Πέμπτη 3 Μαρτίου 2022

Ἀντιρωσισμός στήν Ἑλλάδα!

 

Vladimir Putin 
 
Τό κακό ξεκίνησε φανερά ἐπί Σύριζα, ὅταν οἱ προδότες τῆς Μακεδονίας ἔφτασαν νά ἀπελάσουν δύο μέλη τῶν διπλωματικῶν ἀντιπροσωπειῶν τῆς Ρωσίας, δῆθεν γιά ὑποκίνηση τῶν πάνδημων συλλαλητηρίων. Ἔκτοτε οἱ σχέσεις μας μέ τή Ρωσία δέν ὀρθοπόδησαν, ἔβαλε τό χεράκι του καί ὁ ἀκατανόμαστος τοῦ Φαναρίου, γιά νά φτάσουν στίς μέρες μας τό ἱστορικό τους χαμηλό μέ τίς ἀθλιότητες τοῦ Μητσοτάκη. Ὄχι ὅμως μόνο τοῦ Μητσοτάκη, γιατί ἀπό τήν ἔναρξη τῶν ἐχθροπραξιῶν στήν Οὐκρανία ἔχει ξεχυθεῖ ἕνας βόρβορος στά ΜΜΕ καί στά ΜΚΔ πού λυσσομανάει κατά παντός ρωσικοῦ, λές καί ἡ χώρα μας δέχεται ἐπίθεση ἀπό τόν Πούτιν. Καί καλά γιά τό σύστημα ἐξουσίας τοῦ ὑπόκοσμου πού μᾶς κυβερνάει, δέν θά ἀσχολιόμασταν μέ ΣΚΑΙ, ΕΛΙΑΜΕΠ, ΚΙΝΑΛ καί γενικότερα μέ συμμορίες, ὅμως κι ἕνας κόσμος μέ προφίλ ὥς τώρα “πατριωτικό” βγαίνει στήν ἴδια γραμμή, μέ σπάνιες φωτεινές ἐξαιρέσεις. Γιά αὐτούς ἔχω δυό λογάκια.
Ὑπάρχουν δύο γενικές κατηγορίες: ὅσοι τά παίρνουν κι ὅσοι …δέν τά παίρνουν. Ἡ πρώτη ἀφορᾶ ἐπώνυμους (ἄς ποῦμε) πού γράφουν καί ξεστομίζουν κάθε βρωμιά ἐναντίον τῆς Ρωσίας ἐπειδή ἔχουν συμφέρον: εἴτε πῆραν χρήματα (ἄμεσα ἤ ἔμμεσα) εἴτε προσβλέπουν σέ κάποιο ὄφελος (ἐκλογικό λ.χ.) εἴτε παζαρεύουν τήν ἔνταξή τους στό καθεστωτικό σκηνικό. Ἐπιστρατεύουν καί τίποτε ἱστορικά στοιχεῖα μέ τόν τρόπο πού τούς βολεύει καί νά το: δέν μᾶς βοήθησαν οἱ Ρῶσοι, πότε πολεμήσαμε μαζί, τί ἔγινε μέ τόν Λένιν (!!!) στή Μικρασία… Ὅλη ἡ νεότερη ἱστορία μας κραυγάζει ὅτι εἴμαστε τιμάριο τῆς Δύσης καί αὐτή μᾶς διαγουμίζει ὁδηγώντας μας μέ μαθηματική ἀκρίβεια στόν ὄλεθρο ἀλλά οἱ λεγάμενοι δέν ἔχουν νά ποῦνε τίποτε σχετικά. Τούς φταίει ἡ Μόσχα, ὁ σταλινισμός, οἱ ἐξωγήινοι… Ὅλη ἡ ἱστορία καί ἡ γεωγραφία κραυγάζει πώς ὁ καταστατικός ἐχθρός τῆς Τουρκίας εἶναι ἡ Ρωσία (17 πόλεμοι ἀπό τόν 16ο αἰώνα!) ἀλλά αὐτοί κουφοί! Νομίζουν ὅτι μέ εὐφυολογήματα καί ρητορικές στρακαστροῦκες θά παραπλανήσουν τόν κόσμο πού διατηρεῖ ἀπό τά χρόνια τοῦ Καποδίστρια καί τοῦ Κολοκοτρώνη τήν ἀμοιβαία συμπάθεια πρός τόν ὁμόδοξο σλαβικό κόσμο.
Ὑπάρχουν βέβαια καί οἱ ἀφελεῖς. Ὅσοι βλέπουν τό πολιτικό γίγνεσθαι μέ νοοτροπία ὀπαδοῦ ἤ ὅσοι παρασύρονται ἀπό ἕναν ψευτοπατριωτισμό τύπου μετεμφυλιακῆς ἐθνικοφροσύνης. Ἀκοῦνε κάθε ἰσορροπημένη προσέγγιση ὡς ρωσική προπαγάνδα κι ἀπαιτοῦν σέ κάθε πρόταση νά περιλαμβάνεται κι ἕνα ἀνάθεμα στόν “δικτάτορα Πούτιν”. Βεβαίως τήν ὀλιγόνοια δέν μπορεῖ κανείς νά τήν ἀντιπαλέψει ἀλλά θά ἄξιζε νά ἀναρωτηθεῖ κανείς γιά ποιάν ἐλευθερία καί δημοκρατία μιλᾶμε στά καθ΄ ἡμᾶς. Αὐτήν πού ἀπολαμβάνουμε στή χώρα μας, μέ τόσες ἐπιλογές στά πολιτικά πράγματα; Αὐτήν πού χαιρόμαστε ἀπό διετίας μέ ὅλες τίς ἐλευθερίες μας ὑπό ἀναστολή γιά λόγους “πανδημίας”; Αὐτήν πού μᾶς ἐπιδαψίλευσαν ἀπό 12ετίας μέ τά Μνημόνια πού μηδένισαν κάθε ἐθνική καί λαϊκή κυριαρχία;
Ἡ Δύση μισεῖ τή Ρωσία τοῦ Πούτιν γιατί ἡ τελευταία διεκδικεῖ τήν αὐτονομία της ἀπό τήν παρακμιακή/ἀνθρωποφαγική γραμμή τῶν ἀφεντικῶν κι ὅποιος ἀντιπαλεύει τήν Νέα Τάξη Πραγμάτων βλέπει στόν Βλαδίμηρο ἕναν ἐν δυνάμει σύμμαχο. Τό εἴδαμε στή Συρία, λιγότερο στή Βενεζουέλα, εὔχομαι νά τό δοῦμε κι ἀλλοῦ.
 
(facebook, 1/3/22)
 

Η Γλώσσα των Ελλήνων στην αρχαιότητα και οι ήχοι της

 


Ατάκτως ερριμένα παραδείγματα για το πώς αναπλάθουμε την αρχαία ελληνική προφορά
Όσα εκτίθενται παρακάτω δεν φιλοδοξούν να αποτελέσουν μια συστηματική απάντηση στο ζήτημα, αλλά μια διαφώτιση μέσω χαρακτηριστικών παραδειγμάτων για το πώς και με ποιες μεθόδους οι γλωσσολόγοι αναπλάθουν την αρχαία ελληνική προφορά :
Ήδη από τη χαρακτηριστική φράση του κωμικού Κρατίνου ότι τα πρόβατα έκαναν βη-βη καταλαβαίνουμε ότι και το β και το η δεν μπορεί να είχαν τη σημερινή προφορά, αλλά ότι το β=μπ και το η=εε (ήταν το μακρό αντίστοιχο του βραχέος ε). Λέξεις της Ελληνικής με β που πέρασαν στα Λατινικά μεταγράφονται με b, μολονότι η Λατινική διέθετε το γράμμα V που θα μπορούσε να το χρησιμοποιήσει, αν ο φθόγγος προφερόταν τριβόμενος όπως σήμερα. Π.χ. ελλ. βαλανεῖον > λατ. balneum (όχι valneum) > ιταλ. bagno > νεολλ. αντιδάνειο μπάνιο. Ότι το η ήταν
μακρά εκδοχή του ε φαίνεται από την ποντιακή του προφορά ακόμη και σήμερα: νύφε = νύφη. Πβ. κερί < κηρίον (και όχι κηρί).
Η δασεία προφερόταν h. Έτσι στα Λατινικά η λέξη ἱστορία πέρασε ως historia. Πβ. αγγλικό history. [Ένα απλό κόλπο για να θυμόμαστε ένα μέρος των λέξεων που έπαιρναν δασεία στα ΑΕ είναι να ανακαλούμε στη μνήμη μας την αγγλική τους εκδοχή! Π.χ. Hercules (Ηρακλής), hero(ήρωας), hemisphere (ημισφαίριο) κ.ο.κ.].
To αρχαίο θ προφερόταν th (περίπου τχ). Πώς το ξέρουμε; Καταρχήν οι αρχαίοι γραμματικοί το περιγράφουν ως δασύ κατ’ αναλογία προς το δασύ πνεύμα, τη δασεία. Δηλαδή ήταν ένα τ + δασεία. Λατινικές λέξεις από τη Ελληνική αποδίδουν το θ με th (π.χ. mathematica). Στη Λακωνική ο φθόγγος είχε αρχίσει να αποκτά την τριβόμενη σημερινή προφορά ήδη από την κλασική εποχή. Όταν ο Σπαρτιάτης απεσταλμένος στον Αριστοφάνη φτάνει στην Αθήνα και χρησιμοποιεί τη λέξη «θεός», ο Αριστοφάνης, για να αποδώσει (για κωμικούς λόγους) την τριβόμενη λακωνική προφορά δεν χρησιμοποιεί το θ, αλλά το σ που ήταν ο μόνος φθόγγος της Αττικής διαλέκτου που πλησίαζε την καινούργια τριβόμενη λακωνική προφορά «σιός».
Το γ προφερόταν γκ. Έτσι μεταγράφεται στη Λατινική (magus < μάγος). Στις ιταλιώτικες νεοελληνικές διαλέκτους το σκουλήκι αποκαλείται «κασέντουλα». Η λέξη αποτελεί απόγονο της μεταφορικής αρχαίας έκφρασης «γης έντερα» για τα σκουλήκια. Μάλιστα η λέξη πρέπει να είναι πολύ αρχαία, αφού διατηρεί τον αρχαίο δωρικό τύπο «γας» αντί «γης». Ο άλλος αρχαϊσμός της λέξης είναι ότι δεν ακολούθησε την εξέλιξη του αρχαίου γ από γκ στη σημερινή τριβόμενη προφορά, αλλά μεταπήδησε στον κοντινότερο «κλειστό» φθόγγο [κ]. Το χ ήταν kh (περίπου κχ). Οι αρχαίοι το κατέτασσαν στα δασέα, όπως το θ παραπάνω. Έτσι στη Λατινικά chorus (χορός). Αν το χ προφερόταν όπως σήμερα, θα μπορούσε να αποδοθεί στα Λατινικά καλύτερα με τοh (horus). Τέλος: μυκῶμαι για τις γελάδες και μηκῶμαι για τα κατσίκια. Ηχομιμητικές λέξεις. Τα γελάδια κάνουν μου, άρα μυ- = μου-. Τα κατσίκια κάνουν μεε, άρα μη- = μεε. Πβ. μουστάκι (μύσταξ), κουτί (κυτίον) που διατηρούν ακόμη και σήμερα την αρχαία προφορά του υ.
O τονισμός της Αρχαίας Ελληνικής
Ο τονισμός στις διάφορες γλώσσες του κόσμου έχει διάφορες ποικιλίες, αλλά χοντρικά μπορούμε να ξεχωρίσουμε δύο βασικά είδη τόνου: τον δυναμικό τόνο, στον οποίο το τονισμένο φωνήεν της λέξης προφέρεται σε διαφορετική ένταση φωνής από τα υπόλοιπα φωνήεντα. Και στονμουσικό τόνο, όπου το τονισμένο φωνήεν προφέρεται σε διαφορετικόύψος φωνής από τα υπόλοιπα φωνήεντα. Δυναμικό τόνο έχει η Νέα Ελληνική και οι περισσότερες ευρωπαϊκές γλώσσες.
Μουσικό τόνο έχει λ.χ. η Νορβηγική και η Κινεζική. Ωστόσο μουσικά στοιχεία υπάρχουν και σε γλώσσες με δυναμικό τονισμό, μόνο που δεν είναι λεξικά, αλλά λειτουργούν σε προτασιακό επίπεδο. Π.χ. στο τέλος μιας ερώτησης ή μιας έκφρασης θαυμασμού. Αυτό ονομάζεται επιτονισμός και συνήθως σημειώνεται με τα σημεία στίξης (λ.χ, !, 😉.
Αλλά και αντίστροφα: στο μουσικό τόνο συνήθως ενυπάρχουν και στοιχεία του δυναμικού. Λ.χ. η άνοδος του ύψους της φωνής μπορεί να συνοδεύεται από αύξηση ή μείωση της έντασής της.
Η Αρχαία Ελληνική είχε μουσικό τόνο. Αυτό αποδεικνύεται από τα εξής στοιχεία:
1) Οι περιγραφές των αρχαίων γραμματικών παραπέμπουν σε μουσικό τονισμό. Ο Αριστοτέλης περιγράφει στη Ρητορική τον τονισμό ως ένα είδος αρμονίας. Στη μουσική παραπέμπουν και οι όροι που χρησιμοποιούνται: οξεία ( =ψηλή φωνή), βαρεία (=βαριά φωνή), αλλά προπάντων ο όρος προσωδία 😊 η μουσική που συνοδεύει τις συλλαβές) και οι όροι τόνος ή τάσις (=τέντωμα), οι οποίοι προέρχονται από το τέντωμα (επίτασις) ή τη χαλάρωση (άνεσις) των χορδών των μουσικών οργάνων χάρη στα οποία ποικίλλει το ύψος ενός μουσικού οργάνου.
2) Το μέτρο (=ρυθμός) των ποιημάτων δεν δημιουργείται από την εναλλαγή τονισμένων και άτονων συλλαβών, όπως στα Νέα Ελληνικά και τις γλώσσες με δυναμικό τόνο, αλλά από την εναλλαγή μακρών και βραχειών συλλαβών. Ο τόνος δεν λαμβάνεται υπόψη στη δημιουργία του μέτρου.
3) Στις σπάνιες περιπτώσεις που έχει διασωθεί η μουσική που συνόδευε τα ποιήματα (λ.χ. επιτάφιο άσμα του Σείκιλου -βλ. την εικόνα που ακολουθεί), αυτή λαμβάνει γενικά υπόψη της την έμφυτη μουσικότητα των λέξεων: έτσι λ.χ. οι συλλαβές που έχουν οξεία είναι σε υψηλότερη νότα από τις άλλες συλλαβές της λέξης που δεν έχουν οξεία.
4) Η δημιουργία σημαδιών από το 200 π.Χ. και μετά για τη δήλωση του τόνου υποδεικνύει ότι οι δάσκαλοι τα θεωρούσαν απαραίτητα, για να μάθουν οι μαθητές ένα σύστημα τονισμού που είχε αρχίσει να εκλείπει ή τουλάχιστον να τους δυσκολεύει. [i]
ΒΡΑΧΕΑ-ΜΑΚΡΑ ΦΩΝΗΕΝΤΑ-ΔΙΦΘΟΓΓΟΙ
Η Αρχαία Ελληνική διέκρινε βραχέα και μακρά φωνήεντα. Η διάκριση αφορούσε το χρόνο εκφοράς: τα βραχέα εκφέρονταν σε ένα χρόνο, τα μακρά σε διπλάσιο. Οι δίφθογγοι από αυτή την άποψη μπορούν να θεωρηθούν ως ειδική περίπτωση των μακρών, με τη διαφορά ότι ο δεύτερος χρόνος καλυπτόταν από διαφορετικό φωνήεν σε σχέση με τα μακρά.
Έτσι έχουμε: Βραχέα: ε, ο, υ, ι, α Μακρά: η (=εε), ω (=οο), α (=αα), ι (=ιι), υ (=υυ) Παράδειγμα διφθόγγου: αι = όπως ακούγεται στη λέξη καημός.
ΤΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΤΟΝΙΣΜΟΥ
Ήταν τρία: οξεία ’, βαρεία ‛ , οξυβάρεια ’‛ ή περισπωμένη.
ΟΙ ΤΟΝΟΙ
Στην οξεία το ύψος της φωνής ανέβαινε στο τονισμένο φωνήεν. Μια υπόθεση λέει ότι ανέβαινε κατά ένα διάστημα πέμπτης, δηλαδή στην κλίμακα λ.χ. του ντο από το ντο στο λα.
Στη βαρεία το ύψος της φωνής ήταν καθοδικό σε σχέση με την οξεία. Δηλαδή η φωνή κατέβαινε ξανά στο ντο ή εν πάση περιπτώσει στο κανονικό, ασημάδευτο ύψος φωνής των άτονων φωνηέντων. Κάποια στιγμή σημειωνόταν καταχρηστικά σε όλα τα μη τονισμένα φωνήεντα. Αργότερα η χρήση της περιορίστηκε μόνο σε λέξεις που κανονικά έπαιρναν οξεία στη λήγουσα (οξύτονες) και μετά δεν ακολουθούσε ισχυρό σημείο στίξης (λ.χ. τελεία) ή εγκλιτικό. Μια εύλογη υπόθεση είναι ότι η άνοδος του ύψους της φωνής σ’ αυτή την περίπτωση δεν ήταν τόσο υψηλή όσο στην κανονική οξεία.
Η περισπωμένη (οξυβάρεια) σημείωνε την άνοδο της φωνής στον πρώτο χρόνο και την κάθοδό της στο δεύτερο χρόνο (σύνθετος τόνος). Επομένως χρειάζεται δύο χρόνους για να εκφραστεί, και άρα αφορά μόνο τα μακρά φωνήεντα και τις διφθόγγους. Αυτός είναι ο λόγος που μαθαίνουμε τον κανόνα ότι τα βραχέα φωνήεντα δεν παίρνουν ποτέ περισπωμένη: τα βραχέα έχουν μόνο ένα χρόνο.
Ένας άλλος κανόνας που μαθαίνουμε στο σχολείο είναι ότι οι δίφθογγοι -οι και -αι στο τέλος κλιτής λέξης λογαριάζονται για τον τονισμό ως βραχέα φωνήεντα και όχι ως μακρά: στην περίπτωση αυτή το δεύτερο στοιχείο της διφθόγγου, το -ι, πρέπει να μετατρεπόταν στον καθημερινό γρήγορο λόγο σε ημίφωνο -y (όπως λ.χ. στα Νέα Ελληνικά το -ι- στη λέξη παιδιά, προφορά πεδyά), δηλαδή σε σύμφωνο, άρα η προφορά ήταν -oy, -ay και επομένως η δίφθογγος απέμενε μόνο με έναν φωνηεντικό χρόνο (ο ή α), άρα μπορούσε να θεωρηθεί ως βραχύ φωνήεν.
Όταν ένα μακρό φωνήεν έπαιρνε οξεία, αυτό σημαίνει ότι το ύψος της φωνής ανέβαινε μόνο στον δεύτερο χρόνο. Παράδειγμα: κέὲπος = κῆπος κεέπου =κήπου
Ο ΝΟΜΟΣ ΤΗΣ ΤΡΙΣΥΛΛΑΒΙΑΣ
Ο βασικότερος ίσως κανόνας τονισμού της Αρχαίας Ελληνικής είναι ότι ο τόνος δεν μπορεί να ανέβει πριν από την προπαραλήγουσα (δηλαδή την τρίτη συλλαβή από το τέλος) κι αυτό όταν η λήγουσα είναι βραχεία. Όταν η λήγουσα είναι μακρά, ο τόνος κατεβαίνει αναγκαστικά στην παραλήγουσα. Π.χ. το όφελος, αλλά του οφέλους. Στην πραγματικότητα πίσω από αυτό τον κανόνα κρύβεται ένας γενικότερος, βασικότερος και παλιότερος: ο τόνος δεν μπορεί να ανέβει πέρα από τον τρίτο φωνηεντικό χρόνο από τη λήγουσα.
Στο παράδειγμα με τη λέξη όφελος ο κανόνας είναι ολοφάνερος: όφελος: όλα τα φωνήεντα είναι βραχέα, άρα διαρκούν από έναν χρόνο (3Χ1). Η λέξη τονίζεται στον τρίτο χρόνο από τη λήγουσα. οφέλους: το ου της κατάληξης είναι δίφθογγος, άρα έχει δύο χρόνους, συνεπώς συνολικά η λέξη έχει τώρα 1+1+2 =4 χρόνους. Ο τόνος κατεβαίνει αναγκαστικά στον τρίτο χρόνο από το τέλος, άρα πάει στην παραλήγουσα.
Το ίδιο σχήμα ερμηνεύει και δισύλλαβες λέξεις, όπου φαινομενικά δεν έπρεπε να ισχύει ο νόμος της τρισυλλαβίας. Ισχύει όμως ο πιο βασικός νόμος της τριχρονίας: κῆπος =κέεπος, ο τόνος πέφτει στον τρίτο χρόνο από το τέλος. κήπου = κεέπου, ο τόνος πέφτει στον τρίτο χρόνο από το τέλος.[ii] κῆποι = κέεποι, ο νόμος φαινομενικά μόνο παραβιάζεται, αφού είπαμε ότι το -οι στο τέλος κλιτής λέξης γίνεται oy και του απομένει μόνο ένας φωνηεντικός χρόνος: πραγματική προφορά κέεποy.
Η ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΟΝ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΤΟΝΟ
Η αλλαγή του τόνου από μουσικό σε δυναμικό ήταν βαθμιαία διαδικασία που ξεκίνησε αμέσως μετά την κλασική εποχή για τις περισσότερες ελληνικές διαλέκτους (υπάρχουν υποψίες ότι στη λακωνική ξεκίνησε ήδη από το τέλος της αρχαϊκής εποχής). Στην ενίσχυση της αλλαγής έπαιξε ίσως σημαντικό ρόλο και η διάδοση της Ελληνικής σε ξένους λαούς που δεν ήταν σε θέση να αναπαραγάγουν τα λεπτά μουσικά σχήματα της Ελληνικής, όπως σήμερα οι ξένοι ομιλητές της αγγλικής δεν μπορούν να αναπαραγάγουν εύκολα την λονδρέζικη προφορά και συνήθως υιοθετούν μια προφορά των δύσκολων φθόγγων πιο κοντά στη δική τους μητρική γλώσσα.
Επιπλέον ο μουσικός τόνος χρειαζόταν τα μακρά φωνήεντα και τις διφθόγγους, για να εκφραστεί. Η βαθμιαία μετατροπή των μακρών σε βραχέα και ο μονοφθογγισμός των διφθόγγων (π.χ. καιρός > καερός > κεερός > κερός) οδήγησε στην απώλεια και του μουσικού τονισμού.
Η μετάβαση στο δυναμικό τονισμό φαίνεται να ολοκληρώθηκε στους δύο πρώτους μετά Χριστόν αιώνες, αφού τα ποιήματα του Κλήμεντος από την Αλεξάνδρεια (τέλος 2ου αιώνα μ.Χ.) ή του Γρηγόριου του Ναζιανζηνού (4ος αιώνας μ.Χ.) στηρίζονται στην εναλλαγή άτονων και τονισμένων συλλαβών, όπως στα Νέα Ελληνικά (βέβαια οι λόγιοι ποιητές εξακολούθησαν να γράφουν στα παραδοσιακά μέτρα για αιώνες ακόμη). Ενδιάμεσα την επικράτηση του δυναμικού τονισμού μαρτυρούν ορθογραφικά «λάθη» σε παπυρικά ευρήματα από καθημερινούς ανθρώπους.
Έτσι λ.χ. συχνά το ε γράφεται ως γιώτα σε άτονες συλλαβές: είναι γνωστό ότι ο δυναμικός τόνος έχει την τάση να «εξασθενεί» τα άτονα φωνήεντα, οδηγώντας τα ακόμη και στην οριστική έκπτωση από τη λέξη. Ένα παρόμοιο φαινόμενο παρουσιάζεται στα λεγόμενα βόρεια νεοελληνικά ιδιώματα: π.χ. νιρό αντί νερό, σκλί αντί σκυλί κ.ο.κ.[iii]
________________________________________
[i] Υπήρχαν φυσικά και άλλοι λόγοι για την επινόηση των τονικών σημαδιών, ο κυριότερος από τους οποίους ήταν η ανάγκη να σημειωθούν οι τόνοι σε διαλεκτικά κείμενα των οποίων ο τονισμός διέφερε από τον επικρατούντα αττικό. Λ.χ. τα κείμενα των Λέσβιων αρχαϊκών λυρικών (Σαπφώ, Αλκαίος) ήταν γραμμένα σε μια διάλεκτο που είχε την τάση να ανεβάζει τον τόνο των λέξεων μακριά από τη λήγουσα. Π.χ. πόταμος αντί ποταμός. Επίσης τα ομηρικά κείμενα ήταν γεμάτα με ιωνικούς, λεσβιακούς και άλλους πανάρχαιους τύπους και οι μαθητές και οι σπουδαστές έπρεπε να μάθουν τον σωστό τονισμό αυτών των λέξεων, πολλές από τις οποίες δεν χρησιμοποιούνταν πια στην ελληνιστική εποχή. Τέλος στη χρήση τόνων μπορεί να συνέβαλε και η ανάγκη των ξένων να μάθουν σωστά την Ελληνική.
[ii] Αυτόν τον νόμο τον μαθαίνουμε μηχανικά στο σχολείο ως «μακρό μπροστά από βραχύ περισπάται», «μακρό μπροστά από μακρό οξύνεται».
[iii] Ο κλασικός λακωνικός τύπος σιός αντί θεός (με «αδυνάτισμα» του άτονου ε σε ι) είναι μία από τις ενδείξεις που εξαιτίας τους οι γλωσσολόγοι υποπτεύονται ότι στη λακωνική η εξέλιξη προς το δυναμικό τόνο ξεκίνησε νωρίτερα από τις άλλες διαλέκτους. [Ο λακωνικός τύπος είναι ενδιαφέρων και από μια άλλη άποψη: δείχνει ότι τα δασέα σύμφωνα όπως το -θ- (κλασική προφορά περίπου /τχ/ =τχεός) ξεκίνησαν να γίνονται τριβόμενα (όπως σήμερα) στη λακωνική επίσης νωρίτερα σε σχέση με άλλες αρχαίες διαλέκτους: το σ- φαίνεται να αποτελεί απόπειρα να αποδοθεί ένα τριβόμενο θ όπως το σημερινό με τον πιο κοντινό φθόγγο που διέθετε το ελληνικό αλφάβητο, με άλλα λόγια η λακωνική προφορά στην πράξη πρέπει να ήταν /θιός/ ή /θyός/ με συνίζηση)].
Η επικράτηση ισχυρού δυναμικού τόνου είναι και ο λόγος που λ.χ. στη Γαλλική υπάρχει τόσο μεγάλη διαφορά μεταξύ ιστορικής ορθογραφίας και πραγματικής προφοράς. Η Λατινική, ο πρόγονος της Γαλλικής, είχε επίσης μουσικό τόνο.
Στην πορεία προς τη Γαλλική η επικράτηση δυναμικού τονισμού οδήγησε στον ακρωτηριασμό των άτονων συλλαβών: ils aiment πραγματική προφορά ilz-em. Ο ακρωτηριασμός των καταλήξεων οδήγησε στο να τονίζονται όλες οι γαλλικές λέξεις στη λήγουσα!
Σταύρος Γκιργκένης Διδάκτορας κλασικής φιλολογίας
heterophoton.

Κυριακή 27 Φεβρουαρίου 2022

....ζοῦμε σέ μιά Δημοκρατία σάν τήν ἑλληνική.

 


Ἄκουσα αὐτό πού ἔλεγε ὁ Πούτιν γιά τήν ὁμηρία τοῦ Οὐκρανικοῦ λαοῦ ἀπό τίς νεοναζιστικές συμμορίες οἱ ὁποῖες λυμαίνονται τή χώρα μετά τό 2014 ὁδηγώντας την στόν ὄλεθρο καί σκεφτόμουν. Σκεφτόμουν πόσο τυχεροί εἴμαστε πού δέν ζοῦμε σέ καμμιά μπανανία, ὅπου μερικές φαμίλιες καί κομματικές συμμορίες νά ἔχουν πάρει ὅμηρο τόν ἰθαγενή λαό, νά τόν ἔχουν ξεγυμνώσει ἀπό τήν περιουσία του, νά τόν ἔχουν παραδώσει γεωπολιτικά στούς ἀντιπάλους του, νά τόν παραδειγματίζουν σέ θέματα διαφθορᾶς, δειλίας καί χαμέρπειας, νά διώχνουν τά παιδιά του σέ ξένους τόπους, νά κουβαλᾶνε ἀλλοεθνεῖς ἔποικους πού θά παρασιτοῦν στή χώρα, νά λεηλατοῦν καί τόν τελευταῖο πόρο τῆς ἐπικράτειας...
Τό φαντάζεστε αὐτό; Ὄχι, βέβαια, ποῦ νά τό φανταστεῖτε, ἀφοῦ εἴμαστε τόσο τυχεροί πού ζοῦμε σέ μιά Δημοκρατία σάν τήν ἑλληνική.
 

Παρασκευή 11 Φεβρουαρίου 2022

ΟΤΑΝ ΤΑ ΣΥΝΝΕΦΑ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΠΥΚΝΩΝΟΥΝ

 



 

Γράφει ο Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης Αμφικτύων

 

Τα σύννεφα του πολέμου  πύκνωσαν επικίνδυνα στο βορρά  και στα ανατολικά  .Είναι περίεργο  ότι η Τουρκία χώρα του ΝΑΤΟ   αυτή την εποχή ασκεί  αφόρητη    πίεση σε μια άλλη χώρα του ΝΑΤΟ την Ελλάδα  με ανυπόστατες αιτιολογίες για την αποστρατικοποίηση των Νησιών του Ανατ. Αιγαίου,  δημιουργώντας μια δεύτερη κρίση στη Ν.Α πτέρυγα της Συμμαχίας. Ποιον άραγε εξυπηρετεί η Τουρκία αυτή τη  εποχή; Πάντως, οι καιροί  έχουν    ομοιότητα   με  το 1938. Τότε ήταν ο Χίτλερ ο εισβολέας, τώρα είναι άλλοι που σπρώχνουν τα πυροβόλα και τα τανκς  του πολέμου. Από ανατολάς  η ισλαμοφασιστική Τουρκία κλιμακώνει τις πιέσεις της και ουδείς μπορεί να προβλέψει πότε θα συμβεί κάποια σύγκρουση .

Ουσιαστικά, αμφισβητεί τη Συνθήκη της Λοζάνης    και  με  την αναθεωρητική της  στάση  ζητάει  το μισό Αιγαίο   με την απειλή πολέμου(casus belli), ποδοπατώντας το Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο της Θάλασσας . Κάτω από αυτές τις συνθήκες η χώρα πρέπει να ετοιμαστεί για απόκρουση του επίδοξου εισβολέα, όπως   έκανε αθόρυβα ο Ι.Μεταξάς  εν όψει  της επερχόμενης επίθεσης της φασιστικής Ιταλίας  το 1940   Υπάρχουν ορισμένοι οι οποίοι ομιλούν για το πρώτο αποφασιστικό πλήγμα. Όμως η Ελλάδα είναι μια φιλειρηνική χώρα που δεν πρόκειται να αρχίσει πρώτη τον πόλεμο, εκτός και  δεχθεί επίθεση. Τότε θα  βροντοφωνάξει  για μια ακόμη φορά το ΑΕΡΑ! Τα μέτρα που  ασφαλώς λαμβάνει  αφανώς η χώρα είναι:

1/ Η  ενίσχυση των Ε.Δ και αυτό συντελείται αυτή την εποχή με γοργό ρυθμό.

2/ Σύσφγξη των συμμαχιών-Εγγυήσεις Ασφαλείας Οι συμμαχίες να τεθούν πάνω σε στέρεες βάσεις και αρχές που δεν έχουν σχέση μόνο με την πατροπαράδοτη  φιλία, αλλά κυρίως με τα αμοιβαία συμφέροντα  και στην προκειμένη περίπτωση το εθνικό συμφέρον πρωτεύει. Να ζητήσουμε εγγυήσεις ασφαλείας των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων από ΗΠΑ έναντι των βάσεων και από την Ευρώπη την επιβολή κυρώσεων στην Τουρκία για τις  άνομες απαιτήσεις κυριαρχικών δικαιωμάτων πάνω   στο Αιγαίο και Κύπρο. Μια ευρύτατη εκστρατεία να αρχίσει για την κατάρριψη των Τουρκικών ισχυρισμών για τα νησιά του Ανατ.Αιγαίου.(ΥΠΕΞ-πρεσβείες, απόδημος Ελληνισμός, ΜΜΕ, Διαδίκτυο κλπ)

3/ Δόγμα Παλλαικής Αμυνας -Οργάνωση  εσωτερικού μετώπου για την προστασία  μας από την 5η φάλαγγα (κατασκόπους , τουρκολάγνους κλπ) και, από ενέργειες ανορθόδοξου και υβριδικού πολέμου .  Σήμερα   ο αντίπαλος μπορεί να δράσει παντού στο μέτωπο και  στα μετόπισθεν και να δημιουργήσει χάος , σύγχυση και ανασφάλεια .  Το έργο τούτο θα αναλάβει η  ΠΑΛΛΑΙΚΗ ΑΜΥΝΑ(ΠΑ).

4/ Δοκιμασία των Πολιτικών Σχεδίων Εκτάκτου Ανάγκης (ΠΣΕΑ)  Τα εν λόγω σχέδια πρέπει αθορύβως να δοκιμαστούν από  τούδε σε ασκήσεις, ώστε να επέλθει  αυτοματισμός και συντονισμός των  ενεργειών όλων των εμπλεκομένων

5/ Αμυντική και επιθετική   Παλλαική Αμυνα  Αυτή  πρέπει να έχει  παράλληλα προς τον αμυντικό της  ρόλο και  επιθετικό  τοιούτο σαν  συμπλήρωμα  των Ε.Δ . Λόγου χάριν η Π.Α των νησιών μας να είναι σε θέση με ταχύπλοα σκάφη να εκτελέσει αιφνιδιαστικές καταδρομικές ενέργειες κατά του εχθρικού εδάφους και εχθρικών στόχων στην ξηρά στον αέρα και στη θάλασσα. Ο κάθε πολίτης(από 18-65 ετών) να θεωρείται σε περίπτωση πολέμου και στρατιώτης.

Οι γυναίκες να εκπαιδευτούν στα όπλα όπως συμβαίνει στο Ισραήλ και να είναι σε θέση να πλαισιώσουν τις Ε.Δ . Τα τιμημένα γερατειά να αναλάβουν αποστολές στο εσωτερικό (στην πόλη τους και  στο χωριό τους )

Τα εν  απόστρατεία στελέχη(άρρενα και θήλεα) από τούδε    να γνωρίζουν   το συγκεκριμένο έργο που θα κληθούν να εκτελέσουν.

Οργάνωση Ομάδων Κυβερνοχώρου. Από τούδε να οργανωθούν ειδικές  ομάδες Κυβερνοαμύνης  που θα αντιμετωπίσουν τις προσβολές του εχθρικού Κυβερνοπολέμου  και άλλες ομάδες  που θα εκτελέσουν τις Κυβερνοεπιθέσεις στα νευραλγικά κέντρα του εχθρού(ηλεκτρικά δίκτυα, ΜΜΕ, τηλεπικοινωνίες, διαδίκτυο, ηλεκτρονική διακυβέρνηση κ.α)

Σχέδια Ψυχολογικών Επιχειρήσεων  Ο αντίπαλος από τώρα προβαίνει σε επιχειρήσεις ψυχολογικού πολέμου για την εξύψωση του εσωτερικού του μετώπου και την πτώση του δικού μας φρονήματος . Επικεφαλής των ψυχολογικών επιχειρήσεων έχει τεθεί ο ίδιος ο ΥΕΘΑ της Τουρκίας   Χουλουσί Ακάρ και ΥΠΕΞ Μεβλούτ. Τσαβούσογλου   . Σε μια κλειστή κοινωνία σαν την Τουρκία (δικτατορία) τούτο είναι εύκολο. Σε μια δημοκρατία όμως σαν τη δική μας όπου η ασυδοσία είναι συνώνυμη με τη δημοκρατία είναι πολύ δύσκολος ο περιορισμός της ελεύθερης έκφρασης.

Η τόνωση του ηθικού του λαού είναι υψίστης σημασίας για την τελική  έκβαση του πολέμου. Το ΟΧΙ δεν το είπε μόνο ο Μεταξάς εκείνο το ιστορικό πρωινό, αλλά ήταν έτοιμο να βγει από τα χείλη ολόκληρου του Ελληνικού λαού.Τα ΜΜΕ από τούδε πρέπει να τονώσουν το φρόνημα και το αίσθημα φιλοπατρίας του λαού μας με τη σωστή πληροφόρηση

Πανελλήνιο Προσκλητήριο του  απανταχού Ελληνισμού. Από τούδε να λειτουργήσει η «Πανελλήνια Ηλεκτρονική Πλατφόρμα» και  να υπάρχει πρόβλεψη για την άφιξη επιστράτων από όλες τις γωνιές του κόσμου για την ηθική και υλική ενίσχυση του αγώνος με εθελοντές και την πληροφοριακή   του  ενεργοποίηση  από τούδε.

Αμεση Συγκρότηση Εθνικού Συμβουλίου Εθνικής Αμύνης  για την σχεδίαση, παρακολούθηση και εκτέλεση της βραχυπρόθεσμης , μεσοπρόθεσμης και μακροπρόθεσμης αμυντικής πολιτικής και τη βοήθεια του Α’ ΓΕΕΘΑ εν πολέμω

Συνεργασία και Συμπόρευση Κομμάτων Τέλος, να συνεργασθούν τα κόμματα αρμονικά και χωρίς παρεκκλίσεις διχασμούς και μαχαιρώματα για την προετοιμασία της χώρας προς απόκρουση του επίδοξου εισβολέα. Χωρίς τη συνένωση όλων των πατριωτικών δυνάμεων μας περιμένει η σκλαβιά.Το αίσθημα της φιλοπατρίας του Έλληνα θα επικρατήσει ξανά

Αμφικτύων

11/2/ 22

*Αμφικτύων είναι ο Υποστράτηγος ε.α Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης>

Συγγραφεύς, Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών

amphiktyon@gmail.com

 

http://amphiktyon.blogspot.com/

http://amphiktyon.org

 

Πέμπτη 10 Φεβρουαρίου 2022

ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΤΗΣ «ΚΟΚΚΙΝΟΣΚΟΥΦΙΤΣΑΣ» ΚΑΙ ΤΟΥ «ΚΟΝΤΟΡΕΒΙΘΟΥΛΗ» ΜΟΙΑΖΟΥΝ ΤΑ ΘΑΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΗ

 


ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΤΗΣ «ΚΟΚΚΙΝΟΣΚΟΥΦΙΤΣΑΣ» ΚΑΙ ΤΟΥ «ΚΟΝΤΟΡΕΒΙΘΟΥΛΗ» ΜΟΙΑΖΟΥΝ ΤΑ ΘΑΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΗ
 
Ανύπαρκτα είναι τα ιστορικά στοιχεία για την ζωή του Χαραλάμπη. Σύμφωνα με το συναξάρι του υπολογίζεται ότι γεννήθηκε το 89 μ.Χ.. και μαρτύρησε πιθανώς το 202 μ.Χ στην Αντιόχεια του Μαιάνδρου. Επειδή τα δήθεν ..θαύματα του συνέβησαν όταν ήταν σε ηλικία 113 ετών συμπεραίνουμε ότι ο Χαραλάμπης δεν υπήρξε ποτέ η πρόκειται για δύο διαφορετικά άτομα με το ίδιο όνομα. Δυστυχώς οι σύγχρονοι μυθοπλάστες έχοντας για πρότυπο μύθους-θαύματα από την αρχαιότητα λαών της ανατολής έφτιαξαν παρόμοια θαύματα και στην σύγχρονη εποχή μας. Αναστάσεις νεκρών θεραπείες δαιμονισμένων και καταστροφές Ελληνικών μνημείων περιλαμβάνουν τα θαύματά του….αγίου. . Αγανάκτηση προκαλεί το εμπόριο λειψάνων του ..Χαραλάμπη αμφιβόλου προέλευσης που διακινείται στην χριστιανική αγορά. (βλέπε google) Οι φωνές διαμαρτυρίας πληθαίνουν και ζητούν από την πολιτεία να εφαρμόσει την ραδιοχρονολόγηση του d.n.a (η μεγαλύτερη βιολογική ανακάλυψη της εποχής μας) για να μάθουμε εάν τελικά τα λείψανα που κυκλοφορούν ελεύθερα ανήκουν στον Χαραλάμπη η τυχόν προέρχονται από καμήλες της ερήμου
ΘΑΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΗ ΣΤΗΝ ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ
ΤΟ ΟΜΙΛΟΥΝ ΑΛΟΓΟ
Με εντολή του αυτοκράτορα Σεβήρου βασάνισαν τον.. άγιο Χαράλαμπο και τον μετάφεραν από τη Μαγνησία έως την Αντιόχεια του Μαιάνδρου επάνω σε άλογο γδαρμένο και με τα καρφιά χωμένα βαθιά στην πλάτη του. Ύστερα από θεία παρέμβαση το άλογο μίλησε και είπε: «Υπηρέτες του διαβόλου δεν βλέπετε πως είναι ο θεός μαζί με αυτόν τον άνθρωπο. Λύστε τον για να λυθείτε και σεις από τα αόρατα δεσμά σας»
ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΝΕΚΡΟΥ
Σε συνάντηση του με τον Χαραλάμπη ο αυτοκράτορας Σεβήρος τον ρώτησε εάν μπορεί να αναστήσει έναν νέο που είχε πεθάνει πριν τρεις ημέρες. Τότε ο Χαραλάμπης προσευχήθηκε στον Χριστό και ο νέος αναστήθηκε.
ΤΟ ΑΕΡΟΠΛΑΝΙΚΟ ΘΑΥΜΑ-ΚΟΛΠΟ
Τότε εγένετο σεισμός μέγας και σείετο η κτίσης όλη. Ξαφνικά ένα σύννεφο τράβηξε τον άπιστο αυτοκράτορα Σεβήρο και τον έπαρχο Κρίσπο ψηλά στον αέρα και τους πηγαινόφερνε πέρα-δώθε, πάνω-κάτω. Φοβισμένος ο αιωρούμενος Σεβήρος παρακάλεσε τον άγιο ..(που απολάμβανε αυτό το θέαμα από την γη) να τους απαλλάξει από αυτό το μαρτύριο. Τότε ο εύσπλαχνος Χαραλάμπης προσευχήθηκε στον Χριστό και σταμάτησε η οργή του θεού και Ρωμαίος αυτοκράτορας και ο έπαρχος Κρίσπος ξανακατέβηκαν στην γη.
ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ …ΑΓΙΟΥ
Ενώ το οδηγούσαν στον τόπο του μαρτυρίου άνοιξαν οι ουρανοί και κατέβηκε κοντά του ο Χριστός με στρατιές αγγέλων και του λέγει: Αρκετά υπέφερες Χαραλάμπη για το όνομα μου. Τότε πριν ο δήμιος του κόψει το κεφάλι παρέδωσε το πνεύμα του και ανέβηκε στους ουρανούς
ΘΑΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΗ ΣΤΟΝ ΠΥΡΓΟ ΤΗΣ ΗΛΕΙΑΣ
Ο ΣΕΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΥΡΓΟΥ Στις 26 Μαρτίου 1993 στις 14:10 ώρα έγινε ο τελευταίος από τους μεγάλους σεισμούς του Πύργου. Ο σεισμός αυτός διαμοιράστηκε σε δύο δονήσεις των 5,5 και 5,8 R με κενό χρόνο 3 λεπτών μεταξύ των δύο δονήσεων με αποτέλεσμα οι ζημιές από τον σεισμό να είναι μικρές. Διαδόθηκε ότι κατά την διάρκεια του σεισμού πολλά …παιδάκια είδαν τον «παππού Χαράλαμπο» να κρατάει με απλωμένα τα χέρια του τα σπίτια της πόλης του Πύργου για να μην γκρεμιστούν. Μετά το σεισμό « το ευσεβές ποίμνιο του Πύργου» έλεγε ότι πολλοί κάτοικοι είδαν στον ύπνο τους τον Άγιο Χαράλαμπο να τους λέει ότι με δική του παρέμβαση ο μεγάλος σεισμός χωρίστηκε σε δύο μικρότερους και για αυτό δεν έγιναν μεγάλες ζημιές στην πόλη. Ύστερα από αυτό το μεγάλο θαύμα!!!!! έγινε κερδοφόρα λιτανεία.
Ο ΙΤΑΛΙΚΟΣ ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΟΣ
Ο Άγιος Χαράλαμπος βοήθησε τους κατοίκους του Πύργου και στον Ιταλικό βομβαρδισμό το 1941, γιατί έστειλε όλες τις βόμβες και έπεσαν στα χωράφια και σε ακατοίκητες περιοχές και έτσι από τους κατοίκους της πόλης δεν έπαθε κανείς τίποτα.
Η ΕΠΙΔΗΜΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΩΛΗΣ
Στα σύγχρονα θαύματα του Αγίου Χαραλάμπους πολιούχου στον Πύργου της Ηλείας αναφέρεται η διάσωση των κατοίκων του Πύργου από επιδημία πανώλης το έτος 1860. Διέδωσαν μάλιστα ότι άτομα του περιβάλλοντος της εκκλησίας του Πύργου είδαν στον ουρανό τον Άγιο με την ράβδο του να σπρώχνει ένα λευκό σαν βαμβάκι σύννεφο μέχρι που το έριψε στην θάλασσα. Λένε ότι στο σύννεφο αυτό ήταν η ασθένεια της πανώλης που καταδίωξε ο Άγιος.
Η ΤΙΜΩΡΙΑ ΤΩΝ ΑΓΑΡΗΝΩΝ
Το 1687 οι Αγαρηνοί με αρχηγό τον Αχμέτ Εφέντη, πολιόρκησαν τον Πύργο, τότε ο Άγιος Χαράλαμπος, έστειλε λοιμική ασθένεια στον στρατό των Αγαρηνών και πολλοί από τους στρατιώτες του πέθαναν, με αποτέλεσμα να αποσυρθούν και να σωθεί η πόλη από την πολιορκία.
Η ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Ο άγιος Χαράλαμπος τιμάται ως πολιούχος στον Πύργο, Πρέβεζα, Φιλιατρά κ.α ως προστάτης των λοιμωδών νοσημάτων και ιδιαίτερα της πανώλης. Από ότι γνωρίζουμε ουδεμία αναφορά υπάρχει ότι έγινε στις αρχές του 3ου αιώνα συνάντηση του Ρωμαίου αυτοκράτορα Σέπτιμο Σεβήρο (193-211) με κάποιον θαυματουργό…άγιο Χαραλάμπη. Επίσης ουδεμία ιστορική μαρτυρία υπάρχει ότι επί Σέπτιμο Σεβήρου κηρύχτηκαν διωγμοί κατά των Χριστιανών στην Μαγνησία της Μικράς Ασίας. Ο άγιος Χαράλαμπος εορτάζει στις 10 Φεβρουαρίου
 
Ενδυμίων Γεώργιος Κοσμόπουλος
 
Πηγή: Βλέπε Google Ο Άγιος Χαράλαμπος –του Αρχιμανδρίτη Χαράλαμπου Δ. Βασιλόπουλου και το «Μatrix του αγίου Χαράλαμπου» του Παραβάτη Κωνσταντίνο