάρης Γιώργος Μελίκης. «Είναι ένα τελετουργικό που ακολουθείται απόλυτα. Είμαστε μια ομάδα που ανανεώνουμε την εμπιστοσύνη μας κάθε φορά, όχι με λόγια αλλά κοιτώντας ο ένας τον άλλον στα μάτια. Το συναίσθημα είναι καθαρά προσωπικό», εξηγεί ο Γ. Μελίκης στην επικοινωνία που είχαμε μαζί του.Οι εικόνες ζητούσαν βοήθειαΚάποτε ο ναός των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης στο Κωστί έπιασε φωτιά. Καθώς ο ναός φλεγόταν, ακούστηκαν φωνές μέσα από τις φλόγες. Οι εικόνες «ζητούσαν βοήθεια». Κάποιοι κάτοικοι μπήκαν στην εκκλησία για να τις σώσουν και όταν βγήκαν έξω ούτε οι εικόνες ούτε οι άνθρωποι είχαν καεί. Οι αναστενάρηδες τιμούν αυτό το θαύμα κάθε χρόνο στις 21 Μαΐου, περπατώντας οι ίδιοι πάνω στη φωτιά.«Η παλαιότερη εικόνα που έχουμε είναι μία από εκείνες που σώθηκαν από τη φωτιά, της Παναγίας της Αναστενάρισσας», μας λέει ο Γ. Μελίκης.Την καρδιά της στο pontos-news.gr άνοιξε και μας μίλησε για τη ζωή της δίπλα στον αναστενάρη πατέρα της, Κωνσταντίνο Λιούρο, η εγγονή του Σωτήρη Λιούρου, του παλιότερου αναστενάρη στο Λαγκαδά, Μελανί.«Ζούσαμε στη Γαλλία, όπου γεννήθηκα, με τον πατέρα μου, και άκουγα από πολύ μικρή να μου μιλάει για τα αναστενάρια του Λαγκαδά. Τα καλοκαίρια πηγαίναμε στο κονάκι να ανάψουμε κερί και να προσκυνήσουμε. Όταν ήμουν 13 ετών γυρίσαμε στον Λαγκαδά. Κάθε χρόνο, την περίοδο που αναβίωνε το έθιμο ζούσα με έναν διαφορετικό πατέρα. Είναι μια δύναμη που δεν περιγράφεται με λέξεις, μου έλεγε. Θέλει πολλή δουλειά για να φτάσεις στο σημείο να νιώσεις όπως οι αναστενάρηδες».Ο πατέρας της είχε μια Γαλλίδα φίλη, συγγραφέα. Της μιλούσε για τα αναστενάρια, και κουβέντα στην κουβέντα το ενδιαφέρον της Γαλλίδας France Schott-Billmann μεγάλωνε. Έπεισε τον πατέρα τής Μελανί και ήρθαν στην Ελλάδα στις 19 Μαΐου 1977 για να καταγράψει το έθιμο. Η συγγραφέας είδε από κοντά για τέσσερις ημέρες το τελετουργικό και τους αναστενάρηδες και αμέσως μετά έγραψε το βιβλίο με τίτλοDanse, Mystique et Psychanalyse – Marche sur le feu en Grèce modern (Χορός, μυστικισμός και ψυχανάλυση – Πυροβασία στη σύγχρονη Ελλάδα).Η Μελανί μάς μετέφρασε κάποια σημεία από την περίληψη του βιβλίου της France Schott-Billmann. Ο αναστενάρης στο εξώφυλλο είναι ο παππούς της, ο Σωτήρης Λιούρος.Για τους αναστενάρηδες έγραψε:
Μια κληρονομιά τόσο επιβλητική, χωρίς όρια, που μπορεί να κάνει τον αναστενάρη να βρίσκεται σε κατάσταση τέτοια, κατά την οποία μπορεί να θυσιάσει την ψυχή του και το σώμα του στους Αγίους Κωνσταντίνο και Ελένη.Για τη φωτιά:
Η φωτιά δίνει μεγάλη ενέργεια και ξυπνάει την έκτη αίσθηση στον αναστενάρη που έχει τη θεία εντολή να πυροβατήσει. Ο πατέρας της Μελανί έλεγε « Νιώθω ότι πατάω σε δροσερό νερό, όχι σε φωτιά».Σύμφωνα με τη συγγραφέα, πριν πατήσουν στη φωτιά οι αναστενάρηδες τραγουδούν ύμνους που βοηθούν την ψυχή και το σώμα να φύγουν από την καθημερινότητα και τους προετοιμάζει για την πυροβασία.Ανεξήγητο φαινόμενο«Το βλέπουμε σαν θεατρική παράσταση να εξελίσσεται μπροστά μας, όταν περπατούν με γυμνά πόδια άντρες και γυναίκες πάνω σε αναμμένα κάρβουνα, κρατώντας εικόνες ή μαντίλια. Παρασυρόμαστε και νομίζουμε ότι καταλαβαίνουμε τι γίνεται. Γελιόμαστε γιατί τελικά είναι ανεξήγητο φαινόμενο». Αυτός είναι ο επίλογος του βιβλίου της France Schott-Billmann.Αναστασία Χατζηλασκαράκη
Σήμερα οι ''Έλληνες'' γιορτάζουν το όνομα του μαμόθρεφτου Ρωμαίου Αυτοκράτορα Μέγα Κωνσταντίνου
Εικόνα από : http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=444281 -
Αγριοι και δολοφόνοι
Ευτυχία Ελληνοπούλα 21 Μαΐου 10:09 π.μ.
Σήμερα οι Έλληνες γιορτάζουν το όνομα του μαμόθρεφτου Ρωμαίου Αυτοκράτορα Μέγα Κωνσταντίνου (Φλάβιος Βαλέριος Αύγουστος Κωνσταντίνους), που σκότωσε το γιο του και τους συγγενείς του και πήρε το θρόνο ενώ μαγείρεψε την Εβραιοχριστιανική θρησκεία μετά από 300 χρόνια της υποτιθέμενης σταύρωσης του Μεσσία Χριστού ενώ διέταξε την Α' Οικουμενική Σύνοδο 325μχ για να καθορίσει ποια ευαγγέλια και τι άλλο θα αποδέχεται το νέο Εβραιοχριστιανικό δόγμα γιατί μεχρι τότε ολα ήταν διαδόσεις και υπηρχαν πολλοι μεσσίες ενω τα έγραφα ήταν από αντιγραφες διαφόρων ακαθόριστων συγγραφέων!
Αυτά που έφτιαξε ο Κωνσταντινους ήταν (κι ειναι μεχρι σημερα) πολύ χρήσιμα στην αυτοκρατορία.. διότι η όλη θεωρία ήταν φτιαγμένη ώστε οι υπήκοοι να γίνονται υπάκουοι, φοβουμενοι τον αόρατο θεό που τους βλεπει υποτίθεται ότι κι αν κάνουν, προέτρεπαν να γινονται πράοι όπως είπαν ότι είπε ο Μεσσίας που τον ειχαν σταυρώσει πριν 300 χρονια και μεχρι τότε δεν υπήρχε τίποτα συγκεκριμενο περι της υπαρξης του ούτε χειροπιαστες αποδειξεις και στοιχεία σε τάφους, σε χωρους λατρείας τους ουτε ζωγραφιες του Μεσσία, της μαμας του παρθενας Μαριαμ και των υποτιθεμενων 12 αποστόλων κλπ. Επίσης ότι αν είναι πένθιμοι κι αναμαρτητοι (για να μην αποπροσανατολίζονται με άλλα) τους έταζαν θα πανε σε κάποιο παράδεισο αλλιως θα τους εβραζε στα καζανια της κόλασης ο Δίας τον οποίο παρουσίαζαν ως τον δαίμονα της καταστροφής δηλαδή Διά-βολο (αυτος που διαβάλει και χαλάει τον άνθρωπο! Το δογμα αυτό επιβλήθηκε με σφαγές και καταστροφή της μέχρι τότε γνώσης κι εξαφάνιση του πολιτισμού, της φιλοσοφίας, των επιστημών και του αρχαιοελληνικού μεγαλείου! Έφτιαξε και την Κωνσταντινούπολη πρωτεύουσα, που έδωσε το Ρωμαϊκό όνομα του, καθώς και την Αγια Σοφια που εγινε το κεντρο θεοποιησης του βασιλιά των βασιλέων του Γιαχβέ θεού που έγραφε η Βιβλος κι είχαν γραψει οι Εβραίοι!
ΣΗΜΕΡΑ ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΓΙΟΡΤΑΖΟΥΜΕ ΑΚΟΜΑ, ΜΑΝΑ ΚΑΙ ΓΙΟ ΚΑΙ ΤΙΜΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΣΚΟΤΑΔΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑΣ! ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ!
Μιχάλης Καλόπουλος
Θέμιστες = Οι θείες υπερφυσικές εμπνεύσεις..... - Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι αυτός που έχει την ευθύνη για την ευημερία της Πολιτείας και την ευδαιμονία των πολιτών.
Εικόνα από : ΤΟΝ ΝΕΟ ΝΑΟ ΤΟΥ Μ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΤΗΣ ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΗΣ ΚΑΙ ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ, ΣΤΟ ΜΕΣΑΙΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΩΡΑΙΟΚΑΣΤΡΟΥ ΣΕ ΙΣΤΟΡΙΚΉ ΤΟΠΟΘΕΣΊΑ ! https://enimerosiseola.blogspot.com/2015/10/blog-post_4.html
Τότε : Θέμιστες = Οι θείες υπερφυσικές εμπνεύσεις τις οποίες ελάμβανε ο άρχων-βασιλεύς από τους Θεούς μαζί με το σκήπτρο, οι οποίες του επιτρέπουν να εξομαλύνει όλες τις δυσκολίες, να αποκαθιστά την εσωτερική ειρήνη με δίκαια λόγια.
Ένας προπαγανδιστικός τρόπος εξουσιασμού των παλαιών βασιλέων.
Ανάλογα με το αν εκτελεί καλά ή όχι την αποστολή του, αν ξέρει ή αν αγνοεί αυτό που πρέπει, ο βασιλεύς-μάγος-άρχων συμβάλλει στην δυστυχία ή στην ευτυχία του λαού του.
Ο Άρχων-δικαστής-ιερεύς-βασιλεύς είναι ο εκπρόσωπος των θεών στη Γη.
Σήμερα : Νόμοι = Οι ψηφισμένες διατάξεις από τους εκπροσώπους των πολιτών - από τους πολιτικούς - οι οποίοι εκλέγονται δια ψήφου. Υποτίθεται ότι επιλύουν τα προβλήματα και οδηγούν την Πολιτεία σε καλή διακυβέρνηση. Ένας προπαγανδιστικός τρόπος για να πείθουν τους πολίτες ότι μετέχουν στην διοίκηση και την εξουσία.
Αν υπάρχει ευημερία στην Πολιτεία και οι πολίτες ευδαιμονούν οι Νόμοι είναι καλοί και οι πολιτικοί επιτελούν το έργο που τους έχει ανατεθεί. Αν όχι η Πολιτεία κακοποιείται και οι πολίτες δεινοπαθούν. Τότε και σήμερα δεν έχει αλλάξει κάτι.
Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι αυτός που έχει την ευθύνη για την ευημερία της Πολιτείας και την ευδαιμονία των πολιτών. Τότε οι άρχοντες είχαν ιδιοτελές συμφέρον από την άσκηση εξουσίας. Σήμερα, εκτός από την ιδιοτέλεια εξυπηρετούν και ξένα συμφέροντα, όντες στην υπηρεσία ξένων μυστικών υπηρεσιών και αδερφοτήτων.
Socrates Sidiropoulos
Το πιο όμορφο σχολείο της Ελλάδας βρίσκεται στην Κάρπαθο
Κι όμως υπάρχει ένα σχολειό ξεχωριστό, φτάνει να σταθείς στην ξωπορτιά του και να το κοιτάξεις και μαθαίνεις γράμματα! Κι αυτό δεν είναι άλλο από το Δημοτικό σχολείο Διαφανίου στην νήσο Κάρπαθο. Αυτό το σχολείο στα σίγουρα έχει ψυχή!
Το κτήριο δεν είναι καινούριο, θεμελιώθηκε τον Ιούλιο του 1959 και εκτός από τα χρήματα της Νομαρχίας (150.000 δρχ) μεγάλος δωρητής του ήταν ο ευεργέτης Μιχαήλ Αβδελλής, που έδωσε 45.000 δραχμές για την κατασκευή του.
Οι εξωτερικές καλλιτεχνικές προσθήκες στο διθέσιο δημοτικό σχολείο Διαφανίου έγιναν από τα αδέλφια Αντώνη, Μανώλη και Γιάννη Χατζηβασίλη με την επίβλεψη του πατέρα τους, του σπουδαίου λαϊκού ζωγράφου Βασίλη και από την πρώτη φάση δημιουργίας έδωσαν έναν εντελώς διαφορετικό χαρακτήρα στο κτήριο που έχει πρόσοψη 23,7 μέτρα.
Τα σχέδια και οι δημιουργίες μεταξύ άλλων έχουν να κάνουν με τον Μέγα Αλέξανδρο, τον Αρχιμήδη αλλά και τον Χριστό! Οι καλλιτέχνες πάντρεψαν με μοναδική τελειότητα τον αρχαίο κόσμο και την πίστη στο Θεό.
Το 2008 συνεχίστηκε και ολοκληρώθηκε με πρόεδρο της σχολικής επιτροπής κ. Ντίνο Πρωτόπαπα επί προεδρίας κ. Κώστα Τσαμπανάκη.
Όταν δέχτηκαν την πρόταση να καλλωπιστεί με Μικι Μαους ή ζωγραφική απστράκτ, όπως σε αλλά σχολεία της πατρίδος μας, ο Βασίλης Χατζηβασίλης είχε διαφορετική άποψη:
“Δεν είναι δυνατόν σε Ελληνικό σχολείο να μπουν τέτοιου είδους δημιουργήματα. Έχουμε Ιστορία έχουμε Πολιτισμό από κει να αντλήσουμε να φτιάξαμε το Ωραίο και να εκπέμπει Ελληνισμό. Ο καλλιτέχνης πρέπει να δημιουργεί από αυτό που τρέφεται και βλέπει, και να εμπνέει τις επόμενες γενιές !”
Η απίστευτη καλλιτεχνική εργασία μοιράστηκε σε οκτώ ιστορικές ενότητες και την όλη φιλοσοφία μας παρουσιάζει ο ζωγράφος και συνδημιουργός του έργου, ο Γιάννης Χατζηβασίλης:
“Η πρώτη ενότητα είναι από ένα ρητό του Ιπποκράτη από την Κω , 460 – 370 π.χ ΝΟΥΣ ΥΓΙΗΣ ΕΝ ΣΩΜΑΤΙ ΥΓΙΕΙ .. Δηλαδή ο νους είναι υγιής μέσα σε ένα υγιές σώμα.
Η δεύτερη ενότητα σε ανάγλυφο παριστάνει το δρόμο της Αρετής και της Κακίας και πιο πρέπει να διαλέξεις.
Η τρίτη ενότητα είναι από την Συνάντηση του Σόλωνα με το Κροίσο «Μηδένα προ του τέλους μακάριζε». Η τέταρτη ενότητα είναι για το κρυφά σχολεία. Η πέμπτη ενότητα είναι από το Χριστό.
Η έκτη ενότητα είναι από τον Αρχιμήδη (περ. 287 π.Χ- περ. 212 π.Χ.) Μη μου τους κύκλους τάραττε … (μη μου χαλάς τους κύκλους,) μην με ταράζεις …
Η εβδόμη ενότητα είναι από την συνάντηση του Αλέξανδρου με τον Διογένη: ‘Μη μου στερείς αυτό που δε μπορείς να μου δώσεις’!
Η Ογδοη ενότητα από το μύθο του Δαίδαλου και του γιού του Ίκαρου, “Γνώμη γερόντων ασφαλέστερα νέων”.
Πάνω από την κεντρική είσοδο γράψαμε ΕΥ ΖΗΝ, αυτές οι δύο συλλαβές λένε περισσότερα από πάρα πολλά βιβλία. Αυτό το ΕΥ πόση δύναμη πολιτισμού έχει! Αν προσέξετε είναι η καρδιά του σχολείου βρίσκεται στο κέντρο και πάνω από την είσοδο.
Ο Μέγας Αλέξανδρος είχε πει: “στον πατέρα μου οφείλω το ζην και στο δάσκαλό μου το ευ ζην”.
Δίπλα στην είσοδο υπάρχουν δυο αρχαίες Ελληνίδες, που κρατάνε Υδρίες, η μια γράφει Ηθική και η άλλη Επιστήμη.
Ο κάθε ένας που περνά το κατώφλι σε ένα εκπαιδευτικό κτίριο (ειδικότερα στην Ελλάδα), πρέπει να γνωρίζει ότι ο σκοπός του δεν είναι να μάθει γράμματα να σπουδάσει, να γίνει επιστήμονας, για να εκμεταλλεύεται τους συνανθρώπους του και να ζει μόνο για το συμφέρον του, αλλά να αποκτήσει την ηθική για να γίνει χρήσιμο το διάβα του στη γη, πριν τον πάρει μέσα της”.
Το διθέσιο δημοτικό σχολείο Διαφανίου σήμερα λειτουργεί και ως νηπιαγωγείο και έχει 2 δασκάλους, νηπιαγωγό και 9 μαθητές, πρόσφατα με απόφαση και έξοδα του Δήμου Καρπάθου συντηρήθηκε με αγάπη και φροντίδα από τον μάστορα Νικόλαο Λεντάκη, εδώ να σημειώσουμε ότι και τα δυο παιδιά του είναι γραμμένα και παρακολουθούν μαθήματα σε αυτό το σχολείο!
Το στολίδι του Διαφανίου θα συνεχίσει να λειτουργεί;
Ο Νίκος Λεντάκης καμαρώνει για το κτίριο όμως φοβάται, αμφιβάλει, και ταυτόχρονα τρομάζει στην ιδέα:
“Τα επόμενα χρόνια, αν οι κάτοικοι συνεχίσουν να φεύγουν, δεν θα μείνει παιδί στο Διαφάνι κι έτσι αναγκαστικά δεν θα υπάρχει λόγος να κρατάμε το πιο όμορφο σχολείο ανοιχτό”. Εμείς ας ελπίσουμε να διαψευστούν τέτοιες σκέψεις κι ας απολαύσουμε το μοναδικό σχολείο που μαθαίνεις γράμματα μόνο με μια ματιά!
Αλήθεια εσείς μπορείτε να φανταστείτε πιο σπουδαία μέθοδο για να διδαχτούμε την ιστορία μας;
http://www.tilestwra.com/pio-omorfo-scholio-tis-elladas-vriskete-stin-karpatho/
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.tilestwra.com/pio-omorfo-scholio-tis-elladas-vriskete-stin-karpatho/
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.tilestwra.com/pio-omorfo-scholio-tis-elladas-vriskete-stin-karpatho/