Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2013

Οι γαμήλιες τελετές των Αρχαίων Ελλήνων


Ο δ' αμφιθαλής Έρως χρυσόπτερος ηνίας ηύθυνε παλιντόνους,
Ζηνός πάροχος γάμων της τ' ευδαίμονος Ήρας.
ώ, Υμήν ! ώ, Υμέναιε ! ώ, Υμήν ! ώ, Υμέναιε !
ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΟΥΣ "Όρνιθες" στ.17371743

(Και ο αθάνατος Έρως με τα χρυσά φτερά, τραβούσε τα ηνία του άρματος, παράνυμφος στους γάμους του Διός και της ευδαίμονος Ήρας)

Στις εικοσιτέσσερις του μηνός Γαμηλιώνος (που διαρκούσε από τα μέσα Ιανουαρίου έως τα μέσα Φεβρουαρίου) γιορταζόταν στην αρχαία Αθήνα ο Ιερός Γάμος του Διός και της Ήρας. Από την εορτή αυτή πήρε το όνομά του ο μήνας, που για τους Αθηναίους ήταν ο κύριος μήνας τελέσεως των γάμων τους. Προτιμούσαν να είναι η ημέρα της Πανσελήνου και να έχει καλό καιρό. Θυσίαζαν δε εις τον Δία, την Ήρα και την Άρτεμι. Θεωρούσαν ότι αυτή η μεταβατική εποχή, του τέλους του χειμώνος και της αρχής της ανοίξεως, προσφερόταν για την τέλεση του γάμου και την επίτευξη της συλλήψεως, σαν ένα είδος εναρμονίσεως με την φύση που ετοιμάζεται να ανθοφορήσει και να καρποφορήσει. Τα ανθισμένα φυτά και οι ερωτικές περιπτύξεις των θεών ήταν, για τους αρχαίους, εκδηλώσεις της ίδιας αναπαραγωγικής δυνάμεως.

Ο Έρως και η Αφροδίτη είναι οι δυνάμεις της γονιμότητος, που δημιουργεί την ομορφιά της ανοιξιάτικης φύσεως, αλλά και την θελκτική ομορφιά των νέων ανθρώπων. Όταν ο Δίας και η Ήρα συνευρίσκονται ερωτικά, η Γή τους προσφέρει έναν πλουμιστό τάπητα, από χλόη, τριφύλλια, κρόκους και υακίνθους, για να ξαπλώσουν, ενώ ένα χρυσό σύννεφο τους παρέχει κάλυψη και δροσιά. (''Ιλιάς'', ραψωδία Ξ', στ. 341351).

Πολλές θρησκευτικές εορτές της αρχαίας Ελλάδος αποσκοπούσαν στην χαλιναγώγηση της φυσικής και της ανθρώπινης γονιμότητος για το καλό της πόλης. Στα πλαίσια αυτών των εορτών ήταν ενταγμένη και η εορτή του Ιερού Γάμου, για την οποία δεν έχουν σωθεί λεπτομέρειες. Μπορούμε ασφαλώς να αναζητήσουμε πληροφορίες σε αξιόπιστες εργασίες αρκετών μελετητών. (π.χ. Κωνσταντίνου Ζιώγα ''ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ ΠΑΡΑ ΤΟΙΣ ΑΡΧΑΙΟΙΣ ΕΛΛΗΣΙ'', Κωνσταντινούπολις 1896, εκδ. ''ελεύθερη σκέψις'' 1993. Θεοδοσίου Β. Βενιζέλου ''ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΒΙΟΥ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ'', ΑΘΗΝΑΙ 1873, εκδ. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ 1995, κ.ά.). Αναφορές για τα γαμήλια έθιμα υπάρχουν στα έργα των ποιητών της αρχαίας Ελλάδος καθώς και σε ορισμένες απεικονίσεις επί αγγείων. Οι στίχοι 490496 της Σ΄ ραψωδίας της Ιλιάδος περιγράφουν μια γαμήλια πομπή: από τους δρόμους της Πόλης περνούν οι συντροφιές που συνοδεύουν τις νύφες, με λαμπάδες και με γαμήλια τραγούδια, δυνατά ηχούν οι αυλοί και οι φόρμιγγες [αρχαϊκές λύρες], και οι νέοι χορεύουν στροβιλιστά, οι γυναίκες στέκονται όρθιες στα παράθυρα των σπιτιών και παρακολουθούν με θαυμασμό.

Οι στίχοι 10361079 της τραγωδίας του Ευριπίδη ''Ιφιγένεια η εν Αυλίδι'' αναφέρονται στην λαμπρότητα των γάμων του Πηλέως με την Νηρηίδα Θέτιδα. Μουσική από κιθάρες και σύριγγες (καλαμένιους αυλούς) συνόδευε τον χορό των χρυσοπέδιλων Πιερίδων Μουσών, που έλεγαν επαινετικά τραγούδια για την νύμφη και τον νυμφίο, στο κατάφυτο όρος Πήλιο. Ο Γανυμήδης κερνούσε κρασί από χρυσά πιθάρια, και πενήντα Νηρηίδες είχαν στήσει κυκλικό χορό στην ακρογιαλιά.

Και ενώ ο χορός περιγράφει εκείνους τους ενδόξους γάμους, ο (δόλιος) Αγαμέμνων και η (ανυποψίαστη) Κλυταιμνήστρα ετοιμάζουν τον γάμο της αθώας Ιφιγένειας με τον ανύποπτο Αχιλλέα: συζητούν για τα πρόσφορα και τον αγιασμό που θα ριχτούν στο καθάρσιο πυρ, για τα μοσχάρια που θα θυσιαστούν στη θεά Άρτεμι, για την επιλογή της ημέρας του γάμου (:την ημέρα της Πανσελήνου) και για το έθιμο, σύμφωνα με το οποίο η μητέρα της νύφης πρέπει να κρατεί την νυφική λαμπάδα. Αλλά το πεπρωμένο της Ιφιγένειας ήταν να δοξαστεί με την θυσία της στην Αυλίδα, ως ''ανύμφευτος νύμφη'' της Ελλάδος. Οι φίλες και οι θεραπαινίδες της νύφης, την οδηγούσαν στο σπίτι του νυμφίου, τραγουδώντας ένα γαμήλιο άσμα, με την επωδό: ¨ω, Υμήν! ω, Υμέναιε!'' Το όνομα ''Υμέναιος'' εδήλωνε άλλοτε την γαμήλια ωδή, και άλλοτε τον θεό προστάτη του γάμου, τον Υμέναιο. Αρκετοί μύθοι αναφέρονται σε έναν ωραίο νέο που ονομαζόταν Υμέναιος. Ίσως το όνομα ''Υμέναιος'' να παράγεται από το ''υμήν''(: η μεμβράνη, το λεπτότατο ύφασμα, ο παρθενικός υμήν). Υπάρχουν όμως και διαφορετικές ετυμολογήσεις, ότι δηλαδή προέρχεται : 1) από το ''ομού νέω''(συμπλέω''), 2) από το ''ομονοέω'' ( έχω ομόνοια, συμφωνία απόψεων ), 3) από το ''υμνείν'' και 4) από το ''ύμνος νέος''.


(φώτο δεξιά: Γαμήλια άμαξα σε Αττικό αγγείο του 550 π.Χ.)
Οι παραδοσιακές γαμήλιες τελετές αποδείχτηκαν ανθεκτικές στις διαβρώσεις του χρόνου. Αρκετά στοιχεία των επιβιώνουν και στην εποχή μας, που χαρακτηρίζεται από ραγδαίες εθιμικές αποσαθρώσεις και τελετουργικές απλουστεύσεις. Οι λαογράφοι έχουν διασώσει πολλές πληροφορίες σχετικά με τα γαμήλια έθιμα στις διάφορες περιοχές της χώρας μας. Οι περισσότεροι ''πολιτισμένοι'' άνθρωποι του εικοστού πρώτου μ.Χ. αιώνα, δραστηριοποιούμενοι μέσα σε ένα περιβάλλον όπου κυριαρχούν η πρακτικότητα, η ταχύτητα, ο αγώνας για την εξοικονόμηση χρήματος και χρόνου, αισθάνονται αμήχανα και συχνά εκνευρίζονται με τις τελετές, με όλα τα συμβολιστικά που τα αντιμετωπίζουν ως μη ορθολογιστικά. Η τάση που υπάρχει είναι να εγκαταλείπονται έθιμα που δεν είναι πλήρως κατανοητά, και να απλουστεύονται διαδικασίες, σύμφωνα με ένα σύστημα "φαστφούντ'', που είναι βολικό σε πολλές εκφάνσεις της ζωής μας.

Συχνά δε, οι γονείς των μελλονύμφων, ή και οι ίδιοι οι νεόνυμφοι, υπερχρεώνονται και φορτώνονται με άγχη, προκειμένου να τελέσουν έναν ''μεγαλοπρεπή'' γάμο, να ετοιμάσουν ένα σπίτι με όλα τα περιττά απαραίτητα έπιπλα και άλλα μη ουσιώδη ''κομφόρ''. Κατά την ημέρα του γάμου όλοι φορούν χαρούμενα προσωπεία όμως η νευρικότητα που νοιώθουν είναι έκδηλη, καθώς γυαλίζει στους ιδρωμένους κροτάφους των, και λεκιάζει τις ακριβές (αγορασμένες ειδικά για την περίσταση) ενδυμασίες των. Δεν είναι εύκολο, σε εποχές χαρακτηριζόμενες από μηχανιστική νοοτροπία, να συμμετάσχει κανείς με ζέση και ενθουσιασμό σε τελετουργίες (δρώμενα, δηλαδή, που κατά παράδοσιν αποσκοπούν στον προσανατολισμό μιάς, τρόπον τινά, στοιχειακής ή ''αποκρυφιστικής'' δυνάμεως προς μία καθορισμένη ενέργεια). Αναπόφευκτα οι άνθρωποι βιώνουν εσωτερικές συγκρούσεις και διχασμούς, αισθάνονται σαν να πρέπει να υποταχθούν σε κάτι το ακατανόητο, και ίσως ανόητο.

Και όμως, αν διαθέταμε χρόνο για να βιώσουμε τα δρώμενα στη φύση, θα αντικρίζαμε την λαμπρότητα της πολύπλοκης συμπεριφοράς που έχει σκοπό την έλξη αρσενικού και θηλυκού για την επίτευξη της συνουσίας και την γονιμοποίηση. Αυτή η ονομαζομένη ''αναπαραγωγική συμπεριφορά'' αποτελεί αντανακλαστικό εγγεγραμμένο στο Νευρικό Σύστημα, και η έκφρασή της επηρεάζεται από παράγοντες του εσωτερικού και του εξωτερικού περιβάλλοντος (ορμόνες, φωτισμός, θερμοκρασία, υγρασία, κ.ά). Η ένωση των δύο φύλων, που καθορίζεται από την Φυσική Επιλογή, αποτελεί κορυφαίο γεγονός για την εξέλιξη της ζωής και την διασφάλιση της ποικιλομορφίας. Προίκα, εξασφάλιση, συμβατικότητες, πρόχειρα βολέματα ζωτικών αναγκών, δεν έχουν θέση σε γάμους από Φυσική Επιλογή ( αρκετοί προτιμούν να την αποκαλούν ''έρωτα'').

Η μελέτη της φύσεως ήταν κύριο μέλημα των αρχαίων Ελλήνων, και συνέβαλε έτσι ώστε η καθιέρωση πολλών θεσμών να διέπεται από φυσιοκρατική αντίληψη. Ως πρότυπο γάμου είχαν τον Ιερό γάμο του θεού Διονύσου με την Αριάδνη. Για να μυηθούμε στη σημασία αυτού του Ιερού γάμου, πέρα από τα αρχαία κείμενα, συντελούν και τα εικαστικά μνημεία (όσα έχουν διασωθεί). Ξεχωριστή θέση σε αυτά τα μνημεία κατέχει ένα αριστούργημα, που όμοιό του δεν υπάρχει δεύτερο στον κόσμο, και ευρίσκεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Θεσσαλονίκης. Είναι ένας ορειχάλκινος κρατήρας, εύρημα από τάφο της περιοχής Δερβενίου, ύψους ενός περίπου μέτρου, του οποίου το σώμα καλύπτουν ανάγλυφες παραστάσεις.

Η κεντρική εικόνα αντιπαραθέτει την γαλήνη του ζεύγους Διόνυσος Αριάδνη, με την ταραχή που την περιβάλλει: σκηνές με υπερχειλίζουσα ζωτικότητα, που σπάζουν κάθε συμβατικότητα, βακχική αποχαλίνωση με στροβιλιζόμενες Μαινάδες και Σατύρους, σκηνές παροξυσμού, διασπαραγμού μικρών αγριμιών ( για ωμοφαγία ), συνθέτουν έναν ύμνο στη δύναμη του θεού Διόνυσου, που είναι ευεργετική και καταστρεπτική, και είναι αυτή η δύναμη χάρις στην οποία ο θεός νικά τον θάνατο. Κλώνοι κισσού, έλικες και κλαδιά αμπελιού, ελάφια, πάνθηρες, γρύπες, λέοντες, συνθέτουν ένα διάκοσμο που αναδεικνύει την ευδαιμονία των χορευτών, και την ευφορία του Διονυσιακού ζεύγους.

Οι μελλόνυμφοι που επιθυμούν να τελέσουν τον γάμο τους σύμφωνα με τα φυσιολατρικά αρχαιοελληνικά πρότυπα, ας αυτοσχεδιάσουν με απλότητα και με χαρούμενη διάθεση. Αν διαθέτουν μονοκατοικία με αύλιο χώρο, ή εξοχική κατοικία, ή κάποιο περιβόλι, μπορούν να οργανώσουν εκεί την τελετή. Όταν αυτά δεν υπάρχουν, ή όταν δεν επιθυμούν οι ενδιαφερόμενοι να περιοριστούν σε ''ανθρωπογενές'' περιβάλλον, μπορούν να επιλέξουν ένα ήπιο τοπίο (παραθαλάσσιο, παραποτάμιο, παραλίμνιο, κοντά σε ένα καταρράκτη, ή κοντά σε μία φυσική πηγή ). Ένα τοπίο, όπου το αρχέγονο ζεύγος Ουρανός Γή εκπέμπει γαλήνη, ιλαρότητα και αναζωογονητική ενέργεια.

Αν επιλεγεί ημέρα του μηνός Γαμηλιώνος, είναι πολύ πιθανόν να συμπέσει με τις "αλκυονίδες ημέρες" που είναι ήπιες και ηλιόλουστες. Αν πάλι κατά την ημέρα του γάμου, ο καιρός είναι νεφελώδης ή ομιχλώδης, δεν είναι εύκολο να πτοηθεί η ευφρόσυνη διάθεση των νυμφευομένων, καθώς με τα υδρομετέωρα [ομίχλη, υδρατμούς,βροχή, πάχνη] συνδέεται η θεά Αφροδίτη, που υμνείται από τους Ορφικούς ως θεά"γαμοστόλος" [εκείνη που προετοιμάζει τους γάμους] και ως "ζεύκτειρα" [η ενώνουσα το ζεύγος].

Οι αρχαίοι τελούσαν κατά την νύχτα τους γάμους των, με προτίμηση εκείνη της Πανσελήνου, που διαθέτει ιδιαίτερη γοητεία. Και είναι γνωστό ότι οι λύχνοι και οι δάδες φωτίζουν με απαλότητα και επιείκεια το ανθρώπινο πρόσωπο, ενώ το ευρέως χρησιμοποιούμενο σήμερα, σε δημόσιους επειδή είναι φτηνό αλλά και σε ιδιωτικούς χώρους, φως των λαμπτήρων φθορισμού, είναι σκληρό και αλλοιώνει τα χρώματα.

Στα ενδύματα είναι προτιμότερο να κυριαρχεί το λευκό χρώμα, που ταιριάζει τόσο στους ανοιχτόχρωμους όσο και στους σκουρόχρωμους τόνους δέρματος. Τα στεφάνια θα είναι από μυρτιά, (ιερό φυτό της θεάς Αφροδίτης) και οι ανθοδέσμες από κρίνα και ρόδα (προς τιμήν της θεάς Ήρας και της θεάς Αφροδίτης, αντιστοίχως ). Σε ένα κοχύλι θα υπάρχουν κόκκοι ορυκτού άλατος. [ Το αλάτι επηρέασε τις τελετουργίες όλων των λαών και συμπεριλαμβανόταν στις προσφορές προς τους θεούς, οι δε συντηρητικές του ιδιότητες 'το έκαναν ένα ιδιαίτερα κατάλληλο σύμβολο της ανθεκτικότητας της συμφωνίας, σφραγίζοντάς 'την με μία υποχρέωση για την πιστή τήρησή της. Η ''αμοιβαιότητα'' που δημιουργείται με τον ιοντικό δεσμό νατρίου χλωρίου, (για να αναφέρουμε και την γλώσσα της χημείας), χαρακτηρίζει αυτή την φυσική ουσία ]. Σε τράπεζα στολισμένη με κλαδιά κισσού με και ταινίες σε κρόκινο, κυανό και πορφυρό χρώμα, θα υπάρχουν εδέσματα παρασκευασμένα με μέλι, καρύδια, αμύγδαλα, σύκα, μήλα, και σουσάμι. [Το σουσάμι αποτελούσε σύμβολο γονιμότητας, γι αυτό, στις ανάλογες εορτές καθώς επίσης και στους γάμους, παρασκεύαζαν πλακούντες από σουσάμι, τα ''σησαμούντια πόπανα'' (Αθ.Σταγειρίτου ''ΩΓΥΓΙΑ'', εκδ. ''ΕΛΕΎΘΕΡΗ ΣΚΕΨΙΣ'', 1994). Είναι πλούσιο στο αμινοξύ μεθειονίνη, με το οποίο αρχίζει η σύνθεση όλων των πολυπεπτιδικών αλυσίδων]. Να υπάρχουν επίσης ρόδια, προς τιμήν της θεάς 'Ηρας. Μουσική από έγχορδα και πνευστά (π.χ. κιθάρες, λαούτα, αυλούς, ζουρνάδες, κ.ά. ), ζωντανή. Απαραίτητο είναι το πύρινο στοιχείο (σε κάποιο βωμό με φωτιά, ή σε δύο τρείς λαμπάδες ). Και όταν αρχίσουν οι χοροί, ας αποφευχθούν τα πολύ βαριά ζεϋμπέκικα ( του τύπου ''είμαι αϊτός χωρίς φτερά'', αυτά είναι για άλλες περιστάσεις). Λίγοι και πρόσχαροι καλεσμένοι. Προς τιμήν των θεών προστατών του γάμου, θα καούν αρώματα και θα απαγγελθούν ή θα τραγουδηθούν ύμνοι.

Οι φίλοι εύχονται στους νεονύμφους ''βίον ανθόσπαρτον''. 'Τους εύχονται, δηλαδή, να απολαύσουν εκείνη την ευδαιμονία που υμνεί ο Ευριπίδης, με τα λόγια του χορού, στους στίχους 747750 της τραγωδίας ''Ιππόλυτος'':
ΚΡΗΝΑΙ Τ' ΑΜΒΡΟΣΙΑΙ ΧΕΟΝΤΑΙ

ΖΗΝΟΣ ΜΕΛΑΘΡΩΝ ΠΑΡΑ ΚΟΙΤΑΙΣ,

ΙΝ' Α ΒΙΟΔΩΡΟΣ ΑΥΞΕΙ ΖΑΘΕΑ ΧΘΩΝ ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑΝ ΘΕΟΙΣ

[ Από τους νυμφικούς θαλάμους του Διός ξεχύνονται κύματα αμβροσίας, για να αυξάνει η αγιασμένη ζωοδότρα γή την ευδαιμονία των θεών.]

Εριφύλη Μηχαηλίδου

Πηγή

Ὁ σκοταδισμός δέν εἶναι πάντα καταδικαστέος;

Πλάκα εἶχε ἡ πρόσφατη (2/10)              
ἱστορία τοῦ Μπουτάρη μέ τό
Ἀλατζά Ἰμαρέτ. Πάνω πού τό
ἀναστήλωσε καί τό ἔκανε ἄς
ποῦμε ἐκθεσιακό χῶρο, τοῦ τήν
πέσανε οἱ τουρκόφρονες τῆς
Σαλονίκης καί τοῦ χαλάσαν τήν
διοργάνωση.
Καθώς λοιπόν ἰσχύει ἡ
γνωστή παροιμία μέ τόν
χωριάτη καί τό κρεββάτι, ὁ
«Σύλλογος Μουσουλμάνων
Ἀν. Μακεδονίας - Θράκης»
ζήτησε τόν χῶρο γιά προσευχή
στό μπαϊράμ πού πέρασε. Ὁ
δήμαρχος ἀρνήθηκε καί στέγασε
ἐκεῖ (μιλᾶμε γιά Ἰμαρέτ, δηλαδή
πτωχοκομεῖο, πού εἶχε καί ἕναν
χῶρο προσευχῆς) μία ἐκδήλωση
τῆς Μπιενάλε, μέ προβολή ἑνός
γαλλικοῦ καλλιτεχνικοῦ βίντεο.                                                              
Ἔλα ὅμως πού οἱ τουρκόγυφτοι
πῆγαν καί τοῦ διαμαρτυρήθηκαν
ὅτι τό βίντεο προβάλει μιά
γυμνή γυναίκα (δέν φαίνεται
τίποτε πέραν τῶν ὤμων της)
καί προσβάλει τόν ἱερό χῶρο!
Ἐκεῖνος ἀπάντησε ὅτι τό βίντεο
δέν κατεβαίνει γιατί ὁ ἴδιος                     
δέν δέχεται ἐντολές καί γιατί ἡ
Τέχνη ἔχει τήν ἀσυλία της.
Δέν πέρασαν παρά λίγες
ὧρες καί τό θέμα ἔφτασε στά
ὑπουργεῖα Ἐξωτερικῶν τῶν δύο
χωρῶν, μέ ἀποτέλεσμα ἡ ...Τέχνη
νά μαζέψει τά μπογαλάκια της
καί νά φύγει. Γιά ποῦ λέτε; Γιά
τήν ...Μονή Λαζαριστῶν!
Δηλαδή στό χριστιανικό
μοναστήρι τό βίντεο δέν ἦταν
προσβολή. Ἤ μήπως κανένας
Ἕλληνας δέν σκοτίζεται γιά
τέτοια ζητήματα; Ἐμᾶς φυσικά
δέν μᾶς πείραξε ἡ προβολή στή
Μονή, ἀφοῦ δέν εἶχε τίποτε
τό ἄσεμνο, ὅμως ἀποροῦμε:
ποῦ εἶναι ἐκείνη ἡ ἀγέλη τῶν
φωταδιστῶν πού κάθε τόσο
ξεσπαθώνουν κατά τοῦ ἐκκλη-
σιαστικοῦ μας «σκοταδισμοῦ»;
Δέν εἶχαν νά ποῦν μιά λέξη οἱ
ξεφτίλες σχετικά μέ τό συμβάν;

http://antifonitis.gr/online

Δευτέρα 28 Οκτωβρίου 2013

ΟΙ ΟΝΟΜΑΣΙΕΣ ΤΩΝ ΗΜΕΡΩΝ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ, ΤΩΝ ΞΕΝΩΝ ΛΑΩΝ, ΠΟΥ ΠΗΡΑΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΕΣ !



Όταν οι Βάρβαροι λαοί γνώρισαν τον Ελληνικό πολιτισμό, είτε σαν κατακτημένοι από τους Έλληνες, είτε σαν κατακτητές, το πρώτο πράγμα που θέλησαν να αποκτήσουν κι αυτοί, που δεν το γνώριζαν, ήταν η γραφή !  Θαύμαζαν το γεγονός που οι Έλληνες με την γραφή κι ανάγνωση ήταν ικανοί να μεταφέρουν την σκέψη τους χαραγμένη, αφήνοντας με τον τρόπο αυτό ιστορικά στοιχεία, ποιήματα, νόμους, μαθηματικούς υπολογισμούς και οτιδήποτε άλλο θελαν να κοινοποιήσουν....
Έτσι, πήραν το Ευβοϊκό αλφάβητο οι Λατίνοι, οι Σλάβοι που αργότερα φτιάξανε την δική μας γραφή με παραποιημενα γράμματα που σοφίστηκαν οι ορθόδοξοι ιεραπόστολοι μας...
Οι ονομασίες όμως των βασικών πραγμάτων, όπως , των Θεών, των Αστέρων, των Πλανητών, των περιοχών, ποταμών, βουνών κλπ  Καθώς και οι ονομασίες των επιστημών, φιλοσοφίας, μαθηματικών, Αστρονομίας κλπ  Όλες αυτές οι ονομασίες πάρθηκαν από την ελληνική γραφή.
Και όταν με τα χρόνια και τους αιώνες εκπολιτίστικαν αυτοί οι πρώην Βάρβαροι, άρχισαν σιγά - σιγά να φτιάχνουν και δική τους φιλοσοφία και γενικά γνώση...
Μαζί με όλα τα πολλά που είχαν αντιγράψει από τους Έλληνες αυτοί οι πρώην Βάρβαροι, αντέγραψαν και τις ονομασίες των ημερών της εβδομάδας.
Οι αρχαίοι Έλληνες εκτός από τα δεκαήμερα, 3 δεκαήμερα ένας κύκλος Σελήνης, σε μερικές Πολιτείες είχαν και τα επταήμερα, 4 επταήμερα ενας κύκλος Σελληνης και ειχαν δώσει σε κάθε ημέρα της εβδομάδος και μία ονομασία από τους επτά πλανήτες που γνώριζαν, έτσι έχουμε τις ημέρες:
 ΗΛΙΟΥ ( Κυριακή ), ΣΕΛΗΝΗΣ ( Δευτέρα ), ΑΡΕΩΣ ( Τρίτη ), ΕΡΜΟΥ (Τετάρτη), ΔΙΟΣ ( Πέμπτη ), ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ ( Παρασκευή ), ΚΡΟΝΟΥ ( Σάββατο ).
*Παρατηρούμε πως από τον 4ο αιώνα μ.χ. που επεκράτησε ο εβραιοχριστιανισμός στην Ελλάδα, δέν αφέθηκε καμία ημέρα της εβδομάδος με την αρχαία ονομασία της !

Αυτές τις αρχαιοελληνικές ονομασίες πήραν οι Ρωμαίοι - Λατίνοι τότε... και τις αντέγραψαν στην δική τους πλέον γραφή, δίνοντας έτσι ονόματα στις ημέρες της εβδομάδας, οι οποίες σήμερα είναι:
 ΗΛΙΟΥ -  SUN (Domenica), ΣΕΛΗΝΗΣ - Luna (Lunedi), ΑΡΕΩΣ - ARES (Martedì), ΕΡΜΟΥ -  ERMOU (Mercoledì), ΔΙΟΣ - DIOS (Giovedi), ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ - Venere (Venerdì), ΚΡΟΝΟΥ -  Cronos (Sabato).

Το ίδιο και οι Γάλλοι αργότερα...:
 SUN (dimanche), MOON (lundi), ARES (mardi), ERMOU (mercredi), DIOS (jeudi), Vénus (vendredi), Cronos (samedi).

Οι Ισπανοί :
 Sol (domingo), MOON (lunes), ARES (martes), ERMOU (miércoles), DIOS (jueves), Venus (viernes), Cronos (sábado).
 *Παρατηρούμε πως οι παραπάνω λαοί με Λατινογενείς γλώσσες, έχουν πάρει τις αρχαιοελληνικές ονομασίες των ημερών, εκτός τις ημέρες Ηλίου και Κρόνου που τις αντικατέστησαν οι εβραιοκαθολικοί με την Κυριακή, ημέρα του Κυρίου... και το Σάββατο....

 Και οι Άγγλοι :
 ΗΛΙΟΥ - SUN (Sunday), ΣΕΛΗΝΗΣ - MOON (Monday), ΆΡΕΩΣ - ARES (Tuesday), ΕΡΜΟΥ - ERMOU (Wednesday), ΔΙΟΣ - DIOS (Thursday), ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ - VENUS (Friday), ΚΡΟΝΟΥ - Cronos (Saturday).

Οι Γερμανοί :
  SUN (Sonntag), Mond (Montag), ARES (Dienstag), ERMOU (Mittwoch), DIOS (Donnerstag), VENUS (Freitag), Cronos (Samstag).



 Οι Ολανδοί :
 SUN (zondag), MOON (maandag), ARES (dinsdag), ERMOU (woensdag), DIOS (donderdag), VENUS (vrijdag), Cronos (zaterdag).
 *Εδώ στις Αγγλοσαξονικές και Γερμανόφωνες γλώσσες, παρατηρούμε πως, η ημέρα του Ηλίου ( Κυριακή) - SUN ή ZON, της Σελήνης ( Δευτέρα ) MOON ή MANN,  και του Κρόνου ( Σάββατο ) SATUR ή SAMTUR ή ZATUR είναι παρμένες από τις αρχαιοελληνικές ονομασίες των ημερών, ενώ οι υπόλοιπες έχουν αριθμητική σειρά όπως στην νεοελληνική εβραιοχριστιανική.....

 
 
npazaitis@hotmail.com











ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ.......

 Κρίση πανικού, σ' ευχαριστώ για την προειδοποίηση... - The Mamagers.gr
 
ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ....ΓΙΑ ΕΝΑ ΜΟΝΟ ΠΡΑΓΜΑ....
ΟΤΙ ΜΕ ΕΚΑΝΕ ΝΑ ΑΦΥΠΝΙΣΤΩ ΚΑΙ ΝΑ ΔΩ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ..
ΝΑ ΔΩ ΤΟΝ ΕΧΘΡΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ..ΝΑ ΔΩ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ...ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ...
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ Ο ΣΚΟΤΕΙΝΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ...

ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΠΟΥ ΚΥΒΕΡΝΟΥΝ ΠΡΟΔΟΤΙΚΑ ΤΗΝΧΩΡΑ ΜΟΥ ΚΑΙ ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΠΙΣΩ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΣΕ ΠΟΛΛΑ ΑΛΛΑ ΣΟΒΑΡΑ ΘΕΜΑΤΑ ΕΙΔΑ ΤΗΝ ΟΔΥΝΗΡΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΖΩΗ ΜΟΥ...
ΠΙΣΤΕΥΑ ΟΤΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΙΝΑΙ ΕΞΥΠΝΟΣ ΛΑΟΣ ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΤΟ 2009...ΠΟΣΟ ΒΛΑΚΑΣ ΗΜΟΥΝ ΤΕΛΙΚΑ χαχα???
ΤΟ 2009 ΠΟΥ ΑΦΥΠΝΙΣΤΗΚΑ ΜΕ ΕΝΑ ΠΕΡΙΕΡΓΟ ΚΑΙ ΓΡΗΓΟΡΟ ΤΡΟΠΟ ..
ΔΙΟΤΙ Η ΚΡΙΣΗ ΜΕ ΕΚΑΝΕ ΝΑ ΨΑΧΤΩ ΚΑΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΩ ΓΕΝΙΚΑ ΚΟΣΜΟΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΑΝΤΙΛΗΨΗ...
ΤΟ 2009 ΠΟΥ ΑΝΟΙΞΑΝ ΛΙΓΟ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΜΟΥ...ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΕΙΔΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΝΕΟΕΛΛΗΝΑΣ ΚΑΙ ΕΙΔΑ ΚΑΙ ΠΟΣΟ ΖΗΜΙΑ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΨΥΧΟΣΥΝΘΕΣΗ ΤΟΥ ...
ΕΠΙ 30 ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΝ ΒΙΑΖΑΝ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΑ ...ΤΟΝ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΖΑΝ ΓΙΑ ΑΥΤΗ ΤΗ ΜΕΡΑ ....
ΑΥΤΗ Η ΜΕΡΑ ΗΡΘΕ ΚΑΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΚΡΙΒΩΣ ΟΠΩΣ ΜΑΣ ΘΕΛΑΝ ΟΙ ΣΚΟΤΕΙΝΕΣ ΣΙΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ...
ΕΙΜΑΣΤΕ ΧΑΜΕΝΟΙ ΣΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ..ΜΠΕΡΔΕΜΕΝΟΙ...ΜΟΙΡΑΣΜΕΝΟΙ...ΣΑΝ ΜΕΘΥΣΜΕΝΟΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΒΡΟΥΜΕ ΤΗΝ ΚΛΕΙΔΑΡΟΤΡΥΠΑ...
ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΒΛΕΠΩ ΝΑ ΜΗΝ ΞΕΜΕΘΑΕΙ Ο ΝΕΟΛΛΗΝΑΣ...ΒΛΕΠΩ ΝΑ ΣΥΝΗΘΙΖΕΙ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ...ΒΛΕΠΩ ΝΑ ΓΙΝΟΜΑΣΤΕ ΤΟ ΜΕΞΙΚΟ ΤΗΣ ΝΟΤΙΑΣ ΕΥΡΩΠΗΣ...
ΕΙΜΑΙ ΠΛΕΟΝ ΣΙΓΟΥΡΟΣ ΟΤΙ ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΔΕΝ ΘΑ ΟΡΓΑΝΩΘΟΥΝ ΓΙΑ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΧΟΥΝΤΑΣ...
ΟΙ ΝΕΟΕΛΛΗΝΕΣ ΑΠΟΔΕΙΧΤΗΚΑΝ ΑΝΙΚΑΝΟΙ ΚΑΙ ΑΔΕΙΟΙ ΣΕ ΨΥΧΙΚΑ ΑΠΟΘΕΜΑΤΑ...
ΟΙ ΝΕΟΕΛΛΗΝΕΣ ΑΠΟΔΕΙΧΤΗΚΑΝ ΚΑΙ ΑΔΕΙΟΙ ΑΠΟ ΠΑΤΡΙΩΤΙΚΑ ΚΑΙ ΕΝΩΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗΣ !!!!
Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΑΝ ΓΙΝΕΙ .....ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΑΠΟ ΠΟΛΥ ΛΙΓΟΥΣ....
ΟΛΑ ΤΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΙΣΤΕΥΟΥΝ ΣΤΟΝ ΜΑΖΙΚΟ ΛΑΙΚΟ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΟ ΟΝΕΙΡΟ ΚΑΛΑ ΘΑ ΚΑΝΟΥΝ ΝΑ ΞΥΠΝΗΣΟΥΝ !!!!
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΟΥΤΕ ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΛΙΓΟΙ ..
Η... ΜΑΛΛΟΝ ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΕΧΟΥΜΕ ΔΕΙ ΑΚΟΜΑ...
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΛΙΓΟΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΑΤΟΜΑ ΥΨΗΛΟΒΑΘΜΑ ΣΤΟΝ ΣΤΡΑΤΟ...ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΡΩΣΙΑ...ΛΙΓΟ ΔΥΣΚΟΛΟ !!!!!
ΑΛΛΑ ΣΤΟ ΔΙΚΟ ΜΟΥ ΜΥΑΛΟ ΜΟΝΟ ΑΥΤΟ ΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΠΑΙΖΕΙ...ΓΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ..
ΑΝ ΘΕΛΟΥΜΕ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΝΑ ΣΩΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΑΣ !!!!
ΕΠΙΣΗΣ !!!!! ΟΙ ΛΙΓΟΙ ΑΥΤΟΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΕΠΙΣΗΣ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΛΑΤΡΕΣ ΤΗΣ ΑΛΗΘΙΝΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ !!!!!!!!!!!!!!!!
ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΘΑΡΣΗ !!!!!!!!!!!!!!!
ΝΑ ΚΑΤΕΒΑΣΟΥΝ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΛΑΟ ΣΕ ΕΚΛΟΓΕΣ ΜΕ ΝΕΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΚΑΙ ΝΕΟΥΣ ΚΑΘΑΡΟΥΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ !!!!!!!!!!!!!!!!
ΤΟ ΡΕΖΟΥΜΕ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΕΡΧΟΝΤΕ ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΜΑΛΛΟΝ ΤΗΝ ΕΧΟΥΜΕ ΠΑΤΗΣΕΙ !!!!!!!! Η ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ ΝΙΚΑΕΙ !!!!!
ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ...ΝΑ ΧΑΝΟΥΜΕ ΣΤΟ 70 (λεπτα) <<5 -Ο>> ΣΕ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΙΚΟ ΑΓΩΝΑ !!!
 ΤΟΣΟ ΟΡΓΑΝΟΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΜΠΡΟΣΤΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΚΑΘΑΡΜΑΤΑ !!!!!!
Η ΝΙΚΗ ΕΙΝΑΙ ΕΦΙΚΤΗ !!!!!!!!!!! ΑΛΛΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΡΑΣΟΥΜΕ ΓΡΗΓΟΡΑ ΚΑΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΠΙΣΤΕΨΟΥΜΕ !!!!!!!!! 

Κυριακή 27 Οκτωβρίου 2013

Εθνικισμός στην Τέχνη [#33]

...Παντού όπου οι εβραίοι, παύοντας να είναι ένα έθνος έτοιμο να υπερασπιστεί την ελευθερία και την ανεξαρτησία του, εγκαταστάθηκαν, αναπτύχθηκε ο αντισημιτισμός ή μάλλον ο αντι-ιουδαϊσμός... Εάν αυτή η εχθρότητα, αυτή η απέχθεια, δεν είχαν εκδηλωθεί προς τους εβραίους παρά μόνον σε έναν χρόνο και σε μια χώρα, θα ήταν εύκολο να επισημανθούν οι περιορισμένες αιτίες τους· όμως αυτή η φυλή, αντιθέτως, κυνηγήθηκε και μισήθηκε από όλους τους λαούς στους κόλπους των οποίων εγκαταστάθηκε… Ποιες αρετές και ποιες διαστροφές του εβραίου προκάλεσαν την καθολική εχθρότητα εναντίον του;ο εβραίος δεν μπορούσε σε καμιά περίπτωση να δεχθεί τους νόμους των ξένων λαών και εν πάση περιπτώσει, δεν μπορούσε ούτε να διανοηθεί να τους εφαρμόσει…Έτσι παντού όπου οι Εβραίοι εγκατέστησαν παροικίες, παντού όπου μεταφέρθηκαν, ζητούσαν όχι μόνο να τους επιτρέπουν να ασκούν τη θρησκεία τους, αλλά επίσης να μην τους υποβάλλουν στα έθιμα των λαών, στους κόλπους των οποίων είχαν κληθεί να ζήσουν και ακόμη, να τους αφήνουν να διακυβερνώνται από τους δικούς τους νόμους…Παντού ήθελαν να παραμείνουν Εβραίοι, και παντού πετύχαιναν προνόμια που τους επέτρεπαν να συγκροτούν ένα Κράτος μέσα στο Κράτος. Χάρις σ’ αυτά τα προνόμια, σ’ αυτές τις απαλλαγές, σ’ αυτές τις εξαιρέσεις από φόρους, γρήγορα βρίσκονταν σε κατάσταση καλύτερη από των ίδιων των πολιτών των πόλεων στις οποίες ζούσαν, είχαν μεγαλύτερη ευχέρεια να συναλλάσσονται και να πλουτίζουν, και έτσι διήγειραν ζήλειες και μίση…
 
ΑΝΤΙΕΒΡΑΪΣΜΟΣ -ΑΙΤΙΑ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ , BERNARD LAZARE Α’ έκδοση 
 
Κατηγορία Μόνιμες Στήλες

Σάββατο 26 Οκτωβρίου 2013

Τα ΝΟΟΚΙΝΗΤΑ και ΑΝΤΙΒΑΡΥΤΙΚΑ ΠΛΟΙΑ των ΦΑΙΑΚΩΝ | Τεχνολογία :: Έλευσις Ελλήνων


 

Η Οδύσσεια, η ιστορία του νόστου του βασιλιά της Ιθάκης Οδυσσέα τον οποίο οι θεοί έκαναν να περιπλανιέται στις θάλασσες για δέκα χρόνια αφού απέπλευσε από την Τροία με προορισμό την ιδιαίτερη πατρίδα του, την νήσο Ιθάκη, είναι ένα από τα κορυφαία λογοτεχνικά έργα της παγκόσμιας αρχαίας λογοτεχνίας. Είναι όμως ένα κείμενο το οποίο προκαλεί διχασμό των απόψεων όσον αφορά αν δημιουργήθηκε ως μία καθαρά φανταστική ιστορία, ή αν, εκτός από τα μυθολογικά στοιχεία, έχει και πληροφορίες – γεωγραφικής και τεχνολογικής φύσης – που να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Έτσι άλλοι διαβάζουν την Οδύσσεια απλά ως λογοτεχνία κι άλλοι μελετούν κάθε της στοίχο για να αντλήσουν πληροφορίες και να διεξάγουν έρευνες πάνω σε αυτήν.

Όσοι υποστηρίζουν πως τα λόγια του Ομήρου έχουνε στοιχεία αλήθειας μέσα τους είναι επηρεασμένοι από το γεγονός ότι μέχρι και τα μέσα του 19ουαιώνα, όλοι πίστευαν πως και η Ιλιάδα του Ομήρου ήταν ένα καθαρά φανταστικό παραμύθι. Το 1873 και το 1876 όμως, ο Ερρίκος Σλήμαν, με τις αρχαιολογικές ανακαλύψεις του στην Τροία και στις Μυκήνες αντίστοιχα, έφερε στο φως αποδείξεις, τόσο για την ύπαρξη των ομηρικών πόλεων στις γεωγραφικές θέσεις όπου ο Όμηρος τις προσδιόριζε, όσο και για τον Τρωικό πόλεμο για τον οποίο μας μιλά η Ιλιάδα. Με τον ίδιο τρόπο πιστεύουνε πολλοί πως και στην Οδύσσεια, το άλλο του μεγάλο έργο, ο Όμηρος δεν έγραφε μόνο μύθους και φανταστικά στοιχεία, αλλά πως, ένα τμήμα έστω των όσων λέει στην Οδύσσεια, ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Έτσι το νησί των Λωτοφάγων, το νησί των Λαιστρυγόνων, τα νησιά της Κίρκης και της Καλυψώς, το νησί των Φαιάκων και άλλες τοποθεσίες της Οδύσσειας έχουν γίνει αντικείμενα πολλών ερευνών…

Από όλα τα «μυθικά» νησιά της Οδύσσειας – γιατί η Ιθάκη σίγουρα υπάρχει – αυτό το οποίο ίσως ελκύει περισσότερο το ενδιαφέρον του ερευνητή, είναι το νησί των Φαιάκων. Δεν χρειάζεται κανείς να είναι κοινωνιολόγος για να διακρίνει πως η κοινωνία των Φαιάκων είναι η πιο πολιτισμένη από όσες συναντά ο Οδυσσέας στο ταξίδι του για την Ιθάκη· ο λαός των Φαιάκων ζει παίρνοντας ό,τι χρειάζεται από την θάλασσα και όντας απαλλαγμένος από την βία του πολέμου. Είναι ένας ναυτικός λαός εργατικός αλλά και γλεντζές που αγαπά την τέχνη (τραγούδι, χορός) και την καλοπέραση και έχει ως έθιμο να βοηθά τους ναυαγούς να γυρίσουν ο καθένας στην πατρίδα του. Θα έλεγε κανείς ότι η κοινωνία των Φαιάκων αποτελεί μία ουτοπία για τον καιρό τόσο της μυκηναϊκής, όσο και της ομηρικής εποχής, πόσο μάλλον για σήμερα…

Οι Φαίακες, περήφανοι για την καταγωγή τους, κατά τον Όμηρο, είναι «αγχίθεοι» καθώς είναι συγγενείς των θεών. Αυτό δίνει στον πολιτισμό τους μία άλλη υπόσταση. Μία πολιτισμική υπόσταση που για τους αρχαίους συνεπαγόταν κάποιες μεταφυσικές «θεϊκές» ιδιότητες με τις οποίες είναι προικισμένα τα πλοία που ναυπηγούσαν, ή κάποιες προηγμένες τεχνολογικές και φυσικές γνώσεις, όπως υποστηρίζουν οι σύγχρονοι ερευνητές της Οδύσσειας.

ta_nookinhta_kai_antibarytika_ploia_ton_faiakon-1.jpg

Ο Οδυσσέας στην αυλή του Αλκίνοου, πίνακας του Francesco Hayez

Τα πλοία των Φαιάκων είναι κάθε άλλο παρά συνηθισμένα πλοία. Ας δούμε όμως τι λέει ο ίδιος ο Όμηρος γι’ αυτά: (σε μετάφραση Αργύρη Εφταλιώτη)

οὐ γὰρ Φαιήκεσσι κυβερνητῆρες ἔασιν,
οὐδέ τι πηδάλι' ἐστί, τά τ' ἄλλαι νῆες ἔχουσιν·
ἀλλ' αὐταὶ ἴσασι νοήματα καὶ φρένας ἀνδρῶν,
καὶ πάντων ἴσασι πόλιας καὶ πίονας ἀγροὺς
ἀνθρώπων καὶ λαῖτμα τάχισθ' ἁλὸς ἐκπερόωσιν
ἠέρι καὶ νεφέλῃ κεκαλυμμέναι· οὐδέ ποτέ σφιν
οὔτε τι πημανθῆναι ἔπι δέος οὔτ' ἀπολέσθαι.

Μετάφραση:
Γιατί δεν ταξιδεύουνε οι Φαίακες με ποδότες,
μηδ' έχουν τα καράβια τους τιμόνια, καθώς τ' άλλα,
παρά μονάχα τους το νου μαντεύουνε του ανθρώπου,
κι όλων τις χώρες ξέρουνε και τα παχιά χωράφια·
κι ολόταχα περνούν και πάν στης θάλασσας τα πλάτια,
σε αντάρα και σε σύννεφα κρυμμένα· και δεν έχουν
κανένα φόβο ή να χαθούν ή να βλαφτούν ποτές τους.

Οδύσσεια, ραψωδία θ΄, στ. 557-563

νηυσὶ θοῇσιν τοί γε πεποιθότες ὠκείῃσι
λαῖτμα μέγ' ἐκπερόωσιν, ἐπεί σφισι δῶκ' ἐνοσίχθων·
τῶν νέες ὠκεῖαι ὡς εἰ πτερὸν ἠὲ νόημα."

Μετάφραση:
έχοντας θάρρος στα γοργά καράβια τους, που σκίζουν
τα πέλαα με τη συνεργιά του θεού του κοσμοσείστη,
που σαν πουλιά γοργοπετούν ή σαν του νου τη σκέψη.»

Οδύσσεια, ραψωδία η΄, στ. 34-35
κίρκος ὁμαρτήσειεν, ἐλαφρότατος πετεηνῶν·
ὣς ἡ ῥίμφα θέουσα θαλάσσης κύματ' ἔταμνεν,

Μετάφραση:
Κι έτρεχ' εκείνο μιά χαρά, που μήτε κιρκινέζι,
το πιο γοργό πετάμενο, θα μπόρειε να το φτάξη
Οδύσσεια, ραψωδία ν΄, στ. 81-88

Όπως μας πληροφορεί λοιπόν ο Όμηρος, τα πλοία των Φαιάκων:

Ø Ήταν νοοκίνητα, δηλαδή, μπορώντας να διαβάσουν την ανθρώπινη σκέψη, πληροφορούνταν απ’ αυτήν και όχι από κάποιο χειροκίνητο όργανο όπως το τιμόνι.


Ø Είχαν τεχνητή νοημοσύνη καθώς, έχοντας «νοήματα καὶ φρένας ἀνδρῶν», δύνανται να επιλέξουν αν πρέπει να εκτελέσουν μία εντολή ή όχι.

Ø Είχαν ένα είδος «σκληρού δίσκου» γεωγραφικών δεδομένων, καθώς ήξεραν «πάντων πόλιας καὶ πίονας ἀγροὺς».

Ø Είχαν μηχανισμό τεχνητής αντιβαρυτικής αιώρησης που τους επέτρεπε να πετάνε «ὡς εἰ πτερὸν ἠὲ νόημα» (σαν τα πουλιά ή σαν την σκέψη). Λογοτεχνική-μυθολογική παρατήρηση: αν τα πλοία των Φαιάκων ακουμπούσαν την θάλασσα, ο Ποσειδώνας, ο θεός των θαλασσών θα τα βύθιζε, όπως τόσες φορές έκανε στα πλοία που μετέφεραν τον Οδυσσέα. Γιατί όχι κι αυτήν την φορά, αν το πλοίο δεν πέταγε;

Ø Είχαν εξαιρετικά γρήγορους κινητήρες που του επέτρεπαν να αναπτύσσει ταχύτητα γρηγορότερη από κάθε πετούμενο βιολογικό οργανισμό («κίρκοςὁμαρτήσειεν, ἐλαφρότατος πετεηνῶν· ὣς ἡ ῥίμφα θέουσα θαλάσσης κύματ'ἔταμνεν») που έκανε τον Όμηρο να παρουσιάσει την κίνησή του με αυτήν της ανθρώπινης σκέψης...

Ø Είχαν μανδύα οπτικής κάλυψης που τους επέτρεπε να γίνονται αόρατα στα μάτια των εχθρών τους σαν να είναι «ἠέρι καὶ νεφέλῃ κεκαλυμμέναι» (καλυμμένα με αντάρα και συννεφιά).

Ø Είχαν ασπίδα πιθανώς ηλεκτρομαγνητικού πεδίου που δεν επέτρεπε στους εχθρούς να τα βλάψουν («οὐδέ ποτέ σφιν οὔτε τι πημανθῆναι ἔπι δέος»).

Όμως, αν και μέσα από την Οδύσσεια μας δίνεται λεπτομερής αναφορά των ικανοτήτων των πλοίων των Φαιάκων, δεν διασώζεται ούτε ο τρόπος ναυπήγησής τους, ούτε ο τρόπος λειτουργία τους ώστε να μπορέσουμε, διαβάζοντας τις οδηγίες κατασκευής και χρήσης θα ‘λεγε κανείς, να ανακατασκευάσουμε έτσι απλά ένα τέτοιο πλοίο και να το χρησιμοποιήσουμε. Αυτό είναι κάτι λογικό δεδομένου του ότι ο Όμηρος, όταν στο δεύτερο μισό του 8ου προ Χριστού αιώνα, έγραφε, συλλέγοντας στοιχεία από την τότε προφορική – δεν έχουν βρεθεί παλαιότερες γραπτές πηγές – παράδοση, για γεγονότα που συνέβησαν πάνω από 400 χρόνια παλιότερα (μάλλον την περίοδο 1190-1170 προ Χριστού) είναι απολύτως λογικό, ακόμα κι αν αρχικά υπήρχαν κάποιες τεχνικές λεπτομέρειες να ξεχάστηκαν. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι οι αρχαίοι Έλληνες δεν χαρακτηρίζονταν από την – αν μη τι άλλο ορθή – συνήθεια των αρχαίων Αιγυπτίων να καταγράφουν και να αρχειοθετούν τα πάντα.

Η αλήθεια είναι πως μέχρι σήμερα κανένα από τα πλοία των Φαιάκων δεν έχει βρεθεί. Όχι επισήμως τουλάχιστον διότι, κατά καιρούς, πολλά έχουν ακουστεί. Έτσι δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι υπήρχαν. Δεν μπορούμε όμως να πούμε με βεβαιότητα κι ότι δεν υπήρχαν καθώς στις μέρες μας ξέρουμε ότι η τεχνολογία μπορεί να επιτρέψει – αν όχι σήμερα στο κοντινό μέλλον – την δημιουργία ενός τέτοιου αντιβαρυτικού νοοκίνητου πλοίου. Οι δε θεωρίες ότι οι αρχαίοι κατείχαν τεχνολογία κατά πολύ ανώτερη της σημερινής υπάρχουν και συνδέονται με τα πλοία αυτά. Τι συνέβαινε στην πραγματικότητα; Ευελπιστούμε πως, κάποια στιγμή, θα διεξαχθεί μία έρευνα που θα μας διαφωτίσει…

Γράφει ο Λεωνίδας Μανιάτης