OMAΔΑ ΕΘΝΙΚΩΝ ΛΑΚΩΝΙΑΣ Λακεδαιμονίων Πολιτεία.: Οι «Έλληνες Εθνικοί» τιμούν την Ελληνική θρησκεία....: Προμήθεια 2016: Οι «Έλληνες Εθνικοί» τιμούν την αρχαία Ελληνική θρησκεία. Είκοσι χρόνια συμπληρώνουν φέτος τα «Προμήθεια», τα οποία δι...
Πέμπτη 14 Ιουλίου 2016
Μ' ΑΚΟΥΕΙ ΚΑΝΕΙΣ;;; - Της ΖΕΡΒΟΥ ΠΑΝΤΑΖΗ ΤΡΙΑΔΑ
Μ' ΑΚΟΥΕΙ ΚΑΝΕΙΣ;;;
ΖΕΡΒΟΥ ΠΑΝΤΑΖΗ ΤΡΙΑΔΑ
Στο έσχατο σκαλί του ξεπεσμού!
Στα όρια φριχτού διασυρμού!
Εσύ!Η χώρα του Σωκράτη!
Εσύ!Η μάνα του Ιπποκράτη!
Πατρίδα!!Ξύπνα τα παιδιά σου!
Απέβαλε τα νόθα απ'την καρδιά σου!
Σε ρίχνουνε σε θύελλες κι ανέμους!
Χτυπάνε τύμπανα ανέντιμου πολέμου!
Μ'ακούς;Σκαρώνω άχρηστα στιχάκια!
Δεν τα θωρούν!Ο νους τους στα μπαράκια!
Τα νόθα τέκνα δεν σε αγαπάνε!
Γλυκιά μου Ελλάδα θα σε φάνε...
Με κυριεύει η πίκρα μα και θλίψη!
Τα βλέπω! Χασμουριούνται από πλήξη..
Σκοταδισμός! Αμορφωσιά,αδιαφορία!
Οι γελοιότητες τους δίνουν ευτυχία!
Συνειδητά και εσκεμένα αδιαφορούν..
Κι εμένα που μιλάω λοιδωρούν..
Σε βγάζουν στο σφυρί! Και ποιος θα αντιδράσει;
Τ'αδέσποτα θα αναλάβουν δράση;
Αχ!! Πατρίδα των Θεών και της προόδου!
Σε ρίξανε στις πύλες του διαβόλου!!
Οι μπάσταρδοι,οι προδότες μα κι εμείς...
Τι κι αν φωνάζω; Μ'ακούει άραγε ΚΑΝΕΙΣ;;;;;;
Τριάδα Ζερβού Πανταζή
Φτάσανε τους Έλληνες στην σημερινή απόλυτη α π ό γ ν ω σ η ! - Του Αντώνη Κ. Χαχλάκη
Ιδεολογικοί
σκηνίτες, θλιβερά κατακάθια μιάς κοινωνίας ατιμώρητων εγκληματιών, δύο
συνεχόμενων πολέμων, κλεπτών, απατεώνων, βιαστών & ταλαίπωρων
φτωχομπινέδων με ηθική κατσίκας, λούμπεν απότοκα εβδομήντα χρόνων
πολιτικής δοσιλογικής λευχαιμίας, «μπαλωμένων & μη» ημετέρων &
παρατρεχάμενων σε κυβερνήσεις & αντιπολιτεύσεις, φτάσανε τους
Έλληνες στην σημερινή απόλυτη α π ό γ ν ω σ η !
Φτάσαμε σε σημείο, να μετράμε χιλιάδες «ερωτευμένους» συνανθρώπους μας, που αυτοκτονούν, κυριολεκτικά, να πεινάμε & να πειθαναγκαζόμαστε να εκπορνεύουμε ξεπουλώντας τα & θυσιάζοντας τα ίδια τα παιδιά μας για να ζήσουν, σε προσεκτικά επιλεγμένες εκατόμβες μιας ναζιστικής Ευρώπης & σε «μεταμοντέρνα» στρατόπεδα εργασίας της «φίλης» Γερμανίας.
Φτάσαμε σε σημείο, να εκχωρούμε «εν ψυχρώ» & ανερυθρίαστα Εθνική Κυριαρχία, περιουσίες Ελλήνων να υφαρπάζονται «δωρεάν & τιμής ένεκεν» & να περνάνε σε χέρια στυγνών τοκογλύφων κι απρόσωπων διεθνών κοράκων, κομπορρημονώντας μάλιστα & κομπάζοντας, περί μελλοντικών δήθεν «επενδύσεων».
Φτάσαμε σε σημείο, οι διακεκριμένες & οφθαλμοφανέστατες Συνταγματικές εκτροπές, να μεταφράζονται στον μέσο Έλληνα σαν πράξεις εθνικής σωτηρίας & να κυβερνιέται αυτό το «παντέρμο» Κράτος, με νομικίστικα τρικ & τερτίπια, που θα ζήλευε ακόμα κι ο πιο ικανός ζογκλέρ - ταχυδακτυλουργός.
Και το χειρότερο ;
Ε ρ ή μ η ν μας & με διακεκριμένο δόλο, προκάλεσαν, συμφώνησαν, συνομολόγησαν & συναποδέχθηκαν, να μετατρέψουν τόσο τους σημερινούς Έλληνες, όσο τους απογόνους τους, όχι απλώς σε είλωτες δουλοπάροικους, αλλά ούτε καν σε παρίες!
Κι αυτό το «σχέδιο», εκτελείται σήμερα κατά γράμμα & με θρησκευτική ευλάβεια σε βάρος ολόκληρου του Λαού μας. Με μέγιστη επιμέλεια & παρρησία, εκχωρώντας, ακόμα & το ίδιο το δικαίωμά μας στη ζωή, μας μετέτρεψαν σε άβουλους, απαθείς, αδαείς & ανυποψίαστους σ κ λ ά β ο υ ς, χειροπόδαρα δέσμιους, αποκλειστικά & μόνο σε ξένα συμφέροντα, που φρόντισαν να μην μάθουμε ποτέ, ούτε καν, ποιά είναι αυτά . . . . Το σύνδρομο της Στοκχόλμης, ωχριά μπροστά σ’ αυτά που έχει υποστεί ο πολύς ο κόσμος, στις άθλιες ουρές των ΑΤΜ, στα σαπάκια & τις "μουνταρίες" των λαϊκών αγορών, στα θλιβερά συσσίτια της αρχιεπισκοπής & στη "φιλανθρωπία" της κάθε γειτόνι- σσας !
Κι όλα μα όλα, κ ρ ί ν ο ν τ α ς «εξ’ αποτελέσματος» & μόνο, πράξεις & παραλήψεις «φυσικών προσώπων», που αποκλειστικά & μόνο ευθύνονται για την κατάντια μας, ενώ συνεχίζουν το «θεάρεστο» έργο τους, καθισμένοι πάνω σ’ εξωχώριους παχυλούς τραπεζικούς λογαριασμούς εκατομμυρίων, που φυσικά «ξεχνάνε» ακόμα & σήμερα να δηλώσουν.... Λάθρα & μόνο τυχαία αποκαλύπτονται & φυσικά, χωρίς επιπτώσεις & καμιά συνέπεια.
Τα ξέρετε !!!
Κι οριζμένοι από σας, καλύτερα από μένα, γιατί τα νοιώσατε & συνεχίζετε να τα νοιώθετε στο πετσί σας …
Όπως φαίνεται, ο «από μηχανής Θεός» μάλλον μας ξάχασε κι ο «Χαρισματικός Ηγέτης», που όλοι περιμέναμε, προτίμησε να μην εμφανιστεί … όπως αναμενόμενο ήταν, ότι θα μας ξεχνούσαν κι όλοι οι «καλόί φίλοι & σύμμαχοι», που κάποτε επιβιώσανε κυριολεκτικά, από τα ποτάμια του δικού μας Ελληνικού αίματος … Άλλωστε τι διαφορετικό θα μπορούσε κανείς να περιμένει από κακοήθεις νεοπλασίες στις πολιτικές μας τόσα χρόνια ;
Το «βάρος» λοιπόν, πάρτε το απόφαση, έχει πέσει στις δικές μας πλάτες ! Τουλάχιστον, μην επιτρέψετε να μετατεθεί στις πλάτες των παιδιών μας …
Φτάσαμε σε σημείο, να μετράμε χιλιάδες «ερωτευμένους» συνανθρώπους μας, που αυτοκτονούν, κυριολεκτικά, να πεινάμε & να πειθαναγκαζόμαστε να εκπορνεύουμε ξεπουλώντας τα & θυσιάζοντας τα ίδια τα παιδιά μας για να ζήσουν, σε προσεκτικά επιλεγμένες εκατόμβες μιας ναζιστικής Ευρώπης & σε «μεταμοντέρνα» στρατόπεδα εργασίας της «φίλης» Γερμανίας.
Φτάσαμε σε σημείο, να εκχωρούμε «εν ψυχρώ» & ανερυθρίαστα Εθνική Κυριαρχία, περιουσίες Ελλήνων να υφαρπάζονται «δωρεάν & τιμής ένεκεν» & να περνάνε σε χέρια στυγνών τοκογλύφων κι απρόσωπων διεθνών κοράκων, κομπορρημονώντας μάλιστα & κομπάζοντας, περί μελλοντικών δήθεν «επενδύσεων».
Φτάσαμε σε σημείο, οι διακεκριμένες & οφθαλμοφανέστατες Συνταγματικές εκτροπές, να μεταφράζονται στον μέσο Έλληνα σαν πράξεις εθνικής σωτηρίας & να κυβερνιέται αυτό το «παντέρμο» Κράτος, με νομικίστικα τρικ & τερτίπια, που θα ζήλευε ακόμα κι ο πιο ικανός ζογκλέρ - ταχυδακτυλουργός.
Και το χειρότερο ;
Ε ρ ή μ η ν μας & με διακεκριμένο δόλο, προκάλεσαν, συμφώνησαν, συνομολόγησαν & συναποδέχθηκαν, να μετατρέψουν τόσο τους σημερινούς Έλληνες, όσο τους απογόνους τους, όχι απλώς σε είλωτες δουλοπάροικους, αλλά ούτε καν σε παρίες!
Κι αυτό το «σχέδιο», εκτελείται σήμερα κατά γράμμα & με θρησκευτική ευλάβεια σε βάρος ολόκληρου του Λαού μας. Με μέγιστη επιμέλεια & παρρησία, εκχωρώντας, ακόμα & το ίδιο το δικαίωμά μας στη ζωή, μας μετέτρεψαν σε άβουλους, απαθείς, αδαείς & ανυποψίαστους σ κ λ ά β ο υ ς, χειροπόδαρα δέσμιους, αποκλειστικά & μόνο σε ξένα συμφέροντα, που φρόντισαν να μην μάθουμε ποτέ, ούτε καν, ποιά είναι αυτά . . . . Το σύνδρομο της Στοκχόλμης, ωχριά μπροστά σ’ αυτά που έχει υποστεί ο πολύς ο κόσμος, στις άθλιες ουρές των ΑΤΜ, στα σαπάκια & τις "μουνταρίες" των λαϊκών αγορών, στα θλιβερά συσσίτια της αρχιεπισκοπής & στη "φιλανθρωπία" της κάθε γειτόνι- σσας !
Κι όλα μα όλα, κ ρ ί ν ο ν τ α ς «εξ’ αποτελέσματος» & μόνο, πράξεις & παραλήψεις «φυσικών προσώπων», που αποκλειστικά & μόνο ευθύνονται για την κατάντια μας, ενώ συνεχίζουν το «θεάρεστο» έργο τους, καθισμένοι πάνω σ’ εξωχώριους παχυλούς τραπεζικούς λογαριασμούς εκατομμυρίων, που φυσικά «ξεχνάνε» ακόμα & σήμερα να δηλώσουν.... Λάθρα & μόνο τυχαία αποκαλύπτονται & φυσικά, χωρίς επιπτώσεις & καμιά συνέπεια.
Τα ξέρετε !!!
Κι οριζμένοι από σας, καλύτερα από μένα, γιατί τα νοιώσατε & συνεχίζετε να τα νοιώθετε στο πετσί σας …
Όπως φαίνεται, ο «από μηχανής Θεός» μάλλον μας ξάχασε κι ο «Χαρισματικός Ηγέτης», που όλοι περιμέναμε, προτίμησε να μην εμφανιστεί … όπως αναμενόμενο ήταν, ότι θα μας ξεχνούσαν κι όλοι οι «καλόί φίλοι & σύμμαχοι», που κάποτε επιβιώσανε κυριολεκτικά, από τα ποτάμια του δικού μας Ελληνικού αίματος … Άλλωστε τι διαφορετικό θα μπορούσε κανείς να περιμένει από κακοήθεις νεοπλασίες στις πολιτικές μας τόσα χρόνια ;
Το «βάρος» λοιπόν, πάρτε το απόφαση, έχει πέσει στις δικές μας πλάτες ! Τουλάχιστον, μην επιτρέψετε να μετατεθεί στις πλάτες των παιδιών μας …
Antonis K. Chachlakis
Τετάρτη 13 Ιουλίου 2016
Παράνομο μέχρι και το μαρούλι που θα φυτέψεις σε γλάστρα!
υποχρεώνει τους αγρότες της Ε.Ε. να μην αναπαράγουν τους σπόρους αλλά να τους αγοράζουν μόνο από πολυεθνικές. Η εμπορική αξία της παγκόσμιας αγοράς σπόρων εκτιμάται σε περίπου 45 δισ. δολ.... Φραγμό
στη μονοπώληση του ελέγχου της παραγωγής και εμπορίας των τροφίμων προσπαθούν να βάλουν ευρωβουλευτές από διαφορετικές πολιτικές ομάδες συμπαρατασσόμενοι απέναντι στην πρόταση κανονισμού που έχει καταθέσει η επιτροπή Υγείας της Ε.Ε. Βάσει της πρότασης, επιβάλλονται γραφειοκρατικά εμπόδια στους γεωργο-κτηνοτρόφους, αν δεν προσφεύγουν στις βιομηχανίες σπόρων.
Η αιτιολογία που προβάλλει η επιτροπή μέσω της γενικής γραμματείας της που έχει την αρμοδιότητα ελέγχου των φυτών είναι ότι ...
απλοποιεί τη νομοθεσία και τις 12 σχετικές οδηγίες που συμπεριλαμβάνει στον προταθέντα κανονισμό!
Πατέντα
Υπενθυμίζεται ότι η κανονική νομοθεσία που αφορά την εμπορία σπόρων ίσχυε από τη δεκαετία του 1960. Μέχρι σήμερα τα κράτη-μέλη στην Ε.Ε. των «27» είχαν (υποχρεωτικώς) ενσωματώσει το νομικό πλαίσιο της Ε.Ε. στην εθνική τους νομοθεσία.
Επί της ουσίας αυτό που βλέπουμε να εξελίσσεται σήμερα για τον έλεγχο της σποροπαραγωγής ξεκίνησε τη δεκαετία του 1980, με τη ραγδαία ανάπτυξη της γενετικής μηχανικής. Τότε έγινε η εισαγωγή του όρου της «βιομηχανικής πατέντας οργανισμών», αλλάζοντας τη φύση της ίδιας της γεωργίας.
Μόνο λίγες εταιρείες-κολοσσοί που δεν ξεπερνούν τη μία ντουζίνα (Syngenta-Dupont, Monsanto, Basf) ελέγχουν τα 2/3 της παγκόσμιας αγοράς.
Στο παιχνίδι συμμετέχει και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου: Από τις αρχές του 2000 προώθησε συνθήκες και νομικές συμφωνίες όπως εκείνη για τα ζητήματα εμπορίου για τα δικαιώματα της πνευματικής ιδιοκτησίας που αφορά περισσότερα από 140 κράτη και επιτρέπει το πατεντάρισμα γονιδίων, φυτών, ζώων, βακτηρίων, ιών κ.λπ.
Αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Ενωσης τονίζουν ότι με το νέο κανονισμό προβλέπονται: Απλούστεροι και ευέλικτοι κανόνες για την εμπορία σπόρων και άλλου φυτικού-αναπαραγωγικού υλικού με σκοπό να διασφαλιστούν η παραγωγικότητα, η προσαρμοστικότητα και η ποικιλότητα των καλλιεργειών και των δασών της Ευρώπης. Επίσης εξασφαλίζεται η προστασία της βιοποικιλότητας και της βιώσιμης γεωργίας κ.ά.
Η έγκριση του κανονισμού θα σημάνει και το τέλος των τοπικών ποικιλιών και την εξάρτηση του αγροτικού κόσμου από τους γίγαντες της γενετικής μηχανικής που προωθούν τα μεταλλαγμένα ως τη λύση-σωτηρία των προβλημάτων επισιτισμού παγκοσμίως.
Η νέα πραγματικότητα όμως θα διαμορφώσει ένα νέο νομικό, τεχνικά ασφυκτικό πλαίσιο, που θα απαγορεύει ακόμα και το μαρουλάκι στη γλάστρα...
Πώς θα καταλάβετε αν το ελαιόλαδο είναι φρέσκο
Το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο έχει υπέροχη γεύση και είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικές ουσίες. Παράγεται από άγουρες ελιές, οι οποίες του προσδίδουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που το κάνουν να ξεχωρίζει ποιοτικά από άλλα είδη ελαιόλαδου.
Πώς μπορείτε να καταλάβετε αν το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο που αγοράσατε ανταποκρίνεται πράγματι στα ποιοτικά χαρακτηριστικά του «τίτλου» του;
Αρχικά, παρατηρήστε το χρώμα του. Το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο έχει πρασινωπό χρώμα, λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς του σε χλωροφύλλη. Αντίθετα, οι ποικιλίες ελαιόλαδου που παράγονται από ώριμες ελιές έχουν χρυσαφένιο χρώμα.
Όσον αφορά το άρωμά του, το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο θυμίζει το φρεσκοκομμένο χορτάρι, ενώ άλλα είδη ελαιόλαδου έχουν συνήθως πιο ήπιο άρωμα, που συχνά θυμίζει το πράσινο μήλο ή το αμύγδαλο.
Τελευταίο και σημαντικότερο, η γεύση. Ένα έξτρα παρθένο ελαιόλαδο καλής ποιότητας έχει έντονη, φρουτώδη γεύση. Δοκιμάστε το ελαιόλαδο σκέτο για να αισθανθείτε τη γεύση του σε όλο της το «μεγαλείο». Θα πρέπει να σας κάψει ελαφρώς στο λαιμό όπως το πιπέρι. Το ελαφρύ κάψιμο οφείλεται στην υψηλή περιεκτικότητα του ελαιόλαδου σε μια ευεργετική πολυφαινόλη, την ελαιοκανθάλη.
Εάν το ελαιόλαδο είναι «θαμπό» και έχει πικρή ή μεταλλική γεύση, τότε δεν είναι έξτρα παρθένο ή απλώς έχει παλιώσει. Διαβάστε προσεκτικά την ετικέτα του ελαιόλαδου ώστε να δείτε εάν αναφέρεται η ημερομηνία παραγωγής και καταναλώστε το προϊόν σε διάστημα ενός έτους. Εάν δεν αναγράφεται η ημερομηνία παραγωγής, προσπαθήστε τουλάχιστον να τηρήσετε την ένδειξη «ανάλωση έως» (συνήθως 1,5 με 2 χρόνια μετά την ημερομηνία παραγωγής). Να αποθηκεύετε πάντα το ελαιόλαδο σε δροσερό και σκοτεινό μέρος.
Πηγή: eatclean.com
Διαβάστε επίσης:
Ελαιόλαδο: Είναι πιο παχυντικό από τα άλλα λάδια;
Ελαιόλαδο: Ποιες είναι οι ποικιλίες & πώς να επιλέξετε το καλύτερο
Ελαιόλαδο: Ένα πολύτιμο «όπλο» ενάντια στους πόνους περιόδου!
https://www.onmed.gr/diatrofi/story/345375/pos-tha-katalavete-an-to-elaiolado-einai-fresko
ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥ ΟΙ ΕΥΕΡΓΕΤΗΘΕΝΤΕΣ ΣΕ ΜΙΣΟΥΝ
Ενώ δεν μπορούν Ελλάδα μου
στο πνεύμα να σε φθάσουν
οι ευεργετηθέντες σε μισούν
και πάνε να σε θάψουν
Για σένα μίλησαν κολακευτικά
όλοι οι σοφοί τους
και αντί ευγνωμοσύνη να σου χρωστούν
θέλησαν να σε χρεοκοπήσουν
Άπληστοι, αγνώμονες Ευρωπαίοι τοκογλύφοι
μαζί τους έφεραν τσακάλια από την ανατολή
σεμπριά χωρίς νοίκι
όλοι τους ν’ αρπάξουν από τα δικά σου πλούτη
ο λαός σου να εξαφανιστεί να σε ισλαμοποιήσει
Αν δεν υπήρχαν Έλληνες εραστές της αληθείας
στον κόσμο σήμερα δεν θα υπήρχε φιλοσοφία
αυτοί στα πράγματα έδωσαν διαφάνεια και καθαρότητα
τον άνθρωπο έκαναν σκεπτόμενη οντότητα
Ανήσυχοι τον φυσικό τους κόσμο να γνωρίσουν
τη φυσική επιστήμη πέτυχαν να δημιουργήσουν
ολοκληρωμένη διατύπωσαν κοσμοθεωρία,
την ιατρική, το θέατρο θεμελίωσαν και την τραγωδία
όταν οι άλλοι άνθρωποι ζούσαν σε σπήλαια
και άλλοι δεν είχαν βγει από την ανθρωποφαγία
Έλληνες δημιούργησαν το κάλλος , αρμονία και αισθητική
και ελεύθεροι έμειναν γιατί ήταν γενναίοι και πολεμικοί
ο σύγχρονος δεν μπορεί να τους ξεπεράσει
λαός της θάλασσας τη φύση αγάπησαν και τα δάση
Δώδεκα δημοκρατικούς θεούς είχαν πλάσσει ,
κατ’ εικόνα και ομοίωση τους να τους μοιάσει
στου Ολύμπου τους κρέμασαν την πιο ψηλή κορυφή
η οικουμένη δεν τους λησμονεί όσος χρόνος κι’ αν περάσει
Δεν ήταν ο άκρατος πλούτος τους το ιδεώδες
η ψυχοπνευματική ανέλιξη του ήταν το ουσιώδες
με τις δημοκρατικές του Σόλωνα και Κλεισθένη νομοθεσίες
οι πολίτες ταυτόχρονα ήταν και οπλίτες νικητές σε μάχες και ναυμαχίες
«‘Όπως τα άνθη στολίζουν τη Γη
και τα άστρα λάμπουν στον ουρανό
έτσι και η Ελλάδα σαν άστρο φέγγει στην οικουμένη»
αυτά τα λένε διάσημοι σοφοί ξένοι
κι’ όμως ο νέο-Έλληνας τα αγνοεί ή τα αμφισβητεί
με ξένα αντισώματα φιγούρα μπολιασμένη
Με ηγέτες κατ’ εικόνα και ομοίωση τους
κομματοκρατία και διχασμό φέρουν στο πετσί τους
τους θαμπώνει το Ελληνικό Φως
γραικύλοι , απάτριδες, προσκυνημένοι
ξένο θέλουν οδηγό
Αν η ζωή είναι μια φορά
θέλω σαν Έλληνας να ζήσω
να φάω, να πιώ , να χορέψω
με το κρασί της λευτεριάς να μεθύσω
να ενθουσιαστώ και να φιλοσοφήσω
τον νέο κόσμο με νέα υλικά να δημιουργήσω
Οδηγός μας ο Απόλλων με την πνευματική του λύρα
ο Ήφαιστος με τη σύγχρονη τεχνολογία
γιατί να λησμονήσω τον Άρη, την Αθηνά και το Δία
σ’ αυτούς χρωστάω τον πολιτισμό και τη δημιουργία
Αναζητώ ένα νέο Διογένη με φανάρι
άνθρωπο να βρει μέσα στο υλιστικό παζάρι
οι σημερινοί φιλόσοφοι στη βίλα τους έβαλαν το πιθάρι
και από λόγια; η μία έκδοση διαδέχεται την άλλη
Ο Έλληνας είναι μυθικός λαός
τόσο παλιός ώστε κρατάει της προϊστορίας τα τεφτέρια
αχρονολόγητη είναι ιστορία μας
αλλά την αμφισβητούν κάτι «φοινικικά» ξεφτέρια
Για να την μειώσουν την είπαν Μυθολογία
ενώ είναι η Ελληνική Αρχαιολογία
τις ρίζες της κρατάει από πολύ παλιά
αφ’ ότου στο Αιγαίο και στα πέριξ
έκανε ο άνθρωπος παρουσία
Στην Ελλάδα η Γεωμετρία έχαιρε ύψιστης τιμής
« μηδείς αγεωμέτρητος» μέγιστη αξία το «μαθηματικώς νοείν»
«ο θαυμασμός μας για τους σημερινούς μαθηματικούς
πρέπει να περιοριστεί»
ο Κικέρων για τον Απολλώνιο , Αρχιμήδη κ.α έχει πει
Ελλάς η κοιτίς του ευγενούς , του ωραίου και του αληθινού
ανθρωπιστικότερο πολιτισμό δεν έχει γνωρίσει η οικουμένη
αν και σήμερα έφτιαξαν μηχανές που παράγουν το κάθε τι
η ευτυχία και ευδαιμονία ξώμακρα στέκει η καημένη
ακόμη οι λαοί πεινάνε δεν είναι χορτασμένοι
*Αμφικτύων
12/7/2016
*Αμφικτύων είναι ο Υποστράτηγος ε.α Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης,
Συγγραφεύς, Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων λογοτεχνών
http://amphiktyon.blogspot.com/
Τρίτη 12 Ιουλίου 2016
Oι Ελληνίδες μαθηματικοί της αρχαιότητας
Εκτός
από την Υπατία, 40 γυναίκες μαθηματικοί εντοπίστηκαν από τον 10ο αι.
π.Χ έως τον 5ο αι.μ.Χ από τον μαθηματικό Ευάγγελο Σπανδάγο.
Άρωμα
γυναίκας είχαν τα μαθηματικά στην αρχαία Ελλάδα, όπως αποδεικνύει
έρευνα του μαθηματικού Ευ. Σπανδάγου στην οποία αναφέρονται Τα Νέα
(30.10.2007).
Μπορεί να έμεινε στην Ιστορία ως η μητέρα του Θησέα, αλλά πόσοι γνωρίζουν πως η Αίθρα ήταν δασκάλα λογιστικής; Και πως στη σύντροφο του σπουδαίου μαθηματικού Πυθαγόρα, Θεανώ, φέρεται ότι οφείλεται η θεωρία της χρυσής τομής; Είναι δύο μόλις από τις 40 άγνωστες αρχαίες Ελληνίδες μαθηματικούς, που αν και συνέβαλαν στην εξέλιξη της επιστήμης βυθίστηκαν στη λήθη της Ιστορίας. Χρειάστηκε να περάσουν 31 αιώνες για να έρθουν και πάλι στο φως και να διεκδικήσουν μια θέση στον επιστημονικό κόσμο, χάρη στην έρευνα που πραγματοποίησε ο μαθηματικός και συγγραφέας Ευάγγελος Σπανδάγος.
Η
«σκυταλοδρομία» για την ανακάλυψη των άγνωστων αρχαίων Ελληνίδων
μαθηματικών ξεκίνησε για τον βραβευμένο τόσο από τον Παγκόσμιο Όμιλο για
την μελέτη των αρχαίων πολιτισμών όσο και από την Ακαδημία Αθηνών
μαθηματικό, όταν ένας μαθητής του τον ρώτησε «εκτός από την Υπατία, που
αναφέρεται στο σχολικό βιβλίο της Γεωμετρίας, δεν υπήρχαν κι άλλες
γυναίκες μαθηματικοί στην αρχαιότητα;». «Γύρισα σπίτι, άρχισα να ψάχνω
βιβλία, να ρωτάω φίλους και γνωστούς, αλλά ουδείς γνώριζε κάτι», εξηγεί ο
κ. Σπαγδάνος την αφορμή της περιπέτειας του στον κόσμο των γυναικών
μαθηματικών. Μια ερευνητική περιπέτεια τεσσάρων ετών μαζί με την επίσης
μαθηματικό, κόρη του Ρούλα που είχε ως αποτέλεσμα να εντοπίσει συνολικά
40 γυναίκες μαθηματικούς από τον 10ο αι. π.Χ. έως τον 5ο αι. μ.Χ.
Ποιο
ήταν το προφίλ τους; Προέρχονται από διάφορες γωνιές του ελληνικού
κόσμου. Οι περισσότερες είχαν σπουδάσει πέραν της βασικής εκπαίδευσης.
Εκείνες που ανήκαν στην Πυθαγόρειο Σχολή δεν αντιμετώπιζαν προβλήματα,
διότι ο Πυθαγόρας έκανε δεκτές γυναίκες στη σχολή του. Υπήρχαν και
ορισμένες όμως όπως η Λασθενία από την Αρκαδία που φαίνεται πως φοίτησαν
και στην Ακαδημία του Πλάτωνα ντυμένες ως άνδρες, επειδή δεν
επιτρέπονταν γυναίκες. Ενδιαφέρον επίσης είναι πως ελάχιστες ήταν
παντρεμένες και είχαν παιδιά.
Γιατί έμειναν στην αφάνεια; Κατά ένα μεγάλο ποσοστό, από τη στάση των αρχαίων κοινωνιών προς «τας πεπαιδευμένας γυναίκας», όπου η γυναίκα αντιμετωπιζόταν πάντα ως η διαφορετική, η διεφθαρμένη, η ανώμαλη ή η περίεργη που ξέφευγε από την κλασική εικόνα της νοικοκυράς, συζύγου και μητέρας. Κατά ένα μικρότερο όμως η άγνοιά μας για τις γυναίκες αυτές οφείλεται και στην καταστροφή διαφόρων ιστορικών μαρτυριών με προεξάρχουσα την καταστροφή της βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, ενώ ρόλο παίζει και το γεγονός πως υπάρχει μια αντιπάθεια τόσο προς τα μαθηματικά όσο και προς τα αρχαία ελληνικά.
Υπάρχει πιθανότητα να εντοπιστούν και άλλες γυναίκες επιστήμονες του αρχαίου κόσμου;
Η έρευνα συνεχίζεται και τα πάντα είναι πιθανά. Όσο ψάχνουμε ειδικά σε αραβικά χειρόγραφα τα οποία έχουν διασώσει σε μετάφραση αρχαία ελληνικά έργα που κάηκαν μαζί με τη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, υπάρχουν ελπίδες. Ακόμη και σήμερα όμως γυναίκες και μαθηματικά μοιάζουν με έννοιες ασύμβατες. Μάλιστα, ο πρόεδρος του Χάρβαρντ Λόρενς Σάμερς αναγκάστηκε να παραιτηθεί λίγο καιρό μετά τη δήλωσή του πως «οι γυναίκες δεν είναι φτιαγμένες για μαθηματικά!». «Ίσως η αντιμετώπιση των γυναικών που ασχολούνται με τα μαθηματικά να μην έχει αλλάξει πολύ από την αρχαιότητα», λέει στην εφημερίδα η καθηγήτρια στο Μαθηματικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών Μαρία Φραγκουλοπούλου. «Ακόμη και σήμερα πολλοί παραξενεύονται όταν ακούνε πως μια γυναίκα είναι μαθηματικός, γεγονός που ίσως οφείλεται στο ότι τα μαθηματικά θεωρούνται δύσκολα. Δεδομένου δε, πως εμείς λογιζόμαστε ως το ασθενές φύλο...».
Η πιο γνωστή μαθηματικός της αρχαιότητας και η πρώτη γυναίκα επιστήμονας της οποίας η ζωή έχει καταγραφεί με λεπτομέρειες, η ΥΠΑΤΙΑ
η «Γεωμετρική» (4ος αι. μ.Χ.), ασχολήθηκε με τα μαθηματικά, την
αστρονομία και τη μηχανική. Κατακρεουργήθηκε από χριστιανούς που έκαψαν
το νεκρό σώμα της.
ΑΙΘΡΑ
(10ος – 9ος π.Χ. αιώνας) κόρη του βασιλιά της Τροιζήνος Πιτθέα και
μητέρα του Θησέως, με μία άλλη ιδιότητα άγνωστη στους πολλούς. Την
ιδιότητα της δασκάλας της αριθμητικής. Ιέρεια λοιπόν των απαρχών της
πλέον εγκεφαλικής επιστήμης, η Αίθρα μάθαινε αριθμητική στα παιδιά της
Τροιζήνος, με εκείνη την πολύπλοκη μέθοδο, που προκαλεί δέος, μιας και
δεν υπήρχε το μηδέν…και οι αριθμοί συμβολίζονταν πολύπλοκα, αφού τα
σύμβολά τους απαιτούσαν πολλές επαναλήψεις (Κρητομυκηναϊκό σύστημα
αρίθμησης).
ΠΟΛΥΓΝΩΤΗ (7ος – 6ος π.Χ. αιώνας) Ο ιστορικός Λόβων ο Αργείος αναφέρει την Πολυγνώτη ως σύντροφο και μαθήτρια του Θαλού.
Γνώστρια
πολλών γεωμετρικών θεωρημάτων, λέγεται (μαρτυρία Βιτρουβίου), πως και
αυτή συντέλεσε στην απλούστευση των αριθμητικών συμβόλων με την εισαγωγή
της αρχής της ακροφωνίας, δηλαδή με την εισαγωγή αλφαβητικών γραμμάτων
που αντιστοιχούσαν το καθένα σε το καθένα στο αρχικό γράμμα του ονόματος
του αριθμού. Έτσι το Δ αρχικό του ΔΕΚΑ, παριστάνει τον αριθμό 10. Το Χ,
αρχικό του ΧΙΛΙΑ παριστάνει τον αριθμό 1000 κοκ Κατά τον Βιτρούβιο η
Πολυγνώτη διετύπωσε και απέδειξε πρώτη την πρόταση “ΕΝ ΚΥΚΛΩ Η ΕΝ ΤΩ
ΗΜΙΚΥΚΛΙΩ ΓΩΝΙΑ ΟΡΘΗ ΕΣΤΙΝ”.
ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΕΙΑ
(6ος αιώνας π.Χ.). Ο Διογένης ο Λαέρτιος λόγιος-συγγραφέας την αναφέρει
ως Αριστόκλεια ή Θεόκλεια. Ο Πυθαγόρας πήρε τις περισσότερες από τις
ηθικές του αρχές από την Δελφική ιέρεια Θεμιστόκλεια, που συγχρόνως τον
μύησε στις αρχές της αριθμοσοφίας και της γεωμετρίας. Σύμφωνα με τον
φιλόσοφο Αριστόξενο (4οςπ.Χ. αιώνας) η Θεμιστόκλεια δίδασκε μαθηματικά
σε όσους από τους επισκέπτες των Δελφών είχαν την σχετική έφεση. Ο μύθος
αναφέρει ότι η Θεμιστόκλεια είχε διακοσμήσει τον βωμό του Απόλλωνος με
γεωμετρικά σχήματα. Κατά τον Αριστόξενο ο Πυθαγόρας θαύμαζε τις γνώσεις
και την σοφία της Θεμιστόκλειας γεγονός που τον ώθησε να δέχεται
αργότερα και στην Σχολή του γυναίκες.
ΘΕΑΝΩ
(6ος π.Χ. αιώνας) Η Θεανώ από τον Κρότωνα, κόρη του γιατρού Βροντίνου,
ήταν μαθήτρια και ένθερμη οπαδός του Πυθαγόρου. Παντρεύτηκε στην Σάμο
τον μεγάλο Μύστη με τον οποίο είχε 36 χρόνια διαφορά ηλικίας. Δίδαξε
στις πυθαγόρειες σχολές της Σάμου και του Κρότωνος. Η Θεανώ θεωρείται η
ψυχή της θεωρίας των αριθμών, που έπαιξαν κυριαρχικό και καίριο ρόλο
στην πυθαγόρεια διδασκαλεία. Στην ίδια αποδίδεται η πυθαγόρεια άποψη της
“Χρυσής Τομής”. Της αποδίδονται ακόμα διάφορες κοσμολογικές θεωρίες.
Μετά τον θάνατο του Πυθαγόρου ή Θεανώ τον διαδέχθηκε ως επικεφαλής της
διασκορπισμένης πλέον κοινότητας. Με την βοήθεια των θυγατέρων της
(Δαμούς, Μυίας ή Μυρίας και Αριγνώτης) διέδωσε το επιστημονικό και
φιλοσοφικό πυθαγόρειο σύστημα σε όλη την Ελλάδα και την Αίγυπτο. Με τον
Πυθαγόρα απέκτησε, εκτός από τις θυγατέρες και δύο υιούς, τον Τηλαύγη
και τον Μνήσαρχο. Ο Ιάμβλιχος την μνημονεύει ως ‘μαθηματικόν άξιαν
μνήμης κατά παιδείαν’.
ΦΙΝΤΥΣ
(6ος π.Χ. αιώνας).Αναφέρεται και ως Φίλτυς. Μαθήτρια του Πυθαγόρου,
θυγατέρα του Θέοφρη από τον Κρότωνα και αδελφή του Βυνδάκου. Δίδαξε στην
Σχολή του Κρότωνος. Ο Ρωμαίος συγγραφέας Βοήθιος την αναφέρει ως
εμπνεύστρια της ισότητος που συνδέει τις Πυθαγόρειες τριάδες.
ΜΕΛΙΣΣΑ
(6ος π.Χ. αιώνας).Μαθήτρια του Πυθαγόρου. Ασχολήθηκε με την κατασκευή
κανονικών πολυγώνων. Ο Λόβων ο Αργείος γράφει για μία άγνωστη εργασία
της: “Ο ΚΥΚΛΟΣ ΦΥΣΙΝ (η Μελίσσα) ΤΩΝ ΕΓΓΡΑΦΟΜΕΝΩΝ ΠΟΛΥΓΩΝΩΝ ΑΠΑΝΤΩΝ
ΕΣΤΙ”.
ΤΥΜΙΧΑ
(6ος π.Χ. αιώνας).Η Τυμίχα γυναίκα του Κροτωνιάτου Μυλλίου ήταν
(σύμφωνα με τον Διογένη Λαέρτιο) Σπαρτιάτισσα, γεννημένη στον Κρότωνα.
Από πολύ νωρίς έγινε μέλος της Πυθαγόρειας κοινότητος. Αναφέρεται από
τον Ιάμβλιχο ένα σύγγραμμά της σχετικά με τους “φίλους αριθμούς”(*6).
Μετά την καταστροφή της σχολής από τους δημοκρατικούς του Κρότωνος η
Τυμίχα κατέφυγε στις Συρακούσες. Ο τύραννος των Συρακουσών Διονύσιος
απαίτησε από την Τυμίχα να του αποκαλύψει τα μυστικά της Πυθαγόρειας
διδασκαλείας έναντι μεγάλης αμοιβής. Αυτή αρνήθηκε κατηγορηματικά και
μάλιστα έκοψε με τα δόντια την γλώσσα της και την έφτυσε στο πρόσωπο του
Διονυσίου. Το γεγονός αυτό αναφέρουν ο Ιππόβοτος και ο Νεάνθης.
ΠΤΟΛΕΜΑΪΣ
(6ος π.Χ. αιώνας). Νεοπυθαγόρεια φιλόσοφος, μουσικός και μαθηματικός.
Την αναφέρει ο Πορφύριος στο έργο του “ΕΙΣ ΤΑ ΑΡΜΟΝΙΚΑ ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΥ
ΥΠΟΜΝΗΜΑ”. Κατά τον Πορφύριο (νέοπλατωνικό φιλόσοφο του 3ου μ.Χ. αιώνα) η
Πτολεμαϊς μεταξύ άλλων απέδειξε και την πρόταση: “ΕΑΝ ΔΥΟ ΑΡΙΘΜΟΙ
ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΑΝΤΕΣ ΑΛΛΗΛΟΥΣ ΠΟΙΩΣΙ ΤΙΝΑΣ, ΟΙ ΓΕΓΟΜΕΝΟΙ ΕΞ ΑΥΤΩΝ ΙΣΟΙ
ΑΛΛΗΛΟΙΣ ΕΣΟΝΤΑΙ” (δηλαδή αβ=βα).
ΠΥΘΑΓΟΡΙΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ
(γύρω στον 6ον–5ον π.Χ. αιώνα). Ο Ιάμβλιχος στο έργο του “ΠΕΡΙ ΤΟΥ
ΠΥΘΑΓΟΡΙΚΟΥ ΒΙΟΥ” διέσωσε τα ονόματα δεκαεπτά πυθαγορείων γυναικών που
ήταν γνώστριες της πυθαγόρειας φιλοσοφίας και των πυθαγορείων
μαθηματικών. Ήδη έχουμε αναφέρει μερικές από αυτές. Οι υπόλοιπες είναι:
- Ρυνδακώ, αδελφή Βυνδάκου.
- Οκκελώ και Εκκελώ (αδελφές) από τις Λευκάνες.
- Χειλωνίς, κόρη Χείλωνος του Λακεδαιμονίου.
- Κρατησίκλεια, σύζυγος Κλεάνορος του Λακεδαιμονίου.
- Λασθένεια η Αρκάς.
- Αβροτέλεια κόρη Αβροτέλους του Ταραντίνου.
- Εχεκράτεια η Φλιασία.
- Θεανώ γυναίκα του Μεταποντίνου Βροντίνου. (Δεν πρέπει να συγχέεται με την Θεανώ την σύζυγο του Πυθαγόρου και κόρη του Κροτωνιάτη Βροντίνου)
- Τυρσηνίς, η Συβαρίτις.
- Πεισιρρόδη η Ταραντινίς.
- Θεαδούσα η Λάκαινα.
- Βοιώ η Αργεία.
- Βαβέλυκα η Αργεία.
- Κλεαίχμα αδελφή Αυτοχαρίδα του Λάκωνος.
- Νισθαιαδούσα.
- Οκκελώ και Εκκελώ (αδελφές) από τις Λευκάνες.
- Χειλωνίς, κόρη Χείλωνος του Λακεδαιμονίου.
- Κρατησίκλεια, σύζυγος Κλεάνορος του Λακεδαιμονίου.
- Λασθένεια η Αρκάς.
- Αβροτέλεια κόρη Αβροτέλους του Ταραντίνου.
- Εχεκράτεια η Φλιασία.
- Θεανώ γυναίκα του Μεταποντίνου Βροντίνου. (Δεν πρέπει να συγχέεται με την Θεανώ την σύζυγο του Πυθαγόρου και κόρη του Κροτωνιάτη Βροντίνου)
- Τυρσηνίς, η Συβαρίτις.
- Πεισιρρόδη η Ταραντινίς.
- Θεαδούσα η Λάκαινα.
- Βοιώ η Αργεία.
- Βαβέλυκα η Αργεία.
- Κλεαίχμα αδελφή Αυτοχαρίδα του Λάκωνος.
- Νισθαιαδούσα.
ΔΙΟΤΙΜΑ από την Μαντινεία (6ος–5ος π.Χ. αιώνας).Στο “Συμπόσιον” του Πλάτωνος, ο Σωκράτης αναφέρεται στην Δασκάλα του Διοτίμα, ιέρεια στην Μαντίνεια, που υπήρξε Πυθαγόρεια και γνώστρια της πυθαγόρειας αριθμοσοφίας. Κατά μαρτυρία του Ξενοφώντος, η Διοτίμα δεν ήταν άπειρη των πλέον δυσκολονόητων γεωμετρικών θεωρημάτων.
ΒΙΤΑΛΗ
(6ος–5ος π.Χ. αιώνας). Βιτάλη ή και Βιστάλα, κόρη της Δαμούς και εγγονή
του Πυθαγόρου. Γνώστρια των πυθαγόρειων μαθηματικών. Η Δαμώ προτού
πεθάνει της εμπιστεύτηκε τα “υπομνήματα”, δηλαδή τα φιλοσοφικά κείμενα
του πατέρα της.
ΠΕΡΙΚΤΙΟΝΗ
(5ος π.Χ. αιώνας). Πυθαγόρεια φιλόσοφος, συγγραφέας και μαθηματικός.
Διάφορες πηγές την ταυτίζουν με την Περικτιόνη την μητέρα του Πλάτωνος
και κόρη του Κριτίου. Ο μαθηματικός Πλάτων, όπως και ο φιλόσοφος Πλάτων,
οφείλει την πρώτη γνωριμία του με τα μαθηματικά και την φιλοσοφία στην
Περικτιόνη. Ο Πλάτων δεν αναφέρει το παραμικρό για την μητέρα του. Ήταν
βαθιά χολωμένος μαζί της επειδή αυτή μετά από τον θάνατο του Αρίστωνος
(του πατέρα του Πλάτωνος) παντρεύτηκε με κάποιον Αθηναίο, με το όνομα
Πυριλάμπης στον οποίο αφοσιώθηκε. Στο γεγονός αυτό ίσως οφείλεται και ο
“μισογυνισμός” του μεγάλου φιλοσόφου, που παρέμεινε μέχρι το τέλος της
ζωής του άγαμος. Ο Στοβαίος στο “Ανθολόγιο” του, γράφει για την
Περικτιόνη ότι κατείχε τα της γεωμετρίας και της αριθμητικής: “…ΓΑΜΕΤΡΙΑ
ΜΕΝ ΩΝ ΚΑΙ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΑΛΛΑ ΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΠΕΡΙ ΤΙΝΑ
ΤΩΝ ΕΟΝΤΩΝ ΚΑΤΑΣΧΟΛΕΟΝΤΑΙ, Α ΔΕ ΣΟΦΙΑ ΠΕΡΙ ΑΠΑΝΤΑ ΤΑ ΓΕΝΗ ΤΩΝ ΕΟΝΤΩΝ,
ΟΥΤΩΣ ΓΑΡ ΕΧΕΙ ΣΟΦΙΑ ΠΕΡΙ ΠΑΝΤΑ ΤΑ ΓΕΝΗ ΤΩΝ ΕΟΝΤΩΝ”.
ΛΑΣΘΕΝΕΙΑ
(4ος π.Χ. αιώνας). Η Λασθενία από την Αρκαδία είχε μελετήσει τα έργα
του Πλάτωνος και ήλθε στην Ακαδημία (του Πλάτωνος) για να σπουδάσει
μαθηματικά και φιλοσοφία. Μετά τον θάνατο του Πλάτωνος συνέχισε τις
σπουδές της κοντά στον ανεψιό του Σπεύσιππο. Αργότερα έγινε και αυτή
φιλόσοφος και σύντροφος του Σπευσίππου. Σύμφωνα με τον Αριστοφάνη τον
Περιπατητικό στην Λασθένεια οφείλεται και ο επόμενος ορισμός της
σφαίρας: “ΣΦΑΙΡΑ ΕΣΤΙΝ ΣΧΗΜΑ ΣΤΕΡΕΟΝ ΥΠΟ ΜΙΑΣ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΝ,
ΠΡΟΣ ΗΝ, ΑΦ’ ΕΝΟΣ ΣΗΜΕΙΟΥΤΩΝ ΕΝΤΟΣ ΤΟΥ ΣΧΗΜΑΤΟΣ ΚΕΙΜΕΝΩΝ, ΠΑΣΑΙ ΑΙ
ΠΡΟΣΠΙΠΤΟΥΣΑΙ ΕΥΘΕΙΑΙ ΙΣΑΙ ΑΛΛΗΛΑΙΣ ΕΙΣΙΝ”.
ΑΞΙΟΘΕΑ
(4ος π.Χ. αιώνας).Μαθήτρια και αυτή, όπως και η Λασθένεια, της
ακαδημίας του Πλάτωνος. Ήλθε στην Αθήνα από την Πελοποννησιακή πόλι
Φλιούντα. Έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα μαθηματικά και την φυσική
φιλοσοφία. Αργότερα δίδαξε τις επιστήμες αυτές στην Κόρινθο και την
Αθήνα.
ΝΙΚΑΡΕΤΗ
η Κορίνθια. Αναφέρεται από τον Ν. Χατζηδάκη ως “ΤΗΣ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑΣ
ΘΕΡΑΠΑΙΝΙΣ”. Την αναφέρει ακόμα και ο Ε. Σταμάτης. Από τους αρχαίους
συγγραφείς την μνημονεύει ο Στοβαίος. Κατά τον Ν. Χατζηδάκι, στην
Νικαρέτη οφείλεται η επαναδιατύπωσις και η απόδειξις του θεωρήματος:
“ΠΑΝΤΟΣ ΤΡΙΓΩΝΟΥ ΜΙΑΣ ΤΩΝ ΠΛΕΥΡΩΝ ΠΡΟΣΕΚΒΛΕΙΘΕΙΣΗΣ, Η ΕΝΤΟΣ ΓΩΝΙΑ
ΕΚΑΤΕΡΑΣ ΤΩΝ ΕΝΤΟΣ ΚΑΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΓΩΝΙΩΝ ΜΕΙΖΩΝ ΕΣΤΙ”.
ΑΡΕΤΗ
η Κυρηνεία (4ος–3ος π.Χ. αιώνας). Κόρη του Αριστίππου, ιδρυτού της
Κυρηναϊκής φιλοσοφικής σχολής, η Αρετή (συναντάται και ως Αρήτη)
σπούδασε στην ακαδημία του Πλάτωνος. Λέγεται ότι δίδαξε μαθηματικά,
φυσική και ηθική φιλοσοφία στην Αττική για αρκετά χρόνια και ότι έγγραψε
σαράντα τουλάχιστον βιβλία ποικίλου περιεχομένου, από τα οποία τα δύο
περιελάμβαναν και πραγματείες για τα μαθηματικά. Μετά τον θάνατο του
πατέρα της, τον διαδέχθηκε, κατόπιν εκλογής στην διεύθυνσι της Σχολής.
Χαρακτηριστικό είναι ότι ανάμεσα στους μαθητές της συγκαταλέγονταν και
100 περίπου φιλόσοφοι. Ο John Morans στο βιβλίο του “Women in Science”
αναφέρει ότι το επίγραμμα του τάφου της έγγραφε: Το μεγαλείο της
Ελλάδος, με την ομορφιά της Ελένης, την πέννα του Αριστίππου, την ψυχή
του Σωκράτους και την γλώσσα του Ομήρου”.
Ο υιός της Αρετής, ο Αρίστιππος ο Νεώτερος, προήγαγε σημαντικά την Κυρηναϊκή φιλοσοφία. Κατά τον Αθηναίο (λόγιο, σοφιστή και συγγραφέα, 2ος – 3ος μ.Χ. αιώνας), η Αρετή διηγείτο στους μαθητές της το εξής ανέκδοτο: Όταν κάποιος μαθητής της Ακαδημίας ισχυρίστηκε ότι η τέχνη της αρίθμησης οφείλεται στον Παλαμήδη, ο Πλάτων τον ρώτησε “Ώστε χωρίς τον Παλαμήδη ο Αγαμέμνων δεν θα ήξερε πόσα πόδια του έδωσε η φύσις;”
Ο υιός της Αρετής, ο Αρίστιππος ο Νεώτερος, προήγαγε σημαντικά την Κυρηναϊκή φιλοσοφία. Κατά τον Αθηναίο (λόγιο, σοφιστή και συγγραφέα, 2ος – 3ος μ.Χ. αιώνας), η Αρετή διηγείτο στους μαθητές της το εξής ανέκδοτο: Όταν κάποιος μαθητής της Ακαδημίας ισχυρίστηκε ότι η τέχνη της αρίθμησης οφείλεται στον Παλαμήδη, ο Πλάτων τον ρώτησε “Ώστε χωρίς τον Παλαμήδη ο Αγαμέμνων δεν θα ήξερε πόσα πόδια του έδωσε η φύσις;”
ΠΥΘΑΪΣ
(2ος π.Χ. αιώνας). Γεωμέτρης, κόρη του μαθηματικού Ζηνοδώρου.
Ασχολήθηκε, μαζί με τον πατέρα της, με εμβαδά επιπέδων χωρίων. Την
αναφέρει ο Ευτόκιος. Ο Θέων ο Αλεξανδρεύς (4ος μ.Χ. αιώνας) στα σχόλιά
του στην “ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΙ” του Πτολεμαίου γράφει: “ΠΟΙΗΣΟΜΕΘΑ ΔΗ ΤΗΝ
ΤΟΥΤΩΝ ΑΠΟΔΕΙΞΙΝ ΕΝ ΕΠΙΤΟΜΗ ΕΚ ΤΩΝ ΖΗΝΟΔΩΡΟΥ ΚΑΙ ΠΥΘΑΪΔΟΣ ΔΕΔΕΙΓΜΕΝΩΝ ΕΝ
ΤΩ ΠΕΡΙ ΙΣΟΠΕΡΙΜΕΤΡΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ”.
ΠΑΝΔΡΟΣΙΩΝ
(4ος μ.Χ. αιώνας). Συναντάται κει ως Πάνδροσος. Αλεξανδρινή γεωμέτρης,
μάλλον μαθήτρια του Πάππου, ο οποίος της αφιερώνει και το γ’ βιβλίο της
“ΣΥΝΑΓΩΓΗΣ”. Η Πανδροσίων χωρίζει τα γεωμετρικά προβλήματα σε τρεις
κατηγορίες: “ΤΡΙΑ ΓΕΝΗ ΕΙΝΑΙ ΤΩΝ ΕΝ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΝ
ΑΥΤΩΝ ΕΠΙΠΕΔΑ ΚΑΛΕΙΣΘΑΙ, ΤΑ ΔΕ ΓΡΑΜΜΙΚΑ”.
Thessaloniki Arts and Culture http://www.thessalonikiartsandculture.gr
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)