Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου 2014

Ο Εγκέλαδος στην Ελληνική Μυθολογία


Ποιος ήταν ο Εγκέλαδος στην Ελληνική Μυθολογία - ΤΑ ΝΕΑ
Ο Εγκέλαδος στην Ελληνική Μυθολογία φέρεται ως αρχηγός των Γιγάντων, γιος του Ταρτάρου και της Γης που έπαιξε όμως πρωτεύοντα ρόλο στη Γιγαντομαχία στην οποία και φονεύθηκε.

Για τον Εγκέλαδο και τον θάνατό του σώθηκαν πολλές παραδόσεις. Κατά μια εξ αυτών κατακεραυνώθηκε από τον Δία εναντίον του οποίου κινήθηκε, κατ΄ άλλη φονεύθηκε από τον ακόλουθο του Διονύσου τον Σειλινό, κατά τρίτη που είναι και η επικρατέστερη φονεύθηκε από την Αθηνά η οποία αφού τον έτρεψε σε φυγή έρριψε εναντίον του τη Σικελία ή το όρος Αίτνα με το οποίο και τον καταπλάκωσε. Ο Εγκέλαδος κινούμενος και στενάζοντας ενίοτε μέσα στο τάφο του προκαλεί εκρήξεις ηφαιστείων και σεισμούς.

Ο Παυσανίας αναφέρει και άλλη εκδοχή κατά την οποία η Αθηνά φόνευσε τον Εγκέλαδο ρίχνοντας επάνω του το τέθριππο άρμα της. Η εκδοχή αυτή υπήρξε από τα πιο προσφιλή θέματα πολλών καλλιτεχνών της αρχαιότητας, απαθανατίζοντας αυτή σε πλείστες μετώπες αρχαίων ναών όπως στον Παρθενώνα και στο ναό του Απόλλωνα στους Δελφούς. Τέτοιες παραστάσεις του αγώνα μεταξύ της Αθηνάς και του Εγκέλαδου βρίσκονται σε πολλά αγγεία καθώς επίσης κοσμούταν και ο πέπλος της Αθηνάς στα Παναθήναια.

Εξ όλων των παραπάνω συνάγεται σαφώς το συμπέρασμα ότι ο Εγκέλαδος ήταν κατά τους αρχαίους Έλληνες η ιδεατή ανθρωπόμορφη θεότητα, αλλά και αρχική αντίληψη της έννοιας του Σεισμού και ιδιαίτερα εκείνου του Ηφαιστειακού εκ του οποίου τόσο έντονα είχε δεινοπαθήσει ο ελλαδικός χώρος. Συνέπεια αυτής της αντίληψης είναι ότι τέκνα του Εγκέλαδου ήταν οι Γοργόνες, η Σφίγξ, η Λερναία Ύδρα, ο Γηρυόνης, ο Κέρβερος και άλλα μυθικά «τέρατα» (γεωλογικά φαινόμενα) που απέκτησε από την ΄Έχιδνα και είχαν ταλαιπωρήσει τους πρωτοέλληνες.

Ετυμολογικά ο Εγκέλαδος μάλλον αποτελεί σύντμηση (έγκειμαι + λας), που σημαίνει ο εγκατεστημένος στα πετρώματα, στο στερεό φλοιό της Γης.

Λαογραφία: Ακόμη και σήμερα στη νέα ελληνική γλώσσα, η λέξη Εγκέλαδος χρησιμοποιείται ποιητικά για να περιγράψει το σεισμό.

 http://aneksigita-fainomena.blogspot.com/

Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2014

Η βυθισμένη πολιτεία της Ζακύνθου

  Πώς η υποβρύχια έρευνα του Παύλου Βούτου έφερε στο φως μια βυθισμένη αρχαία  πολιτεία και γιατί κάποιοι προσπαθούν να την εξαφανίσουν. - Triklopodia |  Triklopodia
 
Πώς η υποβρύχια έρευνα του Παύλου Βούτου έφερε στο φως μια βυθισμένη αρχαία πολιτεία και γιατί κάποιοι προσπαθούν να την εξαφανίσουν.
 
Μια αρχαία μυλόπετρα αναπαύεται στα καταγάλανα νερά του κόλπου του Αλυκανά στη Ζάκυνθο. Photo: Παύλος Βούτος. Πηγή: Facebook
ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ του διεθνούς αρχαιολογικού ενδιαφέροντος βρίσκεται η Ζάκυνθος ύστερα από μια ιδιαίτερα σημαντική ανακάλυψη που αφορά σε κίονες, πλακόστρωτα και διάσπαρτο αρχαίο δομικό υλικό στην περιοχή του κόλπου του Αλυκανά. Τα ευρήματα εκτείνονται, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, σε έκταση 30 στρεμμάτων.
Την ανακάλυψη επιβεβαίωσαν οι υποβρύχιες έρευνες που έκανε στις 13 Μαΐου 2013 κλιμάκιο της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων που μετέβη στο νησί για σειρά αυτοψιών, κατόπιν πρόσκλησης του Δήμου Ζακύνθου και ύστερα από υπόδειξη του δύτη κ. Παύλου Βούτου, ο οποίος έκανε και την ανακάλυψη.
Δυστυχώς, όπως συμβαίνει σ’ αυτή την τάλαινα χώρα, ορισμένοι κύκλοι προσπάθησαν να υποβαθμίσουν αυτή τη σημαντική αρχαιολογική ανακάλυψη, ή ακόμη και να την εξαφανίσουν, λέγοντας ότι επρόκειτο για… φυσικό φαινόμενο! Πράγμα παράξενο, καθώς η αρχική ανακοίνωση της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων μιλούσε για τεράστια δημόσια κτίρια, πλακοστρωμένους δρόμους, βάσεις για κολόνες και άλλα οικοδομικά υλικά.
Άραγε, η αρχική ανακοίνωση της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων ήταν λάθος, ή μήπως λόγοι συμφέροντος υποκίνησαν την προσπάθεια αποσιώπησης των ευρημάτων;
Ξένο αρχαιολογικό site υπέβαλε το ερώτημα στον Παύλο Βούτο, τον άνθρωπο που έκανε την ανακάλυψη, ζητώντας την άποψή του.
Η αφήγηση του Παύλου Βούτου
Περίπου είκοσι πέντε χρόνια πριν, άρχισα να κάνω καταδύσεις στα καταγάλανα νερά της Ζακύνθου. Στη διάρκεια αυτών των καταδύσεων, είδα πολλές φορές μέσα στο νερό θραύσματα από κεραμικά αγγεία και πάντοτε αναρωτιόμουν από πού μπορεί να ήρθαν. Σκέφτηκα τότε ότι ίσως υπήρχε κάτι θαμμένο στην άμμο. Πάντα πίστευα ότι υπήρχαν κάποια αρχαία κτίσματα στην περιοχή και ότι άξιζε να το διερευνήσω περισσότερο. Για πολλά χρόνια, όμως, δεν είχα να βρει κάτι που θα το αποδείκνυε.
Η αγάπη μου για τη θάλασσα με έκανε να αγοράσω μια υποβρύχια φωτογραφική μηχανή για να ξεκινήσω τη λήψη φωτογραφιών κατά τις καταδυτικές εξορμήσεις μου. Ήταν τότε που το μυστικό φανερώθηκε μπροστά στα μάτια μου. Μια μέρα, έχοντας φωτογραφήσει κάποια μικρά πολύχρωμα ψάρια, κοιτάζοντας τις φωτογραφίες στον υπολογιστή, αντιλήφθηκα ότι κάποιες πέτρες πίσω από τα ψάρια είχαν σχήματα και γραμμές σαν να τις είχε φτιάξει ανθρώπινο χέρι.
photo
Η υποβρύχια χαμένη πολιτεία της Ζακύνθου (βίντεο) | Youmagazine
Αυτή η βάση κίονα, με τα διάφορα επιστρώματα, χαρακτηριστικό του ιωνικού ρυθμού, πολύ δύσκολα μπορεί να εκληφθεί ως… γεωλογικό φαινόμενο. Photo: Παύλος Βούτος. Πηγή: Panoramio
Ψάχνοντας πιο προσεκτικά σ’ ένα χώρο με κακή ορατότητα, τον οποίο προηγουμένως είχα αποφύγει να εξερευνήσω, βρήκα αρκετές αρχαιότητες – στρογγυλές βάσεις κιόνων, μικρές στήλες, μυλόπετρες, τεράστιες τετράγωνες λαξευμένες πέτρες, μια μαρμάρινη μαρκίζα (όπως αυτές που χρησιμοποιούν μέχρι σήμερα πάνω από τα παράθυρα και τις πόρτες) και τρεις πλακοστρώσεις, οι οποίες μοιάζουν με δρόμους και εκτείνονται σε ευθεία γραμμή. Κάθε δρόμος έχει μήκος περίπου 200 μέτρα και δύο από αυτούς είναι εντελώς παράλληλοι. Κατάλαβα τότε γιατί πολλοί ψαράδες, που ρίχνουν τα δίχτυα τους στην περιοχή, είχαν ανασύρει αμφορείς, αν και κανείς δεν ήξερε τι υπήρχε εκεί κάτω.
Στη συνέχεια άρχισε η περιπέτειά μου με τις αρχές, που ούτε με πίστευαν ούτε νοιάζονταν καθόλου. Έτσι αποφάσισα να ανεβάσω μερικές φωτογραφίες στο Panoramio του Google Maps. Μετά από ένα-δυο χρόνια, ο αντιδήμαρχος της Ζακύνθου τις ανακάλυψε και ζήτησε να συναντηθούμε για να του δείξω και να του πω περισσότερα. Μετά τη συνάντηση, φανερά εντυπωσιασμένος, αποφάσισε να καλέσει την υπηρεσία υποβρύχιας αρχαιολογίας. Ήρθαν μετά από ένα μήνα και τους έδειξα τα ευρήματα. Ήταν μια επιτροπή από δεκαπέντε περίπου άτομα. Είδαν τις φωτογραφίες και είπαν ότι επρόκειτο σαφώς για αρχαία ερείπια.
Τις επόμενες μέρες πήγαμε στην περιοχή για καταδύσεις. Οι αρχαιολόγοι ήταν πολύ ενθουσιασμένοι και μίλησαν για ένα αρχαίο κτίριο μεγάλης σημασίας. Σε αυτή την κατάδυση πήραν μια στρογγυλή πέτρα με μια τρύπα στο κέντρο και, αφού την εξέτασαν, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι επρόκειτο για μυλόπετρα. Κατόπιν την επέστρεψαν εκεί όπου τη βρήκαν. Έκαναν και άλλες καταδύσεις μόνοι τους και μας έδωσαν ραντεβού τον Οκτώβριο του 2013, ότι θα έρθουν για να κάνουν πιο ολοκληρωμένη έρευνα. Υπήρξε επίσημη ανακοίνωση του πορίσματος στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, χρησιμοποιώντας τις φωτογραφίες μου και περιγράφοντας τις πέτρες και τους δρόμους, ως σημαντικές ενδείξεις των αρχαίων ερειπίων. Ο διευθυντής της Υπηρεσίας Εναλίων Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού έδωσε συνέντευξη στην δημόσια τηλεόραση, δείχνοντας μάλιστα τις φωτογραφίες μου, χωρίς να αναφέρει ότι είναι δικές μου. Ακόμη κι όταν ρωτήθηκε από δημοσιογράφους, απέκρυψε το όνομά μου.
Περίεργες αντιδράσεις
Όταν επέστρεψαν τον Οκτώβριο, η ατμόσφαιρα είχε αλλάξει εντελώς. Οι αρχαιολόγοι έμοιαζαν να είναι αδιάφοροι, γεμάτοι άγχος και αναστατωμένοι με όλους και με όλα. Τον Ιούνιο, μας είχαν πει ότι θα έφερναν μαζί τους επιστήμονες, τοπογράφους, αρχιτέκτονες, γεωλόγους και έναν καλλιτέχνη για να κάνει τον υποβρύχιο χάρτη της περιοχής. Αντί γι’ αυτούς, ήρθαν μόνο δύο αρχαιολόγοι και τρεις δύτες. Αυτό μου έκανε τεράστια έκπληξη. Παραπονέθηκαν επίσης ότι είχαμε δώσει μεγάλη δημοσιότητα στα ευρήματα, αν και ήταν αυτοί που έκαναν την ανακοίνωση μέσω της εθνικής τηλεόρασης.
photo
Η υποβρύχια χαμένη πολιτεία της Ζακύνθου (βίντεο) | Youmagazine
Πλακόστρωτο από τη βυθισμένη αρχαία ελληνική πολιτεία στον κόλπο Αλυκανά της Ζακύνθου. Photo: Παύλος Βούτος. Πηγή: Panoramio
Κατά τη διάρκεια των καταδύσεων τον Οκτώβριο, δεν ήθελαν να πάει κανείς μαζί τους, πολύ περισσότερο εγώ. Δεν ήθελαν επίσης δημοσιογράφους. Μετά από μερικές μέρες καταδύσεων και πριν έρθουν οι γεωλόγοι, ένας ντόπιος ψαράς ανέσυρε μια αρχαία πέτρα που είχε πιαστεί στα δίχτυα του. Το έσπασε μπροστά τους και άρχισε να φωνάζει ότι ήταν γεωλογικό φαινόμενο και ότι δεν είχαν καμιά δουλειά να βρίσκονται εκεί.
Οι γεωλόγοι που ήρθαν δεν ήταν δύτες κι έτσι δεν μπορούσαν να είχαν προσωπική άποψη των υποθαλάσσιων ευρημάτων. Οι αρχαιολόγοι τους έδωσαν συγκεκριμένα και στοχευμένα δείγματα, ωστόσο αυτοί, πριν πάρουν τα δείγματα στο εργαστήριο και τα εξετάσουν, είχαν ήδη ανακοινώσει στα μέσα ενημέρωσης ότι ήταν ένα μοναδικό γεωλογικό φαινόμενο!
Μπορείτε να διαβάσετε όλες τις σχετικές ανακοινώσεις και το τι ειπώθηκε στα μέσα ενημέρωσης, καθώς και να δείτε όλες τις φωτογραφίες στη σελίδα μου στο Facebook. Είναι πολύ σημαντικό να μπορούν οι άνθρωποι να μοιράζονται τις απόψεις, τα σχόλια και τις ιδέες τους για το όλο θέμα. Οποιαδήποτε βοήθεια και υποστήριξη είναι ευπρόσδεκτη και είμαι ευγνώμων γι’ αυτό. Ανησυχώ πολύ για το μέλλον αυτού του μυστηριώδους τόπου.
Όσον αφορά τη στροφή 180 μοιρών της ελληνικής κυβέρνησης, μόνο υποθέσεις μπορώ να κάνω. Ωστόσο, επειδή τα αρχαία βρίσκονται σε ένα μικρό φυσικό λιμάνι, μπορεί κάποιοι άνθρωποι να φοβούνται για το μέλλον του λιμανιού. Έπειτα, καθώς ολόκληρη η περιοχή είναι γεμάτη από αρχαία και τάφους, και είναι συνδεδεμένη με τους το ταξίδι και το όνομά του Οδυσσέα κατά την επιστροφή του στην Ιθάκη, μπορεί κάποιοι να φοβούνται για τη γη, τα σπίτια και τις επιχειρήσεις τους. Τέλος, όπως όλοι γνωρίζουν, η Ελλάδα είναι μια χρεοκοπημένη χώρα που ελέγχεται πλήρως από την τρόικα και το ΔΝΤ. Πιστεύω ότι μερικοί από τους γραφειοκράτες και τους πολιτικούς δεν θα ήθελαν να δαπανήσουν χρήματα για μια πολύ ακριβή υποβρύχια αποστολή.
Παρ’ όλα αυτά, νομίζω πως αν αυτές οι μυστηριώδεις πέτρες είναι αρχαίες, αξίζουν μια πιο ενδελεχή έρευνα και πρέπει να αντιμετωπίζονται ως τα πολύτιμα αντικείμενα που είναι.

title
Η υποβρύχια έρευνα του Παύλου Βούτου

https://youtu.be/UKNc6kZYhvQ



Ο Όλυμπος σε 10 λεπτά! Mount Olympus in 10 minutes Μια γρήγορη περιήγηση στο μυθικό βουνό μέσα από την κάμερα του Ιωάννη Μπεϊνά. Προβλήθηκε στο Grito Rock Festival 2013 (3-3-2013) και στο Ελληνογερμανικό φόρουμ για την Ορεινή Πεζοπορία (7-12-2013). Δείτε το σε ανάλυση HD 1080p Η μουσική επένδυση επιλέχτηκε από το 28:30 και μετά από εδώ: http://www.youtube.com/watch?v=j8Fpbs...

Σάββατο 1 Φεβρουαρίου 2014

Πρώτη νίκη των πολιτών στον πόλεμο ενάντια στον έλεγχο της τροφής από τις πολυεθνικές

Πρώτη νίκη των πολιτών στον πόλεμο ενάντια στον έλεγχο της τροφής από τις  πολυεθνικές - Προϊόντα της Φύσης

 Υπερψηφίστηκε  από την Επιτροπή Περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου η τροπολογία που κατέθεσε ο ανεξάρτητος ευρωβουλευτής, Κρίτων Αρσένης, για την απόρριψη της πρότασης ευρωπαϊκής νομοθεσίας που θα υποχρέωνε τους έλληνες και ευρωπαίους αγρότες να χρησιμοποιούν αποκλειστικά σπόρους των πολυεθνικών.

Σχεδόν ομόφωνα η Επιτροπή Περιβάλλοντος – που είναι η μεγαλύτερη νομοθετική επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου - είπε ένα ηχηρό «όχι» στον κερδοσκοπικό έλεγχο της τροφής από τις πολυεθνικές. Παράλληλα, οι Ευρωβουλευτές που υπερψήφισαν την τροπολογία, αντιτάχθηκαν στην επιβολή γραφειοκρατικών εμποδίων σε όσους αγρότες επιλέγουν να μην αγοράζουν σπόρους από το εμπόριο, ενώ υπερασπίστηκαν το δικαίωμα στην ελεύθερη πρόσβαση σε τροφή αλλά και τη διατροφική ασφάλεια.

Με αφορμή τη θετική αυτή εξέλιξη, ο Κρίτων Αρσένης δήλωσε:«Δώσαμε μια μάχη απέναντι σε μια πρωτόγνωρη για τα ευρωπαϊκά δεδομένα πρόταση που υποχρέωνε τους έλληνες και όλους τους ευρωπαίους αγρότες να αγοράζουν σπόρους αποκλειστικά από τις πολυεθνικές. Αν χάναμε θα ήταν πρακτικά αδύνατο για τους αγρότες να διατηρούν και να αναπαράγουν σπόρους όπως έκαναν από την εφεύρεση της γεωργίας έως σήμερα. Κερδίσαμε στην Επιτροπή Περιβάλλοντος και τώρα θα συνεχίσουμε τη μάχη για να ‘μπλοκάρουμε’ τη νομοθεσία και στην Επιτροπή Γεωργίας. Όταν το Δεκέμβριο κατέθεσα την τροπολογία απόρριψης δεν περίμενα ότι αυτή θα υπερψηφιζόταν από όλους τους Ευρωβουλευτές της Επιτροπής.

Η πρώτη αυτή νίκη είναι το προϊόν εντατικής δουλειάς αλλά και μαζικής κινητοποίησης της κοινωνίας των πολιτών, που μέσω της αλληλογραφίας και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης κατέκλεισαν με το αίτημα της απόρριψης το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Η νίκη αυτή δείχνει πως το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αντιδρά θετικά στο δημοκρατικό έλεγχο και πως η ευκαιρία για κάθε πολίτη να επηρεάσει την ευρωπαϊκή νομοθεσία, είναι καθημερινή και δεν εξαντλείται την ημέρα των ευρωεκλογών. Απομένει τον ερχόμενο Φεβρουάριο η κρίσιμη ψήφος της Επιτροπής Γεωργίας, στην οποία επίσης έχω καταθέσει πρόταση απόρριψης. Είμαι αισιόδοξος ότι σε λίγες ημέρες θα ‘μπλοκάρουμε’ οριστικά τη νομοθετική αυτή πρόταση, που έθετε σε κίνδυνο το ανθρώπινο δικαίωμα της ελεύθερης πρόσβασης στους παραδοσιακούς σπόρους, επιβάλλοντας τον έλεγχο της τροφής από τις πολυεθνικές».

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τη συγκεκριμένη πρόταση έχει προτείνει τη μεταρρύθμιση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την εμπορία των σπόρων. Οι νέοι κανόνες θα είναι ένα από τα τελευταία θέματα που θα συζητηθούν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πριν τις ευρωεκλογές.

Στόχος των πολυεθνικών είναι η επιβολή μονοπωλίου στην εμπορία των σπόρων στην ευρωπαϊκή και παγκόσμια αγορά -η εμπορική αξία της οποίας υπολογίζεται στα 45 δισ. δολάρια και της ευρωπαϊκής στα 9 δισ. δολάρια ετησίως. Παράπλευρος στόχος, η απαλλαγή δια παντός από τους «ανταγωνιστές» της (αγρότες, βιολογικούς κτηνοτρόφους, παραγωγούς παραδοσιακών σπόρων - ελεύθεροι από δικαιώματα ιδιοκτησίας).

Σήμερα, οι τέσσερις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου ελέγχουν το 58% της παγκόσμιας αγοράς, οι 10 μεγαλύτερες το 73% και τα ποσοστά αυτά αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο. Ωστόσο οι πολυεθνικές ισχυρίζονται πως χάνουν το 40% των εν δυνάμει αγορών, λόγω ‘παράνομης αναπαραγωγής’, αλλά και καλλιέργειας μη καταχωρισμένων ποικιλιών σπόρων».


logo image
Μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
 
kriton arsenis contact

ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ Ο ΘΡΑΞ:Ο ΜΕΓΙΣΤΟΣ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΩΝ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΟΣ (170- 90 π.Χ.)

 
Γράφει ο Ἰωάννης Ἀλμπάνης,Ἐπίλαρχος ἐ.ἀ-Χημικός Μηχανικός Ε.Μ.Π- Οἰκονομολόγος Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν.
Ἀποπειρῶμαι μετά τοῦ προσήκοντος σεβασμοῦ ἀπό τῶν στηλῶν τοῦ ἀνά χείρας "ΑΝΤΙΦΩΝΗΤΟΥ" νά παρουσιάσω ἕναν ἐπιφανέστατον Θράκα τῆς ἀρχαιοελληνικῆς γραμματείας παντελῶς ἄγνωστον τόσον εἰς τό εὑρύ Ἑλληνικόν κοινόν ὅσον καί εἰς αὐτό τοῦτο τό ἀποκαλούμενον  "πνευματικόν".Οὗτος δυστυχῶς οὔτε διδάσκεται ἀλλ' οὔτε καί μνημονεύεται εἰς τούς Ἑλληνόπαιδας ὥστε αὐτοί νά γνωρίζωσι αὐτόν ἔστω καί κατ' ὄνομα!!Δυστυχῶς ζῶμεν τήν ἐποχήν τῶν ἀνθελλήνων κατά τήν ὁποίαν ὁ Ἑλληνικός λαός ἐπιβραβεύει καί ἐπιλέγει διά τά Ἀκαδημαϊκά ἑδρανα καί τῆς Βουλῆς ὅ,τι ἀνθελληνικώτερον καί καταστροφικώτερον δι' αὐτήν ταύτην τήν ὕπαρξιν τῆς πατρίδος του.Ἀν καί ἔζησεν ἱππαστί κατά τό πέρας τῆς Ἑλληνιστικῆς  καί ἀρχῆς τῆς Ρωμαϊκῆς περιόδου  ἐν τούτοις θεωρεῖται γραμματικός πάσης τῆς ἀρχαιότητος καθό εἰς τό σύγγραμμά του καταγράφει καί ἐπικαλεῖται στοιχεῖα προτέρων αὐτοῦ γραμματικῶν τῆς ἀρχαϊκῆς καί κλασσικῆς περιόδων θεωρουμένων ὡς ἤδη ἀπωλεσθέντων.Οὗτος ἐγεννήθη ἐν Θράκη τῷ 170 π.Χ χωρίς νά εἶναι γνωστός ὁ ἀκριβής τόπος γεννήσεώς του διό καί ἐκαλεῖτο ὑπό τό γενικόν ὄνομα ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ Ο ΘΡΑΞ.Ὁ πατήρ του ὠνομάζετο Τῆρος καί πιθανολογεῖται ὅτι κατήγετο ἐκ τῶν περιχώρων τῆς Προποντιδικῆς Περίνθου.Ὑπῆρξεν μαθητής τοῦ περιφήμου ἀστρονόμου καί μαθηματικοῦ Ἀριστάρχου τοῦ Σαμίου πλήν ὅμως μή ἀρκεσθείς εἰς τοῦτο μετέβη καί εἰς τήν Ρώμην διά πλείονας σπουδάς.Ἐπανελθών εἰς τόν Ἑλλαδικόν χῶρον ἐγένετο διάσημος ἐν Ρόδω ἔνθα καί ἔθανεν τῶ 90 π.Χ.Ὥς ὅλοι οἱ Ἀλεξανδρινοί συγγραφεῖς οὕτω καί ὁ Διονύσιος ὁ  Θρᾶξ ἐνησχολήθη μέ τά Ὁμηρικά ἔπη ἤτοι τῆς Ἰλιάδος καί Ὀδυσσείας.Ὅμως τό ἔργον τό ὁποῖον προσεπόρησεν εἰς αὐτόν μεγίστην φήμην καί φιλολογικόν κλέος ἧτο τό "Περί Γραμματικῆς Τέχνης".Οὗτος λοιπόν συνέγραψεν Γραμματικήν τῆς Ἑλληνικῆς γλώσσης ἐπί τῆ βάσει προ-ὑπαρχόντων σχετικῶν στοιχείων τά ὁποῖα ἐν τῶ συνόλω των θεωροῦνται ὡς ἀπωλεσθέντα διό καί τό ἔργον του κέκτηται μεγίστης σπουδαιότητος.Συγκεντρώσας λοιπόν ὁ Διονύσιος ὁ Θρᾶξ τά πρό αὐτοῦ γραμματικά στοιχεῖα,τά ὁποῖα κατά τό πλεῖστον ἦσαν χύδην καί ἀτάκτως ἐριμμένα,καί ἀφοῦ τά ἐτακτοποίησεν ἐπιμελῶς ,τά ἐμελέτησεν ἐπισταμένως καί μετά  προσοχῆς καί ἀφοῦ προσέθεσεν προτύπους ἰδικάς του ἰδέας ἐπί τῆς γραμματικῆς παρήγαγεν σύγγραμμα μεγίστης σπουδαιότητος καί αἴγλης τοσοῦτον καί τοιοῦτον ὥστε οὐδείς πρό αὐτοῦ ἤ μετ' αὐτόν παρήγαγεν μέχρι τῷ 1.550 μ.Χ.Οὕτω λοιπόν ἀπό τό 100 π.Χ μέχρι τῷ 1.550 μ.Χ τό σύγγραμμά του ἀφ' ἑνός ἀπετέλεσεν τήν βάσιν διαμορφώσεως πασῶν τῶν γραμματικῶν τῶν Εὐρωπαϊκῶν γλωσσῶν ἀφ΄ἑτέρου ἐδιδάσκετο καί εἰς ἅπαντα τά σχολεῖα καί Πανεπιστήμια τῆς Δύσεως.Προσέτι κατά τήν διάρκειαν τῶν Βυζαντινῶν χρόνων ἐγένοντο πλεῖστα ὅσα ἐγκωμιαστικά σχόλια ἐπί τοῦ συγγράμματός του τοσοῦτον καί  τοιοῦτον ὥστε ἀφ΄ἑνός νά ἐκδοθῶσιν ἐν Λειψίᾳ καί ν' ἀποτελέσωσιν τόν Γ' Τόμον τῶν Ἑλληνικῶν γραμματικῶν ἀφ' ἑτέρου ν' ἐπαληθευθῆ διά μίαν εἰσέτι φοράν ὅτι τό Ἑλληνικόν ἀλφάβητον οὐδεπώποτε παρελήφθη παρά τῶν δολίων Φοινίκων ἀλλ' εἶναι γνήσιον δημιούργημα αὐτῶν τούτων τῶν Ἑλλήνων. (βλ.σελ.182,15-184,20-185,8-185,24-190,34-191 ἐκδοσις Λειψίας 1.883).Ὅθεν φρονῶ ὅτι ἀξίζει νά παρατεθῆ ἑν μέρος ἑνός τοιούτου σχολίου:
" Ἱστέον δέ ὅτι Διονύσιος ὁ Θρᾶξ τήν τέχνην συγγραψάμμενος τήν γραμματικήν,τό μέν γένος ἦν Βυζάντιος τό δέ  ἐκαλεῖτο δέ Θρᾶξ τῷ μείζονι κοσμούμενος τῆς χώρας ὀνόματι.Ἐγένετο δέ ἄγαν σπουδαῖος καί φιλομαθής ὥστε πάντας ὑπερβάλλεσθαι τούς κατ' αὐτόν.Σφόδρα δέ κατορθώσας τήν τέχνην τήν γραμματικήν οὐ μόνος ἔχειν ἠθέλησε τῆς γνώσεως τήν ἀπόλαυσιν,οὔτε μέχρι τῆς οἰκείας ψυχῆς ἔστησεν  τήν ὠφέλειαν ἀλλά φιλάνθρωπος ὤν καί ἄφθονος καθ' ὑπερβολήν ἐσπούδασεν εὐεργέτης γενέσθαι τῶν σπευδόντων,θεμέλιον τοῖς νέοις εἰσαγωγήν συγγραψάμμενος τέχνην πᾶσαν δέ αὐτῆς δυσκολίας ἐκτός ποιησάμενος ἵνα μή τῇ αὐτῇς δυσκολία φευκτέα νομίζηται ποθεινή δέ μᾶλλον ὑπάρχη τοῖς ἐντυγχάνουσιν.Πεποίηκε δέ αὐτήν πολλή χρησάμενος ἀκολουθία καί τάξει καί πρῶτον μέν ὁρίζεται τί ἐστί γραμματική ἐπεί καί περί αὐτῆς λέγειν ,προέθετο ἔπειτα διεξέρχεται περί ἀναγνώσεως ,καταλαμβάνεται δέ αὕτη διά τέ τῶν τόνων καί στιγμῶν πρόεισι δέ λοιπόν καί ἐπί τάς συλλαβάς αἵτινες καί αὐταί ἐκ τῶν στοιχείων συνίσταται εἶτα τε καί περί αὐτῶν διελθών πόσα τί ἐστί καί ποσαχῶς διαιρεῖται ,μετέρχεται διδασκαλικῶς καί ἐπί ὀκτώ μέρη λόγου δι' ὧν ἡ πᾶσα καταλαμβάνεται τέχνη μετά πολλῆς σαφηνείας ἑκάστου τό ὅρον ἐκθέμενος καί ὅπως δεῖ ταῦτα συντόμως μαθεῖν .Ἱστέον οὖν ὅτι σκοπόν ἔχει ὁ Διονύσιος ὡς ἐν εἰσαγωγῇ παραδοῦναι πάντα τῆς γραμματικῆς τά θεωρήματα μάλιστα τά ὀκτώ μέρη τοῦ λόγου......".Φρονοῦμεν ὅτι ὡραιοτέρα καί παραστατικωτέρα σχολίασις δέν ἠδύνατο γίνη.Ὅμως  ὑπάρχει καί πλῆθος ἑτέρων σχολίων λίαν ἀξιολόγων καί ἐξειδικευμένων ἐπί τοῦ ὅλου ἔργου τοῦ Διονύσιου ὑπό τῶν Βυζαντίνων σχολιαστῶν.Τό ὅλον ἔργον τοῦ Διονυσίου σώζεται αὐτούσιον καί ἐξεδόθη ἐν Λειψίᾳ τῷ 1.883 ὑπό τοῦ ἐκδοτικοῦ οἴκου UHLIG.Ὡσαύτως σώζονται καί λοιπαί ἀποσπασματικαί ἐκδόσεις ὡς τῶν FABRICIOUS,BEKKER,CRAEC ὡς καί συμβολαί ἐπί τοῦ συγγράμματος τῶν P.EGENOLFF,JAHRESS,UBDIE κ.ἄ.
Ἀναγιγνώσκοντες λοιπόν τήν γραμματικήν τοῦ Διονυσίου βλέπομεν νά δίδηται ἐν ἀρχῇ ὁ ὁρισμός τῆς γραμματικῆς τῆς  ὁποίας μέρη εἰσίν :
Ἡ ἀνάγνωσις,ἡ ἐξήγησις,ἡ ἀπόδοσις γλωσσῶν & ἱστοριῶν ,ἡ ἐτυμολογία,ὁ ἐκλογισμός τῆς ἀναλογίας,ἡ κρίσις ποιημάτων.Εἶτα ὁ Διονύσιος διδάσκει περί Τόνου,Στιγμῆς,Στοιχείων καί Συλλαβῶν.Τέλος εἰς τό κυρίως μέρος ἐξετάζονται τά διάφορα μέρη τοῦ λόγου ἤτοι Ὄνομα,Ρῆμα,Μετοχή,Ἄρθρον,Ἀντωνυμία,Πρόθεσις,Ἐπίρρημμα,Σύνδεσμος,ἡ κλῆσις τῶν Ὀνομάτων καί Ρημάτων.Οὐδέν περί συντάξεως γράφει καθό τοῦτο ἀνήκει εἰς τό Συντακτικόν.Ἄς ἴδωμεν φράσεις τινάς ἐκ τοῦ συγγράμματός του:
Σύνδεσμος λέξις συνδετική οὖσα τῶν ἑτέρων τοῦ λόγου μερῶν εἰς κατάλληλον σύνθεσιν καί τάξιν τά ὅμοια συνάπτει ἀεί.Ὄνομα γάρ ὀνόματι καί ρῆμα ρήματι καί εὐθεῖαν εὐθεῖα καί ὅλης πτῶσιν ὁμοία πτῶσει καί χρόνον ὁμοίως καί ἔγκλισιν καί τά λοιπά δ' ὁμοίως...".Εἰς ἔτερον δέ σημεῖον περί κτητικοῦ  γράφει..."Κτητικόν δέ ἐστί τό ὑπό κτῆσιν πεπτωκός ἐμπεριειλημμένου τοῦ κτήτορος.." καί περαιτέρω συνεχίζει...."τόνος ἐστί ἀπήχησις φωνῆς ἐναρμονίου ἡ κατ' ἀνάτασιν ἐν τῆ ὀξεία ἡ κατά ὁμαλισμόν ἐν τῆ βαρεία ἡ κατά περίκλασις ἐν τῇ περισπωμένη...".Περί τοῦ στίγματος λέγει..."Στῖγμα εἰσίν τρεῖς.Τελία,Μέση,Ὑποστιγμή καί ἡ μέν τελεία στιγμή ἐστί διανοίας ἀπαηρτισάμενος σημεῖον,μέση δέ σημεῖον πνεύματος ἕνεκεν παραλαμβανόμενον,ὑποστιγμή δέ διανοίας μηδέπω ἀπηρτισάμενος ὀαλλ' ἔτει ἐνδεούσης σημεῖον..." Καί περί προσωδίας " Αἱ προσωδίαι διαιροῦνται εἰς τέσσαρα ἤτοι Τόνους,Χρόνους,Πνεύματα,Πάθη.Τόνοι εἰσίν τρεῖς ἤτοι Ὀξεία,Βαρεία,Περισπωμένη.Χρόνοι εἰσίν,Μακρός καί Βραχύς,Πνεύματα δύο,Δασύ καί Ψιλόν,Παροξύτονον ὅ καί Βαρύτονον...".
Ἐνταῦθα περατοῦται ἡ ἁδρομερής παρουσίασις τοῦ ἔργου τοῦ διασημοτέρου γραμματικοῦ τῆς ἀρχαιότητος τοῦ Διονυσίου τοῦ Θρακός ὁ ὁποῖος ὁμοῦ μετά τῶν Ὀρφέως,Δημοκρίτου,Λευκίπου,Εὐμόλπου,Μουσαίου καί ἄλλων πολλῶν ἀποτελοῦσιν τό ἄνθος τῆς Θρακικῆς διανοήσεως τῆς πρό καί μετά Τρωϊκῶν ἐποχῆς.Τέλος OCCASIONE DATΑ τοὐτέστιν δοθείσης εὐκαιρίας θά ἦτο μεγίστη παράλειψις ἐάν δέν ἀνηφέρετο ἐνταῦθα καί ἕνας ἕτερος  ἐξ ἴσου ἀξιόλογος γραμματικός τῆς Θρακικοῦ "Πανθέου" ὁ Ἀρίσταρχος ὁ Σαμοθράκιος  (220-140 π.Χ).Οὗτος θεωρεῖται ἀνυπέρβλητος εἰς τήν περί τήν κριτικήν καί ἑρμηνείαν δυναμικήν διό καί κατ' ἐξοχήν κριτικός καί γραμματικός ἐκαλεῖτο.Οὗτος μεταξύ τῶν ἄλλων ἐξέδωκεν καί τούς Ὅμηρον,Ἡσίοδον,Ἀλκαῖον καί Πίνδαρον ὡς καί κριτικά ὑπομνήματα διά τούς Ἀνακρέοντα τόν Τήϊον,Ἀρχίλοχον τόν Πάριον,Αἰσχύλον,Ἀριστοφάνην κ.ἄ. ἀνερχομένους κατά τόν Σουϊδα εἰς 800 !!!.
Σημείωσις:Τό πρωτότυπον τῆς ἐν Λειψία ἐκδόσεως τοῦ 1883 εὑρίσκεται εἰς τήν Βιβλιοθήκην τοῦ  Ἱστορικοῦ Τμήματος τοῦ Α.Π.Θ.ἀφ' ὅπου δύναται νά ληφθῆ φωτοαντίγραφον ἵνα τοποθετηθῆ εἰς κάποιον Θρακικόν Μουσεῖον π.χ.Καραθεοδωρῆ

Αντιφωνητής: ΔΕΚΑΠΕΝΘΗΜΕΡΟ ΠΑΝΘΡΑΚΙΚΟ ΕΝΤΥΠΟ ΓΝΩΜΗΣ