Σάββατο 25 Οκτωβρίου 2014

720) Θαλής ο Μιλήσιος - Γράφει η Ρένα Τζωράκη



Ο Θαλής ο Μιλήσιος  είναι ο αρχαιότερος προσωκρατικός φιλόσοφος ο πρώτος των 7 Σοφών της αρχαιότητας, Καταγόταν από τη Μίλητο, στην οποία οφείλεται το προσωνύμιο "Μιλήσιος".
Έζησε  την περίοδο  643 π.Χ. και πέθανε το 548 π.Χ. σε βαθιά γεράματα.
 Πολυδιάστατη προσωπικότητα, Μαθηματικός,Φυσικός,Αστρονόμος,Μηχανικός, Μετερεωλόγος,  και ιδρυτής της Μιλησιακής σχολής της φυσικής φιλοσοφίας.
Η ιστορία της φιλοσοφίας τον θεωρεί ως τον πρώτο -χρονολογικά- φιλόσοφο. Ανακάλυψε τις τροπές (ηλιοστάσια), το ετερόφωτο της Σελήνης, καθώς και τον ηλεκτρισμό και τον μαγνητισμό, από τις ελκτικές ιδιότητες του ορυκτού μαγνητίτη και του ήλεκτρου (κεχριμπάρι). Ο Θαλής είναι γνωστός και για την επιτυχημένη πρόβλεψη της ηλιακής έκλειψης του 585 π.Χ.
Πίστευε πως ο κόσμος είναι γεμάτος θεούς («πάντα πλήρη θεών είναι») και ότι η ψυχή είναι κάτι το κινητικό (κινητικόν τι). Πρόκειται ουσιαστικά για μια αρχαϊκή διατύπωση της θεωρίας του υλοζωισμού, σύμφωνα με την οποία ο κόσμος είναι ζωντανός και έμψυχος, γεγονός που πιστοποιείται από την κινητικότητά του.
Θεμελίωσε τις αποδείξεις από πολλά θεωρήματα της γεωμετρίας όπως για παράδειγμα ότι οι κατά κορυφή γωνίες είναι ίσες, ότι η διάμετρος διχοτομεί τον κύκλο, ότι οι γωνίες της βάσης ισοσκελούς τριγώνου είναι ίσες ...

Στον τομέα της αστρονομίας, παρατηρώντας τη σταθερότητα του πολικού αστέρα στον ουράνιο θόλο, θεώρησε πως ήταν το καλύτερο σημείο αναφοράς για το νυχτερινό προσανατολισμό. Παρατηρώντας την κίνηση των ουρανίων σωμάτων είπε πως ένα έτος πρέπει να έχει 365 ημέρες και ήταν ο πρώτος που κατάλαβε ότι η σελήνη δεν είναι αυτόφωτο ουράνιο σώμα, αλλά το φως της οφείλεται σε αντανάκλαση του ηλιακού φωτός. Έτσι, εξήγησε σωστά το μηχανισμό δημιουργίας των ηλιακών εκλείψεων θεωρώντας ότι η σελήνη μπαίνει ανάμεσα στη γη και τον ήλιο, καταφέρνοντας μάλιστα να προβλέψει την ηλιακή έκλειψη του 585 π.Χ.
Στον τομέα της φυσικής ασχολήθηκε με τον ηλεκτρισμό και τον μαγνητισμό και ανακάλυψε τις δυνάμεις που ασκούνται σε ηλεκτρισμένα ή μαγνητισμένα σώματα. Στις φιλοσοφικές του τοποθετήσεις δεχόταν πως το νερό ήταν η αρχή των πάντων και ότι πάνω σε αυτό  στηριζόταν η γη ενώ μέσω αυτού μεταδιδόταν η ζωή.
Σύμφωνα με τον Ιερώνυμο μέτρησε το ύψος των πυραμίδων από την σκιά τους, τη στιγμή ακριβώς που ο δικός του ίσκιος ήταν ίσος με το πραγματικό του ύψος. (Διογένης Λαέρτιος Ι, 277), η Φύση και ο Κόσμος γενικότερα, είναι «έμψυχοι και δαιμόνων πλήρεις».
Τα πάντα εμπεριέχουν  θεούς και δαίμονες: «Πάντα πλήρη θεών και δαιμόνων». Επίσης εδώ μόνο υποθέσεις μπορούμε να κάνουμε σχετικά με το τι εννοούσε ο φιλόσοφος, το σίγουρο είναι, πάντως, πως δεν είχε στο μυαλό του τους θεούς του Ομήρου, ούτε τους μεταμοντέρνους, ούτε τίποτε από αυτά που οι άνθρωποι αποκαλούν θεό.
Συνεπής προς την θεωρία του, ο φιλόσοφος απέφευγε συστηματικά την κρεοφαγία και κάθε τροφή αίματος, όπως άλλωστε και την άσκοπη οινοποσία και σπατάλη χρόνου. Μία περίληψη της θεωρίας του μεγάλου φιλοσόφου Θαλή, ίσως σωστά, ίσως «στωϊκά» παρερμηνευμένη- δίδεται από τους Θεόφραστο και Αέτιο: «Ο Θαλής έλεγε ότι το θείο είναι ο νους του Κόσμου, το δε Σύμπαν είναι έμψυχο, γεμάτο από θεότητες και δαιμόνους. Το πρωταρχικό Υγρό δε από θεία δύναμη διαπερνάται η οποία και το κάνει να κινείται». Εδώ μιλάει για τον Αιθέρα και όχι για, όποιες οντότητες, αποκαλούνται θεοί.
«Τα πάντα γεννιούνται από το νερό
Με την υπόθεσή του ότι αρχή όλων των πραγμάτων είναι το ύδωρ , το οποίο ο Θαλής θεώρησε φορέα ενέργειας και κινήσεως, ξεκίνησε ως πρώτος Έλληνας φιλόσοφος, ένα προβληματισμό για την προέλευση του σύμπαντος, ο οποίος απασχόλησε και απασχολεί μέχρι σήμερα την κοσμολογία. Η ζωτική δύναμη του νερού και η τεράστια σημασία του στη φύση, ήταν η αιτία που έκανε τον Θαλή να το ορίσει ως πρωταρχικό στοιχείο. Στην ορφική μυθολογία συναντάμε το «ύδωρ» και την «ύλη» ως τα πρωταρχικά στοιχεία δημιουργίας της πρωτοΰλης του σύμπαντος. Η «ύλη» δεν ορίζεται βέβαια με τη σημερινή επιστημονική έννοια, αλλά αποτελεί μια μορφή κοσμικής ύλης. Το νερό, ο αέρας ή άλλο στοιχείο είναι κατά τους προσωκρατικούς φιλοσόφους συνυφασμένα με την ζωή, την ψυχή και τη δύναμη της φύσης που κινεί τα πάντα (φύεσθαι). Η προσπάθειά του Θαλή να εξηγήσει τη φύση και το πλήθος των φυσικών φαινομένων, όχι πια με το μύθο και τη θρησκεία, αλλάορθολογικά , τον τοποθετεί ιστορικά στην πρώτη θέση της αρχαιοελληνικής φιλοσοφικής παραδόσεως.
Στο Θαλή το Μιλήσιο αποδίδονται τα αποφθέγματα:

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΟ

Λογοτεχνικό περιβόλι!









Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2014

Carl Sagan`s - Το τρίτο επεισόδιο της σειράς "Cosmos" με ελληνικούς υπότιτλους.Αρχίζοντας με τον διαχωρισμό της ασαφής σκέψης και ευσεβής απάτης της αστρολογίας, από τις προσεκτικές παρατηρήσεις της αστρονομίας, ο Sagan ακολουθεί την εξέλιξη της αστρονομικής παρατήρησης. Ξεκινώντας με τους αστερισμούς και τα τελετουργικά ημερολόγια (όπως αυτά των Ανασάζι), η ιστορία κινείται στη συζήτηση μεταξύ του Γεωκεντρικού και του Ηλιοκεντρικού μοντέλου: ο Πτολεμαίος και η γεωκεντρική κοσμοθεωρία, η θεωρία του Κοπέρνικου, η συγκέντρωση των δεδομένων του Τύχων Μπράχε και τα επιτεύγματα του Γιοχάνες Κέπλερ (νόμοι του Κέπλερ για την πλανητική κίνηση και το πρώτο μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας).(greek subs)

ΑΘΑΝΑΤΗ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ! ! - ΟΛΟΙ ΣΕ ΘΑΥΜΑΖΟΥΝ, ΟΛΟΙ ΣΕ ΟΝΕΙΡΕΥΟΝΤΑΙ, ΌΛΟΙ ΣΕ ΘΕΛΟΥΝ ΑΛΛΆ ΚΑΝΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΟΠΡΟΥΣ ΠΟΥ ΣΕ ΚΥΒΕΡΝΑΝΕ ΣΗΜΕΡΑ ! ! ! !

Νὰ μὴν περιοριστεῖ ἡ διδασκαλία τῆς Ἀρχαίας Ἑλληνικῆς Γλώσσας στὴν Δευτεροβάθμια Ἐκπαίδευση τῆς Ἑλλάδας.

 


Ἀγαπητὰ Μέλη - Ἀγαπητοὶ φίλοι,
Εἶναι γνωστὸ ὅτι σὲ ὅλο τὸν κόσμο ὁ ἀριθμὸς τῶν μαθητῶν ποὺ φοιτοῦν σὲ Κλασικὰ Λύκεια ἔχει μειωθεῖ αἰσθητὰ τὰ τελευταῖα χρόνια, ἐνῶ στὴν Ἑλλάδα δὲν ὑπάρχουν πλέον διακεκριμένα Κλασικὰ Λύκεια. Εἶναι ἐπίσης γνωστό, ὅτι σὲ ὅλες τὶς χῶρες τοῦ κόσμου ἀκόμη καὶ στὴν Ἑλλάδα ἐκφράζονται ἀμφιβολίες γιὰ τὴν ἀνάγκη διατήρησης τῶν κλασικῶν σπουδῶν στὸ Λύκειο.
Σὲ μία προσπάθεια διατήρησης τῆς Ἀρχαίας Ἑλληνικῆς Γλώσσας, ἀξιέπαινη εἶναι ἡ πρωτοβουλία τῆς κας Εἰρήνης Ντάρτσια, Ἀναπληρώτριας Καθηγήτριας τοῦ Ἰνστιτούτου Κλασικῶν, Βυζαντινῶν καὶ Νεοελληνικῶν Σπουδῶν Κρατικοῦ Πανεπιστημίου τῆς Τιφλίδας «Ivane Javakhishvili», ἡ ὁποία δημιούργησε τὴν διαδικτυακὴ σελίδα:


Ἀπευθύνουμε ἔκκληση σὲ ὅλους ἐσᾶς γιὰ τὴν συλλογὴ ὑπογραφῶν, ὥστε νὰ μὴν περιοριστεῖ ἡ διδασκαλία τῆς Ἀρχαίας Ἑλληνικῆς Γλώσσας στὴν Δευτεροβάθμια Ἐκπαίδευση τῆς Ἑλλάδας.
Γιὰ τὴν ἀνταπόκριση τῶν Ἑλλήνων, ἀλλὰ ἰδίως  τῶν ξένων, ποὺ ὑπῆρξε συγκινητικὴ καὶ ἐνθαρρυντικὴ μπορεῖτε νὰ ἀναγνώσετε ὅλo τὸ ἄρθρο στὸν παρακάτω σύνδεσμο :

Πέμπτη 23 Οκτωβρίου 2014

Μήπως επιτέλους αντί να λες «ΝΤΡΕΠΟΜΑΙ ΠΟΥ ΕΙΜΑΙ ΕΛΛΗΝΑΣ» είναι πιο δίκαιο να πεις «ΔΕΝ ΑΞΙΖΩ ΝΑ ΕΙΜΑΙ ΈΛΛΗΝΑΣ» (;;;) //Ανασφάλιστοι Ροδόπης: ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΛΕΝΕ ΤΗΝ ΦΡΑΣΗ «Ντρέπομαι που εί...


Δεν χρειάζεται να ντρέπεστε που είστε Έλληνας, ντρέπονται άλλοι για σας. Οι Έλληνες οι πρόγονοι σας!
Είπες πώς ντρέπεσαι που είσαι Έλληνας; Μήπως η λέξη Έλλην πρέπει να ντρέπεται που εκπροσωπεί εσένα,  που δεν θυμίζεις τίποτα από τον Ηρωισμό, την Τόλμη, την Αρετή,  των προγόνων σου!
Τι έχεις προσφέρει στο μεγαλείο του Ελληνικού πολιτισμού για να έχεις το δικαίωμα να εκφράζεις άποψη για τον Έλληνα;
Μήπως έχεις να υποδείξεις την δουλεία σου και την ελεεινότητα με το να ψηφίζεις πρόσωπα ΌΧΙ με σκοπό το συμφέρον του έθνους και της πατρίδας σου,  αλλά το προσωπικό σου, ή δεν καταλαβαίνεις τι λέω; Ξέχασες όταν έγλυφες τα οπίσθια των πολιτικών για να σου βολέψουν τον υιό ή την κόρη;
Δεν κοιτούσες τότε στον καθρέφτη για να δεις τον εαυτό σου και να πεις, ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΛΕΓΟΜΑΙ ΕΛΛΗΝΑΣ;
Με την πρώτη δυσκολία και εμπόδια βρίσκεις να κατηγορήσεις την Ελλάδα και των Έλληνα. Όταν σε χρειάζεται όμως η Ελλάδα νοιάζεσαι μόνο για το τομάρι σου!
Μήπως επιτέλους αντί να λες  «ΝΤΡΕΠΟΜΑΙ ΠΟΥ ΕΙΜΑΙ ΕΛΛΗΝΑΣ» είναι πιο δίκαιο να πεις  «ΔΕΝ ΑΞΙΖΩ ΝΑ ΕΙΜΑΙ ΈΛΛΗΝΑΣ» (;;;)
Έτσι  στο εξής όταν τα βρίσκεις σκούρα θα λες ΔΕΝ ΑΞΙΖΩ ΝΑ ΛΕΓΟΜΑΙ  ΕΛΛΗΝ
ΔΙΟΤΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΝΤΡΕΠΟΝΤΑΙ, ΓΙΑΤΙ ΔΙΚΑΙΑ ΠΡΑΤΤΟΥΝ. ΝΤΡΕΠΟΝΤΑΙ ΜΟΝΟΝ ΟΙ ΕΝΟΧΟΙ!
Και επειδή είσαι ένοχος για την κατάντια σου μην προσπαθείς να δικαιολογείσαι.
(Απόσπασμα. Ολόκληρο εδώhttp://molonlabe.blog.com/


Ανασφάλιστοι Ροδόπης: ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΛΕΝΕ ΤΗΝ ΦΡΑΣΗ «Ντρέπομαι που εί...: